Långsam boot med ny SSD

Permalänk
Medlem

Långsam boot med ny SSD

Har nyligen köpt min första SSD disk men upplever inte att Windows 7 laddar något snabbare än den gjorde med min gamla 7200rpm disk. Det tar cirka 40 sekunder från när "Starting Windows" animationen kommer upp tills dess att man kommer till login fönstret. Jag installerade Windows från scratch på disken då jag fick den. Nån som har några idéer vad det kan bero på? Lite snabbare än så borde det väl gå tycker jag.

Hårddisk: Samsung 850 EVO
Moderkort: Gigabyte 790XTA-UD4

Permalänk
Medlem

Du har inte din gamla disk med windows på inkopplad också, Du kanske bootar från den xD? Beror ju också på hur mycket skit du har på datorn och så men 40 sec låter lite väl..

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tömpa:

Har nyligen köpt min första SSD disk men upplever inte att Windows 7 laddar något snabbare än den gjorde med min gamla 7200rpm disk. Det tar cirka 40 sekunder från när "Starting Windows" animationen kommer upp tills dess att man kommer till login fönstret. Jag installerade Windows från scratch på disken då jag fick den. Nån som har några idéer vad det kan bero på? Lite snabbare än så borde det väl gå tycker jag.

Hårddisk: Samsung 850 EVO
Moderkort: Gigabyte 790XTA-UD4

Kolla så att det är ställt på AHCI i BIOS. Kolla om du kan uppdatera diskens firmware.

Något jag gjort också, för att snabba upp allt är att stänga av all grafik vid uppstart och selektiv start.

Detta gör du i msconfig.

Kör > msconfig,
Allmänt > Selektiv Start,
Systemstart > Start utan grafiskt gränssnitt.

Kolla så att du installerat alla drivrutiner till burken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Du har inte din gamla disk med windows på inkopplad också, Du kanske bootar från den xD? Beror ju också på hur mycket skit du har på datorn och så men 40 sec låter lite väl..

Har ingen annan disk/partition med något operativsystem på

Så mycket skit kan det ju inte vara tycker jag.. färsk installation av Windows, tyngsta jag har är väl Chrome och Skype.

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutiner för AMD chipset ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Kolla så att det är ställt på AHCI i BIOS. Kolla om du kan uppdatera diskens firmware.

Något jag gjort också, för att snabba upp allt är att stänga av all grafik vid uppstart och selektiv start.

Detta gör du i msconfig.

Kör > msconfig,
Allmänt > Selektiv Start,
Systemstart > Start utan grafiskt gränssnitt.

Kolla så att du installerat alla drivrutiner till burken också.

Tackar för svar. SATA är inställd på AHCI i BIOS. Har inga utropstecken i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Windows 10 eller åtm 8 om du vill se skillnad.

Permalänk
Medlem

@Tömpa: Nej då är det ju på tok för lång tid.. Kollad så att "fast boot" etc i bios är optimerade för att boota så snabbt det bara går?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tömpa:

Tackar för svar. SATA är inställd på AHCI i BIOS. Har inga utropstecken i enhetshanteraren.

Har du testat att mäta läs- och skrivhastigheterna i Windows?

Du kan mäta med t.ex.
http://www.techspot.com/downloads/6014-as-ssd-benchmark.html

Permalänk
Medlem

Kör AS SSD som ovan nämde. Värt att nämna att moderkortet som TS har kommer med Marvell 9128 SATA3 kontroll krets som är känd för att inte prestera bra med SSD enheter. Oftast är det bättre att byta till en SATA2 port eftersom de styrs direkt av chipset.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag har hårddisken inkopplad på en Intel SATA2 port då jag läste att det var mycket problem med Marvell.

Körde benchmarken:

Normala värden för SATA 2?

Permalänk
Medlem

Ser normalt ut för SATA2. Byte du dator som SSDn sitter i? 790XTA-UD4 är ett AMD kort och du lär ju inte ha intel portar på den.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hjälpsam

Kontrollera att disken ligger på SATA 0, det gjorde väldig skillnad för mig.
Nästa steg är kanske att kolla i loggboken om det händer något skumt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ser normalt ut för SATA2. Byte du dator som SSDn sitter i? 790XTA-UD4 är ett AMD kort och du lär ju inte ha intel portar på den.

Sorry, tillfällig sinnesförvirring
Givetvis inte Intels sata portar.

Permalänk
Medlem

Provat koppla ur övriga SATA diskar samt min gamla IDE cd-läsare utan någon större förändring. Dubbelkollat så att SSD:n är på första SATA porten.
En boot-logg finns här, säger inte mig så mycket tyvärr

https://justpaste.it/r5k0

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Installerat drivrutiner för AMD chipset ?

Jag tankade nu drivrutinerna från AMDs hemsida istället för att använda Windows egna eller de från Gigabyte och se där, boot-tiden krympte med hälften och fick lite finare resultat i AS SSD Benchmark på köpet.

Tack alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tömpa:

Jag tankade nu drivrutinerna från AMDs hemsida istället för att använda Windows egna eller de från Gigabyte och se där, boot-tiden krympte med hälften och fick lite finare resultat i AS SSD Benchmark på köpet.

Tack alla för hjälpen.

Fint! Lycka till i fortsättningen.