Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Tycker det finns dåligt med stilrena mekaniska tangentbord. Alla måste ha ett väldigt "gaming" utseende. Borde göras mer mekaniska tangentbord som tex Das Keyboard 4 Professional.

Finns mer "klassiska" också. Man behöver bara leta lite mer. Men Filco återigen, är ett tips.
CM Storm har också några utan leds, exempelvis XT, rapid och Novatouch (Topre).

Permalänk
Medlem

Hej alla entusiaster, tänkte ta lite hjälp och råd av er som är mer insatta.

Lite WoT varning!
Det började med ett Func KB460 med Cherry MX Red, valet föll på det då jag lirade rätt mycket spel. Riktigt skönt tangentbord, eller iallafall Cherry MX red switchar. Sen kom en flytt typ samtidigt som black friday och jag gick loss på en shopping spree, det blev ny mus, headset, musmatta och ett nytt mekaniskt tangentbord. Den här gången blev det en Logitech G710+ med Cherry MX Brown, lirar väldigt lite spel nuförtiden och tänkte att det kunde bli kul med något nytt lite mer skrivvänligt med lite mediafunktioner. Tyckte den var riktigt oskön att skriva med till en början, plockade upp någon tangent och märkte att det satt O-ringar, svarta sådanna på tangenterna, läste lite om dessa och bestämde mig för att dra av varenda en. Vilken skillnad, otroligt mycket skönare nu, värt dem 599 som dem kostade på black friday.

Testade för ett tag sen en polares tangentbord med blåa switchar och tyckte att de faktiskt var rätt sköna, gillade klickljudet och enligt min uppfattning är alltså bruna och blåa väldigt nära. Såg häromdagen att Logitech G710 med Cherry MX Blue också var nedsatta och slog till direkt, 599 är idag ett bra pris för ett mekaniskt tangentbord och när jag ändå äger en likadan med bruna switchar, så varför inte. Nu inväntar jag leverans, hursomhelst!

Har sneglat väldigt mycket på denna tråd och nu behöver jag eran hjälp. Jag vill ta ett nytt kliv in i träsket. Kraven jag har är följande:

- Kvalite, typ Ducky, Pok3r, HHKB(?) osv.
- Estetiskt tilltalande, behöver inte mediaknappar eller gamingutseende. Lite stilrenade så att säga.
- PBT är ett plus
- TKL eller 60%
- LED Bakgrundsbelysning är inte ett måste men bara positivt om det finns.
- Jag vill kunna "modda", typ ändra utseende efter behag, tangenter dvs
- Text på tangenternas framsida istället för på toppen är riktigt tilltalande
- ISO!

Pris spelar ingen roll.

Kom med förslag, gärna bilder. Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av RNT:

Hej alla entusiaster, tänkte ta lite hjälp och råd av er som är mer insatta.

Lite WoT varning!
Det började med ett Func KB460 med Cherry MX Red, valet föll på det då jag lirade rätt mycket spel. Riktigt skönt tangentbord, eller iallafall Cherry MX red switchar. Sen kom en flytt typ samtidigt som black friday och jag gick loss på en shopping spree, det blev ny mus, headset, musmatta och ett nytt mekaniskt tangentbord. Den här gången blev det en Logitech G710+ med Cherry MX Brown, lirar väldigt lite spel nuförtiden och tänkte att det kunde bli kul med något nytt lite mer skrivvänligt med lite mediafunktioner. Tyckte den var riktigt oskön att skriva med till en början, plockade upp någon tangent och märkte att det satt O-ringar, svarta sådanna på tangenterna, läste lite om dessa och bestämde mig för att dra av varenda en. Vilken skillnad, otroligt mycket skönare nu, värt dem 599 som dem kostade på black friday.

Testade för ett tag sen en polares tangentbord med blåa switchar och tyckte att de faktiskt var rätt sköna, gillade klickljudet och enligt min uppfattning är alltså bruna och blåa väldigt nära. Såg häromdagen att Logitech G710 med Cherry MX Blue också var nedsatta och slog till direkt, 599 är idag ett bra pris för ett mekaniskt tangentbord och när jag ändå äger en likadan med bruna switchar, så varför inte. Nu inväntar jag leverans, hursomhelst!

Har sneglat väldigt mycket på denna tråd och nu behöver jag eran hjälp. Jag vill ta ett nytt kliv in i träsket. Kraven jag har är följande:

- Kvalite, typ Ducky, Pok3r, HHKB(?) osv.
- Estetiskt tilltalande, behöver inte mediaknappar eller gamingutseende. Lite stilrenade så att säga.
- PBT är ett plus
- TKL eller 60%
- LED Bakgrundsbelysning är inte ett måste men bara positivt om det finns.
- Jag vill kunna "modda", typ ändra utseende efter behag, tangenter dvs
- Text på tangenternas framsida istället för på toppen är riktigt tilltalande
- ISO!

Pris spelar ingen roll.

Kom med förslag, gärna bilder. Tack på förhand

Eftersom det finns så oändligt många kombinationer av vad folk vill ha så är det ganska svårt för tillverkare att hålla många varianter i produktion. Ett exempel på kompromiss är ju den "nordiska" tangentbordslayouten som inte är jättesnygg enligt mig.

Jag har inte provat Ducky men däremot så har jag ett Filco och ett Wasd Code som är TKL. Jag har haft Poker II innan som är 60% men det har jag lämnat helt nu. Jag tycker att Filco är riktigt bra av dessa. Stabilt chassi, lägre än mitt Code och solid känsla helt enkelt. Filco MJ2 som jag har har inte bakgrundsbelysning, det kan vara den sak som jag eventuellt saknar med det. Jag skulle hellre kunna välja "cherry placering" av caps-switchen än bakgrundsbelysning. Jag köpte Code för att det säljs som TKL och med bakgrundsbelysning. Poker II håller bra kvalité men inte som Filco. Filco är bäst av dessa tre.

När det gäller tangenter, "caps", så ha tålamod, gå med i gruppköp så kommer du kunna hitta snygga tangenter av bra kvalité i svensk layout. Filco säljs med svensk layout både top-printed och side-printed eller ninja som de kallar det i skittunn ABS.
Wasd Code säljs med svensk layout i någon mikrometer tjockare ABS än Filco. Pok3r säljs med nordisk layout i tjock PBT. PBT tangenter kan du handla från Corus-kb både top-printed och side-printed. Inte med de extra tecken som Pok3r har men ändå.
Ett kit som blev och är väldigt populärt är granite. PBT och dye sublimated. Det snackas om att det kommer upp till försäljning nu i januari igen.
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3ooru4/...

Mitt tips till dig är att välja ett tangentbord som du modifierar. Här har du mitt Filco http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380846-filco-by-dorf

Övriga länkar:
http://www.keyboardco.com/product.asp?PRODUCT=10104
https://corus-kb.com/en/pok3r/28-poker-3-pbt-iso-nordic-alu-c...
http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/code-keyboard...
https://www.massdrop.com/buy/granite-keycap-set?mode=guest_op...
https://corus-kb.com/en/keycaps/69-vortex-pbt-keycaps-full-se...

https://geekhack.org/index.php
http://deskthority.net/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@RNT Jadu, du verkar ha provat alla olika typer av brytare Cherry erbjuder; linjära, taktila och klickande. Vad vill du ha ut av nästa tangentbord? Du skriver att du vill ha ett TKL eller 60, är det storleksminskningen som är viktigast?

dorf täcker av Cherry ganska bra, men det kanske är dags att vidga vyerna och titta utanför det som Cherry erbjuder. Vaniljvarianten är ett CM Novatouch med brytare från japanska Topre; det tar alla tangenter som passar på Cherry-brytare och finns enkelt att få tag på i sverige. Är TKL, definitivt stilrent, saknar bakgrundsbelysning osv. Tangenterna som följer med byts med fördel ut mot något snyggt (kan dock vara svårt att hitta idag har jag förstått).

Annars kan du gå djupare, i Topre-träsket och köpa ett Realforce 88ub eller ett HHKB. Svårare att få tag i tangenter men de som följer med (dye subbad PBT) är hemskt mycket bättre än det som sitter standardmonterat på i princip allt annat som säljs. RF kan du köpa från the keyboard company och HHKB får du köpa antingen från elite keyboards eller via någon japansk vidarebefordringstjänst, till exempel smart imports.

Är du inte så känslig för att det är precis rätt tecken på tangenterna skulle jag annars rekommendera att du letar fram nåt gammalt Alps eller Cherry-tangentbord från tyska ebay. Billigare än nytt och ofta betydligt trevligare att skriva på. Åtminstone om du frågar mig ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Eftersom det finns så oändligt många kombinationer av vad folk vill ha så är det ganska svårt för tillverkare att hålla många varianter i produktion. Ett exempel på kompromiss är ju den "nordiska" tangentbordslayouten som inte är jättesnygg enligt mig.

Jag har inte provat Ducky men däremot så har jag ett Filco och ett Wasd Code som är TKL. Jag har haft Poker II innan som är 60% men det har jag lämnat helt nu. Jag tycker att Filco är riktigt bra av dessa. Stabilt chassi, lägre än mitt Code och solid känsla helt enkelt. Filco MJ2 som jag har har inte bakgrundsbelysning, det kan vara den sak som jag eventuellt saknar med det. Jag skulle hellre kunna välja "cherry placering" av caps-switchen än bakgrundsbelysning. Jag köpte Code för att det säljs som TKL och med bakgrundsbelysning. Poker II håller bra kvalité men inte som Filco. Filco är bäst av dessa tre.

När det gäller tangenter, "caps", så ha tålamod, gå med i gruppköp så kommer du kunna hitta snygga tangenter av bra kvalité i svensk layout. Filco säljs med svensk layout både top-printed och side-printed eller ninja som de kallar det i skittunn ABS.
Wasd Code säljs med svensk layout i någon mikrometer tjockare ABS än Filco. Pok3r säljs med nordisk layout i tjock PBT. PBT tangenter kan du handla från Corus-kb både top-printed och side-printed. Inte med de extra tecken som Pok3r har men ändå.
Ett kit som blev och är väldigt populärt är granite. PBT och dye sublimated. Det snackas om att det kommer upp till försäljning nu i januari igen.
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3ooru4/...

Mitt tips till dig är att välja ett tangentbord som du modifierar. Här har du mitt Filco http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380846-filco-by-dorf

Övriga länkar:
http://www.keyboardco.com/product.asp?PRODUCT=10104
https://corus-kb.com/en/pok3r/28-poker-3-pbt-iso-nordic-alu-c...
http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/code-keyboard...
https://www.massdrop.com/buy/granite-keycap-set?mode=guest_op...
https://corus-kb.com/en/keycaps/69-vortex-pbt-keycaps-full-se...

https://geekhack.org/index.php
http://deskthority.net/

Skrivet av Khers:

@RNT Jadu, du verkar ha provat alla olika typer av brytare Cherry erbjuder; linjära, taktila och klickande. Vad vill du ha ut av nästa tangentbord? Du skriver att du vill ha ett TKL eller 60, är det storleksminskningen som är viktigast?

dorf täcker av Cherry ganska bra, men det kanske är dags att vidga vyerna och titta utanför det som Cherry erbjuder. Vaniljvarianten är ett CM Novatouch med brytare från japanska Topre; det tar alla tangenter som passar på Cherry-brytare och finns enkelt att få tag på i sverige. Är TKL, definitivt stilrent, saknar bakgrundsbelysning osv. Tangenterna som följer med byts med fördel ut mot något snyggt (kan dock vara svårt att hitta idag har jag förstått).

Annars kan du gå djupare, i Topre-träsket och köpa ett Realforce 88ub eller ett HHKB. Svårare att få tag i tangenter men de som följer med (dye subbad PBT) är hemskt mycket bättre än det som sitter standardmonterat på i princip allt annat som säljs. RF kan du köpa från the keyboard company och HHKB får du köpa antingen från elite keyboards eller via någon japansk vidarebefordringstjänst, till exempel smart imports.

Är du inte så känslig för att det är precis rätt tecken på tangenterna skulle jag annars rekommendera att du letar fram nåt gammalt Alps eller Cherry-tangentbord från tyska ebay. Billigare än nytt och ofta betydligt trevligare att skriva på. Åtminstone om du frågar mig ;).

Otroligt bra med respons, tack ska ni ha!

Har slösurfat lite inne på /r/MK och fått lite inspiration men är fortfarande lite vilse. Det lutar mest troligt åt TKL eller 60%, men fortfarande väldigt kluven. Det som tilltalar mig mest är några av dessa:

Dold text

Kanske lite väl mycket bilder men helt otroliga tangentbord, ögongodis! Nu förstår jag dock att mycket av det jag har länkat till är otroligt moddade tangentbord men någonstans måste man ju börja. Som jag har förstått det blir det jobbigare och svårare att modda så som man vill om man kör på ISO med svensk layout, låt säga att man inte kör ISO, hur hanterar man avsaknaden av ÅÄÖ? Jag vet att jag skulle klara mig utan numpad, F-tangenter och i de flesta fall även utan piltangenter och de ovanför, kanske lutar åt en 60% till att börja med för att sedan se vart man tar sig.

60% tangentbordet på bilderna liknar Pok3r men verkar vara något annat skal. Bilden med svart skal och svarta/gråa caps med orange text ser skalet annorlunda ut från de flesta andra bilder med 60%, är det ett Pok3r? Vad är det för bord på TKL bilderna?

Är the White Fox på Massdrop något att ha? Ser riktigt bra ut som stock. Finns det stora möjligheter till att modda den i framtiden? Verkar ha det mesta och att det är 65% är riktigt snyggt tycker jag samt att den verkar ha bakgrundsbelysning. Enda som sätter stop är avsaknaden av ÅÄÖ.

Permalänk
Medlem

@RNT Det ser ut som Pokers i TEX-chassin och med tangenter från Signature Plastics i SA-profil. Alltihop går enkelt att få tag i genom exempelvis Massdrop, om du bara har lite tålamod. TEX-chassin brukar droppa ganska ofta, tangenter i SA-profil med svenska tecken dyker inte upp hela tiden men det händer. Ett alternativ kan vara att söka begagnatmarknaden. Vill du ha hela kittet fåren dock räkna med att betala ganska mycket mer än du gjort för dina tidigare tangentbord och hade det varit mina pengar hade jag satsat custom-bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CM Storm quickfire!! grymt skönt tangentbord och små riktigt fina

Permalänk
Medlem

CM Storm är prisvärt som fan. En härlig känsla att skriva på och litet och smidigt

Permalänk
Medlem

Jag står och väger mellan MK-90 RGB (med Kailh) och K65 RGB (MX röda).

Något av dessa ska alltså ersätta mitt, f.n. "trasiga", K70 (inte RGB).

Tänker lite så här:

MX röda är lite av en favorit, även om jag inte direkt har något emot nytt och är lätt att vänja.

Ganska viktigt tillägg: jag tror att jag har börjat få en lätt reumatisk sjukdom som jag märker i knogarna och handlederna (vilket är ironiskt för jag jobbar med forskning om ledgångsraumatism). Jag tänker på switcharna, handledsskydd kan man ju alltid modda osv. Switchar tänker jag inte ge mig i kast med att börja modifiera.

Jag har väl inte något extremt specifikt emot Kailh, och de som oftast verkar mest högljudda mot Kailh verkar vara ganska skeva i sin bedömning som de baserar på "känsla" (kina-grejer). Nå, jag tänker inte ens våga tänka tanken att påstå att något skulle vara bättre här, även om jag måste erkänna att det känns som att det finns en viss sanning i det; tried and true.

Numpaden är egentligen rätt onödig för mig. De switcharna som inte funkar längre sitter inte i numpaden på min K70, så om jag nödvändigtvis måste använda numpad, kan jag antingen koppla in K70:n eller det billiga MS-bordet jag använder nu. Dessutom kan avsaknaden säkert kännas väldigt skönt. Men med det sagt: jag kanske saknar den sen?

Av egen erfarenhet med QPads och Corsairs mekaniska tangentbord så verkar kvaliteten bra på båda och jag litar på dem fullt ut. Mitt K70 gick sönder av egna misstag, och MK-50:n på jobbet rullar än.

Jo, en sak till: RGB vill jag verkligen ha, för jag har en barnslig förtjusning för färgen lila och jag betalar gärna en hundralapp eller två för att få mer lila i mitt hem. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag faktiskt tycker om Corsairs blinkande ljusprogram som blippar och har sig. Kanske är jag för gammal för att tycka att sånt är barnsligt, inte tillräckligt ung och ironisk.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@V.V.S.:

Jag skulle satsa på K65 alla dagar i veckan.
Dels för att du får riktiga Cherry switchar och dels för att Qpad iaf tidigare hade väldigt medioker kvalité på sina brädor, vet inte hur det ser ut nu, men med tanke på att de gått över till kailh switchar så känns de inte som de förbättrat sig på den fronten.

Men iaf, Corsair har aldrig gjort direkt dåliga tangentbord. Så skulle nog föredra dom framför Qpad som bara är rebrandade kina OEM grejer.

Permalänk
Medlem

@huttala: Okej, då får det bli den, och dessutom gillar jag det lite mer kompakta paketet. Min Corsair K70 var ju hur skön som helst att skriva på, fick sällan problem med leder osv! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@huttala: Jag vet inte om jag håller med om att Corsair aldrig gjort direkt dåliga tangentbord då det K65 (ej RGB) jag hade en kort stund på jobbet var snudd på det sämsta tangentbord jag haft. Dålig kvalitet på tangenterna (en stam gick av) och på tangentbordet i största allmänhet. Kontrollern gav upp efter runt ett halvår eller så. Rent skräp. Kan hända var det ett måndagsexemplar, men jag blir mörkrädd när jag tänker på hur uselt det var. Efter denna upplevelse undviker jag aktivt allt det står Corsair på.

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om en bra tillverkare av snygga handledsstöd som passar bra ihop med ducky shine-borden för typ 2-300 kr? Läder eller trä?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo de har jag sett, men de ser lite trista ut och jag undrar hur svettiga de blir efter ett tag? jag spelar mycket spel på mitt tangentbord och då ligger handen ofta länge i samma position.

Finns det andra tips än duckys egna läderplankor?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jo de har jag sett, men de ser lite trista ut och jag undrar hur svettiga de blir efter ett tag? jag spelar mycket spel på mitt tangentbord och då ligger handen ofta länge i samma position.

Finns det andra tips än duckys egna läderplankor?

Jag har haft mitt i flera år och det ser ut som nytt. Visserligen sitter jag inte och spelar hela dagarna
Men jag upplever att läder funkar bättre än tyg, som ofta blir rätt slitna efter ett tag.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Jag har haft mitt i flera år och det ser ut som nytt. Visserligen sitter jag inte och spelar hela dagarna
Men jag upplever att läder funkar bättre än tyg, som ofta blir rätt slitna efter ett tag.

Bra att veta, jag funderade på trä, om man är lat och inte orkar slipa/olja själv.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

hejsan!

är helt nybörjare på detta, sitter här och börjar bli lite galen...
har riktat in mig på följande:
http://www.duckychannel.com.tw/en/Ducky_Premier_DK9008P_bu+gy...
men vart fan köper man det? och en annan noob-fråga som jag inte lyckas få svar på, vart köper man tillhörande tangenter osv om man vill byta ut dom?

herregud.... :>

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker mekaniska tangentbord är oerhört obehagligt att använda? De låter även mycket och man får ingen känsla. Sen tycker jag det är väldigt svårt att spela med de tangentborden. Jag spelar allt från FPS, RTS, MMORPG till Racing, Sandbox osv. Jag har testat alla olika mekaniska tangetbord som finns iprincip, allt från billiga till riktigt dyra men inget faller mig smaken. Nej, för mig blir det nog att hålla mig till mina Logitech tangentbord.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

men vart fan köper man det? och en annan noob-fråga som jag inte lyckas få svar på, vart köper man tillhörande tangenter osv om man vill byta ut dom?

Första posten svarar ganska mycket på dina frågor

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1389823-mekaniska-tange...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Någon som kommer vara intresserad av ASUS nya keyboard Claymore? Sitter och funderar på en bra uppgradering

Permalänk
Skrivet av Xiaolong:

Någon som kommer vara intresserad av ASUS nya keyboard Claymore? Sitter och funderar på en bra uppgradering

Googlade lite snabbt, ser det inte ut att vara ovanligt högt?

Det kan såklart vara vinkeln, men på flera foton så såg det väldigt högt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

hejsan!

är helt nybörjare på detta, sitter här och börjar bli lite galen...
har riktat in mig på följande:
http://www.duckychannel.com.tw/en/Ducky_Premier_DK9008P_bu+gy...
men vart fan köper man det? och en annan noob-fråga som jag inte lyckas få svar på, vart köper man tillhörande tangenter osv om man vill byta ut dom?

herregud.... :>

Ducky premier borden har slutats sälja, iaf med Nordisk layout.
Jag skrev och frågade duckys support runt black friday och svaret var att de inte heller hade någon efterföljer på gång (för tillfället).

Du får helt enkelt leta på begagnat marknaden, du kan kolla efter Ducky premier samt Ducky G2Pro som var föregångaren och som även den kunde köpas med det blå / grå färgtemat.

Angående tangenter så är det bäst att googla på "key caps" som är den engelska termen för tangenter. Men som någon även sa finns där nog många bra länkar först i tråden.
OBS: Om du köper separata tangenter måste du kolla att tangenternas storlek och layout stämmer överens med din.

Bland layouts finns:
* ISO : Den layouten du tänker som standard och som jag tror hela Europa kör
* ANSI: Kollar du på amerikanska tangentbord kommer du se att enter är väldigt liten i jämförelse.
När det kommer till att köpa tangenter löst är ANSI vanligare än ISO. Så se till att ha koll på detta

Du bör även kolla på storleken på tangenterna, speciellt dem på nedersta raden, ctrl, alt, etz.
Det ducky tangentbordet du kollar på har att alla dessa är lika stora. Vilket är det vanligast bland lösa tangenter och som därför är enklast att finna. Där finns vissa andra märke som har att dessa tangenterna varierar i storlek och kan därför ställa till vid inköp av separata tangenter.

Utöver det har man olika profiler på tangenterna, själva utformningen. Viktigast om man vill mixa tangenter. Vissa profiler låter dig sätta en tangent vart som medans vissa andra bara låter dig sätta dem på en specifik rad. Tänk att esc, F1, F2 etz som en rad. 1,2,3,4 en annan. Tab, Q, W,E,R nästa. osv.

Vill du nörda ner dig ordentligt är det väll geekhack bland de bästa sidorna.

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES: Hmmmm, sant, på den bilden ser den ganska hög ut men på swec video under mässan såg den "normal" ut. Blir att invänta lite recensioner på den när den kommer ut, finns inget direkt releasedatum på den ännu vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av Xiaolong:

@I_KILL_HORSES: Hmmmm, sant, på den bilden ser den ganska hög ut men på swec video under mässan såg den "normal" ut. Blir att invänta lite recensioner på den när den kommer ut, finns inget direkt releasedatum på den ännu vad jag vet.

Lika bra! För min del blir det inget, RGB – eller knappt bakbelyst – är inget för mig.

Permalänk
Medlem

Hej alla i denna djungel av mekaniska tangentbord.

Jag är på jakt efter ett litet smidigt Tenkeyless tangentbord, ska vara prisvärt.

Sen vad rekommenderar ni för switchar för en som aldrig kört mekaniskt förut?

Jag hittade detta men står inte vad det är för brytare...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211506-c...

Peace

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Skrivet av SweCarn:

Hej alla i denna djungel av mekaniska tangentbord.

Jag är på jakt efter ett litet smidigt Tenkeyless tangentbord, ska vara prisvärt.

Sen vad rekommenderar ni för switchar för en som aldrig kört mekaniskt förut?

Jag hittade detta men står inte vad det är för brytare...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/211506-c...

Peace

Novatouch har Topre-brytare. Jag gillar mitt Novatouch väldigt mycket - mer än mitt tangentbord med blåa cherry - men har svårt att rekommendera specifika brytare till någon. Du bör se till att pröva olika brytare i affärer eller hos vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

hejsan!

är helt nybörjare på detta, sitter här och börjar bli lite galen...
har riktat in mig på följande:
http://www.duckychannel.com.tw/en/Ducky_Premier_DK9008P_bu+gy...
men vart fan köper man det? och en annan noob-fråga som jag inte lyckas få svar på, vart köper man tillhörande tangenter osv om man vill byta ut dom?

herregud.... :>

Annars finns det Ducky One, som inte har "Bigfoot" chassiet som Shine 4/5 t-borden har.

http://www.inet.se/produkt/6607862/ducky-one-mx-brown-white-l...

ISO/Nordic keycaps/sets kan du köpa här: http://www.maxgaming.se/keycaps

Dom 7 WASD seten (lila, gul, orange, röd, rosa, blå å grön) + Ducky setet är dom som passar.

Tyvärr är utbudet av ISO/Nordic keycaps sets så dåligt.

Ducky har egna keycaps sets men finns bara ett i ISO/Nordic layout finns hos maxgamin, det finns fler olika Ducky keycaps sets i ANSI layouten.

Jag har detta set från Ducky i ISO/Nordic layout, har för mig att jag köpte detta set hos Inet 2014, går inte att köpa nytt i sweden längre, det skulle va om någon säljer ett beg. set.

Länken visar ett ANSI set: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Ibland på GB:s (GroupBuy/s) på Massdrop kan man hitta ANSI keycaps sets med ISO/Nordic kits. Kan bli lite dyrt, först får man köpa basic ANSI setet å sedan ISO kitet + att man ibland även får köpa numpad kitet extra.

Som imo skrev angående botten raden (Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Space) kan du se här i länken att vissa t-bord inte har en standard botten rad.

T.ex k70, strafe.

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Andra raden i länken: Ducky, Deck, Das, WASD + några till i länken har en standard botten rad.

Standard måtten på botten rads capsen är 1x1.25 å på Spacebaren 1x6.25.

Edit: Detta set, ANSI Jukebox SA finns med ISO/Nordic kit. Dom 2 orangea Pumpkin capsen tillhör inte Jukebox setet.
Mitt ANSI Ducky RGB YOTG Cherry MX Black.

Mitt ANSI Ducky RGB YOTG å mitt ISO/Nordic Ducky Shine 3 t-bord.
Båda t-borden har några extra kits som inte finns i/medföljer basic setet.

Seten är köpta på Massdrop. Dessa sets/keycaps är inte som vanliga keycaps.

imo, vänstra ANSI Shift å vänstra ISO Shift har inte samma storlek.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

En hel drös med mekaniska brytare

Det finns fler mekaniska brytare som säkert skulle uppskattas om de togs upp.

T.ex. Kaihua PG1511 serien:

https://deskthority.net/wiki/Kaihua_PG1511_series

Ha en fortsatt bra dag!

Mvh.
Christian

Stavfel.
Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Skrivet av terrax:

Det finns fler mekaniska brytare som säkert skulle uppskattas om de togs upp.

T.ex. Kaihua PG1511 serien:

https://deskthority.net/wiki/Kaihua_PG1511_series

Ha en fortsatt bra dag!

Mvh.
Christian

Dessa är egentligen kopior av orginalswitcharna, så det borde inte skilja mycket

Visa signatur

Tangentbord e kul