Permalänk
Medlem

Uppdatera Synology 212j

Försöker uppdatera min Synology 212j till senaste DSM utan att lyckas. Har provat både genom manuell uppdatering och genom DSM och inget fungerar. Har idag ver 4.3 och försöker uppdatera till 5.2 och får felmeddelande "fältvärdet är ogiltigt". Nån som har nån ide?

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade iofs stannat kvar på 4.x om jag hade varit du..

Har en 411j och en 1513+, och 1513+ kör 5.x - men det är ett mycket tyngre operativ.
Det är nog med nöd och näppe att 212j hade orkat med den os-versionen !

Eller vad är det som gör att du vill uppgradera ?

Tänk på att det inte går att nedgradera efter genomförd uppdatering!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vill kunna köra Plex och det verkar bara fungera på 5.0 och uppåt

Skrivet av andreas_dock:

Jag hade iofs stannat kvar på 4.x om jag hade varit du..

Har en 411j och en 1513+, och 1513+ kör 5.x - men det är ett mycket tyngre operativ.
Det är nog med nöd och näppe att 212j hade orkat med den os-versionen !

Eller vad är det som gör att du vill uppgradera ?

Tänk på att det inte går att nedgradera efter genomförd uppdatering!

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Medlem

Vill du kunna transcoda genom den så är det bara att glömma, 212J är för klen för detta ändamål.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av skalle:

Vill kunna köra Plex och det verkar bara fungera på 5.0 och uppåt

Skrivet av Kalasis:

Vill du kunna transcoda genom den så är det bara att glömma, 212J är för klen för detta ändamål.

Precis vad jag skulle säga med.
Det beror förvisso vad du skall stream'a till - men min DS1513+ är för klen för Plex och Transcode'ing, så skulle inte ens vilja tänka på vad DS411j är då...

Saken med just Plex är ju att det är mer än ett mediebibliotek, halva grejen är ju att kunna köra CrossPlattform - alltså på vilken enhet som helst, oavsett om det är Xbox360, iPad Mini, Chrome Webb, Samsung SmartTV, en vanlig PC, en smartphone.. osv osv.

Till de flesta utav dessa enheter krävs transcode'ing (för att "lura" enheten som det spelas upp på, att formatet i fråga är något den är kompatibel med) och detta min vän - kommer DS212j aldrig orka med.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ok, vilken NAS skulle ni rekomendera att köra Plex på?

Skrivet av Kalasis:

Vill du kunna transcoda genom den så är det bara att glömma, 212J är för klen för detta ändamål.

Skrivet av andreas_dock:

Precis vad jag skulle säga med.
Det beror förvisso vad du skall stream'a till - men min DS1513+ är för klen för Plex och Transcode'ing, så skulle inte ens vilja tänka på vad DS411j är då...

Saken med just Plex är ju att det är mer än ett mediebibliotek, halva grejen är ju att kunna köra CrossPlattform - alltså på vilken enhet som helst, oavsett om det är Xbox360, iPad Mini, Chrome Webb, Samsung SmartTV, en vanlig PC, en smartphone.. osv osv.

Till de flesta utav dessa enheter krävs transcode'ing (för att "lura" enheten som det spelas upp på, att formatet i fråga är något den är kompatibel med) och detta min vän - kommer DS212j aldrig orka med.

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av skalle:

Ok, vilken NAS skulle ni rekomendera att köra Plex på?

Här har du en fin lista på vad som funkar på vad och vilken.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen!

Skrivet av Kalasis:

Här har du en fin lista på vad som funkar på vad och vilken.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av skalle:

Ok, vilken NAS skulle ni rekomendera att köra Plex på?

Synology's modeller som heter Play i namnet.

Typ, dessa;
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s258444983

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skalle:

Vill kunna köra Plex och det verkar bara fungera på 5.0 och uppåt

Plex appen fungerar ifrån DSM 4.0 och uppåt, sitter själv på en Synology J modell som kör DSM 4.3

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Precis vad jag skulle säga med.
Det beror förvisso vad du skall stream'a till - men min DS1513+ är för klen för Plex och Transcode'ing, så skulle inte ens vilja tänka på vad DS411j är då...

Saken med just Plex är ju att det är mer än ett mediebibliotek, halva grejen är ju att kunna köra CrossPlattform - alltså på vilken enhet som helst, oavsett om det är Xbox360, iPad Mini, Chrome Webb, Samsung SmartTV, en vanlig PC, en smartphone.. osv osv.

Till de flesta utav dessa enheter krävs transcode'ing (för att "lura" enheten som det spelas upp på, att formatet i fråga är något den är kompatibel med) och detta min vän - kommer DS212j aldrig orka med.

Vi har en DS213J hemma som jag var lite småtvär över att ha köpt istället för en av de lite "lyxigare" modellerna. På grund av vad jag hade läst om PLEX och så. Men sedan upptäckte jag att vi kan spela upp alla filerna i mediabiblioteket på servern direkt via nätverket utan PLEX.

TV:n i vardagsrummet har en inbyggd mediaspelare som vi använder mest. Annars har vi också en Nvidia Shield TV i sovrummet, vilken KODI är installerat på. Sedan brukar jag ibland också kolla via VLC-appen i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Synology's modeller som heter Play i namnet.

Typ, dessa;
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s258444983

Play eller inte gör ingen skillnad för Plex då mjukvaran inte har stöd för de extra funktionerna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iller:

Play eller inte gör ingen skillnad för Plex då mjukvaran inte har stöd för de extra funktionerna.

Jasså inte?, fasen va kass.
De primerar la bara sin egen mjukvara då kanske.. DS Video eller vad den heter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jasså inte?, fasen va kass.
De primerar la bara sin egen mjukvara då kanske.. DS Video eller vad den heter.

Det är helt korrekt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller