Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackie:

Ok, så du menar att realtemp ljuger eller inte är pålitligt?

Om du tänker efter lite.

1. Din rumstemperatur är 22 grader
2. Du har en komponent som genererar värme
3. Du har en komponent som leder bort värme
4. Komponent nr.3 genererar inte kyla eller är kallare än rådande rumstemperatur
5. Hur kan komponent nr.2 bli kallare än rådande rumstemperatur

Realtemp sa att tempen på min processor låg på ~23 grader idle. Området runt datorn ligger kanske på 17-18 grader då den står på kallt ställe. Vill ändå inte tro att den siffran stämmer särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Om du tänker efter lite.

1. Din rumstemperatur är 22 grader
2. Du har en komponent som genererar värme
3. Du har en komponent som leder bort värme
4. Komponent nr.4 genererar inte kyla eller är kallare än rådande rumstemperatur
5. Hur kan komponent nr.2 bli kallare än rådande rumstemperatur

Realtemp sa att tempen på min processor låg på ~23 grader idle. Området runt datorn ligger kanske på 17-18 grader då den står på kallt ställe. Vill ändå inte tro att den siffran stämmer särskilt bra.

Det är väl det som är tanken med kylaren att avleda värme, ju effektivare kylare desto mer bättre avleder den värme skulle man köra utan kylare så är det ju ganska självklart över vad som kommer att hända med temperaturen oavsett vad man har för rumstemperatur sen hänger det också på hur luftflödet är i chassit vad för fläktar som du har i lådan vilken kylpasta du använder, hur bra den är applicerad på processorn allt spelar roll. *

*Edit: Dålig liknelse borttagen då vissa verkade ta illa vid

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Hittar ingen av dessa, och ja är hundra på att jag har hamnat rätt. Har windows 7. Länken du gav är till windows 8.1.
Men så som jag har läst ska det vara samma på Windows 7.

4.Change the following values to 0
AllowIdleIrpInD3
DeviceSelectiveSuspended
EnhancedPowerManagementEnabled
SelectiveSuspendEndabled

Googla regedit fix corsair link så hittar du mer om detta.
Märkligt att du inte hittar det. Du har väl usb headern inkopplad?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackie:

Det är väl det som är tanken med kylaren att avleda värme, ju effektivare kylare desto mer bättre avleder den värme skulle man köra utan kylare så är det ju ganska självklart över vad som kommer att hända med temperaturen oavsett vad man har för rumstemperatur sen hänger det också på hur luftflödet är i chassit vad för fläktar som du har i lådan vilken kylpasta du använder, hur bra den är applicerad på processorn allt spelar roll. Sätt en fläkt mot ansiktet så känner du att det blir svalare eller hur, inget konstigt med det..

Jag är långt från duktig på fysik så jag kan inte gå in på djupet och förklara hur det fungerar. Men jag kan iaf säga att realtemp inte stämmer i ditt fall om du nu inte har en rumstemperatur på 10-12 grader.

EDIT: Läs här http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=32&pg=...

"Going Below Ambient - Going below ambient temp ( ambient air around the heat exchanger) is not possible with normal Heat Sink or straight water cooled systems."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Googla regedit fix corsair link så hittar du mer om detta.
Märkligt att du inte hittar det. Du har väl usb headern inkopplad?

Jaja men öppnade burken för att kolla ifall
Jag kopplade rätt o de stämde.
Kmr kolla upp det imorn. Upskattar för hjälpen vännen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det är väl det som är tanken med kylaren att avleda värme, ju effektivare kylare desto mer bättre avleder den värme skulle man köra utan kylare så är det ju ganska självklart över vad som kommer att hända med temperaturen oavsett vad man har för rumstemperatur sen hänger det också på hur luftflödet är i chassit vad för fläktar som du har i lådan vilken kylpasta du använder, hur bra den är applicerad på processorn allt spelar roll. Sätt en fläkt mot ansiktet så känner du att det blir svalare eller hur, inget konstigt med det..

Nja du upplever det bara som kallare då luften hjälper till att avdunsta svett och på det viset känns det som att det blir svalare.

http://science.howstuffworks.com/question22.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Nja du upplever det bara som kallare då luften hjälper till att avdunsta svett och på det viset känns det som att det blir svalare.

http://science.howstuffworks.com/question22.htm

Skickades från m.sweclockers.com

lol

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Nu börjar du skämma ut dig, du har fel. En fläkt sprutar inte ut kallare luft än vad som redan finns i rummet. Sätt en termometer framför en fläkt med fullt ös och pröva själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Nu börjar du skämma ut dig, du har fel. En fläkt sprutar inte ut kallare luft än vad som redan finns i rummet. Sätt en termometer framför en fläkt med fullt ös och pröva själv.

Anledningen till att jag kommenterade "lol" var för att ja det var en dålig liknelse med fläkten framför ansiktet men eftersom som du inte verkade förstå det och måste märka ord så klargör jag det nu ja det var en dålig liknelse

Men jag hör gärna också en konkret förklaring till varför realtemp visar 18-20 grader medans coretemp visar 28-30 grader istället för dryg kommentar över vad som är fel.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag är långt från duktig på fysik så jag kan inte gå in på djupet och förklara hur det fungerar. Men jag kan iaf säga att realtemp inte stämmer i ditt fall om du nu inte har en rumstemperatur på 10-12 grader.

EDIT: Läs här http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=32&pg=...

"Going Below Ambient - Going below ambient temp ( ambient air around the heat exchanger) is not possible with normal Heat Sink or straight water cooled systems."

Upptäckte att du editerat in en länk med intressant info, skall läsa senare idag

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Anledningen till att jag kommenterade "lol" var för att ja det var en dålig liknelse med fläkten framför ansiktet men eftersom som du inte verkade förstå det och måste märka ord så klargör jag det nu ja det var en dålig liknelse

Du verkar inte kapabel till att se detta själv, men du framstår som väldigt dryg med din ton och hur du tilltalar folk. Du kanske inte menar att vara dryg, men du kan i alla fall ha i åtanke att det är något i sättet du skriver som inte går hem hos alla.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Blackie:

Upptäckte att du editerat in en länk med intressant info, skall läsa senare idag

Jag vet inte varför diskussionen är så hätsk men jag skulle vilja påstå att bägge parter har rätt.

Energiprincipen. Energi är konstant och kan inte försvinna utan bara omvandlas och i detta fallet omvandlas det till värme. Därav Thermal Design Envelope (TDP), alltså mängden energi som en kyllösning måste klara av att hantera inom ett bestämt värmetak t.ex. 95 grader (Intels tidigare standardkylare). Sen kan man ha effektivare kyllösningar såsom vatten eller gigantiska kylflänsar som i ditt fall.

Att du har 20-22 grader idle är inte fullkomligt osannolikt (med en diff på 1-2+ grader), särskilt inte om ditt rum är svalt men det är helt korrekt att det är fysikaliskt omöjligt att kyla en processor UNDER rumstemperatur. Ju effektivare kylning, desto närmare rumstemperatur kommer du. Inte utan ett kylmedium i alla fall(typ så som en AC fungerar), problemet med att kyla under rumstemperatur är att du då får utfällning av vatten; alltså kondens. Blanda inte ihop detta med ett kylskåp för i ett kylskåp så kyls något från rumstemperatur över en lång period och produkten i sig genererar inte energi som en processor gör. Men om du t.ex. ställer in en matlåda med varm mat i kylskåpet så kan du se att det bildats vattendroppar i locket på matlådan. Detta är för att det har skett en för snabb avkylning. Jag antar att jag inte behöver förklara varför det är en dålig idé med kondens i en datorlåda?

Vet inte om jag bidrog till diskussionen men hoppas att detta kan klargöra lite.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Kör med Noctua NH-D15S i min NZXT H440 låda och har 20-22 grader idle och 50 grader i load. Kör Quiet profil på CPU och Chassi fläktarna.

Kärnorna eller bara själva cpu??
Är skillnad på det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du verkar inte kapabel till att se detta själv, men du framstår som väldigt dryg med din ton och hur du tilltalar folk. Du kanske inte menar att vara dryg, men du kan i alla fall ha i åtanke att det är något i sättet du skriver som inte går hem hos alla.

Det finns två sidor av ett mynt eller hur att att skriva "Nu börjar du skämma ut dig" är bara onödigt det om något kan väl uppfattas som drygt. Men det är lugnt kan vi fortsätta hålla oss till ämnet nu?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kärnorna eller bara själva cpu??
Är skillnad på det

Realtemp visar väl kärnorna och visar 20, 20, 21, 19 som minimum värde
Coretemp visar antagligen CPUn där jag haft: 28 som minimum.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag vet inte varför diskussionen är så hätsk men jag skulle vilja påstå att bägge parter har rätt.

Energiprincipen. Energi är konstant och kan inte försvinna utan bara omvandlas och i detta fallet omvandlas det till värme. Därav Thermal Design Envelope (TDP), alltså mängden energi som en kyllösning måste klara av att hantera inom ett bestämt värmetak t.ex. 95 grader (Intels tidigare standardkylare). Sen kan man ha effektivare kyllösningar såsom vatten eller gigantiska kylflänsar som i ditt fall.

Att du har 20-22 grader idle är inte fullkomligt osannolikt (med en diff på 1-2+ grader), särskilt inte om ditt rum är svalt men det är helt korrekt att det är fysikaliskt omöjligt att kyla en processor UNDER rumstemperatur. Ju effektivare kylning, desto närmare rumstemperatur kommer du. Inte utan ett kylmedium i alla fall(typ så som en AC fungerar), problemet med att kyla under rumstemperatur är att du då får utfällning av vatten; alltså kondens. Blanda inte ihop detta med ett kylskåp för i ett kylskåp så kyls något från rumstemperatur över en lång period och produkten i sig genererar inte energi som en processor gör. Men om du t.ex. ställer in en matlåda med varm mat i kylskåpet så kan du se att det bildats vattendroppar i locket på matlådan. Detta är för att det har skett en för snabb avkylning. Jag antar att jag inte behöver förklara varför det är en dålig idé med kondens i en datorlåda?

Vet inte om jag bidrog till diskussionen men hoppas att detta kan klargöra lite.

Låter rimligt, bra förklarat

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv

Från att min cpu kylare låter högt till världens diskution
om grader lol..... )

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon254573:

Från att min cpu kylare låter högt till världens diskution
om grader lol..... )

Mycket att reda ut här. Detta är anledningen till att jag hänger kvar på Sweclockers efter så många år. Alla trådar som spårar ur och börja handla om andra saker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Mycket att reda ut här. Detta är anledningen till att jag hänger kvar på Sweclockers efter så många år. Alla trådar som spårar ur och börja handla om andra saker.

Absolut kan hålla med lite. Vrf det spårar ur ibland är för att
Månniskor har sina egna erfarenheter och håller fast vid det ovs om
personen har rätt eller fel, ibland vill man inte inse att man har rätt tyävrr.... men alltid kul "ibland" o föra diskution.

Hur som helst Corsair Link har haft jävla bugg felet i några år och fortfarande inte fixat det på nåt sätt. För min del går det ingen vidare och jag är inne på att ta ut sk*ten o ersätta med ngn nytt från annan tillverkare att man ska behöva kriga så mkr.
Har kollat upp rededit fix corsair link men inget vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det är väl det som är tanken med kylaren att avleda värme, ju effektivare kylare desto mer bättre avleder den värme skulle man köra utan kylare så är det ju ganska självklart över vad som kommer att hända med temperaturen oavsett vad man har för rumstemperatur sen hänger det också på hur luftflödet är i chassit vad för fläktar som du har i lådan vilken kylpasta du använder, hur bra den är applicerad på processorn allt spelar roll. *

*Edit: Dålig liknelse borttagen då vissa verkade ta illa vid

Du tar bort värmen som du har i ansiktet med en fläkt därav kylningseffekten

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Absolut kan hålla med lite. Vrf det spårar ur ibland är för att
Månniskor har sina egna erfarenheter och håller fast vid det ovs om
personen har rätt eller fel, ibland vill man inte inse att man har rätt tyävrr.... men alltid kul "ibland" o föra diskution.

Hur som helst Corsair Link har haft jävla bugg felet i några år och fortfarande inte fixat det på nåt sätt. För min del går det ingen vidare och jag är inne på att ta ut sk*ten o ersätta med ngn nytt från annan tillverkare att man ska behöva kriga så mkr.
Har kollat upp rededit fix corsair link men inget vidare.

Kan ju säga att jag bytte från de här corsair-kylarna pga de här grejerna, slängde samtidigt ut ai suite, och sen gick tillbaka till mina gamla noctua kylare och klocka/styra kylning via bios när/om jag behövt, har inte ångrat mig en dag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Kan ju säga att jag bytte från de här corsair-kylarna pga de här grejerna, slängde samtidigt ut ai suite, och sen gick tillbaka till mina gamla noctua kylare och klocka/styra kylning via bios när/om jag behövt, har inte ångrat mig en dag

Kanske så får man hoppa samma tåg som dig.
Har beställt redan corsair quiet 120mm o testar de först hoppas på mindre ljud då blir jag nöjd. Tycker redan att h80i kyler riktigt bra enkigt mig och ska inte klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du tar bort värmen som du har i ansiktet med en fläkt därav kylningseffekten

Jepp

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Kanske så får man hoppa samma tåg som dig.
Har beställt redan corsair quiet 120mm o testar de först hoppas på mindre ljud då blir jag nöjd. Tycker redan att h80i kyler riktigt bra enkigt mig och ska inte klaga

Hoppas det löser sig, hade själv en H80i tidigare och upplevde precis som dig att den var lite högljudd.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackie:

Hoppas det löser sig, hade själv en H80i tidigare och upplevde precis som dig att den var lite högljudd.

Haha ser fram emot o testa mig fram när fläktarna kmr,
Återkommer mee resultat.
Lite nyfiken vrf ena kortet hybrid o den andra vanligt?
Ser att många har gtx 980 sli är det verkligen nödvändigt? Fler skärmar?
Själv har jag Gtx 980 G1 Gaming klagar inte för fem öre, hur nöjd
Som helst. Funderar o skaffa mig ett till om 1 år så kan man sikta på ett fett grafikkort igen om 2 år typ....

Permalänk
Avstängd

I-link är dock lite känsliga vad gäller fläktar. Bla annat Corsaires egna SP fläktar går inte styra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Haha ser fram emot o testa mig fram när fläktarna kmr,
Återkommer mee resultat.
Lite nyfiken vrf ena kortet hybrid o den andra vanligt?
Ser att många har gtx 980 sli är det verkligen nödvändigt? Fler skärmar?
Själv har jag Gtx 980 G1 Gaming klagar inte för fem öre, hur nöjd
Som helst. Funderar o skaffa mig ett till om 1 år så kan man sikta på ett fett grafikkort igen om 2 år typ....

Började med att jag köpte ACX Ti kortet i somras p.g.a 1440p sen blev det en stor datoruppgradering (cpu, minnen, moderkort m.m.) för en månad sedan Köpte bl.a ett nytt ljuddämpat chassi ville försöka bygga så tyst luftkyld datorn som möjligt men ljuddämpade miditower lådor och bra kylning går inte alltid hand i hand åtminstone inte för grafikkort, Processorn verkar dock klara sig bra Noctua kylaren gör ett bra jobb. Från tidigare max 74 grader med acx kortet hamnade det på 82 grader i nya lådan vilket inte riktigt var uppskattat då fläktarna på grafikkortet börjar låta ganska mycket när de jobbar för att hålla tempen nere det gjorde att jag började titta efter andra alternativ och hittade Hybridkortet som jag fick i fredags.

Tanken var att ersätta ACX kortet och sälja det men av ren nyfikenhet så kopplade jag in båda för att se vad man fick för resultat i SLi och jag blev riktigt imponerad. Nu är när ACX kortet är sekundärt kort är den tillbaka på 71-74 grader medan Hybridkortet ligger på mellan 50-60 grader så nu lutar det mot att jag mest troligt är sugen på att behålla båda när man kan maxa alla inställningar i 1440p och det håller sig över 100 fps i tungdrivna Rise of the Tomb Raider bl.a.

När man fått smak på det goda är det svårt att släppa taget

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

I-link är dock lite känsliga vad gäller fläktar. Bla annat Corsaires egna SP fläktar går inte styra.

Tack för informationen! Har redan gett upp med
Corsair Link. Så hoppas de funkar bra med fläktarna
Och att det låter mindre gemfört med original 2700RPM
mot 1450 rpm samt 37,7db till 23db.

Lovar att komma med uppdatering, hoppas man får
fläktarna imorn!

Ha det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

I-link är dock lite känsliga vad gäller fläktar. Bla annat Corsaires egna SP fläktar går inte styra.

Tack för informationen! Har redan gett upp med
Corsair Link. Så hoppas de funkar bra med fläktarna
Och att det låter mindre gemfört med original 2700RPM
mot 1450 rpm samt 37,7db till 23db.

Lovar att komma med uppdatering, hoppas man får
fläktarna imorn!

Ha det

Permalänk
Inaktiv

Japp då vart det monterat o klart.
VILKET skillnad WOW, om jag hade vetat om de här tidigare så skulle jag bytt ut fläktarna omgående.
När jag överklockade till 4,6GHz så lätt originala fläkten jätte högt så som ingame på windows, och nu med nya fläktarna
Corsair Quiet SP120 så låter det lika tyst när jag spelar till och med.

Angående graderna är det svårt o säga har alltid använd Core temp och AI Suite vet inte hur pålitliga dessa program är? Om jag kollar med nya fläkten så är det typ likadant varken högre eller mindre kanske 1-2 grader högre blev det, ingen aning men jag har det rätt varm i rummet just nu också så....

Jag tackar alla verkligen för all tips de uppskattas!