Permalänk
Medlem

Köpa ny dator - bör jag vänta?

Tjena, jag har haft min dator nu i 4 år och jag känner att jag behöver en ny nu. Jag har kollat runt lite och tänker mig att jag ska bygga ihop en för max 13-15k.
Då är min fråga, bör jag vänta en stund med att köpa ny dator eller bör jag göra det nu? Tänker mest på om det släpps nya grejer iår den närmsta tiden.

Tack för svar!

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Vad har du i dagsläget? Vad ska du använda datorn till?

Nya grafikkortsserier kommer från båda nvidia och amd. Processorerna har ju sett mindre prestandaförbättringar de senaste åren dock.

Permalänk
Medlem

Det är sällan nånting att vinna på att vänta på nya grejer.
När de kommer så är de ju dyrare. Nytt är alltid dyrt.
Sedan sjunker priserna något på de äldre grejerna.
Mitt råd är alltså att handla nu. Det finns redan bra grejer ute!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Vad har du i dagsläget? Vad ska du använda datorn till?

Nya grafikkortsserier kommer från båda nvidia och amd. Processorerna har ju sett mindre prestandaförbättringar de senaste åren dock.

Jag har en dator som jag köpte 2012 för ungefär 12-13k.
i5 2500k med Noctua NH-D14 kylare, 7970 grafikkort, 8gb ram, 1tb hårddisk, 750w corsair TX,

Jag ska gamea bara.

Skrivet av halojoy:

Det är sällan nånting att vinna på att vänta på nya grejer.
När de kommer så är de ju dyrare. Nytt är alltid dyrt.
Sedan sjunker priserna något på de äldre grejerna.
Mitt råd är alltså att handla nu. Det finns redan bra grejer ute!

Jag tänker om det kommer inom någon månad så kan man spara lite pengar på de gamla grejerna kanske.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Jag har en dator som jag köpte 2012 för ungefär 12-13k.
i5 2500k med Noctua NH-D14 kylare, 7970 grafikkort, 8gb ram, 1tb hårddisk, 750w corsair TX,

Jag ska gamea bara.

Jag tänker om det kommer inom någon månad så kan man spara lite pengar på de gamla grejerna kanske.

Vad spelar du i för upplösning?

Jag skulle behålla nuvarande system (iaf om det rör sig om 1080p), skaffa en ssd, och överklocka processorn om det ej är gjort (förutsätter att du har moderkort som stödjer det). Allt annat du har är redan ganska bra, eventuellt överväga CF beroende på moderkort, nätagg, och chassi, 7970/280x CF är en av de mest prisvärda grafikkonfigurationerna sett till prestanda.

Permalänk
Avstängd

skulle sitta kvar på det du har och överklocka din cpu. Den funkar riktigt bra och du ska vara glad över att du köpte den.
Om du måste så kan du uppgradera grafikkortet och köpa en ssd.
igentligen behöver du inte en ny dator endast grafikkort och ssd skulle räcka. Eftersom din cpu klockad klarar sig nästan lika bra som de nya cpuerna i stock.

Skrivet av cubeR:

Jag har en dator som jag köpte 2012 för ungefär 12-13k.
i5 2500k med Noctua NH-D14 kylare, 7970 grafikkort, 8gb ram, 1tb hårddisk, 750w corsair TX,

Jag ska gamea bara.

Jag tänker om det kommer inom någon månad så kan man spara lite pengar på de gamla grejerna kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Vad spelar du i för upplösning?

Jag skulle behålla nuvarande system (iaf om det rör sig om 1080p), skaffa en ssd, och överklocka processorn om det ej är gjort (förutsätter att du har moderkort som stödjer det). Allt annat du har är redan ganska bra, eventuellt överväga CF beroende på moderkort, nätagg, och chassi, 7970/280x CF är en av de mest prisvärda grafikkonfigurationerna sett till prestanda.

Jag spelar CSGO i 1024x768, BO3/H1Z1/LoL på 1920x1080

Asus P8Z68-V/GEN3 är moderkortet jag har, du får gärna berätta för mig om det stödjer det. SSD, 500 gb?
CF klarar moderkortet men jag hittar inga 7970 någonstans
och jag sitter på ett Fractal R3 chassi.

Edit: Här är hela datorn men inte det grafikkortet på bilden. https://gyazo.com/a4db754f066590e81382fa3e222130f3
men har grafikkortet under här istället.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/159910-sapphi...

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Jag spelar CSGO i 1024x768, BO3/H1Z1/LoL på 1920x1080

Asus P8Z68-V/GEN3 är moderkortet jag har, du får gärna berätta för mig om det stödjer det. SSD, 500 gb?
CF klarar moderkortet men jag hittar inga 7970 någonstans
och jag sitter på ett Fractal R3 chassi.

Edit: Här är hela datorn men inte det grafikkortet på bilden. https://gyazo.com/a4db754f066590e81382fa3e222130f3
men har grafikkortet under här istället.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/159910-sapphi...

Varför i allsin dar spelar du i 1024x768?

BO3 var dåligt optimerat vid starten, osäker hur det har artat sig, H1Z1 kanske är processorintensivt? Spelar inte direkt något av de spelen. Inte LoL heller, men det ska vara lätt att driva har jag för mig.

Ditt moderkort stödjer både OC och dubbla grafikkort. Bra kylare har du redan. Överklockningsprocessen är inte allt för svår, men kräver lite pill samt att du är villig att läsa på litegrann (bättre att gå på manuell överklock från början än att köra någon auto funktionalitet, principen har inte ändrats allt för mycket med årens gång). Simpelt beskrivet, du börjar på en relativt låg klockfrekvens (kanske 4-4.2ghz med en 2500k) sedan jobbar du dig sakta uppåt. Kör stresstest kortare intervall för att verifiera att den är stabil, om inte, ge lite mer ström. Håll alltid koll på tempen. När du nått en punk där temp eller spänning sätter stopp för avancemang och du känner dig nöjd så kör du ett lite längre stresstest.

Som referens har jag en 2700k som rullar på i 4.6ghz med ca ~1.33v, 2500k klockar generellt sett lite högre iom ingen HT.

7970/280x dyker ganska ofta upp begagnat här på marknaden för ca en tusenlapp, men frågan är om ditt grafikkort verkligen inte klarar av dina krav?

Storlek för ssd får du avgöra själv, 250gb/500gb känns för mig personligen som de bästa alternativen. Mina senaste diskar är alla 240gb/250gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Varför i allsin dar spelar du i 1024x768?

BO3 var dåligt optimerat vid starten, osäker hur det har artat sig, H1Z1 kanske är processorintensivt? Spelar inte direkt något av de spelen. Inte LoL heller, men det ska vara lätt att driva har jag för mig.

Ditt moderkort stödjer både OC och dubbla grafikkort. Bra kylare har du redan. Överklockningsprocessen är inte allt för svår, men kräver lite pill samt att du är villig att läsa på litegrann (bättre att gå på manuell överklock från början än att köra någon auto funktionalitet, principen har inte ändrats allt för mycket med årens gång). Simpelt beskrivet, du börjar på en relativt låg klockfrekvens (kanske 4-4.2ghz med en 2500k) sedan jobbar du dig sakta uppåt. Kör stresstest kortare intervall för att verifiera att den är stabil, om inte, ge lite mer ström. Håll alltid koll på tempen. När du nått en punk där temp eller spänning sätter stopp för avancemang och du känner dig nöjd så kör du ett lite längre stresstest.

Som referens har jag en 2700k som rullar på i 4.6ghz med ca ~1.33v, 2500k klockar generellt sett lite högre iom ingen HT.

7970/280x dyker ganska ofta upp begagnat här på marknaden för ca en tusenlapp, men frågan är om ditt grafikkort verkligen inte klarar av dina krav?

Storlek för ssd får du avgöra själv, 250gb/500gb känns för mig personligen som de bästa alternativen. Mina senaste diskar är alla 240gb/250gb.

Man har alltid spelat cs i lägre upplösningar, det flyter på bättre.

Jag har noll koll på överklockning, vet ej vad man ska höja/sänka eller vad som är rätt värden etc.
Bör jag även köpa till 8gb ram-minne? T.ex. när jag spelar h1z1 eller bo3 så blir datorn så jävla seg och jag får slut på ram.

Jag tänker mig en 500gb beroende på vad man bör lägga på den. T.ex. om jag skaffar en 500gb, kan jag lägga mina spel på den? Det borde jag väl kunna? T.ex. steam och battle.net

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Man har alltid spelat cs i lägre upplösningar, det flyter på bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Va???? "Man" är du själv förmodar jag? Det vanligaste är att spela i skärmens upplösning, om man inte föredrar stretched. Enda anledningen till att sänka upplösningen är att graffet inte klarar hålla jämn fps...och i cs go klarar de flesta ganska nya graffen det. Stäng av effekter och spela i riktig upplösnong för böveln!! 😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Va???? "Man" är du själv förmodar jag? Det vanligaste är att spela i skärmens upplösning, om man inte föredrar stretched. Enda anledningen till att sänka upplösningen är att graffet inte klarar hålla jämn fps...och i cs go klarar de flesta ganska nya graffen det. Stäng av effekter och spela i riktig upplösnong för böveln!! 😁

Nej, jag spelar 1024 i black bars och de flesta spelar i lägre upplösning. Du kan kolla upp det.
Casual players har inte koll på grejer och dom spelar i högsta möjliga, sen finns det några enstaka proffs som också spelar på högsta!

Vi behöver inte gå offtopic mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Man har alltid spelat cs i lägre upplösningar, det flyter på bättre.

Jag har noll koll på överklockning, vet ej vad man ska höja/sänka eller vad som är rätt värden etc.
Bör jag även köpa till 8gb ram-minne? T.ex. när jag spelar h1z1 eller bo3 så blir datorn så jävla seg och jag får slut på ram.

Jag tänker mig en 500gb beroende på vad man bör lägga på den. T.ex. om jag skaffar en 500gb, kan jag lägga mina spel på den? Det borde jag väl kunna? T.ex. steam och battle.net

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en hel del prestanda att hämta i din 2500k, om du får lust att överklocka finns det flertalet detaljerade guider att plöja igenom (inte läst):

http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2012433/sandy-bridge-s...

8gb ram räcker ofta för spel, men vi kommer väl allt närmare gränsen. Om du har annat igång i bakgrunden skader det inte med mer. Om du vet att du får slut så är det bara att införskaffa mer, är så billigt för närvarande iaf. Operativsystem, sedan så mycket du kan av de program/spel du använder främst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Vad har du i dagsläget? Vad ska du använda datorn till?

Nya grafikkortsserier kommer från båda nvidia och amd. Processorerna har ju sett mindre prestandaförbättringar de senaste åren dock.

Inte hört ett knyst om några nya serier. Du får gärna specificera var du hört det här och i så fall när det kommer.

TS: Köp nu. Det är ett utmärkt läge att handla dator!

Edit: Du har ju redan en bra dator! Du behöver inte uppgradera något alls

Permalänk
Medlem

Du har ju redan schyssta prylar. Räcker och blir över.

Vad gäller diskussionen om upplösning så spelar jag i 2560x1440 och är global så inte fan är jag casual i alla fall

Permalänk
Medlem

Att köpa allt nytt för dom där ändamålen är att kasta pengarna i sjön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Inte hört ett knyst om några nya serier. Du får gärna specificera var du hört det här och i så fall när det kommer.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_1000_series

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_400_Series

Pascal och Arctic Islands. Inte koll på rykten om datum för släpp, men Q2/Q3 verkar nämnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det finns en hel del prestanda att hämta i din 2500k, om du får lust att överklocka finns det flertalet detaljerade guider att plöja igenom (inte läst):

http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2012433/sandy-bridge-s...

8gb ram räcker ofta för spel, men vi kommer väl allt närmare gränsen. Om du har annat igång i bakgrunden skader det inte med mer. Om du vet att du får slut så är det bara att införskaffa mer, är så billigt för närvarande iaf. Operativsystem, sedan så mycket du kan av de program/spel du använder främst.

Är påväg till webhallen nu och ska inhandla Samsung Evo 500gb och 8gb ram-minne till, får se hur detta går med överklockning haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Uppdatering på hur det gick igår:

Allt gick bra, formaterade om datorn efter jag satt i 8gb ram till och SSDn (det blev en samsung 850 Evo 500gb) och installerade windows på SSDn.
Har en liten fråga angående varför det står att jag har 2 st windows 7 när jag startar datorn, man måste välja vilken man vill starta upp. Hur som helst så gjorde jag så att jag disabla tiden man hade på sig att välja så den startar den windows den vill.

Tog en tid att förstå hur jag skulle överklocka och vad som var vad men jag lyckades att (med guiden du länka kronwalled) komma upp till 4.4ghz stabilt i 5 minuter på prime med ungefär 1,3v. När jag dock höjde till 4.5ghz så började BSODsen komma, enligt din guide skulle man höja turbo boost men jag hittade ingen turbo boost i bios som var höjningsbar så som guiden sa.

Så det slutade med att jag googlade efter stabila överklockningar med min rigg och jag hittade någon som hade en bra 4.5ghz överklockning där jag ungefär hamna på 1,36v om jag minns rätt och max 77grader vilket anses ok enligt guiden. Testade i prime i 1 timme (1 timme om man bara gamear) utan några fel så jag nöjde mig.

Som jag skrev innan, hur får jag bort så att jag inte ska behöva välja windows när jag startar datorn? Jag formaterade ju andra HDDn

Summa summarum: Överclockade processorn till 4.5Ghz och köpte SSD och 8gb ram extra och datorn känns riktigt bra igen. Tack alla som hjälpte mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk

@cubeR: Om du har kvar länken som du följde för din nuvarande överklockning skulle jag gärna vilja få den. Jag har lika cpu, cpukylare och moderkort. Jag är på väg och skall överklocka och har begränsat med tid för att laborera med inställningar. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn-Evert:

@cubeR: Om du har kvar länken som du följde för din nuvarande överklockning skulle jag gärna vilja få den. Jag har lika cpu, cpukylare och moderkort. Jag är på väg och skall överklocka och har begränsat med tid för att laborera med inställningar. Tack på förhand.

Jag länkar den när jag kommer hem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Tjena, jag har haft min dator nu i 4 år och jag känner att jag behöver en ny nu. Jag har kollat runt lite och tänker mig att jag ska bygga ihop en för max 13-15k.
Då är min fråga, bör jag vänta en stund med att köpa ny dator eller bör jag göra det nu? Tänker mest på om det släpps nya grejer iår den närmsta tiden.

Tack för svar!

Det kommer alltid nya grejer snart. Väntar du ett år så kommer du garanterat att få mer dator för samma pengar, men detsamma gäller om ett år - vänta ännu längre så får du ännu mer dator för pengarna.

Men det är väl ingenting revolutionerande som väntas komma de närmaste månaderna, så skall du köpa nytt kan du lika gärna göra det nu - det perfekta tillfället kommer aldrig att komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Nej, jag spelar 1024 i black bars och de flesta spelar i lägre upplösning. Du kan kolla upp det.
Casual players har inte koll på grejer och dom spelar i högsta möjliga, sen finns det några enstaka proffs som också spelar på högsta!

Vi behöver inte gå offtopic mer

Skickades från m.sweclockers.com

Offtopic: Men det där stack i ögonen, hahah omg, ok du som är hardcore cs gamer då när vi andra är casual utan koll.
Kör du Faceit esea MM rank?

Nämn fördelarna med att köra med så kass upplösning om vi bortser från mer fps?

Vad ska du med en ny dator till när du kör med både låg upplösning och inte alls så krävande spel?

Så svar på din fråga: Vänta.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Skulle väntat o köpt nytt grafikkort när amd's och nvidias nya släpps i sommar

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Offtopic: Men det där stack i ögonen, hahah omg, ok du som är hardcore cs gamer då när vi andra är casual utan koll.
Kör du Faceit esea MM rank?

Nämn fördelarna med att köra med så kass upplösning om vi bortser från mer fps?

Vad ska du med en ny dator till när du kör med både låg upplösning och inte alls så krävande spel?

Så svar på din fråga: Vänta.

Det är inget konstigt att köra 1024 i cs med black bars. Tror de flesta bättre spelare kör en låg upplösning.
Spelade själv 1.6 på hög nivå för många år sedan(typ 13år sen) och satt med 640x480, gick sen upp till 800x600. Då var 1024 högsta iof
Csgo får också ett bättre flyt av att gå ner i upplösning, motorn mår bara bra av att ha så mkt fps som möjligt. Testa, du kanske skjuter lite fler HS

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@cubeR - Jag har likadan uppsättning CPU, GPU och moderkort
Verkar som att du fått ordning på det mesta nu men inte överklockat grafikkortet?

Ladda ner MSI Afterburner och leta upp någon guide för överklockning av grafikkortet. 7970 kan överklockas riktigt mycket utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Det är inget konstigt att köra 1024 i cs med black bars. Tror de flesta bättre spelare kör en låg upplösning.
Spelade själv 1.6 på hög nivå för många år sedan(typ 13år sen) och satt med 640x480, gick sen upp till 800x600. Då var 1024 högsta iof
Csgo får också ett bättre flyt av att gå ner i upplösning, motorn mår bara bra av att ha så mkt fps som möjligt. Testa, du kanske skjuter lite fler HS

Jo det är rätt märkligt då pixlarna blir stora som ärtor inte särskilt effektivt.... inge vidare precision. Har du hyfsad hårdvara och ligger över 150 fps konstant så finns de ingen anledning.

1.6 var inte byggt för widescreen eller högre upplösningar så de går inte att jämföra.

Citat:

Csgo får också ett bättre flyt av att gå ner i upplösning

Det är ju ganska självklart att du får mer fps = mer flyt, men har du hårdvara som levererar spelar de ingen roll. Skulle du slå av alla andra inställningar skulle de göra samma sak.

Jag börjar bli så trött på den här uttjatade "normen"....men absolut alla får köra som dom vill men att påstå att det skulle vara bättre än på något annat sätt än subjektivt är lögn, än just få ut något fler fps om datorn inte står pall nog att få de som krävs i native upplösning.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jo det är rätt märkligt då pixlarna blir stora som ärtor inte särskilt effektivt.... inge vidare precision. Har du hyfsad hårdvara och ligger över 150 fps konstant så finns de ingen anledning.

1.6 var inte byggt för widescreen eller högre upplösningar så de går inte att jämföra.

Det är ju ganska självklart att du får mer fps = mer flyt, men har du hårdvara som levererar spelar de ingen roll. Skulle du slå av alla andra inställningar skulle de göra samma sak.

Jag börjar bli så trött på den här uttjatade "normen"....men absolut alla får köra som dom vill men att påstå att det skulle vara bättre än på något annat sätt än subjektivt är lögn, än just få ut något fler fps om datorn inte står pall nog att få de som krävs i native upplösning.

Beror väl mest på tycke och smak. Jag tror de är vanligare bland de flesta att köra lägre upplösning. Sen får du dra vilka slutsatser du vill. Beror nog även på hur känslig man är och hur mycket man spelar. Mina vänner som jag lirat lite med ibland som inte har tidigare erfarenhet kör hög upplösning och märker ingen skillnad mer än att de blir fulare. Vi är 30+ Gubbar som kör lite ibland och har lite skoj, dom är väl dmg typ.
Men jag själv märker rätt stor skillnad, soloköade mig till global så lite sitter allt i även hos en gammal hund. Var rätt mkt skrikande ryssar på vägen vill jag lova.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@93Clocker: ...
Ta en titt på denhär listan och se om din eller TS uppfattning stämmer bäst överrens med verkligheten.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UaM765-S515ibLyPaBtMn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glenn-Evert:

@cubeR: Om du har kvar länken som du följde för din nuvarande överklockning skulle jag gärna vilja få den. Jag har lika cpu, cpukylare och moderkort. Jag är på väg och skall överklocka och har begränsat med tid för att laborera med inställningar. Tack på förhand.

Here are some simple settings for the Asus board. Reset to default and follow these settings:

BCLK: 100.0
Turbo Ratio: by all cores
Multi: 45x
PLL Overvoltage: Auto
EPU Power Save: Disable
OC Tuner: Cancel/Off
CPU Ratio: Auto
Speedstep: Enabled
Turbo: Enabled
VRM: 350
Phase Control: Optimize
Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 110%
CPU Voltage: Offset Mode
Offset Mode Sign: +
Offset Voltage: Auto

Adaptive Thermal: Enabled
Active Cores: All
Limit Maximum: Disable
Virtualization: Disable
CPU C1E/C3/C6: Enabled

Make sure to manually set DRAM voltage, timings, and frequency. Good luck.

http://www.overclock.net/t/1173995/overclocking-i5-2500k-on-a...

Skrivet av 93Clocker:

Offtopic: Men det där stack i ögonen, hahah omg, ok du som är hardcore cs gamer då när vi andra är casual utan koll.
Kör du Faceit esea MM rank?

Nämn fördelarna med att köra med så kass upplösning om vi bortser från mer fps?

Vad ska du med en ny dator till när du kör med både låg upplösning och inte alls så krävande spel?

Så svar på din fråga: Vänta.

Jag är global, har spelat 1.6 ganska mycket innan och jag kör faceit.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Uppdatering på hur det gick igår:

Allt gick bra, formaterade om datorn efter jag satt i 8gb ram till och SSDn (det blev en samsung 850 Evo 500gb) och installerade windows på SSDn.
Har en liten fråga angående varför det står att jag har 2 st windows 7 när jag startar datorn, man måste välja vilken man vill starta upp. Hur som helst så gjorde jag så att jag disabla tiden man hade på sig att välja så den startar den windows den vill.

Tog en tid att förstå hur jag skulle överklocka och vad som var vad men jag lyckades att (med guiden du länka kronwalled) komma upp till 4.4ghz stabilt i 5 minuter på prime med ungefär 1,3v. När jag dock höjde till 4.5ghz så började BSODsen komma, enligt din guide skulle man höja turbo boost men jag hittade ingen turbo boost i bios som var höjningsbar så som guiden sa.

Så det slutade med att jag googlade efter stabila överklockningar med min rigg och jag hittade någon som hade en bra 4.5ghz överklockning där jag ungefär hamna på 1,36v om jag minns rätt och max 77grader vilket anses ok enligt guiden. Testade i prime i 1 timme (1 timme om man bara gamear) utan några fel så jag nöjde mig.

Som jag skrev innan, hur får jag bort så att jag inte ska behöva välja windows när jag startar datorn? Jag formaterade ju andra HDDn

Summa summarum: Överclockade processorn till 4.5Ghz och köpte SSD och 8gb ram extra och datorn känns riktigt bra igen. Tack alla som hjälpte mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Föregående installation raderades inte i bootloadern. Run -> msconfig -> Boot så ser du nuvarande registrerade installationer.

Du kan köra utan turbo (turbo brukar disabla kärnor i sina högre frekvenser), klocka så långt du kan/vill och lämna det där. Speedstep kan du lämna på om du vill att processorn ska klocka ner i idle.