Permalänk

Logitech G930 Batteri Boost!

Blev trött på att ständigt behöva ladda mitt G930 medans jag spelar.
Kollade runt lite på internet efter ett sätt att förlänga batteritiden och här är det.
Det är inte så snyggt men om du prioriterar batteritid före utseende så är detta en bra lösning.

Besök galleriet här

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

@filipandre: Smart idé! Kan dock tänka mig att headsetet blir ganska obalanserat och därav förlorar lite komfort (?). Hur känns det på skallen?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk

@Zyter Obalansen är så liten att jag inte störs av det. Man kan såklart köra med bara ett batteri om man vill, fortfarande bättre än standard.

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

Gillar allt som är ghetto. MEN, inte lättare att köpa den minsta batteribanken och bara sätta på sidan/på huvudbandet?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Underbart! Älskar ghettomods tummen upp! 5 av 7

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Att bara tvinna och tejpa sladdarna är dock inte särskilt bra, ganska lätt att de går upp och kortsluter det hela. Skaffa en lödkolv och lite krympslang vettja

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre blev batteritiden? Vet att när mitt batteri började bli tveksamt så ringde jag Logitech supporten så postade ut ett nytt åt mig kostnadsfritt. Enkelt byte. och batteritiden var som ny.

Visa signatur

When God Gives You Lemons...
YOU FIND A NEW GOD!

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Att bara tvinna och tejpa sladdarna är dock inte särskilt bra, ganska lätt att de går upp och kortsluter det hela. Skaffa en lödkolv och lite krympslang vettja

Precis vad jag gjorde me Men skrev inte det

Skrivet av b3rtil:

Hur mycket bättre blev batteritiden? Vet att när mitt batteri började bli tveksamt så ringde jag Logitech supporten så postade ut ett nytt åt mig kostnadsfritt. Enkelt byte. och batteritiden var som ny.

Enligt logitechs mjukvara är det fortfarande 10 timmar kvar. Dom kommer nog räcka över 40 timmar

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk

För ännu bättre batteritid kan dessa rekommenderas, endast en exempellänk, du hittar dom på eBay och många andra ställen.

http://www.amazon.com/NCR18650B-3400mAh-Rechargeable-Battery-...

Dom är lite dyrare men man får vad man betalar för, kolla jämförelse i länken nedan mellan massor av 18650 batterier.

http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650Summary%...

I övrigt en cool mod

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk
Inaktiv

Smäll inte av dig örat bara med 18650 lithium-ion batterier. Jag bygger själv men ser till att ha spänningskydd m.m. Kan rekommendera https://www.fasttech.com/ . Men förvänta er inte snabba leveranser.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Smäll inte av dig örat bara med 18650 lithium-ion batterier. Jag bygger själv men ser till att ha spänningskydd m.m. Kan rekommendera https://www.fasttech.com/ . Men förvänta er inte snabba leveranser.

Mycket sant,

Rätta mig om jag har fel, men Panasonic (och många andra) har ju "protected" modeller av sina 18650, det borde till min vetskap vara inbyggda spänningsskydd. Dom är lite större och lite dyrare, men kan ju absolut vara värt det. Har sådana hemma själv till lite olika saker, riktigt bra batterier!

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk

Blir det inte lite jobbigt att det är mer vikt på en sida?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaDevil666:

Mycket sant,

Rätta mig om jag har fel, men Panasonic (och många andra) har ju "protected" modeller av sina 18650, det borde till min vetskap vara inbyggda spänningsskydd. Dom är lite större och lite dyrare, men kan ju absolut vara värt det. Har sådana hemma själv till lite olika saker, riktigt bra batterier!

[Protected]
Skyddade li-ion 18650 batterier har över- och underspänningskydd, kort och gott ett litet laddningsskydd. Det är för att förhindra att man laddar batterierna för länge, vilket bränner ner huset vid en viss punkt. Skyddet skyddar även emot att man laddar ur batterier för mycket, är spänningen för låg och man laddar med för hög ampere så kan du starta en brand. Till exempel när li-ion har en spänning långt under 2.5v och du laddar batterierna i 1c eller högre. Har dock för mig att Protected batterier inte skyddar emot för hög Ampere vid laddning.

[Parallelt]
Li-ion / Li-poly etc batterier får aldrig ha för stor spänningsskillnad. Har du flera batterier kopplade parallelt i en krets så blir det oftast inga problem. Det är för att batterierna balanserar ut varandra utan hjälp. Skiljer spänningen för mycket när du kopplar batterierna parallelt så kan det sluta illa. Batteriet med hög spänning kan ladda ur för mycket för snabbt till batterierna med lägre spänning. Protected batterier skyddar dig inte emot detta.

[Seriellt]
Kopplar du Li-ion/Li-poly batterier i serie utan riktigt skydd så är det farligt. Det krävs att man aktivt balanserar spänningen mellan batterierna för att skydda emot det otäcka. Små spänningsskillnader kan öka efter varje laddning och urladdning. Det finns skyddskretsar du kan använda dig utav när du kopplar i serie som aktivt bevakar batterierna. Annars kan du alltid köra parallelt med en step up boost converter för att öka spänningen i kretsen. Ett otäckt fall som tyvärr förekommer för ofta i verkligheten är ficklampor som exploderar i handen. Det är för att man har staplat obalanserade li-ion batterierna rakt på varandara utan något form skydd. Protected batterier skyddar dig inte emot detta.

[Slutord]
Ha för bövelen inte ett batteripack med 60st li-ion batterier utan PCM/BMS/CMS i ett plasthölje. Speciellt när hela paketet ska sitta vid skrevet på eran egenbyggda elcykel med 1000 watts motor. Tro mig, skiten har hänt. Det är mer än era framtida barn som försvinner när det går fel!
Förlita er inte helt på en balansladdare när det kommer till lithium-ion/lithium-polymer batterier i serie. I alla fall inte när ni har er själva som insats. När det kommer till remoted control gadgets så kanske ni kan göra ett undantag. Li-ion/Li-Poly är bäst när ni använder dem korrekt och en risk vid missbruk. Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem

Just denna bilden har alltid gett mig lite respekt för Li-Ion celler:

Är banne mig inte stort utrymme som är säkert direkt

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte haft batterierna i under koppling, för att minimera risken för kortslutning.
Dessutom bör du ha i åtanke att ladda batterierna ihop, och ej blanda batterier med olika laddningsgrad då detta kommer att ge en mycket stor initial strömrusning då spänningarna utjämnas.
Jag har själv fått anslutningsfjädern i en sådan batterihållare att lysa upp av en strömrusning från ett 18650-batteri.

Beroende på hur laddningsnivån avläses internt så kan du behöva kalibrera om den för att visa rätt tid kvar. En vanlig teknik för fuelgauges är att mäta laddning in, samt ut ur batteriet. Andra tekniker mäter enbart spänningen och beräknar laddningsmängden. Beroende på om denna är specificerad för just en batterityp, eller om den är adaptiv, så kan det vara svårare eller lättare att få den att visa rätt.

Permalänk
Medlem

Klipp för guds skull inte alla tre kablar precis samtidig som du gör på orginalbatteriet...
Som gjort för kortslutning då..

Annars bra mod!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Bra ide
Du skulle ju kunna placera batterierna ovanpå själva huvudbandet eller hur man skall säga. Då skulle du kanske få plats med ännu mer batterier, balansen blir oberörd samt skydskåpan på sidan skulle fortfarande få plats och skydda grejorna.
Men hur som. Kul ide

Permalänk
Medlem

Haha samrt lösning Själv rockat G930 i jag vet inte hur många år men så slog jag till på ett par G933 nu när det var Black Friday förra året. Är du nöjd med 930 kommer du älska 933

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Gjorde något liknande. Blev riktigt trött på min A50 som dog hela tiden, sluta med att jag drog ut batteriet och lödde fast en lång USB sladd istället

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk

Hade det inte varit snyggare att sätta på kåpan och fästa batterierna med kardborre istället?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ja det vart ju himla snyggt och diskret

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag ställer in mig i sällskapet som gillar batteritid:

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]