Permalänk

Dator hittar inte fungerande SSD?

Hej, nu är det så att min SSD i datorn verkar krångla. När jag startar datorn så står det antingen "Missing operating system" eller "select proper boot device". När jag går in i BIOS finns inte min SSD där, utan bara min lagringshårddisk.
När jag satt och startade om den flera gånger (säkert kring 20 ggr) så dök min SSD till slut upp och jag kunde starta datorn som vanligt.
När jag sen stängde av den så hände precis samma grej, borta ur BIOS och samma felmeddelanden vid uppstart.

Har provat att rensa allt på disken med hjälp av kommandotolken och installera Windows på nytt, samma problem.
Har även testat med andra SATA-kablar som jag vet fungerar, ingen skillnad.

Jag vet också att SSD:n fungerar som den ska eftersom jag testat den i en annan dator.

Så frågan är varför min dator inte känner av SSD-disken, och varför den dyker upp efter ca 20-30 omstarter?

Mvh Mattias.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem

@RainForce
Har du ställt in rätt AHCI i BIOS?
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Testat byta sata-port?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

@RainForce: Min kamrat har ett liknande fel, där han inte kan hitta sin SSD. Dock kan han inte ens se den under Windows installation. Där är det fel på moderkortet, i det här fallet handlar det om att CMOS-batteriet är dött och "resettar" BIOS varje gång han startar datorn.
Så jag skulle tro att det har att göra med att CMOS batteriet skulle kunna vara dåligt.

Har du haft andra problem som haft att göra med BIOS innan?
Kollar du på boot devices då du kollar efter SSD:n? Testa att trycka typ F8 för att komma in i boot menyn för att se om du hittar SSD'n då.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@RainForce
Har du ställt in rätt AHCI i BIOS?
Vad har du för moderkort?

Ja, har dubbelkollat flera gånger. Mitt moderkort är Asus P8Z77-M

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Testat byta sata-port?

Ja, har provat alla SATA-portar jag har i mitt moderkort utan skillnad.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Skrivet av MrJulmust:

@RainForce: Min kamrat har ett liknande fel, där han inte kan hitta sin SSD. Dock kan han inte ens se den under Windows installation. Där är det fel på moderkortet, i det här fallet handlar det om att CMOS-batteriet är dött och "resettar" BIOS varje gång han startar datorn.
Så jag skulle tro att det har att göra med att CMOS batteriet skulle kunna vara dåligt.

Har du haft andra problem som haft att göra med BIOS innan?
Kollar du på boot devices då du kollar efter SSD:n? Testa att trycka typ F8 för att komma in i boot menyn för att se om du hittar SSD'n då.

Kan ju prova byta batteriet då.

Har haft tidigare problem med BIOS då jag fick bluescreen jätteofta i spel och när jag bara var i Windows, detta löste jag genom att uppdatera BIOS. Men det verkar inte lösa detta problem denna gång.

När jag kollat efter SSDn så har jag kollat i både boot devices (F8) och i BIOS (F2 eller DEL på mitt moderkort). Samma sak på båda ställena, efter jättemånga omstarter så dyker den upp.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk

@RainForce: Det är det enda som jag kan komma på annars skulle man kunna kolla om du kan få RMA på den. Om du fortfarande har garanti kvar. Alltså moderkortet då, eftersom det förmodligen inte är fel på SSD:n, är du osäker så kan du alltid testa den i en annan dator för att kolla det.

Permalänk

@MrJulmust: Moderkortet håller på att ha ett par år på nacken så jag har ingen garanti kvar på det.
Testade SSD:n i en annan dator där den fungerade prima. Det jag inte förstår är varför min dator hittar SSD-disken ibland och ibland inte. :S

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det finns nyare firmware till din ssd. Jag har haft precis ett sånt här problem med en "corsair force gt" att den helt plötsligt försvinner.
Den kunde gå i flera veckor utan problem men plötsligt kunde den försvinna under drift. Räckte inte med omstart, man var tvungen att bryta strömmen till datorn.

Efter krånglig uppdatering av ssd:ns firmware har den funkat perfekt.

Permalänk

@samots: Det måste jag kolla upp. Tack för tipset!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |