Permalänk
Medlem

MODERKORT vill inte starta

Hej alla! detta var min första dator bygget och när jag var klar med bygget så såg jag att det lyste röd, jag startade datorn men fick ingen bildskärm... så kan någon hjälpa mig vad detta beror på?`

Intel core i7 4970k
r9 390
asus z97 a
Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

plz help https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

Permalänk

Flytta ram minnen till dom grå platserna istället för svarta.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Prova 1 minne åt gången i en slot som du inte använder just nu. Möjligt att det kan bero på en böjd pin i CPU sockeln.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: nej, ingen pinne år böjd

Permalänk
Medlem

@Munken_89: prova... inget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zamani3:

@Munken_89: prova... inget..

Händer det något tex fläktar går, eller rycker dom till bara, eller absolut ingenting?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: allting snurar men som vanligt så lyser CPU LED röd......... har prövat allt.. kan det vara CPUN som är trasigt?

Permalänk
Medlem

Kopplat rätt 8 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kolla distanserna till moderkortet samt sockeln för böjda pins. Kolla noga.

Brukar vara de vanligaste.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zamani3:

@ggustavsson: allting snurar men som vanligt så lyser CPU LED röd......... har prövat allt.. kan det vara CPUN som är trasigt?

Har du monterat kortet med moderkortsdistanser och på rätt ställen?
Så nu såg jag också bilden

Resetat bios/UEFI? Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kolla distanserna till moderkortet samt sockeln för böjda pins. Kolla noga.

Brukar vara de vanligaste.

Distanserna är väl uteslutet ganska snabbt efter en titt på den bifogade bilden..

TS:
Har du kontrollerat samtliga kontakter så de sitter som det ska? Speciellt ATX-kontakten(24pin) & CPU-kontakten(Även så du använder rätt kontakt och inte PCI-E kontakten)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kopplar du skärmen till grafikkortet eller moderkortet?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av zamani3:

@ggustavsson: allting snurar men som vanligt så lyser CPU LED röd......... har prövat allt.. kan det vara CPUN som är trasigt?

Kolla så du kopplat in 8 pins kabeln rätt, OBS 8 pins inte bara 4 pins, samt att det inte är en PCIe kabel du har använt, ska inte passa men liknade har hänt tidigare.

Den röda LED indikerar just problem med CPU och/eller ström till denna, den ska vara släckt.

Vad för nätagg har du?

Koppla ur USB kabeln som går till chassit, samt alla andra kablar från chassi.

Har kollat lite i manualen och skulle nog ändra på switchen EX_XMP som är brevid den LED som lyser grönt vid minnet, om det fortfarande inte vill sig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har väl inbyggt grafik? Testa att plocka bort grafikkortet och se om du får bild med det inbyggda.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Du har väl inbyggt grafik? Testa att plocka bort grafikkortet och se om du får bild med det inbyggda.

Testade... funkade inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kolla så du kopplat in 8 pins kabeln rätt, OBS 8 pins inte bara 4 pins, samt att det inte är en PCIe kabel du har använt, ska inte passa men liknade har hänt tidigare.

Den röda LED indikerar just problem med CPU och/eller ström till denna, den ska vara släckt.

Vad för nätagg har du?

Koppla ur USB kabeln som går till chassit, samt alla andra kablar från chassi.

Har kollat lite i manualen och skulle nog ändra på switchen EX_XMP som är brevid den LED som lyser grönt vid minnet, om det fortfarande inte vill sig.

Detta är min nättaggert, det är så jag har kopplat den, rätt? https://gyazo.com/fd8c0b18916189370b3a212e0b59158d

Permalänk
Medlem

Mannen, snälla!!
Ta hjälp av någon som vet vad han gör.
Kostar ett par hundra, men du kan spara hela härligheten!

//dales

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Mannen, snälla!!
Ta hjälp av någon som vet vad han gör.
Kostar ett par hundra, men du kan spara hela härligheten!

//dales

jo jag ska göra det, sitter kablarna fel på nättagget?

Permalänk
Permalänk
Medlem

I nätagget ser det rätt ut, brukar inte gå att koppla fel här., tex så har PCIe och CPU kabel samma uttag

Men det gäller förstås att det sitter rätt i den andra änden också, tex PCIe och CPU12v kabeln får man inte förväxla, dessa är olika kopplade, brukar dock stå tryckt på dessa vad det är för kabel.

CPU kabeln är också antigen 2 st 4 pins kablar som kan köras för sig eller ihopkopplade, eller hel ej delbar 8 pins.
PCIe är antigen hel 6pins eller hel 6pins + en 2 pins

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

för att veta om du kopplat rätt behöver man följande.

första bilden A 24pin 8pin CPU_PW & PCI-E kablar.

Andra bilden B
peripheral sata..6pin, nånting 8pin, nånting ?
peripheral sata 24pin ??
^^
det blir väldigt svårt tyda din bild då du inte listat hur det är kopplat från A till B

på nätagget står det vad som kan kopplas in i vilken kontakt.
på kablarna står det vad dom är ämnade för.

således ska du sätta PCI-E kabeln i PCI-E kontakten som går till grafikkortet..
4+4CPU kabeln ska in i 4+4CPU kontakten som kopplas till 4+4CPU på moderkortet osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kan också bara fått ett dött moderkort. Hänt mig ett par gånger.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Du kan också bara fått ett dött moderkort. Hänt mig ett par gånger.

var det inte nån från Inet/komplett som kommenterade att dom väldigt sällan får döda moderkort & aldrig får böjda moderkortspinnar på dom datorerna som dom bygger åt kunder..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Vem vet vad det är procentuellt, aldrig sett någon sån kommentar iaf.

Jag vet att jag fått två av kanske 7 kort DOA och dessa har blivit godkända som DOA utan frågor heller, kanske jag som haft otur.
Vet att det var vanligare förut iaf, kanske förbättrats nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zamani3:

Hej alla! detta var min första dator bygget och när jag var klar med bygget så såg jag att det lyste röd, jag startade datorn men fick ingen bildskärm... så kan någon hjälpa mig vad detta beror på?`

Intel core i7 4970k
r9 390
asus z97 a
Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

plz help https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

Kanske är din processor som är trasig?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1413173-ar-cpun-brand-e...

Permalänk
Skrivet av Peter Avokado:

CPU´n kan vara trasig om TS kopplat nånting fel ex PCI-E & CPU_Power. det skulle dock bli enklare att veta detta om man har bra bilder från grunden hur allting är kopplat.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

CPU´n kan vara trasig om TS kopplat nånting fel ex PCI-E & CPU_Power. det skulle dock bli enklare att veta detta om man har bra bilder från grunden hur allting är kopplat.

Såg både moderkortet och processorn på tradera
Enligt bilden i moderkorts annonsen så ser man att det är 4+4 pin han har kopplat in, vilket i sig är korrekt, men pinnarna i sockeln är skeva.

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Såg både moderkortet och processorn på tradera
Enligt bilden i moderkorts annonsen så ser man att det är 4+4 pin han har kopplat in, vilket i sig är korrekt, men pinnarna i sockeln är skeva.

ja kan tycka det är lite konstigt hur man ens kan se nånting där.
jag är verkligen inte någon fotograf men att försöka fota av cpu-socket nere i en mörkt chassi är kanske inte den bästa metoden att få en skarp bild?

om jag skulle ha fotograferat det där?
moderkortet på kartongen och släpljus från olika vinklar för att därigenom få fram hur pinnarna är skadade.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja kan tycka det är lite konstigt hur man ens kan se nånting där.
jag är verkligen inte någon fotograf men att försöka fota av cpu-socket nere i en mörkt chassi är kanske inte den bästa metoden att få en skarp bild?

om jag skulle ha fotograferat det där?
moderkortet på kartongen och släpljus från olika vinklar för att därigenom få fram hur pinnarna är skadade.

Nädu inte direkt lätt att se. Men klickar du på bilden och lctrl+scroll up/+ så går det att förstora så pass att man ser att det är en 4+4pin. Hur pass skadad sockeln är blir ju värre att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Grönahunden: Vem vet vad det är procentuellt, aldrig sett någon sån kommentar iaf.

Jag vet att jag fått två av kanske 7 kort DOA och dessa har blivit godkända som DOA utan frågor heller, kanske jag som haft otur.
Vet att det var vanligare förut iaf, kanske förbättrats nu.

Jobbade i datorbutik i Malmö i början av 2000 talet, av grejorna vi köpte in från distarna räknade vi i promille det som var doa ang vad vi byggde själva.
Av det som gick ut över disk kom runt 25% tillbaka där folk gnällde på att det var trasigt, hälften var inte trasigt utan individerna som byggde/bytte saker hade ingen koll på hur det skulle kopplas in och resterande hälft hade dom haft sönder själv.
Så om kvalitén inte gått ner avsevärt skulle jag inte säga att det är vanligt med doa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb