Köpt ny GPU. "Drivrutinen har slutat fungera och har återställts" varför?

Permalänk
Medlem

Köpt ny GPU. "Drivrutinen har slutat fungera och har återställts" varför?

Hej, jag hade detta problem med mitt förra grafikkort, så jag köpte nytt och tänkte att ja det är väl grafikkortet det är fel på. Men icke, köpte ett nytt nu för nästan 4000kr och samma sak där, när jag spelar osv så lägger den av. Ibland så lägger hela datorn av, skärmen släcks ner och så måste jag starta om datorn. Har även hänt flertalet gånger att datorn inte vill boota in i windows eller att datorn inte stänger av sig när jag väl vill stänga av den utan den är fast i en svart skärm.

Jag har formaterat om datorn en gång redan efter att allt detta fortsatte för att se om det löste något, men icke. Är fortfarande samma problem. Någon som vet vad problemet är? Börjar bli extremt jobbigt, är det moderkortet? Nätagget?

Permalänk
Antielefant

Det låter mest som om ditt nätagg antingen inte orkar driva ditt grafikkort, eller är på gång att ge upp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det låter mest som om ditt nätagg antingen inte orkar driva ditt grafikkort, eller är på gång att ge upp.

Det känns så ja, så får nog införskaffa mig ett nytt nätagg vid löning. Är ändå 750w, så borde orka men antar att den bara har gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Det känns så ja, så får nog införskaffa mig ett nytt nätagg vid löning. Är ändå 750w, så borde orka men antar att den bara har gett upp.

vad för agg och vilket har du tänkt köpa? finns många budget agg där ute speciellt corsair får man se upp med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

vad för agg och vilket har du tänkt köpa? finns många budget agg där ute speciellt corsair får man se upp med.

Minns inte vilket nätagg det är, men kostade 900-1000kr om jag inte minns helt fel. Jag tänkte väl köpa runt det priset igen, har ej kollat på något nätagg än, kom gärna med förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Minns inte vilket nätagg det är, men kostade 900-1000kr om jag inte minns helt fel. Jag tänkte väl köpa runt det priset igen, har ej kollat på något nätagg än, kom gärna med förslag.

finns en klisterlapp på nuvarande agg troligen.

Här är en lista på bra agg http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lite specs skulle nog hjälpa!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

finns en klisterlapp på nuvarande agg troligen.

Tack.

Här är en lista på bra agg http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Skrivet av Jink:

Lite specs skulle nog hjälpa!

FX8350
R9 390 8GB
8 GB RAM

Vet inte om det hjälper men, har ingen aning vad det är för moderkort eller nätagg jag har.

***
Förövrigt så hände det igen precis. Jag satte igång ett spel, skärmen blir helt svart och så står det "no signal" men jag hör att datorn är igång i bakgrunden, ljudet från spelet är där. Startar om datorn, så blir det "watchdog_violation" någonting, börjar autorepaira och så startar jag om datorn igen, den går inte igång, svart skärm, sen startar jag om igen ett par gånger, så från ingenstans bootar den in i Windows. Är så jävla förvirrad.

Permalänk
Medlem

@Prixm: Hos mig så har samma problem skett av olika anledningar. Nr 1 så hade jag inte uppdaterat bios på grafikkortet. Nr 2 så hade jag äldre grafikdrivrutiner i datorn / rensade med display driver uninstaller och installerade nyaste drivers. Nr 3 så hade jag inte satt in alla 3 strömkablarna i grafikkortet på ett korrekt sätt så det resulterade i black screen och omstarter. Nr 4 så hade grafikkortsfläkten gått sönder så den överhettade och stängde av sig självmant. Nr 5 jag fick ett dåligt exemplar och fick konstanta blackscreens /driver crashes vilket löstes genom att byta ut den mot ett nytt. Min misstanke är nr 3 eller 5 i ditt fall.

750w räcker gott och bör inte vara problemet. Testa sätta in grafikkortet i en annan dator som innan du köper ett nytt nätagg så att du inte slösar pengar i onödan.

EDIT: Nvm, nu när jag läser om ditt inlägg så ser jag att det hade skett på 2 olika grafikkort. Isåfall är det mycket möjligt att det beror på nätagget

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit