Permalänk
Livsnjutare 😎

Var med något liknande, fast med boxer.
De höjde priset med 75% - enda utvägen var att häva avtalet. Dock var det aldrig några problem när jag ville göra det.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1302126-all...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

http://www.t3.se/media/26491/T3_Allm%C3%A4nna_villkor.pdf

"Kunden äger alltid rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet om T3 ändrar
ett väsentligt avtalsvillkor. Rätten att säga upp Avtalet enligt denna punkt gäller
ifrån dagen då T3 aviserade om det ändrade Avtalet till och med en vecka efter
det att den aviserade villkorsändringen trätt ikraft."

Tackar. Vad punkten beträffar så skriver ju T3 egentligen i brevet (du fick hem) att du har rätt att säga upp ditt avtal om du inte är nöjd med ändringen.

...vilket så klart är något ingen borde vara nöjd med. Att skylla trafik på Netflix var nog något av det mest korkade jag har hört i mitt liv. Men, jag antar att detta antagligen har legat i plan sedan länge och nyförvärv av kunder har varit en prioritet. Många orkar inte säga upp sina abonnemang eller 'käfta' med sin leverantör och finner sig i det; vad är en hundring liksom?

Jag menar, det finns ju tiotusentals Telia-kunder som fortfarande sitter med gamla abonnemang som kostar hundratalskronor....för bara hemtelefon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Tackar. Vad punkten beträffar så skriver ju T3 egentligen i brevet (du fick hem) att du har rätt att säga upp ditt avtal om du inte är nöjd med ändringen.

...vilket så klart är något ingen borde vara nöjd med. Att skylla trafik på Netflix var nog något av det mest korkade jag har hört i mitt liv. Men, jag antar att detta antagligen har legat i plan sedan länge och nyförvärv av kunder har varit en prioritet. Många orkar inte säga upp sina abonnemang eller 'käfta' med sin leverantör och finner sig i det; vad är en hundring liksom?

Jag menar, det finns ju tiotusentals Telia-kunder som fortfarande sitter med gamla abonnemang som kostar hundratalskronor....för bara hemtelefon!

jo, folk är väl för lata nuförtiden... eftersom jag fick behålla kampanj priset så gjorde jag ingen större grej av det hela, utan i maj ringer jag och säger upp det bara så är allt frid och fröjd igen, iaf till årets slut

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

prissättningen är minst sagt skev, jag betalar 120kr/månad för BBB 100/100

iofs har vår bostadsrättsförening en gruppanslutning så vi får säkert någon form av rabatt men det är ändå stor skillnad.

Joo men så är de. Endel bostadsrättsföreningar har billigr bredband, har en polare som betalar ungefär samma som dig för 100/100mbit.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Använder Stockholms Stadsnät 100/100 hemma.
Betalar 179:- /m.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt ilskan mot T3 från många här.

De har skickat ett brev där de säger att de måste höja avgiften.
Sedan så talar de om en av anledningarna till detta.

Vad är det att vara arg på, att de har fått högre omkostnade, behov att investera för att bibehålla leveransen?

Alternativet skulle kunna vara att de bara skivit några meningar att priset höjs från X datum, vill du som kund bryta avtalet så kan du göra det iom Y-paragraf och sedan slut.

Tycker det är ganska anständigt att de talar om vad de ska göra, varför och när.

Att jag som kund kanske tycker att tjänsten då inte längre är vad jag vill ha (budget bredband) gör ju att jag får shoppa runt till någon av de andra och se vad de erbjuder.

Har de andra operatörerna inte höjt sina priser nyligen så kommer de säkert att göra det efter att T3s priser slår igenom.
Om T3 var billigas tidigare och de höjer med 100 kr så kommer nog de andra att följa efter då de förmlidgen har samma trafikströmmar i sina nät.

Så egentligen så förstår jag bara OPs "Skit-också-jag-behöver-jaga-ny-BB_leverantör-som-är-billig-och-allt-strul-det-för-med-sig", inte själva irritationen över T3 som bolag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Så egentligen så förstår jag bara OPs "Skit-också-jag-behöver-jaga-ny-BB_leverantör-som-är-billig-och-allt-strul-det-för-med-sig", inte själva irritationen över T3 som bolag.

jaja, vad för strul är det du pratar om? allt sker automatiskt nuförtiden om du inte visste om det, den 15 juni kopplas nya leverantören in, jag behöver inte göra något mer än beställningen jag gjorde.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Morsan fick brev idag, här i Vasteras blir priset 318:- upp från 275:- för 100/100, så den höjningen kan dem ta, är ändå billigare än dem flesta andra och T3 har funkat mer än bra under alla år så.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

prissättningen är minst sagt skev, jag betalar 120kr/månad för BBB 100/100

iofs har vår bostadsrättsförening en gruppanslutning så vi får säkert någon form av rabatt men det är ändå stor skillnad.

Det roliga är att farsan betalar 245:- för 100/100 från just Bahnhof.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Haha, weina lagom min räkning är på 389 för 24 Mbit adsl...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Haha, weina lagom min räkning är på 389 för 24 Mbit adsl...

Så du menar att man inte ska få gnälla för att andra kan eventuellt ha det värre?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

100 Mbit för 278 kronor är verkligen hur bra som helst! Själv sitter jag på 24/1 Mbit ADSL för 390 kronor.

On topic.
Testa först att prata med dem och se ifall ni kan komma fram till något. Annars har du rätt till att byta operatör som de andra har sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast att du sitter på ett omodernt ADSL som kostar en arm betyder inte att alla andra erbjudanden som är bättre är "hur bra som helst".

Här har vi t.ex. 100/10 för 199 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att skylla trafik på Netflix var nog något av det mest korkade jag har hört i mitt liv.

Netflix är ett problem på det sättet att operatörerna betalar transit för att få in trafiken i nätet. Med Netflix cache så löser man förvisso en del av problemet men det är inte alla som har tid eller resurser att göra en sån installation. Så det kostar faktiskt pengar för operatörerna när vi ser på Netflix. T3 i sin tur är en ganska liten operatör, relativt sett, så dom måste ta ut svängarna lite mer än de större aktörerna. Jag vill såklart åka på en höjning av avgiften lika lite som alla andra, som jag gjorde för min backup-isp är just T3, men jag kan förstå deras problem och det är två olika saker.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Använder Stockholms Stadsnät 100/100 hemma.
Betalar 179:- /m.

Vad har din månadsavgift med den här diskussionen att göra?

OT: Jag kan förstå att en ökad bandbredd kräver mer investering i nätet, men den här prishöjningen var ganska mycket egentligen (höjning med ca 38%) men det är ju svårt att avgöra vilket pris som blir rimligt om vi inte vet varken hur många kunder det rör sig om eller hur pass stor investeringen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Vad har din månadsavgift med den här diskussionen att göra?

Ja du.. sätt dig ner och fundera på det, en gång till.

Till TS:

Om du funderar på att byta internetleverantör, kika på Stockholms Stadsnät. De har väldigt bra priser.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ja du.. sätt dig ner och fundera på det, en gång till.

Till TS:

Om du funderar på att byta internetleverantör, kika på Stockholms Stadsnät. De har väldigt bra priser.

Dold text

Min poäng är givetvis att priser för bredband inte är identiska för alla runt om i landet. Bara för att du betalar en viss summa betyder det såklart inte att alla andra hamnar på det priset vilket gör kommentaren irrelevant, men du får gärna förklara för mig vad det är jag missar (för det är inte så lätt att bara byta stadsnät utan att flytta ).

TS har ju dessutom skrivit vad hans andra alternativ kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Netflix är ett problem på det sättet att operatörerna betalar transit för att få in trafiken i nätet. Med Netflix cache så löser man förvisso en del av problemet men det är inte alla som har tid eller resurser att göra en sån installation. Så det kostar faktiskt pengar för operatörerna när vi ser på Netflix. T3 i sin tur är en ganska liten operatör, relativt sett, så dom måste ta ut svängarna lite mer än de större aktörerna. Jag vill såklart åka på en höjning av avgiften lika lite som alla andra, som jag gjorde för min backup-isp är just T3, men jag kan förstå deras problem och det är två olika saker.

Fast det är "gratis" att peera med Netflix. Och de finns på både STH-IX ("gratis" att vara med) samt Netnod där även T3 finns.
Jag tycker det är lite sorgligt att trots att tekniken går framåt och det faktiskt blir billigare att pusha data i näten så går priserna upp. Precis som med mobil data.
Men det är klart. konsumentuppkopplingar säljs ju med en rejäääääl överbokning och när folk börjar använda mer och mer data så fungerar det inte lika bra för operatörerna.

Hmmm ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

prissättningen är minst sagt skev, jag betalar 120kr/månad för BBB 100/100

iofs har vår bostadsrättsförening en gruppanslutning så vi får säkert någon form av rabatt men det är ändå stor skillnad.

Du kan inte jämföra dessa "special-deals" mot öppet fibernät. I din bostadsrätt så antar jag att du bara har möjlighet till Bredbandsbolaget, då de erbjöd föreningen att bjuda på hela kostnaden av installationen i fastigheten mot att det får exklusivitet i säg 10 år. De flesta ISP säljer in sig på detta vis vid t.ex. nybyggnationer och krigar sedan med varandra om att ge bäst pris. Betalar själv 220kr/mån för 250/100, inkl. IP-TV med 15 kanaler samt hemtelefon, men och andra sidan har jag bara Bredbandsbolaget att välja på.. I stadsnät äger inte ISP'erna någonting utan hyr bara in sig på befintlig infrastruktur och det ska man också försöka få ut marginaler på.

Skrivet av iXam:

Fast det är "gratis" att peera med Netflix. Och de finns på både STH-IX ("gratis" att vara med) samt Netnod där även T3 finns.
Jag tycker det är lite sorgligt att trots att tekniken går framåt och det faktiskt blir billigare att pusha data i näten så går priserna upp. Precis som med mobil data.
Men det är klart. konsumentuppkopplingar säljs ju med en rejäääääl överbokning och när folk börjar använda mer och mer data så fungerar det inte lika bra för operatörerna.

Hmmm ja.

Tro mig, det är inte billigt att uppgradera backbone Även om "peering mot Netflix's cacheburkar" är gratis så ska man ju skyffla trafiken dit också.

EDIT: Glömmer ord.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Tro mig, det är inte billigt att uppgradera backbone Även om "peering mot Netflix's cacheburkar" är gratis så ska man ju skyffla trafiken dit också.
EDIT: Glömmer ord.

Du får gärna berätta lite mer om vad som uppgraderas och vilka priser det rör sig om. Detta för jag är nyfiken.
Men jag antar att det är switchar/routrar samt optik, vilket blir billigare och billigare. Sen så har väl de flesta inte egna netionellt fibernätverk utan hyr från de som har och då är det väl våglängd samt MPLS som gäller och med en våglängd brukar man väl normalt sett kunna pumpa 40-100Gbit(?).

Permalänk
Medlem

Bara jag som såg att datumet för nya fakturor är fr.om 1 april? Tidigt, och dåligt aprilskämt?
Oavsett, om dom är seriösa så är det ett jävla ocker, och dom försöker dra en svensk variant av vad At&T, comcast och verizon, fast dom straffar sina kunder istället.. Idiotiskt. I majoritet så hyr dom kapacitet av Telia carrier förmodligen om det är fibernät, och dom har modellerat en ny affärsmodell efter amerikanska standarder .. idiotier, enbart girighet.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Fick brev igår om detta och besvarade med mail om att jag vill ha det uppsagt
Deras fel att dom inte kunnat se hela kostnaden som dom ska täcka och sedan då kommer i efterhand och bara säga "ojsan" det blev visst dyrare....

Nepp ny leverantör blir det här

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Du får gärna berätta lite mer om vad som uppgraderas och vilka priser det rör sig om. Detta för jag är nyfiken.
Men jag antar att det är switchar/routrar samt optik, vilket blir billigare och billigare. Sen så har väl de flesta inte egna netionellt fibernätverk utan hyr från de som har och då är det väl våglängd samt MPLS som gäller och med en våglängd brukar man väl normalt sett kunna pumpa 40-100Gbit(?).

Några exakta siffror går inte att peka på, då det beror helt och hållet på situation och storlek på nät osv. Hur som helst, du måste tänka större rent "infrastruktursmässigt". Du pratar t.ex. om att hyra våglängder och MPLS som är helt åtskilda saker. Att hyra t.ex. en point-to-point mellan två orter har ju ingenting att göra med övrig infrastruktur som ska bära trafiken. Ska du låta en annan ISP ta över trafiken så är det rätt dyrt hyra för att be dem skyffla dina 100G extra i deras nät

Slängde ihop en liten snabb skiss för att man ska få något att relatera till: http://i.imgur.com/FG34DBn.png

Förklarar väldigt övergripande och generellt, bör således inte stämma överens med verkligheten men till stor det är det samma princip. Om du tänker att detta är en liten distribuerings-slinga över säg en liten innerstad. Närmsta router högst upp i bild är en Cisco/Juniper-burk av modell större, dessa ligger kring miljonen styck, beroende på instickskort och fibermoduler. Ciscos CFP-moduler för 100G ligger väl på runt 200k styck i runda slängar? Har ingen större koll direkt. Distribueringsswitcharna kan vi väl slå till på att de går för 100k styck, och de små access-switcharna runt 50k. 10G-upplänkar så landar väl XFP-modulerna på 10k+ styck. Skissen kan skalas i princip hur man vill, antingen ett till lager eller fler, tänk 48-portars och skala till antal kunder.

Det här är alltså bara en liten överblick över en slinga för ett område, 100G-länken sticker alltså vidare till leverantörens "corenät" vidare till andra orter med en likadan router för den orten. Om du behöver uppgradera alla 10G-länkar till 40G, alla 40G till 100G så måste man ha ny utrustning som klarar av det. Om T3 gjorde totalt 8M vinst förra året så kan du tänka dig kostnaden för att uppgradera ett helt nät, you do the math vad vi landar på för t.ex. ovan bild som en ort. Det är alltså något för att sätta igång tankebanan av infrastruktur mer än "hyra en våglängd så kan man trycka på 100G"!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

prissättningen är minst sagt skev, jag betalar 120kr/månad för BBB 100/100

iofs har vår bostadsrättsförening en gruppanslutning så vi får säkert någon form av rabatt men det är ändå stor skillnad.

Betalade själv 250 för BBB 10/2
Sedan 175 för Bahnhof 10/10

via utsikt stadsnät linköping så det skiljer sig överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

TEEEEEEEEEEEEEEXT!

Tackar för ditt inlägg. Härligt att få lite insikt och lära sig mer. Att 100G-optik kostade så mycket trodde jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Tackar för ditt inlägg. Härligt att få lite insikt och lära sig mer. Att 100G-optik kostade så mycket trodde jag inte.

Inga problem! Som sagt, väldigt förenklat och generellt

Prislistor är svårt att få fram, men du kan kika på t.ex. http://www.peppm.org/Products/juniper/price.pdf och http://www.peppm.org/Products/cisco/price.pdf för en fingervisning. Man behöver t.ex. en burk som stödjer/klarar 100G, sedan instickskortet som går på någon 100k, plus själva modulerna så det blir en del i slutändan. Finns givetvis billigare optik men i företagsvärlden och större ISP'er så är det Cisco/Juniper som gäller, en hel del Alcatel och Huawei finns också hos de större ISP'erna.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Priser är lite värdelöst att ens diskutera inom ett land för alla har olika förutsättningar. Som i mitt fall så äger bostadsrätts föreningen fibern, sedan så driftas den av ett annat företag och slutligen så har jag en internet leverantör och alla i detta led vill få ut pengar.

Så ja, kanske i vissa orten finns det kanske en peer mot netflix, särskilt runt om Stockholms området, men det betyder såklart inte att en person som har fiber i norra Sverige har det, så det är såklart lättare att öka priset för alla istället för att göra special fakturor baserat på område.

Sedan så är inte en pris skillnad på 50kr-100kr inte så mycket att diskutera eftersom det är inte direkt mycket pengar och om en person är fattig eller studerande så får de väl gå ner till en 10/10 Mbit fibertjänst om det är på tok för mycket extra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Du har nog ingen rätt till halva priset eftersom det inte finns någon bindningstid, iaf inte de kampanjer T3 körde i hösten/vintern 2014. Sedan så är det rätt vanligt och standard med runt 350-380 kronor per månad för 100/100 så 270kr normal pris låter billigt även om det finns vissa leverantörer på vissa orter som t.ex erbjuder gigabit för 250kr i månaden.

Anledningen är troligtvis för att T3 är under leverantör till Telenor och T3 kör peering mot dem och att nu Telenor vill ha mer betalt för T3's kunder använder mer av deras bandbredd (Netflix). Så rent ekonomiskt så kan de inte ligga typ 70kr i månaden lägre än de flesta leverantörer.

Även om du byter så kommer du upp i samma prisklass och 30kr hit och dit är inte så mycket att bråka om egentligen.

T3 är inte mer underleverantör än någon annan, höjer Telenor priset för T3 så höjer de för alla eftersom det handlar om de tjänster som ligger genom stadsnätet via Open Universe.

http://openuniverse.se/open-universe-tecknar-avtal-med-t3/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

T3 är inte mer underleverantör än någon annan, höjer Telenor priset för T3 så höjer de för alla eftersom det handlar om de tjänster som ligger genom stadsnätet via Open Universe.

http://openuniverse.se/open-universe-tecknar-avtal-med-t3/

De är underleverantör eftersom de har routing peer till telenor som sedan går vidare ut på internet, och eftersom de är underleverantör och inte klassas som en Tier1 ISP. Så de får troligtvis betala för trafiken vilket skulle förklara netflix användning Sedan så ja, om ett öppet nät som Openuniverse vill ha mer per kund varje månad så går priset upp självfallet och just därför som jag skrev innan att månads kostnader kommer att skiljas beroende på var man bor.

Så rent ekonomiskt så kanske Telenor/Openuniverse vill ha 150kr per kund varje månad, sedan så kanske T3 vill ha 200kr per kund varje månad vilket ger ett slutpris på 350kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

De är underleverantör eftersom de har routing peer till telenor som sedan går vidare ut på internet

Vilket heter Transit.

Permalänk

Det här var ju droppen. Haft mycket problem med T3 och tänkt byta leverantör ett bra tag nu.

Jag har dock inte fått hem något brev ang. prishöjning, kan man få tag på infon på internet någonstans?