Windows 10 inloggningsfel

Permalänk

Windows 10 inloggningsfel

Hej, jag skulle fixa datorn åt en kompis och är inte så van vid just Windows 10.

Felet han hade var att det kommer upp spam och reklam hela tiden (även på reklamfria sidor såsom Swedbank), trots antivirus, Malwarebytes och ccleaner.

Så jag sökte igenom igen och det hjälpte inte, körde en registerrensning med ccleaner och tog bort 4 möjligen oönskade program med Malwarebytes.
Jag vet ju att man ska vara försiktig med registret men det har aldrig orsakat mig problem förut och om det mot förmodan gör det med nåt program nu så tog jag en backup på registret med ccleaner så är det lätt fixat.

Det hjälpte inte heller, så jag skulle då göra som jag brukar att genomsöka när datorn är i felsäkert läge.
Problemet nu, viket är ett mycket större än tidigare är att koden till inloggningen inte funkar.

Vad kan ha hänt och hur åtgärdar jag det?

Permalänk
Medlem

@magicmerlin:
Med koden menar du pin-koden? För annars är det ju hans lösen som han har till sitt mail account (hotmail eller liknande) som är bundet till datorn.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@magicmerlin:
Med koden menar du pin-koden? För annars är det ju hans lösen som han har till sitt mail account (hotmail eller liknande) som är bundet till datorn.

Det är hans lösen jag inte kommer in med längre, trots att jag gjorde det 20 minuter innan. Är det annorlunda lösen när man har felsäkert läge eller är det så att datorn inte går att komma åt med samma lösen utan internetåtkomst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@magicmerlin:

Ah kan vara att lösen inte fungerar i felsäkert om du inte har internet ja, du får starta om och starta med nätverk verkar det som efter att jag googlat lite.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Eller logga in som vanligt, skapa ett nytt lokalt konto på datorn med adminrättigheter, starta sedan i felsäkert läge och logga in med det kontot.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av magicmerlin:

Det är hans lösen jag inte kommer in med längre, trots att jag gjorde det 20 minuter innan. Är det annorlunda lösen när man har felsäkert läge eller är det så att datorn inte går att komma åt med samma lösen utan internetåtkomst?

Skickades från m.sweclockers.com

i felsäkert läge funkar inte pinkod men du behöver inte internet för att logga in då lösen sparas i ett chashe (hur man nu stavar det lol) minne och man kan logga in om det inte funkar i felsäkert kan man testa microsoftkontolösen i normalt läge då internet finns så servern kan uppdatera lösen i datorn ibland kan man få starta om den dock och ibland funkar det på en gång

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@magicmerlin:

Ah kan vara att lösen inte fungerar i felsäkert om du inte har internet ja, du får starta om och starta med nätverk verkar det som efter att jag googlat lite.

Hur kommer jag in på bios för att ändra starta normalt? Har testar f-knappar och tab precis vid omstart.

Vid nätverket står det ju att det inte finns några nätverk bara för att jag stängde av vid msconfig.

FN nätverk hjälper inte heller.

Vad kan jag göra?

Jag kom in på bios genom tab och del.
Vad händer om jag i bios tar och ändrar administrator password eller user password?

tillägg och klargörande
Permalänk
Medlem
Skrivet av magicmerlin:

Hur kommer jag in på bios för att ändra starta normalt? Har testar f-knappar och tab precis vid omstart.

Vid nätverket står det ju att det inte finns några nätverk bara för att jag stängde av vid msconfig.

FN nätverk hjälper inte heller.

Vad kan jag göra?

Jag kom in på bios genom tab och del.
Vad händer om jag i bios tar och ändrar administrator password eller user password?

Det är inte BIOS som bestämmer om Windows ska starta normalt eller i felsäkert läge utan vad du gör i Windows, t ex med msconfig.

Lösenord i BIOS gäller bara för BIOS och inte för Windows, dvs ändra lösenord i BIOS påverkar inte lösenorden i Windows.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det är inte BIOS som bestämmer om Windows ska starta normalt eller i felsäkert läge utan vad du gör i Windows, t ex med msconfig.

Lösenord i BIOS gäller bara för BIOS och inte för Windows, dvs ändra lösenord i BIOS påverkar inte lösenorden i Windows.

Vad finns att göra? Förut fanns det en meny när man Kunde välja "starta Windows i felsäkert läge med/utan nätverk" och "starta normalt" - hur får jag fram den på nyare datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magicmerlin:

Vad finns att göra? Förut fanns det en meny när man Kunde välja "starta Windows i felsäkert läge med/utan nätverk" och "starta normalt" - hur får jag fram den på nyare datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/start-your-pc-i...

Citat:

Från på inloggningsskärmen

Starta om datorn. När inloggningsskärmen visas håller du ned Skift samtidigt som du väljer Av/på Strömbrytarikon > Starta om.

När datorn har startats om och skärmen Välj ett alternativ visas väljer du Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.

När datorn startats om visas en lista med alternativ. Välj 4 eller F4 om du vill starta datorn i felsäkert läge. Om du vill använda Internet väljer du i stället 5 eller F5 för felsäkert läge med nätverk.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Tack så mycket för tipsen, av nån anledning så byttes koden till den han hade innan och det var därför vi inte kom in. När jag fick gamla koden så kom jag in igen.

Nu vet jag lite mer om nyare datorer och hur man felsöker dom. Imorgon tar jag itu med ursprungsfelet men det borde jag klara själv.

Ha en fin kväll allihop, och åter tack.

Skickades från m.sweclockers.com