Koppling mellan två routrar, seriell WAN

Permalänk

Koppling mellan två routrar, seriell WAN

Hej!

Håller på och lattjar lite med Packet Tracer. Tittar på en del youtube videos där man då kopplar ihop flera routrar med seriell kabel mellan wan-interface. Varför gör man så? Trodde man kopplade med rj45 eller fiber..?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Man brukar använda seriel<->rj45 för att konfa en del routrar. Vad e det för utube klipp du såg?

Visa signatur

.

Permalänk

Tänker inte på själva konfen, utan kopplingen mellan två olika routrar på två olika platser!

Konfen kan man ju göra på många olika sätt. Men kopplingen mellan två routrar borde väl inte vara seriell kabel? Kan ju vara väldigt långa avstånd mellan två routrar, och seriell kabel har väl inte så värst hög kapacitet vad gäller både avstånd och hastighet..?

Youtubeklipp jag sett denna koppling på är denna bland annat:
https://www.youtube.com/watch?v=rFwk2wzj4UI

Tacksam för svar Försöker fördjupa mig lite i routrar/l3 switchar för tillfället!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Seriell WAN går i praktiken/verkligheten mot ett modem. Ja, allt är inte ethernet
Sen kopplar man i lab-syfte ibland samman direkt mellan två routrar på en seriell port, så kallat back-to-back.

Permalänk

@Tanis:
Tack!

Varför kopplar man i labbsyfte med seriell? Vad finns det för fördel/nackdel med rj45 kontra seriell?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt är det något gammalt som ligger kvar i Ciscos labb-böcker. Men tidigare var det som skrivs mot modem, radiolänkar m.m. som kommunkationen var seriell in i routern. Mellan routrar är bara för labb.

E1-länkar används fortfarande även om hastigheten är låg

Permalänk

@jocke92: Tack! Så vad använder man idag?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalledalle:

@jocke92: Tack! Så vad använder man idag?

Ethernet eller fiber om det inte är nån proprietär koppling på väldigt kort distans typ mellan apparater som står bredvid varandra. Ciscos serieportar är "gammalt" men det kanske finns kvar på nått företag där man inte vill riva i fungerande utrustning som inte kommunicerar med internet.
Men för att lära sig i labbmiljö så är det ju inget fel på en med dagens mått långsam länk, man kan se det som en extra port så man kan konfa upp ännu mer än om man bara haft tillgång till ethernet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

@jocke92: Tack! Så vad använder man idag?

DSL, RJ45/ethernet, Fiber i olika slag samt då E1:or har jag sett. Samt 4G

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att man använder seriell är att vissa saker är lättare att konfigurera och på så vis förstå principerna, t ex PPP med autentisering. Då blir steget till att sedan göra liknande över andra medier enklare (skulle jag gissa är Ciscos anledning till att hålla kvar det).

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

@jocke92: Tack! Då var det som jag tyckte man borde använt! Jäkla packet tracer och förstöra min världsbild

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p