Köpråd till PRISVÄRD snabb skoldator för studier och film

Permalänk
Medlem

Köpråd till PRISVÄRD snabb skoldator för studier och film

Hej!

Jag behöver en laptop som ska användas mycket till skolarbeten då jag studerar till läkare. Den får även vara bra till film och program. Egentligen skulle jag kanske föredra SSD som jag hört talas om men jag behöver ganska mycket utrymme att spara saker och på SSD får det ofta plats väldigt lite jämfört med riktiga hårddiskar. Kanske en som har båda SSD och en vanlig HD?

Jag hade tidigare en RÖD (vilket var ett +) "Inspiron 5520" som jag var nöjd med men den har börjat krångla då internet dör då och då, batteriet är sämst och datorn är på tok för långsam trots att jag försökt formatera om den. Ett annat problem är att den är på tok för tung. Jag vill ha en så lätt som möjligt då jag bär den till skolan varje dag. Denna vägde 2.7 - 3 kg och det var på tok för mycket.

Så en PRISVÄRD laptop för:
skola
film
snabb (de flesta nya laptops är väl snabba nu för tiden)
lätt, fast gärna med respektabel storlek på skärmen då jag ska se film på denna istället för att ha en TV. Min förra var Display : 15.6in vilket var bra för film men eftersom jag vill köpa en lättare laptop kan skärmen vara lite mindre!

Tack SNÄLLA på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-eeebook-e...

Hittade denna, är det en prisvärd dator? Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-eeebook-e...

Hittade denna, är det en prisvärd dator? Tack på förhand!

Svårt med laptop i den prisklassen när jag kikar lite, om du ska ha ssd (vilket är en fördel, snabbare, drar mindre ström och alstrar mindre värme) men i den pris klassen så blir ju offret sämre CPU , sämre skärm , mindre hårddisk att ha material på , så man kanske får köpa en extern disk,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Blaspa

Jag har raderat ett av dina inlägg då det bröt mot §4 i reglerna. Läs gärna på reglerna en gång till om du är osäker.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-eeebook-e...

Hittade denna, är det en prisvärd dator? Tack på förhand!

Helt ok dator för priset skulle jag säga.
Fördelar verkar vara trevligt aluminiumchassi, grym batteritid och SSD (dock eMMC).
Att skärmen utgörs av en halvsunkig TN-panel med upplösningen 1366x768 är helt klart en nackdel. Processorn (Pentium N7000) är inte heller allt för snabb men duger till saker såsom webbsurfande, filmtittande och Office-paketet. En icke-uppgraderingsbar rammängd på 4gb kan även det vara en begränsande faktor; här gäller återigen att är användningsområdena enbart webbsurfande, filmtittande och Microsoft Office så räcker sannolikt rammängden så länge som man inte har 40 flikar öppna i webbläsaren samtidigt. För mer krävande användning är mer ramminne dock välbehövligt.
Hittade denna recension (och insåg nu efter att ha skummat igenom den att den mer eller mindre tar upp det som jag skrev ovan ).

~5000 kr är år 2016 en aningen låg budget om man vill ha en bra dator och det finns inte allt för många intressanta alternativ i prisklassen. En utmanare här skulle dock kunna vara Lenovo U31-70 för 5490 kr.
Fördelar gentemot ASUS EeeBook E403SA är en betydligt bättre bildskärm (FHD IPS), kraftfullare processor (i3 5020U), 8gb ram och riktig SSD.
Nackdelar är att konstruktionen är av plast och att batteritiden är betydligt sämre.
Hittade denna recension.

Permalänk
Medlem

Håller med "Fastback" angående Lenovo U31-70, känns prisvärd.

Laptop: Lenovo U31-70 http://goo.gl/MbLf5C
Lagring: SanDisk USB 3.0 Extreme Pro 128GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437384

Lätt att bära med sig.

Ps. Har själv ett USB extreme 64GB och är super nöjd, snabbt usb minne faktiskt. Känns rätt pålitligt byggda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Svårt med laptop i den prisklassen när jag kikar lite, om du ska ha ssd (vilket är en fördel, snabbare, drar mindre ström och alstrar mindre värme) men i den pris klassen så blir ju offret sämre CPU , sämre skärm , mindre hårddisk att ha material på , så man kanske får köpa en extern disk,

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Fastback:

Helt ok dator för priset skulle jag säga.
Fördelar verkar vara trevligt aluminiumchassi, grym batteritid och SSD (dock eMMC).
Att skärmen utgörs av en halvsunkig TN-panel med upplösningen 1366x768 är helt klart en nackdel. Processorn (Pentium N7000) är inte heller allt för snabb men duger till saker såsom webbsurfande, filmtittande och Office-paketet. En icke-uppgraderingsbar rammängd på 4gb kan även det vara en begränsande faktor; här gäller återigen att är användningsområdena enbart webbsurfande, filmtittande och Microsoft Office så räcker sannolikt rammängden så länge som man inte har 40 flikar öppna i webbläsaren samtidigt. För mer krävande användning är mer ramminne dock välbehövligt.
Hittade denna recension (och insåg nu efter att ha skummat igenom den att den mer eller mindre tar upp det som jag skrev ovan ).

~5000 kr är år 2016 en aningen låg budget om man vill ha en bra dator och det finns inte allt för många intressanta alternativ i prisklassen. En utmanare här skulle dock kunna vara Lenovo U31-70 för 5490 kr.
Fördelar gentemot ASUS EeeBook E403SA är en betydligt bättre bildskärm (FHD IPS), kraftfullare processor (i3 5020U), 8gb ram och riktig SSD.
Nackdelar är att konstruktionen är av plast och att batteritiden är betydligt sämre.
Hittade denna recension.

Skrivet av Simoneriksson:

Håller med "Fastback" angående Lenovo U31-70, känns prisvärd.

Laptop: Lenovo U31-70 http://goo.gl/MbLf5C
Lagring: SanDisk USB 3.0 Extreme Pro 128GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437384

Lätt att bära med sig.

Ps. Har själv ett USB extreme 64GB och är super nöjd, snabbt usb minne faktiskt. Känns rätt pålitligt byggda också.

Tack snälla för alla svar.

Jag håller med om att den andra datorn verkade lite mer prisvärd då den har i3 osv osv osv.. 8 gb ram.. sånt är ju bra.. Enda problemet är att 13,3 kanske är för litet? Kommer ej ha TV så det är endast på denna dator vi kommer att se film. Räcker då 14 eller endast 13,33?

Annars har jag hittat denna med 15,6 tum skärm, har ni någon MER PRISVÄRD ni kan föreslå? https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo... <-- Det enda negativa med denna dock är att den väger 2.1 kg som är i det tyngsta laget. 1,5 kg som de andra är kändes perfekt.

Vad är USB extreme 64GB, har du det istället för extern hdisk alltså? Grymt om det finns, vad betalar man för en sån?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.com/Dell-Inspiron-Laptop-500GB-15R-5520/dp/...

Om ovanstående var min gamla, skulle då denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-e...

Vara snabbare än den jag redan har? Såg nu att det var i5 osv osv.. T om mer ram. Köper jag än sämre dator än jag redan har nu??? Eller är den nyare och starkare trots att min förra hade i5 och mer ram?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

Tack snälla för alla svar.

Jag håller med om att den andra datorn verkade lite mer prisvärd då den har i3 osv osv osv.. 8 gb ram.. sånt är ju bra.. Enda problemet är att 13,3 kanske är för litet? Kommer ej ha TV så det är endast på denna dator vi kommer att se film. Räcker då 14 eller endast 13,33?

Annars har jag hittat denna med 15,6 tum skärm, har ni någon MER PRISVÄRD ni kan föreslå? https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo... <-- Det enda negativa med denna dock är att den väger 2.1 kg som är i det tyngsta laget. 1,5 kg som de andra är kändes perfekt.

Vad är USB extreme 64GB, har du det istället för extern hdisk alltså? Grymt om det finns, vad betalar man för en sån?

Det går ju köpa en beggad 24tums skärm(eller en tv) för en 500hundring istället för att köpa en "onödigt" stor film laptop som du kommer svära varje gång du ska flytta på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Mitt råd till TS är kolla hur mycket data som du använder på din befintliga dator, fundera sedan på hur bra en 128GB skulle fungera.

Enligt mitt tycke så är det ett stort problem med budgetdatorer att de som har SSD ofta är snålt tilltagna. Det går självklart köra externa hårddiskar och usbminnen, men det är mer känsligt. Så jag tror att den stora skaran idag skulle vinna på att köpa en mekanisk hårddisk i budgetsegmentet.

Men det beror som sagt på användare, installerar man ej många program så kanske man klarar sig på 128GB plus externa minnen och hårddiskar. de bättre datorerna idag har inte ovanligtvis ersatt dvdspelaren med en mekanisk hårddisk, men dessa datorer brukar vara riktigt dyra.

*edit*
Problem med liten systemdisk är att spara alla program, får inte dessa plats så är det inte roligt att installera dem på en extern hårddisk även om de portabla ssd diskarna är snabba. Att spara arbetsmaterial på en extern disk så är det jobbigt, det finns även extra felkällor iform av att disken av någon anledning lossnar. (har hänt mig på tåget) Man kan även tappa bort disken/minnet.

Nå som sagt, olika personer arbetar olika, jag själv kör också tyvärr med externa ssd diskar till min laptop då min ssd inte räcker till. För de som klarar sig på 128GB så är såklart en sådan ssd det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

http://www.amazon.com/Dell-Inspiron-Laptop-500GB-15R-5520/dp/...

Om ovanstående var min gamla, skulle då denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-e...

Vara snabbare än den jag redan har? Såg nu att det var i5 osv osv.. T om mer ram. Köper jag än sämre dator än jag redan har nu??? Eller är den nyare och starkare trots att min förra hade i5 och mer ram?

I ren datorkraft skulle du köpa en långsammare dator än din gamla. Pentium tillhör Intels budgetsegment medans i5 processorerna snarare utgör Intels mellanklassegment. i5-3210M är fortfarande trots sin ålder bra mycket kraftfullare än en Pentium N3700 processor. Gissningsvis kostade din Dell Inspiron mer än 5000 kr när det begav sig. Datorpriserna har dessutom gått upp en del de senaste åren, sannolikt till viss del på grund av ett högre dollarpris i kombination med lägre konkurrens inom processor och grafikkorts tillverkningen.
Här har du benchmarks för i5-3210M: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3210M+%... (Benchmarks för N3700 länkade jag i mitt förra inlägg). Som jag skrev i mitt förra inlägg är en annan fråga sedan vilken prestanda som du faktiskt behöver.

I mitt tycke är skillnaden mellan 13,3" och 14" inte så stor, själv hade jag här valt den dator som erbjuder mest för pengarna. Antar helt enkelt att du får avgöra om du prioriterar ett mer portabelt format eller en större skärm á 15,6" för filmtittande m.m.

Som någon skrev i tråden skulle en extern skärm kunna vara ett alternativ. För en behaglig filmupplevelse skulle du ju då dock även behöva köpa en skärm med inbyggda högtalare eller separata externa högtalare.

Istället för att köpa en dyr extern lagringsenhet skulle jag vid behov av lagring köpa en större SSD och byta ut mot den medföljande interna. Detta skulle sannolikt bli både billigare och i slutändan smidigare.

Permalänk
Medlem

Moderna laptopar tycks det inte vara mycket utveckling på annat än batterier/tjocklek tyvärr, köpte en HP vars skärm är ungefär likvärdig med många av dagens skärmar, åtminstone i upplösning (1366x768), knappt man kan starta Windows med så låg upplösning. Min Acer Ferrari 3000 från år 2004 har 1440x900 i upplösning, år 2016 är 1920x1080 nog det minsta att kräva på en 15" skärm. Kan säga att jag ångrade min "nya" dator och fortsatte använda min äldre laptop med bättre skärm till det mesta där jag kunde ha strömadapter inkopplad. Skärm är viktigt, speciellt om man ska skriva mycket (till film duger det mesta i den storleken, även om 1280x768).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Moderna laptopar tycks det inte vara mycket utveckling på annat än batterier/tjocklek tyvärr, köpte en HP vars skärm är ungefär likvärdig med många av dagens skärmar, åtminstone i upplösning (1366x768), knappt man kan starta Windows med så låg upplösning. Min Acer Ferrari 3000 från år 2004 har 1440x900 i upplösning, år 2016 är 1920x1080 nog det minsta att kräva på en 15" skärm. Kan säga att jag ångrade min "nya" dator och fortsatte använda min äldre laptop med bättre skärm till det mesta där jag kunde ha strömadapter inkopplad. Skärm är viktigt, speciellt om man ska skriva mycket (till film duger det mesta i den storleken, även om 1280x768).

Vad menar du med detta, att jag bör strunta i 13,3 och 14,0 för att det helt enkelt är för jobbigt att skriva på osv?

Tänkte köpa 13,3 skärmen då det var mest dator för pengarna.. Men skärmstorleken kanske inte är så kul då? Och ett annat problem är som sagt ifall SSD 128 GB räcker.. Jag har 120 gb använt nu..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Jag skulle framförallt kolla på vikt. Det fåtal människor som orkade släpa datorer till föreläsningar hade antingen riktigt tunna datorer, ex. Macbook Air, netbooks, surfplattor eller så var de Mac-fån som ville visa upp sin dator medan de hänger på Facebook (det här var c:a 5 år sedan...).