Permalänk
Medlem

9k budget

tjenare,

söker en laptop som ska kosta 9k som mest, ska användas mest för att kolla filmer, surfa, o.s.v. Funderade först på en macbook pro men det känns som man får mer dator för pengarna om man köper pc.

tack på förhand.

Permalänk

Ska du spela spel på den? Och hur stor tycker du den ska vara? 13, 15 eller 17 tum?

Permalänk
Medlem

@siglolmic: 13 tum. Har inte tänkt spela på den. Anledningen till att jag vill lägga 9k är för att jag vill ha en lagg och krångelfri dator med hög upplösning.

Permalänk

Skulle rekommenderat dell XPS 13 men den datorn ligger mycket över din budget. Annars tror jag Sony Vaio eller Asus Zenbook har datorer i den prisklassen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Asus UX305CA är en trevlig och välbyggd dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Angående XPS: De skriver inte längre att de erbjuder studentrabatt, dock kan du få 10% på deras hemsida om du pratar med användaren DellCare (http://www.sweclockers.com/medlem/dellcare). Billigast config med 13" blir dock fortfarande över budget (12k istället för 13,5k).

Permalänk
Medlem

Dina bästa alternativ om du ska ha ett MBP alternativ med Windows är nog de alternativ som redan nämnts i tråden, Asus Zenbook och Dell XPS 13.

Så mycket pengar sparar du dock inte här jämfört med att köpa en MBP. XPS 13 kostar ungefär lika mycket som en MBP och en vettig konfiguration av Zenbook (t.ex. dessa) kostar dig 10 000 kr.
Kanske kan vara värt att fundera på om du vill köra OSX eller Windows?

Permalänk
Medlem

@Fastback: Ärligt talat så är det enda som får mig att inte vilja köpa en MBP just nu för att dem säger att man bör vänta på skylake. Inget vet dock när det kommer så jag vet inte hur länge jag kommer få vänta.

Tackar för tipsen! Ska kika på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dapo:

@Fastback: Ärligt talat så är det enda som får mig att inte vilja köpa en MBP just nu för att dem säger att man bör vänta på skylake. Inget vet dock när det kommer så jag vet inte hur länge jag kommer få vänta.

Tackar för tipsen! Ska kika på dem.

Ja, du bör nog vänta på Skylake. Ett undantag är enligt mig om du skulle komma över en Broadwell konfiguration väldigt billigt (Elgiganten sålde t.ex. för någon månad sedan MBP 13" 128 gb för 10 990 kr, vid ett sådan pris kan det kanske vara värt att slå till.)
Jag skulle gissa på att nya konfigurationer bör presenteras iaf. senast kvartal 2 (jmf. "release cyclen" här).

Själv äger jag en Zenbook sedan ett och ett halvt år tillbaka och är än så länge väldigt nöjd.
Funderade på MBP men valde Zenbook då jag behöver köra Windows. Funderade ett tag på att köpa MBP och sedan dualboota och köra Windows på den den vägen men då försvinner samtidigt vissa av MBP:s fördelar till viss del, touchpaden och batteritiden är inte lika fantastiska under Windows. Spiken i kistan var det faktum att jag behövde mer än 128 gb lagringsutrymme och kunde få tag i en Zenbook för 9000 kr, medans en MBP med 256 gb lagring hade kostat mig 5000 kr mer.