Permalänk
Medlem

Kinaresa! Vad ska man köpa?

Hallå där,

Jag ska åka till Kina nästa vecka i jobbet. Kommer inte att ha super mycket tid att shoppa, men lite hinner man nog. Men har ni några tips på vad man kan köpa där borta? Lite småsugen på en smartklocka. Typ Huawei Watch. Man behöver ju inte köpa något heller... Men tänkte att jag skulle ställa frågan här iaf:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Hallå där,

Jag ska åka till Kina nästa vecka i jobbet. Kommer inte att ha super mycket tid att shoppa, men lite hinner man nog. Men har ni några tips på vad man kan köpa där borta? Lite småsugen på en smartklocka. Typ Huawei Watch. Man behöver ju inte köpa något heller... Men tänkte att jag skulle ställa frågan här iaf:)

Svårt och säga vad du ska köpa, borde väl kanske skriva en lista över prylar som du är i behov av/sugen på som kanske kostar mer än det smakar här i Sverige. Sen får du kolla där nere om du stöter på några klipp

Permalänk
Avstängd

Köp kinapuffar.

Permalänk
Skrivet av pinxphaze:

Köp kinapuffar.

good1

ont: Skulle köpt en Smart Watch och kollat in kinesiska mobilmärken som Xiaomi t.ex !

Permalänk
Medlem

När jag tänker på det så är det inte mycket jag vill ha. Det är väl i princip en smart klocka. Men frågan är om de ens är billigare?

Skräddarsydd kostym vore ju också något;)

Permalänk
Medlem

Är det något kineserna kan som du kan få mycket billigare är det piratkopior/svarthandel. Jag var i Hong Kong för ett par år sedan. Hittar du någon marknad som är belägen en bit bort från de allra populäraste turistdistrikten så fanns där högkvalitativa men fejkade klockor, märkeskläder som antingen var identiskt kopierade eller, vad jag finner ännu troligare, stulna från fabrikerna.

Teknik tyckte jag dock faktiskt att det inte skilde så mycket i pris. Tror det är de gamla berättelserna från -80 som lever kvar fortfarande. Nu har ju Kina en sån massiv export så vi har billig teknik över hela världen. Det är snarare som viggehN sa, kinesiska märken som aldrig når den västerländska marknaden som du kan spana efter.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

skräddarsydd kostym är nog vad jag skulle ordnat om jag åkte, teknik etc är inte nödvändigtvis jättebilligt, och småprylarna kan man -typ- lika gärna köpa från ebay.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinxphaze:

Köp kinapuffar.

Ris.
Kinesiskor.
Maos lilla röda.

Fyll på med mer, det finns massor med bra tips.

Mer seriöst, så är det mesta av det du vill ha, numera lika dyrt som du kan köpa eller beställa hemmavid.
Turistfällor som Hongkong´s butikgator är tom dyrare och risken att bli blåst på billiga kopior utav tex en dyr och fin märkesklocka, är stor.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Mjag ska ta och kolla lite på det deras lokala elektronikmärken. Men en skräddarsydd kostym kanske det också blir. Om jag hittar någon skräddare:) sen är jag, av någon anledning, sugen på en huawei watch. Den kostar 4500 kr i Sverige. Någon som vet vad den kostar i Kina? Har någon en Huawei watch... Och isåfall är den lika grym som den ser ut?:)

Permalänk
Inaktiv

Någon Xaomi telefon samt smartband att ge till dina vänner? Vansinnigt bra prylar och kostar inte många hundralappar.

Permalänk
Medlem

@anon81912: Nice... kikade lite på deras hemsida. Verkar var bra grejer! Tack för tipset!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kådisar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

jag ska ta och kolla lite på det deras lokala elektronikmärken. Men en skräddarsydd kostym kanske det också blir. Om jag hittar någon skräddare:) sen är jag, av någon anledning, sugen på en huawei watch. Den kostar 4500 kr i Sverige. Någon som vet vad den kostar i Kina? Har någon en Huawei watch... Och isåfall är den lika grym som den ser ut?:)

Beror lite på vad man vill ha. Under min resa i Kina köpte jag min Asus Zenfone2 via http://www.suning.com/
levererad till butik inom 48 timmar, köpte även skärmskydd och skal mm. som kom fram på 1-2 dagar.

Utöver det köpte jag inte allt för mycket i Kina. Vissa saker är billigt andra är snordyrt. Men så länge man håller sig till det större och bra affärerna och företagen så finns det gott om bra saker att handla i Kina. Allt är långt i från billiga kopior som alla tror det är. Och nog för att det finns mycket som snor en design av en annan produkt så betyder inte det per automatik att det är en dålig produkt.
Något som alla i Kina älskar är
1. telefoner
2. batteribanker (stora sådana)
3. selfies

Ja och sedan långa män med blont hår var tydligen populärt. Gick inte många meter innan folk pratade om en...

Hur som, en kostym låter som ett bra val då teknik inte var speciellt jätte intressant under resan, vad jag upplevde. Men det finns ju helt klart tillfälle att handla kläder rent generellt!

Vet ej om du har varit i Kina förut, men var beredd på att vatten i Kina serveras varmt. Vill du har vatten får du kokande vatten (dvs. té vatten). Vilket jag personligen inte gillade då jag hade problem med värmen och få en liten kopp med kokande vatten är lite svårt att trycka i sig när man är uttorkad.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror lite på vad man vill ha. Under min resa i Kina köpte jag min Asus Zenfone2 via http://www.suning.com/
levererad till butik inom 48 timmar, köpte även skärmskydd och skal mm. som kom fram på 1-2 dagar.

Utöver det köpte jag inte allt för mycket i Kina. Vissa saker är billigt andra är snordyrt. Men så länge man håller sig till det större och bra affärerna och företagen så finns det gott om bra saker att handla i Kina. Allt är långt i från billiga kopior som alla tror det är. Och nog för att det finns mycket som snor en design av en annan produkt så betyder inte det per automatik att det är en dålig produkt.
Något som alla i Kina älskar är
1. telefoner
2. batteribanker (stora sådana)
3. selfies

Ja och sedan långa män med blont hår var tydligen populärt. Gick inte många meter innan folk pratade om en...

Hur som, en kostym låter som ett bra val då teknik inte var speciellt jätte intressant under resan, vad jag upplevde. Men det finns ju helt klart tillfälle att handla kläder rent generellt!

Vet ej om du har varit i Kina förut, men var beredd på att vatten i Kina serveras varmt. Vill du har vatten får du kokande vatten (dvs. té vatten). Vilket jag personligen inte gillade då jag hade problem med värmen och få en liten kopp med kokande vatten är lite svårt att trycka i sig när man är uttorkad.

Man får inte ta med hur stora powerbanks som helst i ett flygplan

Permalänk
Medlem

Ang piratkopior på prylar så är det i många fall en identisk produkt från samma fabrik ibland kan det dock vara från samma fabrik men med sämre/billigare material/komponenter och ibland är det äkta prylar som ej klarade inspektion.

Skrivet av Elghinnarisa:

Något som alla i Kina älskar är
1. telefoner
2. batteribanker (stora sådana)
3. selfies

4, Tvspel/konsoller

Det finns oerhörda mängder med konsoller/tvspel till i stort sett allt att handla i japan.
Visst det mesta är ju japanska spel/konsoller men finns annat med (enligt vad jag läst) och när det handlar om tex konsoller så går ju dom flesta att väldigt lätt modda till regionsfri.

Kolla in https://www.youtube.com/watch?v=MqTs-YpwWrM och https://www.youtube.com/watch?v=qSSuQArMFEM för mer info om var dom var och fyndade.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Var där i somras och det finns ett litet område som vi tyckte om i hong kong, ifall du vill få ut mycket på kort tid.
Handel kan delas upp "3 typer" vilket alla är intressanta. Samtliga ligger i Sham Shui Po (C2) och intill varandra

1) På gatunivå har vi Apliu st., Yu Chau St och Ki Lung St.
Dessa 3 gator är parallella mot varandra (se maps). Med dessa 3 gator och dess "mellan-gator" som befinner sig mellan dessa 3 parallella "huvud-gator" erbjuds det allt du kan och inte kan tänka dig i form av tält-stånd och små butiker längs med gatorna.

2) I mindre "butikskomplex" har vi Golden computer center som ligger i korsningen mellan den breda huvudvägen Yen Chow st och Fuk Wa st. Du hittar denna butikskomplex lätt med google streetview då den ligger i hörnet.
Här kan du hitta allt gott som kan vara orginal och kopia, vanliga datorprylar och spel och ovanliga också
Rekommenderas speciellt om du vill hitta lite udda men intressanta grejer. Kan rekommendera att gå in till Golden center som ligger brevid (30 sekunder), korsningen Yen Chow st och Fuk Wing st. Minns inte riktigt vad vi hittade där, tror det var som golden computer center med mindre datorprylar. Vid dessa gator kan du laga mobilskärmar

3) Större shopping center så har vi den eminenta Dragon Center som ligger på Yen Chau St, andra sidan av änden på Yu Chau St. Rekommenderas! Här hittar du allt som finns i vanliga shoppingcenter.
Vill du käka kan jag rekommendera Cafe Dream som ligger på 7:e våningen (tror jag), en liten oas med mycket god mat och söta efterrätter.

Allmänt rekommenderar jag att käka frukost på lokala bagerier runt staden.
Mycket socker i detta land, så ta med fluor skölj

Permalänk
Medlem

Inte varit i Kina men kolla upp Xiaomi, dom har roliga prylar

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Passa på att få skräddarsydda skjortor, 50-100kr/skjorta och bra mycket bättre kvalité än 1000kr-skjortor som man köper i butik här hemma. Jag köpte även en del skor, det är dock en riktig djungel och svårt att veta om limning o sula är bra. Men bara att slita en jävla massa i sulan så ser man om den sitter eller ej..
Andra saker som är billigt där är leksaker framförallt radiostyrda prylar. Kanske inget man måste ha men allt sånt smått krimskrams är superbilligt.. Ett tips är att besöka hooters också, mest för att det e skoj eftersom det antagligen är enda hootersrestaurangen där tjejerna inte har "hooters"

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

En Volvo V90 kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Skräddarsydd kostym har jag köpt i kina men så bodde morsan där i rätt många år så man visste vart man skulle gå.