Byta ut moderkort och processor på nuvarande dator

Permalänk
Medlem

Byta ut moderkort och processor på nuvarande dator

Så... Jag hade tänkt att uppgradera min processor då den har ett par år på nacken nu, men hoppsan hejsan mitt moderkort tar bara socket 1155 och det är väl lite föråldrat har jag märkt.

Moderkort och processor: Asus P8Z77-V, Intel Core i5 3570k 3,4 GHz
Chassi: NZXT Phantom 410 Vit

Då jag har varit lite ute ur spelet ett tag så har jag inte så stor koll (läs: jag är lat), och undrar om ni har något bra köp jag kan ta en titt på
Budget ligger väl på cirka 5-6000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reezpkt:

Så... Jag hade tänkt att uppgradera min processor då den har ett par år på nacken nu, men hoppsan hejsan mitt moderkort tar bara socket 1155 och det är väl lite föråldrat har jag märkt.

Moderkort och processor: Asus P8Z77-V, Intel Core i5 3570k 3,4 GHz
Chassi: NZXT Phantom 410 Vit

Då jag har varit lite ute ur spelet ett tag så har jag inte så stor koll (läs: jag är lat), och undrar om ni har något bra köp jag kan ta en titt på
Budget ligger väl på cirka 5-6000.

Personligen hade jag sparat de pengarna på något annat, du vinner knappt något till att byta "upp" dig. Har du en bättre cpu kylare så är det bara klocka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Personligen hade jag sparat de pengarna på något annat, du vinner knappt något till att byta "upp" dig. Har du en bättre cpu kylare så är det bara klocka lite.

Jo jag kör på 4,2, men ena fläkten på kylaren har lagt av, hade tänkt att köpa en ny sådan medans jag höll på. Men räcker det att köpa en ny kylare då kanske?

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa jag hade nog kört vidare på det du har något år till speciellt om du kör lite klockat så kommer det absolut inte att flaska något och du skulle inte märka någon skillnad på nya delar eller få några nya finesser du saknar idag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Som ovanstående sa jag hade nog kört vidare på det du har något år till speciellt om du kör lite klockat så kommer det absolut inte att flaska något och du skulle inte märka någon skillnad på nya delar eller få några nya finesser du saknar idag.

Vad skulle du byta ut denna kylaren till?

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen mening att bytta den CPU'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reezpkt:

Vad skulle du byta ut denna kylaren till?

Ingen nytta byta den heller riktigt fin väl fungerande kylare har en fläkt pajjat gå köp en likvärdig fläkt du kan ju till och med se vad den heter och köpa samma och montera på den.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ingen nytta byta den heller riktigt fin väl fungerande kylare har en fläkt pajjat gå köp en likvärdig fläkt du kan ju till och med se vad den heter och köpa samma och montera på den.

Okej då kör jag på det!

Permalänk
Avstängd

Säger som de andra, du lär inte få så mkt skillnad om du byter cpu.
Klocka cpun.

Detta är en bra kylare, https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln... eller denna som är lite billigare https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

om du ska ha vattenkylning
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...