Bytte nätverkskort i laptoppen men jag saknar en antennsladd, hmm...

Permalänk
Medlem

Bytte nätverkskort i laptoppen men jag saknar en antennsladd, hmm...

Jag var så less på datorn, den har inte gigabit ethernet, och jag vet inte vad det gamla kortet kunde ansluta till men det var inte 5ghz-nät iallafall.

Så, jag köpte ett "Intel Dual Band Wireless-AC 7260", öppnade exakt hela laptoppen (mycket pill hehe) och bytte kort. Men så såg jag att båda korten har anslutningar för två antenner men att det gamla kortet bara använde sig av en (som går runt skärmen). Det nya intelkortet har dualband, bluetooth, etc etc och jag misstänkte att det skulle fungera bäst med två antenner. Men var köper jag antennsladd till ett mini pci-kort?

Och hur ska jag dra kabeln, runt skärmen den med?

2,4ghz fungerar sisådär nu, 5ghz är blixtrande snabbt, och bluetooth krånglar nåt sjukt så jag antar att bluetoothsignalerna går på det andra antennuttaget som inte har nån sladd kopplad till sig.

http://www.intel.com/content/www/us/en/wireless-products/dual...

Det här här kortet. Jag har mini pci varianten, inte M.2.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Skrivet av bwoy:

Jag var så less på datorn, den har inte gigabit ethernet, och jag vet inte vad det gamla kortet kunde ansluta till men det var inte 5ghz-nät iallafall.

Så, jag köpte ett "Intel Dual Band Wireless-AC 7260", öppnade exakt hela laptoppen (mycket pill hehe) och bytte kort. Men så såg jag att båda korten har anslutningar för två antenner men att det gamla kortet bara använde sig av en (som går runt skärmen). Det nya intelkortet har dualband, bluetooth, etc etc och jag misstänkte att det skulle fungera bäst med två antenner. Men var köper jag antennsladd till ett mini pci-kort?

Och hur ska jag dra kabeln, runt skärmen den med?

2,4ghz fungerar sisådär nu, 5ghz är blixtrande snabbt, och bluetooth krånglar nåt sjukt så jag antar att bluetoothsignalerna går på det andra antennuttaget som inte har nån sladd kopplad till sig.

http://www.intel.com/content/www/us/en/wireless-products/dual...

Det här här kortet. Jag har mini pci varianten, inte M.2.

slakta nån gammal dator ta antennen från den kontakten är alltid den samma till bärbara.
sätt den på andra sidan skärmen så dom inte stör ut varandra.

du letar ju efter en sån här..
http://www.ebay.com/itm/Laptop-Internal-Wireless-Antenna-IPX-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog som du säger. Den andra antennen är förmodligen där BTn ligger. I och med att du inte har antennen där så har du endast den lilla ploppen (kontakten) som antenn, och därför får du förfärlig räckvidd.

Om du tyckte det var mycket jobb att bara byta nätverkskort kommer montering av ny antenn garanterat ge dig mer huvudvärk då du också behöver (bör) montera isär skärmen och dra sladden dit.

Om du inte känner att du behöver BTn och om din 5GHz fungerar tillfredsställande skulle jag nöja mig med det tills vidare. Sannolikt utnyttjar du inte ditt kort fullt ut, men så länge det funkar som du vill kanske det spelar mindre roll...

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE