Måste jag köpa nytt nätaggregat till mitt Radeon R9 390 Nitro 8GB?

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa nytt nätaggregat till mitt Radeon R9 390 Nitro 8GB?

Hejsan, Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort Radeon R9 390 Nitro 8GB grafikkortet och jag undrar om jag då också behöver köpa nytt nätaggregat? Just nu har jag Corsair CX600 V2 (600Watt). Och om ni föredrar att jag borde köpa nytt nätaggregat, fungerar detta då EVGA SuperNOVA 750 G2 (750Watt)?

R9 390 Nitro 8GB: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
EVGA SuperNOVA 750 G2: https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Övriga delar:
i5-6600k 3,5GHz (overclocked 4,3GHz)
16G 3200Mhz
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan, Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort Radeon R9 390 Nitro 8GB grafikkortet och jag undrar om jag då också behöver köpa nytt nätaggregat? Just nu har jag Corsair CX600 V2 (600Watt). Och om ni föredrar att jag borde köpa nytt nätaggregat, fungerar detta då EVGA SuperNOVA 750 G2 (750Watt)?

R9 390 Nitro 8GB: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
EVGA SuperNOVA 750 G2: https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Övriga delar:
i5-6600k 3,5GHz (overclocked 4,3GHz)
16G 3200Mhz
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING

Ja det måste du, och köp supernova, köpte det själv och är grymt nöjd! har samma grafikkort.

Permalänk
Medlem

Absolut inte, 600w duger gott och väl. Vet inte vad @syrdi snackar om.
Dock skulle jag ändå råda dig att köpa ett nytt bättre då cx aggen är i stort sett skit. Skulle inte tagit den risken själv iallafall.

Permalänk
Medlem

Det gör väll inte bort sig, vet inte hur CX aggen är men dom första var väll inte jätte bra.

Här kan du se vad kortet (hela swec´s test rigg drar med ett 390 NITRO) http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-... 445W som man hade dom

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Skulle köpa nytt nätaggregat om det skall köpas R9 390 men kanske behålla om det skulle vara 970.

Permalänk

Nä det måste du inte.
Enligt Sweclockers eget test drar hela systemet med ett 390 nitro
445Watt vilket ditt nätaggregat klarar utan problem.
Med överklockning av grafikkortet drog systemet 475Watt.
Så ditt nätaggregat klarar det utan problem.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

@mambans:

Du bör kunna klara dig på 600w om du inte överklockar eller drar upp PL till +50%
EDIT: du har ett bronz agg, tror tyvärr du måste köpa nytt PSU med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

I och med att du både överklockar och ska skaffa ett lite kraftigare grafikkort hade jag rekommenderat att byta också. CX agget passar utmärkt till en kontorsdator eller HTPC osv, aka med lite mindre belastningar.

EDIT: 80+, "bronz" osv - är irrelevant när man pratar om kvalité på nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Absolut inte, 600w duger gott och väl. Vet inte vad @syrdi snackar om.
Dock skulle jag ändå råda dig att köpa ett nytt bättre då cx aggen är i stort sett skit. Skulle inte tagit den risken själv iallafall.

Det jag snackar om är att jag hade själv ett sådant nätagg och bytte till samma grafikkort och det pallade inte med. sen är rek. 750w. varför råder du honom att köpa nytt då om det duger gott o väl som du själv säger??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av syrdi:

Det jag snackar om är att jag hade själv ett sådant nätagg och bytte till samma grafikkort och det pallade inte med. sen är rek. 750w. varför råder du honom att köpa nytt då om det duger gott o väl som du själv säger??

Han pratar om kvalitén på CX agg, men säger samtidigt att 600w fungerar utan problem - vilket det gör, bara det inte är CX eller annat "skräp" som egentligen är till för simpla kontorsdatorer.

Med det sagt, så kör killen även med överklockad CPU, om han samtidigt vill pilla lite med grafikkortet kan det vara en idé att köpa 750-850w psu, för att få en optimal effektivitet.

Permalänk
Medlem

@syrdi: Rek watt är väll mest för att man ska kunna köpa ett billigt skit agg på 750watt och få det att funka ändå. har aldrig sett något test på ett grafikkort där man ens kommer i närheten av att nå upp till rek watt på agget, men som sagts så är CX aggen inget vidare bra så det är bra att byta och det gör aldrig bort sig å a starkare än vad man behöver

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Rekommenderat är just det av tillverkaren, rekommenderat med en high (överdriven effekt) så dom är säker på att det räcker i princip oavsett vad du gör med din processor eller grafikkort osv osv. Så inte dom får skit för något. Är ju så med allt du köper idag.

Men jag själv i detta fall skulle endå dra på med en nätdel med kvalité tex som du länkade. CX är ju inte direkt något att hänga i julgranen

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

390 ligger på 275w tdp
cpu 65w tdp
minnen 5w
ssd/hhd/optisk 5-15w tdp (6st sata ?)

sen lägg på 15% för att vara på säkra sidan med tanka på nätaggetts kvalitet etc
och vid max load i boost kanske 10-25% utöver det
550w är jag helt säker på skulle funka
600w ska inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Han pratar om kvalitén på CX agg, men säger samtidigt att 600w fungerar utan problem - vilket det gör, bara det inte är CX eller annat "skräp" som egentligen är till för simpla kontorsdatorer.

Med det sagt, så kör killen även med överklockad CPU, om han samtidigt vill pilla lite med grafikkortet kan det vara en idé att köpa 750-850w psu, för att få en optimal effektivitet.

Vem frågade om 600w räcker? han fråga om sitt nätagg räcker, och med exakt samma grejer så fungerade det inte för mig, därav mitt svar att han borde köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Det är en seglivad myt att CX är värdelöst, för ett par år sedan var det definitivt så, men den versionen som säljs nu är helt OK som grund, jonnyguru anser det åtminstone och det räcker för mig.

Ts behöver inte köpa nytt agg.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av syrdi:

Vem frågade om 600w räcker? han fråga om sitt nätagg räcker, och med exakt samma grejer så fungerade det inte för mig, därav mitt svar att han borde köpa nytt.

Ett CX v2 600 klarar utan vidare ett R9 390, med generös överklockning på både CPU och GPU.
Du hade något annat problem, sluta sprid osanningar.

Skrivet av Aeig:

Det är en seglivad myt att CX är värdelöst, för ett par år sedan var det definitivt så, men den versionen som säljs nu är helt OK som grund, jonnyguru anser det åtminstone och det räcker för mig.

Ts behöver inte köpa nytt agg.

Mvh

Håller verkligen med dig! Så sjukt trött på snackat om CX-aggen.
JonnyGuru har testat CX-aggen och de får inte bara godkänt utan t.om "Recommended"-stämpel.
D.v.s inte alls farliga eller dåliga.
Givetvis inte heller det absolut bästa, men inget man kan avråda ifrån p.g.a att de skulle vara farliga åla Ace Of Sweden.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Permalänk
Medlem

Annars är corsair RMx serie också mycket bra !

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av syrdi:

Det jag snackar om är att jag hade själv ett sådant nätagg och bytte till samma grafikkort och det pallade inte med. sen är rek. 750w. varför råder du honom att köpa nytt då om det duger gott o väl som du själv säger??

Det kan omöjligt vara nätaggets fel, 390 drar ej så mycket.

Om du använder din förmåga att läsa skrev jag att cx aggen är dålig kvalité och jag skulle råda han att byta ut det ändå. Dock kan det mycket väl vara så som aeig säger att de har blivit bättre nu, men det är fortfarande en budgetserie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ett CX v2 600 klarar utan vidare ett R9 390, med generös överklockning på både CPU och GPU.
Du hade något annat problem, sluta sprid osanningar.

Håller verkligen med dig! Så sjukt trött på snackat om CX-aggen.
JonnyGuru har testat CX-aggen och de får inte bara godkänt utan t.om "Recommended"-stämpel.
D.v.s inte alls farliga eller dåliga.
Givetvis inte heller det absolut bästa, men inget man kan avråda ifrån p.g.a att de skulle vara farliga åla Ace Of Sweden.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Med andra ord så finns det 3 typer av nätagg. Bra, budget och skräp. Budget nätagg som får godkänt av jonnyguru är fortfarande bara budget kvalite vilket ni verka hålla om (biten om ej bäst men inte heller farligt).

Godkända budget nätagg använder man med budget grafikkort. Tänker man köpa ett bra grafikkort i framtiden så vill man ha ett bra nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tänker man köpa ett bra grafikkort i framtiden så vill man ha ett bra nätagg.

Mycket möjligt, i framtiden.
Men nu har ju TS ett nätagg som fungerar utmärkt med den GPU han har idag, vilket också var ursprungsfrågan!
Och det enkla och korta svaret är, nej byt inte nätagg, det är helt onödigt och waste of money.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Om du använder din förmåga att läsa skrev jag att cx aggen är dålig kvalité och jag skulle råda han att byta ut det ändå. Dock kan det mycket väl vara så som aeig säger att de har blivit bättre nu, men det är fortfarande en budgetserie.

Använd gärna din egna, så välutvecklade förmåga att läsa, innan du ber andra göra det.
Det finns länk i tråden, som bevisar att CX har blivit mycket, mycket bättre.

Att råda TS att byta nätagg för att CX har varit dåliga, är ett riktigt dåligt råd.
Fortfarande budget, absolut, men hanterar utan vidare ett R9 390 med lull-lull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Godkända budget nätagg använder man med budget grafikkort. Tänker man köpa ett bra grafikkort i framtiden så vill man ha ett bra nätagg.

Eftersom personen har ett 600w nätagg så behöver den ju inte köpa ett nytt nätagg förrän det är dags för ett extra grafikkort. Är nog bra att köra på 850w eller så om man kör 2 390 beroende på hur törstig cpu man kör.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan, Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort Radeon R9 390 Nitro 8GB grafikkortet och jag undrar om jag då också behöver köpa nytt nätaggregat? Just nu har jag Corsair CX600 V2 (600Watt). Och om ni föredrar att jag borde köpa nytt nätaggregat, fungerar detta då EVGA SuperNOVA 750 G2 (750Watt)?

R9 390 Nitro 8GB: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
EVGA SuperNOVA 750 G2: https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Övriga delar:
i5-6600k 3,5GHz (overclocked 4,3GHz)
16G 3200Mhz
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING

600W är mer än de 475W Sweclockers mycket fetare system drog som max i deras test. Som mest kommer ditt agg att utnyttja 80% av sin kapacitet. En mer realistisk siffra är mellan 60-70% under belastning. Du behöver definitivt inte byta av den anledningen.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av mambans:

Hejsan, Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort Radeon R9 390 Nitro 8GB grafikkortet och jag undrar om jag då också behöver köpa nytt nätaggregat? Just nu har jag Corsair CX600 V2 (600Watt). Och om ni föredrar att jag borde köpa nytt nätaggregat, fungerar detta då EVGA SuperNOVA 750 G2 (750Watt)?

R9 390 Nitro 8GB: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
EVGA SuperNOVA 750 G2: https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Övriga delar:
i5-6600k 3,5GHz (overclocked 4,3GHz)
16G 3200Mhz
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING

Nej du behöver inte köpa nytt. Absolut inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

@mambans: Funderar du på att köra crossfire eller sli i framtiden?

Finns det ens en liten chans att du kommer göra det så ta med det i beräkningen om du ska köpa ett nytt nätagg.

Nätagget är inte sällan det en har längst i sin dator så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: ah okej, dock Kommer jag förmodligen inte kör SLI/crossfire.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blir nog då så att jag använder det nättagget jag har nu och köper nytt senare om jag ska köra crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är en seglivad myt att CX är värdelöst, för ett par år sedan var det definitivt så, men den versionen som säljs nu är helt OK som grund, jonnyguru anser det åtminstone och det räcker för mig.

Ts behöver inte köpa nytt agg.

Mvh

Frågan är ifall han har ett av dom äldre som du skriver om.Isåfall ska han väl byta ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Jag köpte detta nättagg för snart 4 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det finns länk i tråden, som bevisar att CX har blivit mycket, mycket bättre.

Verkligen?
Vad jag kommer ihåg skrevs det lika positivt om de gamla i tester medans folks erfarenhet av dom inte var lika bra.

Jag har varit misstänksam mot tester sedan Hiper skandalen. Tester fick många att tro dom var (nästan) lika bra som Corsair (innan de började med budget nätaggen) men efter ett tag visade dom sig vara sämre än Ace of Sweden. Tog nästan 1 år innan butiker slutade sälja dom och diskussionerna tog slut om jag minns rätt.

Numera försöker jag också kolla vilka erfarenheter folk haft.

Om han behåller den blir den alltid en av sakerna han måste misstänka vid konstiga fel oavsett hur långsökt och hoppas.