Permalänk
Medlem

Hur fördelas pci-e bussen x16?

Tja,

Ska snart sätta ihop nya bygget,

Men min fråga är kommer jag förlora något på pci-e bussen om jag kör med 1st 780ti som jag då vill att den ska få ut x16, samt 2st pci-e x1 som jag kommer sätta i resterande slots

(http://www.inet.se/produkt/1902861/asus-z170-maximus-viii-her...)
Det gäller ett Asus Maximus VIII Hero med specifikationerna:
"Expansion Slots"
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8, +gray)
1 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x4 mode, +black)
3 x PCIe 3.0/2.0 x1

För jag vet i alla fall så var de så förr om man skulle köra te.x sli så på vissa moderkort delade den så båda grafikkorten fick x8 istället för x16 då bussen inte räckte till.

Nu är det en ganska dåligt formulerad tråd, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag undrar alltså om jag kommer gå back i bandbredd mot grafikkortet om jag sätter i 2st ljudkort som kör pci-e x1?

EDIT:(Sätter jag pci-e x1 ljudkorten i x1 slotsen, påverkar det bussen på x16 linan?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår av detta så har du 3st PCIe x16-fack. En av dem är svart och kör bara in x4-läge oavsett allt annat. De andra två är gråa, och används båda får du "bara" ut x8 på dem. x1-facken ska inte påverka nånting i de andra facken.

Så det blir inga problem med det du tänker göra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vad jag förstår av detta så har du 3st PCIe x16-fack. En av dem är svart och kör bara in x4-läge oavsett allt annat. De andra två är gråa, och används båda får du "bara" ut x8 på dem. x1-facken ska inte påverka nånting i de andra facken.

Så det blir inga problem med det du tänker göra.

Ok tack för info!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

tl;dr: Nej, det påverkar inte.

Längre svar:
På det där moderkortet så har du dels 16 pci-e kanalar som kommer direkt från cpu:n.
De kan fördelas som antingen en x16 plats, eller 2 stycken x8 - avsett för grafikkort.

Du har även 5 pci-e kanaler som kommer från z170 chipsetet, fördelade på 4 kortplatser - 3 st x1 platser och en x16 plats (som kan gå i högst x4 hastighet).
Här har den första x1 platsen en egen kanal, medan de två andra x1 platserna delar på 4 kanaler med x16 platsen.

Om du tycker det här låter lite förvirrande så har du alldeles rätt
Men hursomhelst, att köra ett x16 grafikkort samt två stycken x1 ljudkort på det där moderkortet skall inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

@Erik_T
Där ser man.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian