Vatten på mitt 980TI Classy

Permalänk

Vatten på mitt 980TI Classy

Tjena
Går i vattenkylnings tankar sedan en tid - och har samlat på mig det mesta nu för min burk, saknas fittings, slang, vätska.....

Det som oroar mig mest är att montera loss fläktarna på mitt Evga 980ti Classy och montera GPU blocket - mycket pengar på spel typ.....
CPU blocket känns som en vanlig kylare typ - och det har man ju gjort ett gäng gånger

Just ja - eftersom jag köpt begagnat så måste jag ha koll på att rätt skruvar finns till resp SAMT dom där kyl-padsen för minnet på GPU' n.

Jag har köpt en 360 radiator ifrån EK - så jag räknar med att en radiator räcker för min setup men tar gärna emot synpunkter - tack!

Jag skall kyla en dator bestående av:
NZXT Switch 810 fulltower
I7 4790K propp
Evga GTX 980TI Classified GPU
16 GB Hyperx Savage 2400 minnen
AX 860i PSU
ASUS Z87 PRO mobo
850 PRO 512GB SSD

Jag skall endast kyla CPU, GPU med vatten

Kan jag få råd / moraliskt stöd för att kyla mitt grafikkort
Övriga tips emottages tacksamt.

När jag game'ar idag ligger GPU på mellan 78-80 grader med ca 50% fläkt ( originalkurva )
Lirar Rise of Tomb Raider, Daylight The Following, Fallout4 och liknande med höga/högsta inställningar på en 144HZ skärm i 1920/1080 upplösning.

Även om jag läser att 80 grader är helt ok på det kortet gillar jag inte tempen - och ökar jag fläktarna låter dom såklart

//Anders

Permalänk
Medlem

trodde tråden handlade om något helt annat baserat på titeln.

har du monterat om en kylare på en gpu någon gång? inte så svårt som det ser ut, och ja 80 grader är helt lungt men men

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@EsoxLucius

Det enda jag tänker mig är att; skall man bygga en custom loop så ska man gå all in, inte "snåla". Så satsa på en radiator till utöver 360in, en sån stor som möjligt som får plats tillsammans med din befintliga. Då kan du få ner ljudet ytterligare och temperaturerna förbättras ytterligare.

Annars är det som allting annat med dator byggen. Tänk på ESD-skydd, att ta det försiktigt samt låta det ta den tid det tar.

Classy-pcberna har en annan layout än referens-pcb från Nvidia och att köpa ett sådant beggat är väl kanske lite av en risk. Men så länge säljaren är seriös och du får vad du är lovad så är det inget mer än ett begagnat block och fungerar säkerligen lika bra som ett nytt.

Ang. kylpadsen så sitter det redan sådana på ditt befintliga Classy och dem kan du återanvända med det nya kylblocket.

Permalänk
Medlem

Skruvat isär och ihop en drös grafikkort helt fritt från missöden även första gången, det är verkligen inte så farligt. Det som är däremot, är att garanti osv. ryker om du vart inne och rotat men det fattar ju du också, som allt annat. Det är bra om du är lite försiktig för kabeln som fläktarna sitter via till PCB:n kan vara lite känslig ibland, så dra inte av den haha.

Annars är principen detsamma, och skruva inte på kylaren/vattenblocket på tok för jävla hårt heller. Grejer behöver inte spricka eller få gängor förstörda.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@EsoxLucius:

Klart du ska sätta ett vattenblock på ditt dyra grafikkort!
Jag drog om min loop häromveckan och monterade då på ett EK-block på mitt XFX R9 Nano som kostade 4500:- på Black Fridays-rean i höstas.

Visst är det lite ångestladdat att bryta garantin (i mitt fall åtminstone) och riskera ett antal tusenlappar, men det är värt risken och slitet: Bättre temperaturer/överklockning, tystare och dessutom kul att göra något som inte mainstream-konsumenten gör.

Se till att ha allt du behöver på plats, bra belysning, gott om tid och rätt verktyg. Var på beredd på oförberedda händelser dock. I mitt fall var det fläktkontakten på originalkylare som var nästintill omöjlig att få ut först. Jag tog beslutet att klippa sladdarna för att få loss kylaren och komma åt kontaktdonet ordentligt och till sist gick det med en liten plattång.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Det som är däremot, är att garanti osv. ryker om du vart inne och rotat men det fattar ju du också, som allt annat.

EVGA har lite bättre villkor än andra, du får eftermontera båda vattenkylingsblock eller andra eftermarknads kylare utan att garanti påverkas. Det som är viktigt är att man måste sätta ditt original kylaren innan man skickar tillbaka den till EVGA för undersökning/reparation.

Tips till TS är att kolla på youtube med lite instruktions videos, Jayz2cents har många bra videos om vattenkylning.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLipSidE0001:

EVGA har lite bättre villkor än andra, du får eftermontera båda vattenkylingsblock eller andra eftermarknads kylare utan att garanti påverkas. Det som är viktigt är att man måste sätta ditt original kylaren innan man skickar tillbaka den till EVGA för undersökning/reparation.

Jasså? Sjysst! Mer sånt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Skruvat isär och ihop en drös grafikkort helt fritt från missöden även första gången, det är verkligen inte så farligt. Det som är däremot, är att garanti osv. ryker om du vart inne och rotat men det fattar ju du också, som allt annat. Det är bra om du är lite försiktig för kabeln som fläktarna sitter via till PCB:n kan vara lite känslig ibland, så dra inte av den haha.

Annars är principen detsamma, och skruva inte på kylaren/vattenblocket på tok för jävla hårt heller. Grejer behöver inte spricka eller få gängor förstörda.

Evga och msi låter en byta kylare/ny pasta utan att garantin ryker.

Tips: Spara alla små skruvar i en liten tät ask. Otroligt lätt att slarva bort småskruvarna och det kan vara minst sagt irriterande när man väl behöver skruvarna igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

trodde tråden handlade om något helt annat baserat på titeln.

har du monterat om en kylare på en gpu någon gång? inte så svårt som det ser ut, och ja 80 grader är helt lungt men men

Nu när jag läser titeln och din kommentar ser jag vad du menar
Sorry. My Bad

Permalänk
Skrivet av Santrik:

@EsoxLucius

Det enda jag tänker mig är att; skall man bygga en custom loop så ska man gå all in, inte "snåla". Så satsa på en radiator till utöver 360in, en sån stor som möjligt som får plats tillsammans med din befintliga. Då kan du få ner ljudet ytterligare och temperaturerna förbättras ytterligare.

Annars är det som allting annat med dator byggen. Tänk på ESD-skydd, att ta det försiktigt samt låta det ta den tid det tar.

Classy-pcberna har en annan layout än referens-pcb från Nvidia och att köpa ett sådant beggat är väl kanske lite av en risk. Men så länge säljaren är seriös och du får vad du är lovad så är det inget mer än ett begagnat block och fungerar säkerligen lika bra som ett nytt.

Ang. kylpadsen så sitter det redan sådana på ditt befintliga Classy och dem kan du återanvända med det nya kylblocket.

Point taken ang radiatorn.
Japp, GPU blocket skall vara rätt enligt EK
Tack

Permalänk
Medlem

Att ta steget över till vattenkylning är något du inte kommer ångra! Jag tycker att den största fördelen är en ökad överklockningspotential vilket ger längre livslängd till din hårdvara.
Min loop består av 2st 7970 @1200/1600 och 4930K med en tunn 240 och en 47mm 360. Temperaturerna på GPU är ca 45degC vid max belastning.
Att utgå från att thermal pads kommer gå att använda igen är lite vågat. Bättre köpa det samtidigt du köper blocket tycker jag. Är ingen större kostnad
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av fLipSidE0001:

EVGA har lite bättre villkor än andra, du får eftermontera båda vattenkylingsblock eller andra eftermarknads kylare utan att garanti påverkas. Det som är viktigt är att man måste sätta ditt original kylaren innan man skickar tillbaka den till EVGA för undersökning/reparation.

Tips till TS är att kolla på youtube med lite instruktions videos, Jayz2cents har många bra videos om vattenkylning.

Fler bra / heta tips - tackar

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Evga och msi låter en byta kylare/ny pasta utan att garantin ryker.

Tips: Spara alla små skruvar i en liten tät ask. Otroligt lätt att slarva bort småskruvarna och det kan vara minst sagt irriterande när man väl behöver skruvarna igen.

Liten ask skall ordnas - tack!

Permalänk
Skrivet av igelfors:

Att ta steget över till vattenkylning är något du inte kommer ångra! Jag tycker att den största fördelen är en ökad överklockningspotential vilket ger längre livslängd till din hårdvara.
Min loop består av 2st 7970 @1200/1600 och 4930K med en tunn 240 och en 47mm 360. Temperaturerna på GPU är ca 45degC vid max belastning.
Att utgå från att thermal pads kommer gå att använda igen är lite vågat. Bättre köpa det samtidigt du köper blocket tycker jag. Är ingen större kostnad
Lycka till!

Topp
Har tänkt köpa Pads, fittings, Slang, vätska och ev övrigt som saknas över disk, nytt
45grader vid max belastning låter mumma - grattis!

Permalänk
Medlem

Det du bör tänka på är att bara ta det lugnt och sansat när du bygger din loop. Själv var jag väldigt nojig första gången jag skulle montera ett gpu-block, men insåg fort att det inte var speciellt svårt.

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

Det du bör tänka på är att bara ta det lugnt och sansat när du bygger din loop. Själv var jag väldigt nojig första gången jag skulle montera ett gpu-block, men insåg fort att det inte var speciellt svårt.

Huvet på spiken, jag är lite nojig över att skruva och meka i GPU'n. Jag skall ta min tid och lugnt och sansat bygga om. Skönt att garantin gäller på GPU'n handlar ändå om 8,5K......
Tack

Permalänk
Medlem

Tips:

Slangarna ska kunna sitta kvar av sig själva, ända in i botten, innan du sätter "ringarna" på dina fittings. Slangarna blir lite hala och expanderar när loopen blir varm och då kan dom glida av om man inte sätter ihop loopen ordentligt.

Det här är No:1 orsaken till läckage.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

Tips:

Slangarna ska kunna sitta kvar av sig själva, ända in i botten, innan du sätter "ringarna" på dina fittings. Slangarna blir lite hala och expanderar när loopen blir varm och då kan dom glida av om man inte sätter ihop loopen ordentligt.

Det här är No:1 orsaken till läckage.

Ett hett tips till ifrån proffsen, surt förvärvat antagligen genom egna erfarenheter
Tack

Permalänk

Kompletterande fråga: finns en Memory/MOSFET Cooling Plate mellan kylaren och minnena, skall den bort - eller vara kvar när EK blocket monteras ?

Kanske ger sig självt när man öppnar GPU, men jag frågar iaf.