Sony: "Spelkonsoler 60 procent mer effektiva än likvärdigt specificerade datorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Anledningen till att de klämmer ut mer ur grafikkortet i PS4 än motsvarande i en PC är just för att utvecklare kan skriva spelkoden specifikt för det grafikkortet. När det ska fungera på alla kort så kan man inte ta något för givet, när det är samma hårdvara så ser man snabbt vad som går och inte går utan att behöva testa tusentals olika konfigurationer.

En dator i klass med PS3 skulle knappt orka med Windows men kör GTA V med imponerande hög kvalité med tanke på hur dålig hårdvaran är i en PS3.

30 fps är taget helt ur luften, det står dessutom 120 Hz i presentationen.
Oavsett om man tycker sig tillhöra PC Master Race eller ej så är PSVR till gagn för alla fans av VR då det ökar kundbasen.
Jag själv kommer köpa PSVR och en av lösningarna till PC.

Jag är inte något av lagens fanboy, om jag är en fanboy av något slag så är det av gaming.

FPS och Hz har inte med varandra att göra. du kan ha 120 000Hz med 2FPS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Struntprat. PSVR har så vitt jag vet runt 100 graders horisontell synvinkel medan konsumentversionen av Rift uppskattas till runt 110 grader.

Nej, Rift har 180 graders synvinkel, PSVR har 80 graders vinkel, googla själv.

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||

Permalänk
Medlem

Nu beror det kanske på från spel till spel, har inte hittat så speciellt många jämförelser i tester men att påstå att en likvärdig pc skulle bli slagen med 60% av en PS4 verkar inte helt och hållet stämma. Man kanske sväljer det pga detta med "optimering" men hur stort övertag är det egentligen idag på dessa konsoler? Ett 7870 idag kan driva på moderna spel som GTA V på ganska bra inställningar med hyfsad fps. PS4 kör tydligen GTA V i 1080p@30fps, exakt vad för övriga inställningar det kör är ju lite svårare att veta men utifrån det man ser så är det ju uppenbarligen in High/Ultra, möjligen en liten mix mellan Medium-High. Som sagt, svårt att veta. Tittar vi på tester så kan ett 750Ti köra spelet i 1080p med "High" och få allt mellan 30-50fps. (svårare att hitta tester med 7870).

Visserligen inte jättemycket att gå på, det finns väldigt många spel och olika grafikkort samt cpu'er att jämföra med. Men att bara svälja det dom säger bara för att det antagligen optimeras bättre tänker inte jag göra i alla fall. Sen så visst, en prestandamässigt likvärdig dator till PS4 kostar inte bara runt 3k utan du får nog lägga 4-5k, mestadels eftersom Windows kostar en tusenlapp. Men ska man då välja mellan dessa, PS4 eller PC så blir PC med tiden billigare. Spelen är billigare osv. Beror mycket på hur mycket spel du köper också, och vilka. Har man bara det ena eller det andra så missar man ju exklusiva titlar som plattformen man inte äger har tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Nej, Rift har 180 graders synvinkel, PSVR har 80 graders vinkel, googla själv.

100 är det titta 4:49 in i Videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FPS och Hz har inte med varandra att göra. du kan ha 120 000Hz med 2FPS.

Du har helt rätt i att de inte nödvändigtvis hänger ihop.
Nu har jag inte påstått att Hz = FPS så uttalandet att de inte har med varandra att göra kanske är lite taget ur luften, det också.
Eftersom Hz ofta syftar till uppdateringsfrekvens kan det lika väl vara uppdateringsfrekvensen av bilder så väl som en panels uppdateringsfrekvens.

Oavsett så är 30 FPS är taget ur luften i detta sammanhanget och om man ska vara petig så står det t.o.m. "120Hz rendering" i presentationen. Det kan så klart betyda många olika saker men sannolikheten är ju större att ett tal Sony yttrar om uppdateringsfrekvensen faktiskt är gällande snarare än något arbiträrt tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Nej, Rift har 180 graders synvinkel, PSVR har 80 graders vinkel, googla själv.

Googlade själv och hittade detta. Vart har du nu dina "bevis" på att det är 180grader? Låter som att det är något du själv hittat på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

+60% baserat på vad? Den absolut mest optimerade produkten? Eller ett snitt?

Att det ninja-optimeras upp till +60% tror jag inte på. Särskilt inte vid cross platform.

Permalänk
Medlem

Alltså 60% över lag låter inte orimligt, men varierar ju kraftigt från spel till spel.

Kan ge exempel på spel som går som skit till ps4: Chivalry.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Oculus Rift CV1 har 110-100 graders synvinkel...

StarVR däremot, där snackar vi.
"The StarVR headset is the truly immersive VR Headset
with its unique 210° horizontal field of view, covering
more than 75% of the entire human vision"
http://www.starvr.com/#techspecs
Vad jag vet så är det nog det headset med störst fov.

HTC Vive kommer ha runt 110-100 graders synvinkel också.

Permalänk
Medlem

Så något som presterar lika (liknande hårdvara) är 60% effektivare (snabbare/bättre)? Låter som magi...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

FPS och Hz har inte med varandra att göra. du kan ha 120 000Hz med 2FPS.

Inte helt sant. De må vara två helt olika ting, men när en pratar bildkvalitet och latens så påverkar de varandra oerhört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Nej, Rift har 180 graders synvinkel, PSVR har 80 graders vinkel, googla själv.

Jag behöver inte Googla eftersom jag är bra mycket bättre påläst angående VR än du. Lyd ditt eget råd och ta reda på lite info själv istället för att sprida felinformation. Rift har inte i närheten av 180 graders synfält.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Känns som sanning, kryddat med japansk wasabi och doppat i chilisås.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Nej, Rift har 180 graders synvinkel, PSVR har 80 graders vinkel, googla själv.

haha det är så jävla fel. Rift har 100-120 beroende på focal length

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kanske stämmer. Men en PS4 är likvärdig en tre år gammal mid-spec dator eller något sådant, så...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Nej, Rift har 180 graders synvinkel, PSVR har 80 graders vinkel, googla själv.

Var får du 180 grader ifrån? Det ÄR 110 grader

Spec Comparison Oculus Rift vs HTC Vive

På båda så står det följande:

Field of view: 110 degrees

Edit: Såg att denna länk redan blivit postad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Låter som sagt rimligt, men ett PS4 med 60% extra prestanda motsvarar ett GTX 960, eller ett GTX 680 om man vill jämföra med något som var mer high-end. GTX 680 är 4 år gammalt och PS4 förväntas inte få en ersättare förrän om minst 2-3 år. Kommer kännas jävligt "next-gen" med en 6-7 år gammal PC

Jag tror denna gen kommer leva mycket längre än så. Tror inte PS5 kommer färrän om 5 år om det kommer ALLS, kanske blir någon form av liten box som kör streaming istället och alla spel renderas på en server. Känns som utvecklingen är på väg dit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Jag tror att konsol vänder sig mer till en lite bredare massa. Jag tror det hade gått mindre bra om de proppat en konsol full med det senaste tillsammans med en prislapp på 30.000. Alla som ändå vill spela till en rimlig kostnad och kanske inte kan så mycket är det ett utmärkt alternativ.

Att dömma av statistiken steam tar så är högprestandakort en väldigt liten del av grafikkortsmarknaden i helhet. Den stora delen är middle eller low end. De flesta vill väl inte lägga så mycket på hårdvaran. Vilket också synns i konsolerna där folk verkar vilja lägga max 4000kr ungefär. Som du säger så hade de ju kunnat proppa den full med hårdvara och gjort den dyr, och en extremt liten men väldigt högljudd minoritet här på hardvarusidor hade väl älskat det. Men de flesta hade inte köpt den. Inte ens om den "bara" kostade 10 000kr.

Om någon undrar varför utvecklare inte pressar grafiken så långt det går så kan man också ta en titt på statistiken och se att det är så få som skulle kunna använda det att ROI blir kasst.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Men är det egentligen så stor skillnad, dagens 980ti svettas redan ordentligt i 1080p med max inställningar och med tanke på prisskillnaden mellan en konsol och en rig med 980ti förstår man varför en konsol är bra köp för en gamer.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Playstation 4 kan knappast ligga så nära. Det är emellan vid ett 7850, lite under där och 7850 är ju från föregående grafikgeneration ett 270X så idag lär PS4 vara i mitten av R7 360x och 370x.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Oj oj. En konsolnyhet som visar de positiva sidorna med PS4.

Många i kommentarsfältet just nu;

Permalänk
Medlem

Detta jämfört med DX 11 väl? Om man jämför med vulkan eller DX 12 är det helt andra bullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Är väl för att det är enklare att optimera ett spel för ett set av speciell hårdvara än att försöka optimera det lika bra på tusentals olika konfigurationer av hårdvara.

Skrivet av Lasse Laserman:

En (ungefärlig) likvärdig pc:
Athlon 5150
Radeon 7870
8GB RAM

1. Benchmarka ett spel på den maskinen. (Låt oss anta 30fps @ 1080p)
2. Optimera samma spel før PS4
3. Förvänta ~60% bättre prestanda på PS4 (dvs 30fps x 1,6 = 48fps)

Skrivet av xpanterx:

Så något som presterar lika (liknande hårdvara) är 60% effektivare (snabbare/bättre)? Låter som magi...

Ni glömmer bort att konsolerna har OS optimerade för spel det är mycket skälet till attt de får bättre prestanda än motsvarande PC. Ett Windows-spel måste dela processortid med windows. Det är Windows som sköter drivrutiner till möss tangentbord m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

En (ungefärlig) likvärdig pc:
Athlon 5150
Radeon 7870
8GB RAM

1. Benchmarka ett spel på den maskinen. (Låt oss anta 30fps @ 1080p)
2. Optimera samma spel før PS4
3. Förvänta ~60% bättre prestanda på PS4 (dvs 30fps x 1,6 = 48fps)

Om vi ska vara rättvisa ska ju upplösningen inte vara 1080p utan lägre i de flesta fall, och framerate är ju ofta nere vid 25 fps i många spel...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se Playstation 4 i ett spel som Ashes of the Singularity som har stöd för DX12 i samma test. Jag misstänker att den största anledningen till PC-plattformens ineffektivitet beror på DX11 och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Optimerar dom inte spelen idag till PS4?
Bara för att man går över till VR betyder det inte att man kan optimera ~60% bättre?
Eller har jag missat nått?
Så om man får gissa så kommer det inte bli så rock n roll med VR på PS4 mot att kör på en standard
gamingdator...

konsolloptimering främst är en fördel på konsollspecifika titlar. att resonera om att tex Assassins Creeed kan se aningen bättre ut på en dubbelt så snabb dator är alltså att nästan helt missa poängen.

det du missar är med andra ord att plattformsunika titlar högst sannolikt är vad närmare 100% av VR-utbudet kommer bestå av.

om nu mot all förmodan HL3 kommer till PS4, eller alls, så kommer även det att kunna se lite bättre ut på en mycket kraftigare hårdvara.

Skrivet av Bloopy:

Swec missar, i början säger han klart å tydligt att skärmen renderar i 120Hz
Den kan rendera 90, men dom föredrar 120Hz.
....Och här kommer poängen...
Han nämner att även om den inte får 120 så kommer VR att rendera 120Hz.
???
För mig så låter det klart som korvspad att man återigen "ljuger" för användare att skärmen visar 120Hz, medans konsolen kanske bara matar den 20-30Hz.
Att sen få det att överensstämma med <18ms lat när skärmen ska skapa -falsk- uppdatering :/

Och topic "60% bättre än likvärdigt", 60% bättre än vad?
Det är ju inte kvällspressen.
Vad är detta 60% bättre än ....?

konsollen ritar 90, eller möjligen 60 riktiga skärmar som lägst, dessa interpoleras redan i maskinen till 120. det går inte ens att använda tekniken för att ta det från 30 till 60, 90 eller 120 just för att fördröjningen från en tänkt skärm till nästa skulle göra densamma till spelarinteraktionen omöjlig annars.

kortfattat, det går inte att "ljuga" om det här.

Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Nu kan Sony klämma in 480P per öga i sitt VR, därav ''60% bättre prestanda'' och sänka grafiken ytterligare men ändå behålla 30FPS pga gammal hårdvara..

hur tänker du nu?

skärmen har ju 1080p vertikal upplösning, så att den delas vertikalt ändrar rimligen inte på det faktumet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Folk kan tydligen inte läsa. Det står klart och tydligt på bilderna.

100 fov.
120hz och 120fps, 90hz och 90fps eller 120hz och 60fps med en rerender teknik som även finns på Oculus.

Det är kraven för att spelen ska få släppas till PSVR. De ska tydligen vara stenhårda på det. Det här är inge nytt, informationen har varit tillgänglig under en lång tid nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror denna gen kommer leva mycket längre än så. Tror inte PS5 kommer färrän om 5 år om det kommer ALLS, kanske blir någon form av liten box som kör streaming istället och alla spel renderas på en server. Känns som utvecklingen är på väg dit.

NX kan få både Sony och Microsoft att skynda på utvecklingen av en ny konsol. Om ryktena stämmer om NX så kommer den köra över både PS4 och XO. Molnbaserad rendering kommer definitivt vara framtiden, men vi här i Sverige tar oftast bredband för givet. Många där ute i världen sitter på för klen uppkoppling för en 100% molnbaserad lösning. Känner en i USA som betalar $70/mån för 50 Mbit. Här i Sverige så kan du få 1 Gbit för under 600kr/mån (579kr/mån i mitt fall). Och sen är det ju inte bara din uppkoppling som spelar roll. Det ska finnas servrar tillräckligt nära dig också för att inte få för hög latens. Att detta lär ske honom 5 år har ja svårt att se, men inom 10 år lär vi garanterat vara där i alla fall. Vi får väl se hur snabbt Google kan fixa fiber till större delen av världen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Japp, blir mer abstraktion på PC. Men 60% snabbare än 7870 är ju inte jätteimponerande, dessutom med svag CPU och långsamt minne. När Polaris och Pascal kommer lär konsolerna få gråta än mer.

På vilket sätt är det en rättvis jämförelse att jämföra grafikkretsen i en spelkonsol för 3000kr med kommande grafikkretsar där prestandasegmentet kommer att ligga på över 3000kr bara för ett grafikkort?

Ska man ha ett helt system därtill landar man säkert på en tre gånger högre siffra.

Tycker du att jag bör skratta åt alla som kör billigare bilar än vad jag gör? Är det ok att jämföra en bil för 300 000kr rakt av med en för 100 000kr?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Oj oj. En konsolnyhet som visar de positiva sidorna med PS4.

Många i kommentarsfältet just nu;
https://cdn.makeagif.com/media/8-17-2015/KAJCag.gif

Bättre att bara svälja allt skitsnack då med andra ord?