Köpa ny Streaming/Inspelningsdator i delar

Permalänk
Medlem

Köpa ny Streaming/Inspelningsdator i delar

Hejsan alla ni underbara människor som glider runt på dessa forum!

Nu var det dags för en uppgradering.

Jag har under en längre tid börjat inse att min nuvarande dator inte riktigt klarar av att spela in spel när jag kör dem på höga inställningar så nu är det dags för en ny dator.

Jag har en budget på 8000-10000, men det ska helst ligga närmare 8k än 10k.

Här kommer då frågan jag har till er "forumsurfare":

Skulle någon vänlig själ kunna slå ihop en dator som är bra för inspelning och streaming, och som också ligger inom ramen 8-10k?
Detta skulle uppskattas väldigt mycket eftersom att jag personligen är otroligt ovetande när det gäller hårdvara.

(NetonNet eller Inet känns som bra sidor att använda sig av, men om ni har andra förslag så är de självklart välkomna)

Jag behöver er!

Mvh Johan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joon:

Hejsan alla ni underbara människor som glider runt på dessa forum!

Nu var det dags för en uppgradering.

Jag har under en längre tid börjat inse att min nuvarande dator inte riktigt klarar av att spela in spel när jag kör dem på höga inställningar så nu är det dags för en ny dator.

Jag har en budget på 8000-10000, men det ska helst ligga närmare 8k än 10k.

Här kommer då frågan jag har till er "forumsurfare":

Skulle någon vänlig själ kunna slå ihop en dator som är bra för inspelning och streaming, och som också ligger inom ramen 8-10k?
Detta skulle uppskattas väldigt mycket eftersom att jag personligen är otroligt ovetande när det gäller hårdvara.

(NetonNet eller Inet känns som bra sidor att använda sig av, men om ni har andra förslag så är de självklart välkomna)

Jag behöver er!

Mvh Johan.

Vad uppgraderar du ifrån? Vad har du idag? Kanske finns saker du kan behålla

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@riger: Ärligt talat. Nej. Den dator jag använder idag ska jag sälja vidare till en bekant, och vad jag vet så är det enda som kanske skulle kunna vara värt att återanvända, grafikkortet. Men om jag tog ur det så finns det ingen som skulle vilja köpa resterande delar av datorn.

Jag skulle kanske kunna spara en 500gigs hårddisk och använda den som extra lagringsutrymme, men förutom det så är det inget värt att spara. (Datorn är ca 5 år gammal också, så den är något utdaterad)

Permalänk
Medlem

En hel dator, ska den vara dedikerat för inspelning eller ska du spela på den samtidigt?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Spela på den och samtidigt spela in det jag spelar.

Permalänk
Medlem

Du vill ha en dator som klarar spel på höga inställningar
samtidigt som spelet streamas eller spelas in.

Tyvärr tror jag inte ens 10.000 kr räcker.
För det behövs en bra CPU och ett bra grafikkort.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Vi ökar budgeten till 15-18k. Rimligt?

Permalänk
Medlem

Du har ju redan en tråd om detta. Tycker svaren där fortfarande stämmer rätt bra

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Slängde ihop de här grejerna för bara några dagar sedan och det flyter på riktigt bra, inga som helst problem att spela och streama/spela in samtidigt, krävs självklart en bra internet uppkoppling också!

Det går att snåla på några grejer t.ex moderkortet som inte påverkar prestandan men kanske försämrar potentialen att köpa till nya delar senare. Som den är nu hamnar den en liten bit över din budget.