Permalänk
Medlem

Inteno XG6846-R1 Fiber Switch

Hej

Är det någon som har pillat med Inteno XG6846-R1? Hur är prestandan på den? Har fått den via Öppen Fiber och ogillar sådana boxar man får. Funderar på att skaffa ett SFP PCI-E kort och stoppa in i routern och skippa denna boxen helt. Det ska även finnas SSH/Telnet till boxen.

Speccet på fibret verkar vara LC kontakt, single mode, simplex, 1310nm/1550nm.

Såhär ser den ut:

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan och har inte haft några problem. Har kört sen mars utan en enda reboot. Har dock bara 100/100 så jag vet inte hur den funkar med högre hastigheter.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Den har 1G wirespeed och kommer inte flaska.
Det är även en ren L2-burk så du kommer inte märka att den sitter där.
Och den är en "tjänstedelare" som bryggar ut Internet, voip och TV på olika portar. Dessutom är det nog "Öppen fibers" egendom så det är inget du äger.

Men visst, känner du för det så det nog inga större problem att köpa en SFP till din router. Jag är dock fullkomligt övertygad om att det inte kommer bli bättre (snarast tvärtom).

Permalänk
Medlem

Har en sådan då jag kör viasat via fiber och så datorn igenom den, har varit superstabil. Får ut 119/24 ca med 100/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter bra. Ska testa med 250/100.

Hörde med supporten och ska man ha 1Gbit så skulle man inte använda den boxen utan skaffa något eget. Ganska intressant, men det kanske inte är tillräckligt många som köpt 1Gbit för att de ska ta fram en "lösning" för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredro:

Hörde med supporten och ska man ha 1Gbit så skulle man inte använda den boxen utan skaffa något eget. Ganska intressant, men det kanske inte är tillräckligt många som köpt 1Gbit för att de ska ta fram en "lösning" för det.

Det tror jag inte stämmer, den ska klara 1G utan problem.

Permalänk
Medlem

@madtop:

Skrivet av madtop:

Den har 1G wirespeed och kommer inte flaska.
Det är även en ren L2-burk så du kommer inte märka att den sitter där.
Och den är en "tjänstedelare" som bryggar ut Internet, voip och TV på olika portar. Dessutom är det nog "Öppen fibers" egendom så det är inget du äger.

Men visst, känner du för det så det nog inga större problem att köpa en SFP till din router. Jag är dock fullkomligt övertygad om att det inte kommer bli bättre (snarast tvärtom).

Du skriver här att det är en tjänstedelare! skulle du kunna förklara lite mer hur den fungerar? jag undrar för vi precis har fått det installerat och den sitter i fel sida av huset så måste dra en ethernet kabel för att kunna få internet på rätt plats. Frågan är då betyder det att jag behöver dra en separat kabel för tve och tele alltså 3 kablar totalt eller kan jag dra allt från en port på Inteno XG6846-R1 med en kabel och bryta ut det i andra änden med switch för att sen dra kablar till all utrustning?

mvh /alleckz

Permalänk
Avstängd

En 6846 kör jag själv och det är ju enbart en "dumburk". Bara funkar....

Nu har jag inget behov för mer än 100/100Mbits men jag vet andra som kör 1 Gbits utan några problem.

Sen är det då operatören som äger burken och jag har inget problem med det.

Enbart att läsa manualen från operatören hur portarna ska kopplas till mer intelligenta burkar

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredro:

Hej

Är det någon som har pillat med Inteno XG6846-R1? Hur är prestandan på den? Har fått den via Öppen Fiber och ogillar sådana boxar man får. Funderar på att skaffa ett SFP PCI-E kort och stoppa in i routern och skippa denna boxen helt. Det ska även finnas SSH/Telnet till boxen.

Speccet på fibret verkar vara LC kontakt, single mode, simplex, 1310nm/1550nm.

Såhär ser den ut:

http://i.imgur.com/sPCq2pu.png

http://i.imgur.com/Bso07DZ.png

Skrivet av Zunil:

Jag har en sådan och har inte haft några problem. Har kört sen mars utan en enda reboot. Har dock bara 100/100 så jag vet inte hur den funkar med högre hastigheter.

Skrivet av Adam West:

Har en sådan då jag kör viasat via fiber och så datorn igenom den, har varit superstabil. Får ut 119/24 ca med 100/10

En bekant har en XG6846 R1 som precis blivit installerad av tekniker. Detta är ju bara en switch så jag skulle vilja ansluta en router med Wifi genom eller till denna. Jag har testat och koppla samman de lite grann men inte kommit fram till något slutgiltigt resultat.

IPTV och Internet går genom Viasat och TV'n kräver att jag ansluter nätverk genom LAN2-porten. Hur ska jag gå till väga för att ansluta routern? Ska tv'n fortfarande vara ansluten till switch?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredro:

Låter bra. Ska testa med 250/100.

Hörde med supporten och ska man ha 1Gbit så skulle man inte använda den boxen utan skaffa något eget. Ganska intressant, men det kanske inte är tillräckligt många som köpt 1Gbit för att de ska ta fram en "lösning" för det.

enligt inteno så har mediakonverteraren stöd för 1Gbit på både RJ45 och SFP portarna.

Skrivet av alleckz:

@madtop: Du skriver här att det är en tjänstedelare! skulle du kunna förklara lite mer hur den fungerar? jag undrar för vi precis har fått det installerat och den sitter i fel sida av huset så måste dra en ethernet kabel för att kunna få internet på rätt plats. Frågan är då betyder det att jag behöver dra en separat kabel för tve och tele alltså 3 kablar totalt eller kan jag dra allt från en port på Inteno XG6846-R1 med en kabel och bryta ut det i andra änden med switch för att sen dra kablar till all utrustning?

mvh /alleckz

billigaste är nog att dra 3 kablar, det mer dyrare är att köpa 2st switchar med vlan stöd, då kan du komma undan med att behöva bara dra 1 kabel.

Permalänk

Har själv beställ en för att slippa Dubbel Nat. Lite under 1 400 kr tog min ISP + 500 kr för telefonmodulen. Har GB lina så hoppas den funkar bra med min egen router.

Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat in i en lägenhet med en sån här, och den som har bott här tidigare har tydligen fått med sig nätadaptern. Har någon av er som äger en sån här möjlighet att kika vad det är för spec på den?

Vad jag har kunat utläsa på baksidan av boxen så är det 12V och 1A, men det står ingenting om polaritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Har någon av er som äger en sån här möjlighet att kika vad det är för spec på den?

Permalänk
Medlem

Har precis fått en sådan här installerad. Det är alltså en switch? Vill helst köra den bryggat direkt in i min router, så om det är en switch antar jag att det är möjligt. Men om det är fler portar, kan jag då köra fler routrar i den? Får jag fler ip-adresser utdelade eller är det bara en port som gäller?

Edit: Jag har alltså inte fått internet utdelat ännu så kan inte kolla själv, utan den är enbart installerad för tillfället.

Permalänk
Medlem

De används nästan uteslutande som tjänsefördelare/mediakonverterare, dvs. som en switch. Finns väldigt lite anledning att ta bort den så vidare man verkligen vill ha absolut full kontroll. Då kan du i många fall flytta över SFP-modulen till en annan router/switch.

Man får nästan uteslutande endast 1st IP-adress från sin leverantör. Förekommer undantag.

Permalänk

Byt bara om du har behov

Skrivet av maDa:

De används nästan uteslutande som tjänsefördelare/mediakonverterare, dvs. som en switch. Finns väldigt lite anledning att ta bort den så vidare man verkligen vill ha absolut full kontroll. Då kan du i många fall flytta över SFP-modulen till en annan router/switch.

Man får nästan uteslutande endast 1st IP-adress från sin leverantör. Förekommer undantag.

Har du ett "korskopplingsskåp" i din lgh/villa så kan du om du har behov skapa VLAN för olika sker, då kan du behöva sätta dit nåt eget. Jag vill tex sätta in en L3 switch istället och kunna gasa upp till 10Gb på interna nätet utan att ha femtielva switchar/mediakonverterare så jag byter till en Zyxel XS1930-10 och tar bort bef mediakonverterare/switch som enligt TS.
Själva SFP-modulen återanvänder jag

https://www.pricerunner.se/pl/167-5211977/Switchar/Zyxel-XS19...

tillägg länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyaberg:

Har du ett "korskopplingsskåp" i din lgh/villa så kan du om du har behov skapa VLAN för olika sker, då kan du behöva sätta dit nåt eget. Jag vill tex sätta in en L3 switch istället och kunna gasa upp till 10Gb på interna nätet utan att ha femtielva switchar/mediakonverterare så jag byter till en Zyxel XS1930-10 och tar bort bef mediakonverterare/switch som enligt TS.
Själva SFP-modulen återanvänder jag

https://www.pricerunner.se/pl/167-5211977/Switchar/Zyxel-XS19...

Du ska ju inte koppla inkommande fiber rätt in i din LAN switch men det är kanske inte det du menar?

Permalänk
Medlem

Om man bygger bort Inferno mediakovertern och kopierar över MAC från den enheten till sin egen router/fw...
Så bör det ju lira utan problem?
Men, vet någon om Bahnhof släpper av internet mot slutanvändare i ett specifikt VLAN eller otaggat?
Får länk men ingen trafik, har inte haft möjlighet att köra Wireshark ännu.

Dvs, vilket VLAN används, om det nu taggas, för internet hos Bahnhof inom IP-Only?