Korta frysningar under spel

Permalänk
Medlem

Korta frysningar under spel

Hej!

Det som händer är korta freezes, 0.5-2 sekunder under spel. Har stött på det i Dota2, rocket league och diablo3. Det händer oerhört ofta, kanske var 15 sekund i snitt. Jag har försökt googla, många föreslår RAM. Detta är bytt och går inte ens i närheten av taket. Jag tänker PSU eller SSD, men enligt Crystal DiskInfo så är min SSD i prima skick. Jag vet inte riktigt hur jag skall testa PSUn.

Jag har haft problem med en setup ett tag och börjar nu bli jäkligt piss då jag inte vet vad det kan vara.
Hade problem med en tidigare setup och bytte ut mobo+CPU+minnen då det ändå var dags. Problemen kvarstår. Windows är nyinstallerat, mobo har nyaste drivarna, likaså GPU. GPU har nyligen blivit testad hos Inet då jag tänkte att den kunde vara problemet men så var inte fallet enligt dem.

Min nuvarande setup är
CPU: i7 6700k
MOBO: Asus Z170 Pro gaming
RAM: 16GB DDR4 corsair vengeance LPX 2133 MHz 1.2V
GPU: MSI Radeon R9 290
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120 GB
Windows 10 (helt nyinstallerad på SSDn)
PSU EV3A supernove 750W gold

Hör en hel del gnissel från mitt PSU och vet inte om det är coilwhine eller icke oljade fläktar.

Detta är ett utdrag från crystaldiskinfo och GPU-z medan jag spelar dota2. Kan någon se något som inte står rätt till?

http://imgur.com/Q78yLcb

Alla förslag mottages

Permalänk
Medlem

Prova logga belastningen när du spelar för att se vad det är som händer. Det kan du göra med MSI Afterburner och under inställningarna bocka i att visa GPU, CPU och RAM tillsammans med din fps som lär sjunka rejält och visa när det är du får frysningarna. Tyvärr ser du inte SSD'n där, men den kan du se under windows aktivitetshanterare

Kan vara så att något går ner i idle-mode och klockar ner sig, trots att du i själva verket belastar komponenterna.

Edit: sorry, såg först nu att du länkat bilden där, men den visar ju inte processorn... Den visar ju dock att grafikkortet ligger konstant på 582 MHz, borde det inte ligga högre? Ett 290 har ju bra mycket högre grundfrekvens än så. Det syns också att belastningen titt som tätt går ner på 0. Något annat måste ju hända vid de tillfällena också, prova som sagt att logga CPU-clock, RAM och gärna diskanvändningen när du får frysningarna.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Jag hittade felet och glömde skriva det här. Min PSU gav ifrån 7V istället för 12V på +12V. Tror iaf att det kan vara ett problem och skulle förklara varför grafikkortet beter sig konstigt.

Igen Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

Tack för tips!

Jag hittade felet och glömde skriva det här. Min PSU gav ifrån 7V istället för 12V på +12V. Tror iaf att det kan vara ett problem och skulle förklara varför grafikkortet beter sig konstigt.

Igen Tack!

Är den spänningen från en intern sensor eller från en multimeter? För om det är en sensorläsning skulle jag inte lita på den för 5 öre.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: hmm, intern sensor antar jag? Det som BIOS läser av vilket måste vara en intern sensor? Har ingen koll egentligen. Läste av i BIOS och i OCCT, antar att de läser av på samma sätt.

PSUn ger också ifrån sig gnissel som jag antar kommer från fläkten.

Permalänk
Medlem

@sprekkt Låter spontant som att den avläsning är fel. Skulle du ha 7V på 12V-linan skulle du ha grövre fel tror jag, eftersom 12V krävs även av moderkort och CPU, inte bara grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Jag har problem även när jag inte spelar, ute i windows etc. Oavsett så är PSUn påväg för att undersökas nu. Visar det sig att det var den som var problemet så är det bra, annars kommer jag tillbaka hit med mina våta ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

Hej!

Det som händer är korta freezes, 0.5-2 sekunder under spel. Har stött på det i Dota2, rocket league och diablo3. Det händer oerhört ofta, kanske var 15 sekund i snitt. Jag har försökt googla, många föreslår RAM. Detta är bytt och går inte ens i närheten av taket. Jag tänker PSU eller SSD, men enligt Crystal DiskInfo så är min SSD i prima skick. Jag vet inte riktigt hur jag skall testa PSUn.

Jag har haft problem med en setup ett tag och börjar nu bli jäkligt piss då jag inte vet vad det kan vara.
Hade problem med en tidigare setup och bytte ut mobo+CPU+minnen då det ändå var dags. Problemen kvarstår. Windows är nyinstallerat, mobo har nyaste drivarna, likaså GPU. GPU har nyligen blivit testad hos Inet då jag tänkte att den kunde vara problemet men så var inte fallet enligt dem.

Min nuvarande setup är
CPU: i7 6700k
MOBO: Asus Z170 Pro gaming
RAM: 16GB DDR4 corsair vengeance LPX 2133 MHz 1.2V
GPU: MSI Radeon R9 290
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120 GB
Windows 10 (helt nyinstallerad på SSDn)
PSU EV3A supernove 750W gold

Hör en hel del gnissel från mitt PSU och vet inte om det är coilwhine eller icke oljade fläktar.

Detta är ett utdrag från crystaldiskinfo och GPU-z medan jag spelar dota2. Kan någon se något som inte står rätt till?

http://imgur.com/Q78yLcb

Alla förslag mottages

Har en polare som hade detta problem i Dota2 (det enda han lirar) och då visade det sig att hans CPU-kylare inte gjorde sitt jobb så CPU blev överhettad och han fick dessa freezlags. Efter han bytte kylare så försvann problemet.

Permalänk
Medlem

CPUn har jag bra kylare till och tempen ligger på ca 30 grader tack ändå!

Permalänk
Medlem

Har nu fått ny PSU, den hade missljud och kunde byta den därför. Nu stämmer spänningarna men problemet kvarstår. Har märkt att problemet finns i Windows med, bara att det inte märks lila tydligt. Ibland har jag även svårt att ladda webbsidor.

Åter igen, alla tips på vad som kan testas uppskattas

Permalänk
Medlem

@sprekkt: Har svårt att tro att detta skulle kunna vara relaterat på något sätt, men när jag satt och spontanbrowsade skillnaden mellan i5 och i7 så snubblade jag över några trådar som nämnde stuttering i många Ubisoft titlar tillsammans med i7 CPU'er. Problemet verkade hänga ihop med i7'ans Hyper-threading, och försvann när många användare stängde av den i BIOS.
Eftersom du har samma problem även i Windows (och dessutom bytt CPU) så kan det ju knappast vara problemet, men det är ju å andra sidan rätt lätt att testa för att se ifall det gör någon skillnad.

Lycka till hur som helst...så jäkla trist att åka på något skräp i vad som borde vara en bra setup.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB