Ny "framtidssäker" dator drygt 10 000 kr

Permalänk

Ny "framtidssäker" dator drygt 10 000 kr

Det börjar bli dags att ersätta min vattenskadade Acer Aspire 5745G som jag har haft sedan 2010
och idag ofta ligger på 98'C. Intel i5-450M, 4GB ram, Nvidia 330M.

Jag skall försöka bygga min dator själv. Men idag är det SATA och inte IDE som jag förstår det.

Vad jag har nu

- Skärm 27" 1080p@60hz HDMI
- Skärm 17" 4:3 VGA 1280x1024 (Primär skärm fram till förra månaden )
- USB-tangentbord (99 kr)
- Optisk USB-mus
- Externa USB-diskar: 250 GB, 1 TB, 1,5 TB och 3 TB. Sistnämnda är nästan tom.
- Tillgång till Windows och/eller Arch Linux

Huvudsyfte med ny dator

- Titta på YouTube
- IRC
- Spel, exempelvis UT4 Alpha. Även om jag nu inte spelar så mkt pga gammal dator.
- Viss användning av Virtualbox
- FFmpeg/Handbrake/EAC

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9209393/2016-02-29

Finns det något jag kan spara in på, eller exempelvis ersätta som moderkort eller liknande.
Jag vill ha kvar min DVD-läsare! Vad jag förstår medföljer kylpasta på Pure Rock.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Ser perfekt ut! Fint ställe du bor på förresten!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, du skulle ju kunna jämföra med att lägga exakt samma kundvagn på Komplett och Webhallen och se om du får någon krona billigare annars är det bra

~ Edit, håller med ovanstående med boende ^^

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Du kan nog spara in lite på moderkort

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Skrivet av Jesper178:

Tycker det ser bra ut, du skulle ju kunna jämföra med att lägga exakt samma kundvagn på Komplett och Webhallen och se om du får någon krona billigare annars är det bra

~ Edit, håller med ovanstående med boende ^^

Ett fåtal komponenter är 50 kr billigare hos NetOnNet, medan andra har samma pris eller är dyrare.

Skrivet av Ernstmeister:

Du kan nog spara in lite på moderkort

Kan du utveckla? Detta moderkort har USB-C såg jag

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Vad jag menade var att om du vill prispressa så mycket som möjligt och skulle kunna tänka dig att offra vissa funktioner för ett lägre pris så är det möjligt

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Skrivet av Ernstmeister:

@gothenburg: Vad jag menade var att om du vill prispressa så mycket som möjligt och skulle kunna tänka dig att offra vissa funktioner för ett lägre pris så är det möjligt

Absolut. Men lika bra om jsg tänkt behålla den ett tag.

Inget viktigt jag glömt i övrigt?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Entusiast

Snabbare minnen skulle kunna vara bra. Exempelvis 3200Mhz.
Se: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Googlade moderkortet och efter tveksamma recensioner så funderar på att byta ut mot Asus Z170 Pro Gaming, vilket används i Sweclockers vinterdator 2015.

https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming#/mor...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Någon/några av följande delar skulle jag bytt ut:

-GPU
-PSU
-CPU
-Chassi
-SSD

+i7 Skylake eller uppgraderingspaktet med i7 4790K på Inet.
+ 390X (på rea på NetOnNet samt CDON just nu, endast 3800kr)
+ PSU:n hade gärna kunnat ha lite mer Watt men 650W duger.
+ R5 - personligen tycker jag är värt de extra 200-300 men det är kanske en lite mer personlig åsikt.
+SSD - kör på högre lagringsutrymme (jag rekommenderar 480GB) folk inser nog inte hur snabbt spel tar upp plats numera. Kolla på spel som Black Ops 3, GTA V, WoW, BF4 etc. De tar alla mellan 40-70GB vilket äter upp 240GB SSD:er numera. De hårddiskarna började populariseras när spel sällan tog mer än 30. Detta är såklart dock bara värt om du vill ha i alla fall 10+ spel på SSD(er).

Jag vet att 10 000 inte räcker till detta men minst en eller två av delarna jag rekommenderade här bör du överväga istället. Främst CPU:n och GPU:n

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt chassi, där kan du spara 200-300 kr.

Jag hade försökt få in ett 390X i den budgeten.

Moderkortet är inget vidare, det hade jag bytt till ett bättre.

Nätdelen är grym, behåll den.

SSD hade jag försökt hitta en billigare med 240-250 GB storlek.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Någon/några av följande delar skulle jag bytt ut:

-GPU
-PSU
-CPU
-Chassi
-SSD

+i7 Skylake eller uppgraderingspaktet med i7 4790K på Inet.
+ 390X (på rea på NetOnNet samt CDON just nu, endast 3800kr)
+ PSU:n hade gärna kunnat ha lite mer Watt men 650W duger.
+ R5 - personligen tycker jag är värt de extra 200-300 men det är kanske en lite mer personlig åsikt.
+SSD - kör på högre lagringsutrymme (jag rekommenderar 480GB) folk inser nog inte hur snabbt spel tar upp plats numera. Kolla på spel som Black Ops 3, GTA V, WoW, BF4 etc. De tar alla mellan 40-70GB vilket äter upp 240GB SSD:er numera. De hårddiskarna började populariseras när spel sällan tog mer än 30. Detta är såklart dock bara värt om du vill ha i alla fall 10+ spel på SSD(er).

Jag vet att 10 000 inte räcker till detta men minst en eller två av delarna jag rekommenderade här bör du överväga istället. Främst CPU:n och GPU:n

Då hamnar man på en helt annan prisnivå. Uppåt 15-16 000 kr istället för omkring 11 000 kr. Vad gör 390x värd dom extra 550 kronorna?

Skrivet av Aeig:

Jag hade bytt chassi, där kan du spara 200-300 kr.

Jag hade försökt få in ett 390X i den budgeten.

Moderkortet är inget vidare, det hade jag bytt till ett bättre.

Nätdelen är grym, behåll den.

SSD hade jag försökt hitta en billigare med 240-250 GB storlek.

MVH

Tänkte att r4 är ljuddämpat och verkar vara lättbyggt. Syftar du på gigabyte-kortet? Tänkte välja Asus pro gaming istället. Många usb-portar osv. Sen verkar inet höjt priset på sina billigare ssd från 699 till 999 kr.

Och vad gör 390x värt 500 kr mer?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Och vad gör 390x värt 500 kr mer?

Absolut inget. Prestanda per krona är mycket bättre i ett 390. Ska du "endast" spela och surfa är det helt klart en i5 du bör ha. Min sambo har min gamla i5 2500k i 4.4ghz och den presterar mer eller mindre likvärdigt min 5820k @ 4.2ghz i de flesta spel. Dock har jag valt en 6core av andra anledningar! Lycka till med ditt bygge

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Då hamnar man på en helt annan prisnivå. Uppåt 15-16 000 kr istället för omkring 11 000 kr. Vad gör 390x värd dom extra 550 kronorna?

Tänkte att r4 är ljuddämpat och verkar vara lättbyggt. Syftar du på gigabyte-kortet? Tänkte välja Asus pro gaming istället. Många usb-portar osv. Sen verkar inet höjt priset på sina billigare ssd från 699 till 999 kr.

Och vad gör 390x värt 500 kr mer?

Läste du hela inlägget? Han bör överväga en eller två av delarna om han vill ha en framtidssäker dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9209393/2016-02-29http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9209393/2016-02-29

Finns det något jag kan spara in på, eller exempelvis ersätta som moderkort eller liknande.
Jag vill ha kvar min DVD-läsare! Vad jag förstår medföljer kylpasta på Pure Rock.

Ja, du kan alltid spara in på saker genom att köpa från olika företag. T.ex kan du få tag på samma processor för 2590 kr inkl frakt hos SIBA, CDON och netOnNet. Moderkortet kan du få för 1190 kr inkl frakt på CDON och nätagget för 799 kr på NetOnNet. Totalpriset blir 341 kr billigare om du köper komponenterna från dessa ställen

Permalänk

Ja ca 230 kr billigare om jag beställer cpu + nätagg från netonnet.se såg jag.

Skrivet av AMD-Hippie:

Ja, du kan alltid spara in på saker genom att köpa från olika företag. T.ex kan du få tag på samma processor för 2590 kr inkl frakt hos SIBA, CDON och netOnNet. Moderkortet kan du få för 1190 kr inkl frakt på CDON och nätagget för 799 kr på NetOnNet. Totalpriset blir 341 kr billigare om du köper komponenterna från dessa ställen

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Varför inte vänta 3 månader på Nvidias Pascal, om du ändå klarat dig så länge på den datorn du har nu?

Permalänk
Skrivet av Xaph:

Varför inte vänta 3 månader på Nvidias Pascal, om du ändå klarat dig så länge på den datorn du har nu?

Min vattenskadade laptop håller på att brinna upp varje dag. 104 grader igår. Så fort jag startar t.ex. youtube så varvar den upp. 4 gb ram räcker inte långt heller.

Tänkte köpa ny förra året när Skylake kom, så jag väntade in den. Men av olika anledningar blev det inte av. Skall jag vänta på Pascal, som jag inte ens hört talas om, kommer den förhoppningsvis under sommaren vad jag kunde förstå. Men troligtvis inte innan sensommaren. Hur länge ska man vänta? Vad blir priserna?

Men kanske kan vänta på AMD Polaris eller Nvidia Pascal. Om inte datorn brinner upp först. Vi får se. I så fall är det bara grafikkortet jag måste vänta på, medan allt annat åldras.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Min vattenskadade laptop håller på att brinna upp varje dag. 104 grader igår. Så fort jag startar t.ex. youtube så varvar den upp. 4 gb ram räcker inte långt heller.

Tänkte köpa ny förra året när Skylake kom, så jag väntade in den. Men av olika anledningar blev det inte av. Skall jag vänta på Pascal, som jag inte ens hört talas om, kommer den förhoppningsvis under sommaren vad jag kunde förstå. Men troligtvis inte innan sensommaren. Hur länge ska man vänta? Vad blir priserna?

Men kanske kan vänta på AMD Polaris eller Nvidia Pascal. Om inte datorn brinner upp först. Vi får se. I så fall är det bara grafikkortet jag måste vänta på, medan allt annat åldras.

Pascal kommer vara 10x bättre än nuvarande kort, bara där är ju anledning nog att vänta - om man kan såklart Priser har nog ingen någon aning om, men de ska släppas skarpt ~juni-juli. De skulle introduceras i april på någon stor mässa, så man får väl hålla ögonen öppna för det!

Permalänk
Medlem

Om du vill vänta på pascal kan du ju köpa allt utom gpu nu och köra på interna grafiken tills det släpps, borde duga minst lika bra som sin dator som vill brinna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Då hamnar man på en helt annan prisnivå. Uppåt 15-16 000 kr istället för omkring 11 000 kr. Vad gör 390x värd dom extra 550 kronorna?

Tänkte att r4 är ljuddämpat och verkar vara lättbyggt. Syftar du på gigabyte-kortet? Tänkte välja Asus pro gaming istället. Många usb-portar osv. Sen verkar inet höjt priset på sina billigare ssd från 699 till 999 kr.

Och vad gör 390x värt 500 kr mer?

Skrivet av cusah:

Absolut inget. Prestanda per krona är mycket bättre i ett 390. Ska du "endast" spela och surfa är det helt klart en i5 du bör ha. Min sambo har min gamla i5 2500k i 4.4ghz och den presterar mer eller mindre likvärdigt min 5820k @ 4.2ghz i de flesta spel. Dock har jag valt en 6core av andra anledningar! Lycka till med ditt bygge

390 vs 390x har en prestanda skillnad i 4 - 6fps i snitt, inte värt prisökningen.
Dock så klockar 390x Överklockning aningen bättre om det nu är något du planerar att göra

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Pascal kommer vara 10x bättre än nuvarande kort, bara där är ju anledning nog att vänta - om man kan såklart Priser har nog ingen någon aning om, men de ska släppas skarpt ~juni-juli. De skulle introduceras i april på någon stor mässa, så man får väl hålla ögonen öppna för det!

10x? Inte direkt. Inte i verkliga scenarion (spel tex).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Pascal kommer vara 10x bättre än nuvarande kort, bara där är ju anledning nog att vänta - om man kan såklart Priser har nog ingen någon aning om, men de ska släppas skarpt ~juni-juli. De skulle introduceras i april på någon stor mässa, så man får väl hålla ögonen öppna för det!

10x bättre, vart finns den infon?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

10x? Inte direkt. Inte i verkliga scenarion (spel tex).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LnitraM:

10x bättre, vart finns den infon?

Hur kan folk inte veta hur man ska leta information, år 2016? Jag pratar om Pascal och att det ska vara 10x bättre än föregångaren; kan man inte söka hos Nvidia då? Ni kommer att hitta deras egna statements där. Så.. Var det så svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Hur kan folk inte veta hur man ska leta information, år 2016? Jag pratar om Pascal och att det ska vara 10x bättre än föregångaren; kan man inte söka hos Nvidia då? Ni kommer att hitta deras egna statements där. Så.. Var det så svårt?

Ja men... Du sprider ju info som kan missuppfattas men du verkar inte fatta det själv? Korten kommer inte vara 10x snabbare i spel, dvs inte ge 10x mer FPS. Eller trodde du det? De är 10x snabbare i något scenario som nvidia skapat som aldrig en datorspelare kommer stöta på...30-50% bättre FPS är ner rimligt...inte 1000%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaph:

Hur kan folk inte veta hur man ska leta information, år 2016? Jag pratar om Pascal och att det ska vara 10x bättre än föregångaren; kan man inte söka hos Nvidia då? Ni kommer att hitta deras egna statements där. Så.. Var det så svårt?

Eller så kan man källhänvisa till sitt påstående. Du snackar ju bara massa skit och sprider felaktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja men... Du sprider ju info som kan missuppfattas men du verkar inte fatta det själv? Korten kommer inte vara 10x snabbare i spel, dvs inte ge 10x mer FPS. Eller trodde du det? De är 10x snabbare i något scenario som nvidia skapat som aldrig en datorspelare kommer stöta på...30-50% bättre FPS är ner rimligt...inte 1000%.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kan inte missuppfattas? Jag skrev aldrig att de var 10x bättre i spel. Så du får helt enkelt läsa folk skriver och inte hitta på egna tolkningar, för att sedan klanka ner på personen som skrivit något när det i själva verket är du som är den felande länken i det här fallet?

Skrivet av anon259415:

Eller så kan man källhänvisa till sitt påstående. Du snackar ju bara massa skit och sprider felaktig information.

Sprider ingen felaktig information. Du som hänger på Sweclockers borde veta att det finns information om det jag pratar om, annars är du välkommen att söka själv. Tänker inte utföra ditt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Nej det kan inte missuppfattas? Jag skrev aldrig att de var 10x bättre i spel. Så du får helt enkelt läsa folk skriver och inte hitta på egna tolkningar, för att sedan klanka ner på personen som skrivit något när det i själva verket är du som är den felande länken i det här fallet?

Sprider ingen felaktig information. Du som hänger på Sweclockers borde veta att det finns information om det jag pratar om, annars är du välkommen att söka själv. Tänker inte utföra ditt arbete.

Det kan absolut missuppfattas och är om man tittat på deras egen presentation inte ens riktigt sant.

Du skrev:

"Pascal kommer vara 10x bättre än nuvarande kort, bara där är ju anledning nog att vänta"

Närmare sanningen är:

Nvidia’s CEO went on to state that pascal has 10x of Maxwell’s performance and he arrived at this conclusion via what he calls “CEO math”. Obviously this was just a humorous way to impress the crowd at GTC 2015 and is based on what was described as “very rough estimates”

Admittedly Nvidia concedes that it’s unrealistic to see anything like a 10X speed-up in the real-world

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Kanske är 10x bättre manual då. Själv har jag inte sett mer än spekulationer samt bilden nedan, som inte säger mig så mycket iallafall.

Har du hittat andra tillförlitliga källor som säger mer så hjälper det ju ifall du länkar informationen istället för att framstå som en mystisk messerschmidt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@gothenburg: Det ser ut som hatt du hittat en riktigt fin setup iallafall. Eftersom jag gått i liknande tankar och kollat runt en hel del de senaste dagarna så kan jag dela med mig av mina egna sluts<tser och åsikter.
Ifall du vill ha en framtidssäker dator så skulle jag råda dig till att lägga några extra hundralappar på det där "extra". Jag vill också hålla kostnaderna nere (eller ville iallafall det från början), men hade valt Fractal Design R5 - Black Pearl som jag verkligen fastnat för. Bättre chassi för framtiden på många sätt. Angående GPU så väntar jag själv till Pascal...funderade också på både 970 och 390X, men då kostnaderna började dra iväg samtidigt som Pascal ser ut att kunna erbjuda en riktigt stor prestanda ökning så kommer jag hålla ut med mitt 280X tills de släpps, och lägga motsvarande vad ett 980Ti kostar idag...se hur mycket kort jag får för de pengarna.
Vill man inte lägga så mycket pengar på ett CPU så lär ju dagens kort droppa en hel del i pris när Pascal släpps...vill jag tro.

Vad gäller CPU och MB går jag i samma funderingar...ska jag börja uppgradera burken stegvis redan idag? Och vilken plattform ska jag ta? Det är ju bra priser på i5-6600K/i7-6700K nu, så det lutar nog åt det hållet för mig. Nästa plattform blir ju Cannonlake/Ice Lake mot 2017-2018, och så länge lär jag nog inte orka vänta

Sammanfattningsvis då: Eftersom du börjar med i princip en helt ny burk så skulle jag lägga lite mer på de delar du vill ska hålla längst. Plattformen (CPU, MB och RAM) är ju fristående från saker som chassi och PSU samt GPU. Skylake lär ju vara stabilt att bygga på ett bra tag framöver, och väljer du t ex i5-6600K så har du ju överklockningspotential för ytterligare livslängd. GPU'n däremot skulle jag vänta med, så länge det alternativet är möjligt iallafall. Går det att uppgradera allt annat och köpa GPU senare?
Snart kommer mer information om nästa gen, och priserna borde (tycker jag) iaf sjunka på de befintliga korten, så du antingen kanske kan få en 980Ti för ett väldigt resonabelt pris, eller att du då känner att du kanske har lust/råd att lägga pengar på ett Pascal kort.

Vill/behöver du däremot uppgradera "idag" så ser din spec riktigt bra ut i mina ögon...lycka till med ditt val iallafall

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB