fel på grafikkort? out of range i krävande förhållanden.

Permalänk

fel på grafikkort? out of range i krävande förhållanden.

skulle spela lite igårkväll och märkte då att så fort jag startade ett spel så blev skärmen svart och meddelandet out of range kom upp.
Jag vet att out of range betyder att man har för hög frekvens/upplösning för sin skärm. (har en 144hz benqxl2411)

har ett gtx 960 om det skulle spela någon roll.

vad jag har testat:
omformatera datorn samt installerat gammla drivrutiner till grafikkortet.
testat 3 olika skärmar hdmi och dvi.
ändrat till 60hz från 144hz och sänkt upplösning till en lägre.
inget verkar fungera och det får mig att tro att mitt lilla gtx 960 har dött.

"även testat msi kombustor (stresstesta gpun) och där blir det samma sak och jag måste starta om datorn för att få igång skärmen.
notera även att felet endast sker när jag gör något krävande för gpun

funderar på att åka in och lämna in grafikkortet men är ju som sagt inte helt 100% på att det är den.

Vad tror ni ? vad bör jag göra? har inget annat grafikkort liggandes tyvärr.
tacksam för svar!

Permalänk

När du skrev att du provade 60Hz istället för 144Hz, menade du då i Windows inställningarn (jag antar det). Prova istället att begränsa uppdateringsfrekvensen till typ 120Hz i nvidia control panel (eller va de heter).

Blir det samma problem om du ex. kör med en tv?

Permalänk

löste det, för tillfället

jo jag testade det. Skrev tex -freq 60 på steamspelen och ändrade i nvidia control panel.(körde även i tvn)

Problemet är hittat iallafall!
Vickade lite på kablarna i datorn som går från nätdelen till moderkortet. Det funkar så länge jag inte stöter till datorn.
Mycket märkligt om ni frågar mig! men jag är glad att jag hittade felet. Billigare med nätdel än grafikkort.

Om någon annan har samma problem så kan ni testa samma sak.