Permalänk

Dålig prestation från CPU?

Tjena, har haft min i5 4690k i ungefär ett år nu och den fungerade finfint fram tills nyligen då CSGO och liknande spel har börjat använda 70-90% CPU, behöver därför stänga ner Chrome osv för att kunna lira på en stabil fps, laggar även i smokes. Har alltså allmänt dålig prestation i spel vilket jag inte har haft särskilt länge. Har någon haft samma problem och vet ni isåfall hur man kollar vad felet är? Tack i förhand

Permalänk
Medlem

vad är liknande spel? använder ditt 4690 70-90% i CS:GO?
har du stängt av dina cores i windows eller något?

Permalänk

@qaaka: I princip alla spel, H1Z1/Rocket League etc etc, det är dålig prestanda på allting och når nästan 100% cpu av att kolla på livestreams/filmer. Tror inte jag har stängt av cores men vart ser man sånt?

Permalänk
Medlem

thermal thrott? Kolla så alllt verkar bra där vid lag och kolla klocken. Man vet ju aldrig, någon kan ju ställt ner din multipel

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

@Hzup: Vilket program rekommenderar du för att kolla sånt?

Permalänk
Medlem

@Monkan :D:

Först och främst, Vad har du för grafikkort? och vart har du skärmen inkopplad? i grafikkortet eller i moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

@Monkan :D:

Först och främst, Vad har du för grafikkort? och vart har du skärmen inkopplad? i grafikkortet eller i moderkortet?

Jag har ett GTX 970 och skärmen är inkopplad i moderkortet på bakpanelen

Permalänk
Skrivet av Monkan :D:

Jag har ett GTX 970 och skärmen är inkopplad i moderkortet på bakpanelen

koppla in skärmen i grafikkortet

Permalänk
Skrivet av Corsairfanatic:

koppla in skärmen i grafikkortet

Vad har det med min cpu prestanda att göra? Och hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

Rent spontant, kolla värmen så inte din cpu ställer ner sig pga värme. Det andra är att dubbel kolla så du inte kör på Intel HD 4000 grafik ist för ett riktigt grafikkort, vilket jag antar att man skulle använda för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkan :D:

Vad har det med min cpu prestanda att göra? Och hur gör jag det?

Om du kopplat till moderkortets bakpanel så använder du inte grafikkortet alls.

Byt port kolla längre ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkan :D:

Vad har det med min cpu prestanda att göra? Och hur gör jag det?

Om skärmen inte är ikopplad i grafikkortet så gör CPU:n allt jobb som grafikkortet ska göra OCKSÅ vilket drabbar resultatet. Däremot lär det knappast vara det som är problemet, för då skulle du inte ha "fått problem" helt plötsligt utan haft det hela tiden. Grafikkortets uttag sitter på baksidan likväl som moderkortets gör, men ofta längre ner och är horisontella istället för vertikala.

Föregående ämne så kollar du din processors temperaturer och hastigheter via t.ex. Open Hardware Monitor. Där kan du se hur snabbt allting arbetar, hur mycket av sin kraft procentuellt enheterna använder och hur varma de är. Det han snackar om innan (therma throttle) är en skyddsmekanik som processorer har där de börjar arbeta långsammare om de blir för varma för att inte gå sönder, normalt vid 100 grader. Sånt skit kan hända om datorn typ fått en smäll och kylaren hamnat lite löst eller släppt in luft mellan sig själv och processorchippet, eller skruvarna bara vibrerat upp så att kylaren slappat lite. Eller typ om en fläkt gått sönder/slutat fungera.

Om det bara är CS:GO som du har problem i och egentligen inte "och liknande spel" så finns det lite fler spöken att jaga efter, deras jävla motor får nya fnatt för sig i princip varje stor uppdatering numera och sedan Wildfire har flera folk fått knäppa ändringar i CPU-användande, dock har jag bara hört om det med AMD-chip hittills.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

@Masyve:

Sitter den rätt? Och angående det du skrev så händer samma sak i princip allting och kan knappt ha uppe ett Steam spel samt Chrome samtidigt, så det är något som inte står rätt till, vet tyvärr inte vad :S

EDIT: Det är den vita sladden längst ner, och om det spelar någon roll är det en Acer Predator 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkan :D:

Sitter den rätt? Och angående det du skrev så händer samma sak i princip allting och kan knappt ha uppe ett Steam spel samt Chrome samtidigt, så det är något som inte står rätt till, vet tyvärr inte vad :S

EDIT: Det är den vita sladden längst ner, och om det spelar någon roll är det en Acer Predator 144hz skärm

Ja, den sitter rätt. Eller den sitter i grafikkortet iaf, jag vet inte om din kontakt där nere är rätt sorts DVI men det är grafikkortets kontakt så har det funkat förut är det inga konstigheter.

Om du vill ha hjälp av oss behöver vi så mycket info som möjligt, så t.ex. skulle screenshots på Open Hardware Monitor samt en screenshot över alla aktiva processer i task manager när problemet uppstår (ctrl + alt + delete) hjälpa. På så vis kan vi se om det är själva spelet som jävlas eller om det är massa annat.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ladda ned HWMonitor och låt det köra i bakgrunden medans du spelar, sedan kollar du på de högst uppmätta temperaturerna.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@alex5555: Ska testa detta, återkommer med svar! Tyty

Permalänk

Re:tråd

@Monkan :D: Om man använder moderkortets input för skärmen så använder den din CPUs integrerade grafik. (du utnyttjar inte din dina 970 alltså). Det finns inputs på grafikortet som du kan koppla din skärm till, då kommer allt funka som det ska förhoppningsvis.

Lycka till
Mvh,
Joel aka corsairfanatic

Permalänk

@Corsairfanatic: Så jag använder alltså inte mitt grafikkort just nu eller vadå? Är extremt förvirrad nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkan :D:

@Corsairfanatic: Så jag använder alltså inte mitt grafikkort just nu eller vadå? Är extremt förvirrad nu

antagligen inte... har du alltid haft skärmen i moderkortet?

om du har det, har du alldrig använt ditt 970

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem

Kollar ni igenom tråden alls före ni skriver saker?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Kollar ni igenom tråden alls före ni skriver saker?

kan ju hjälpa med andra problem också?

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puko:

kan ju hjälpa med andra problem också?

Andra saker typ som att förvirra honom med grejer som är fel baserat på ett inlägg på första sidan, trots att typ två poster upp är en stor jävla BILD på att skärmens kabel sitter i grafikkortet?

Helpy helperton!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Andra saker typ som att förvirra honom med grejer som är fel baserat på ett inlägg på första sidan, trots att typ två poster upp är en stor jävla BILD på att skärmens kabel sitter i grafikkortet?

Helpy helperton!

ojdå my bad, trodde han bytte efter någon sa till och det var en efterbild.

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk

Det är något med CS generellt.. Lägre FPS.
Antar de ändrat något som gjort det tyngre

Permalänk

@Monkan :D: Jag tror det är så faktiskt =P

Permalänk
Skrivet av Corsairfanatic:

@Monkan :D: Jag tror det är så faktiskt =P

Jo han har ett Zotac 970... o då är det rätt kopplat.

Permalänk

Ingen som funderat på VARFÖR han har 30% och inte bara låg klock?
För thermal throttling är ju att CPU/GPU KLOCKAR NER sig inte går ner i användning!

Vad har du för inställningar VSYNC`?

Permalänk

testa

skriv msconfig i kör och sen boot>advanced options>numbers of processors bör vara otickad eller på högst antal.

Du kan också testa ladda ned cpuz och ta en printscreen och lägga upp här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Ingen som funderat på VARFÖR han har 30% och inte bara låg klock?
För thermal throttling är ju att CPU/GPU KLOCKAR NER sig inte går ner i användning!

Vad har du för inställningar VSYNC`?

Tror knappast att Vsync-inställningarna ändras om han stänger ner chrome-tabs i bakgrunden av spelet hahaha. Med tanke på att han säger att det hjälper att göra det. Vore också lite oklart om han råkat slå på Vsync i alla spel samtidigt OCH inte lagt märke till att FPS:en helt plötsligt är jävligt mycket mer fast på en speciell siffra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Tror knappast att Vsync-inställningarna ändras om han stänger ner chrome-tabs i bakgrunden av spelet hahaha. Med tanke på att han säger att det hjälper att göra det. Vore också lite oklart om han råkat slå på Vsync i alla spel samtidigt OCH inte lagt märke till att FPS:en helt plötsligt är jävligt mycket mer fast på en speciell siffra.

Tänkte inte på det
Tänkte så att han inte forcat det i NVIDIA Kontroll panelen..