Permalänk
Medlem

Datorn är EXTREMT långsam

Hej, har under ett tag haft stora problem med att datorn kan bli VÄLDIGT seg, oftast händer det när jag startar datorn direkt. Tar jag upp fönster på steam eller vad som så hackar de fram, måste starta om datorn(ibland flera gånger) för att det ska funka.
Har en 4670K, 8gb ram, och ett R9 290x så det bör ju ej vara några problem. Startar jag upp ett spel när min dator laggar så, så har jag cirka 100fps i CSGO.

Här är en liten viddeo, i början där ser man vad jag menar. https://vid.me/pFpe

Vad kan det vara???

Permalänk
Medlem

Kör en runda med Malwarebytes samt CCleaner

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Kör en runda med Malwarebytes samt CCleaner

Och AdwCleaner

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

@RealPower: Tror du det är virus/windows? Då kan jag väl lika bra formatera? Om det är de som ni tror är problemet!

Permalänk
Skrivet av azni:

@RealPower: Tror du det är virus/windows? Då kan jag väl lika bra formatera? Om det är de som ni tror är problemet!

Ingen vits att formatera, det är helt onödigt

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

Ingen vits att formatera, det är helt onödigt

Har provat alla tre, inget hittar något på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

Ingen vits att formatera, det är helt onödigt

Det finns inget bättre sätt att få bort alla virus till 100%, inte onödigt alls!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det finns inget bättre sätt att få bort alla virus till 100%, inte onödigt alls!

Ja känns som att jag måste göra det väl? Hittar inget virus... Kan det inte vara fel på någon av mina komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det finns inget bättre sätt att få bort alla virus till 100%, inte onödigt alls!

Bortsett från dem extremt sällsynta BIOS virusen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

hårdisk

kanske är en långsam hårdisk? har du systemet på en ssd? annars kanske det kan vara dags att defraga hårdisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanelbord:

kanske är en långsam hårdisk? har du systemet på en ssd? annars kanske det kan vara dags att defraga hårdisken.

Har windows på en SSD

Permalänk

Jag hade ominstallerat windows/formaterat datorn. Rent tidsmässigt så skulle det nog ta längre tid att försöka hitta en lösning på problemet än att installera om windows.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hur ser ramanvändningen ut? Ligger den högt eller ser det normalt ut?

Permalänk

Har du kört det här?

https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ee872425.aspx

För att kolla så att inte hårddisken börjar gå sönder för då blir datorn extremt seg.

Permalänk

Kolla med Windows egna prestandaövervakare? Under start skriv "prestandaövervakaren", markera "System", i fönstret till höger, högerklicka "System Performance (Systemprestanda) och välj "starta". Klicka sen på raden under "Rapporter" och klicka på "System" i fältet till höger och sen dubbel klicka på "System Performance" och datanamnet som dyker upp. Windows kör en test i 60 sekunder och spottar ut om det är ett program som segar ner minne, nätverk CPU osv osv..Supersmutt. Hoppas du kan följa instruktionen. Det står röd eller gulmarkerat under bokstavligt vad den inte gillar om det är något fel. Om nån testar en bärbar dator, så måste man ha en AC adapter ansluten för att kunna starta tjänsten.

Permalänk

Om den klagar på SVHOST.EXE så är det ett program som startas i flera instanser. De håller koll på program som startar under tjänster. Varje SVHOST som körs har ett eget PID nummer. Man kan skriva ett kommando om man vill se exakt vilka program som ligger under just den SVHOST och som kanske krånglar..Om det skulle vara så.

Permalänk
Skrivet av Kote:

Det finns inget bättre sätt att få bort alla virus till 100%, inte onödigt alls!

Det har du rätt i, hade lite bråttom när jag skrev det där så det blev lite dumt skrivet

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Vad för Windows är det du har?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Hur ser ramanvändningen ut? Ligger den högt eller ser det normalt ut?

När jag spelar så ligger den högt men problemet är typ som om datorn startar upp "fel" ibland. Den är bara stört seg när jag startar dden ibland gör en omstart så funkar allt igen?? så jälva konstigt

Permalänk
Skrivet av azni:

När installerade du om den senast?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Formatera och installera Windows 10, borde lösa det mesta.

Permalänk
Medlem

Har du en SSD eller kör du HDD?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Formatera och installera Windows 10, borde lösa det mesta.

Hahah! Njae, så enkelt är det inte. Det finns en del strul med Windows 10 också, tro det eller ej! Men man kan ju prova iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Hahah! Njae, så enkelt är det inte. Det finns en del strul med Windows 10 också, tro det eller ej! Men man kan ju prova iallafall

Jag kör en vanlig formation till windows 7 nu då det inte har varit klydd innan så får jag se om de hjälper!

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du har AHCI aktiverat?
Jag hade problem med att datorn kunde vara fruktansvärt seg ibland (bara ibland) precis när jag startat den, kunde ta flera minuter innan ens webbläsaren startade. Allt i windows var segt men så fort jag fick igång ett spel så fungerade det som det skulle.

Jag fick för mig att det hade att göra med att den försökte göra flera saker samtidigt, uppdatera windows, synka dropbox osv. Jag trodde att det berodde på att jag hade en billig SSD.
Jag hittade en guide för att aktivera AHCI utan att behöva formatera om och nu är mina problem som bortblåsta.
Det löste mitt problem så det kan ju vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Har du en SSD eller kör du HDD?

Azni har redan svarat på det, men du kanske inte läst det

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Har nu formaterat datorn och innan jag ens installerat ett enda program gör datorn likadant.... Måste väl vara fel på någon komponent...

Permalänk
Skrivet av azni:

Har nu formaterat datorn och innan jag ens installerat ett enda program gör datorn likadant.... Måste väl vara fel på någon komponent...

Du kan ju testa och ta bort allt jäkla damn du har i datorn, är säkert galet mycke?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du kan ju testa och ta bort allt jäkla damn du har i datorn, är säkert galet mycke?

Rensat det, men som sagt det är bara när jag startar datorn i början, ibland försvinner det av sig själv men oftast måste jag starta om den. Det är alltså inte så här hela tiden.