AMD kniper marknadsandelar från Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

AMD dog för mig när de tog bort DVI-I. Förhoppningsvis fortsätter Nvidia så man lätt kan ersätta TitanX.

Finns det inte konverter till dvi-i från andra standarder?

Permalänk
Medlem

Är sjukt nyfiken på nästa gen. från båda lagen. 9xx serien har varit ute galet länge nu. Jag köpte mitt 970 i Oktober 2014. Och det kostar fortfarande samma. Det är egentligen lite crazy.

Har tidigare serier haft lika lång livslängd`?

EDIT: Okej, jag tar tillbaka det. Mitt 970 har faktiskt GÅTT UPP i pris sen dess.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206004-gigaby...

Köpte mitt för 3490kr+Farcry4. På Webhallen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att se! Hoppas bara det fortsätter uppåt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Finns det inte konverter till dvi-i från andra standarder?

Det finns bara skit med 165MHz pixelclock. Det finns ingen adapter på marknaden som kommer nära en integrerad 400 MHz ramdac. Saknar goa tiden där man kunde köpa ett grafikkort med en ramdac på 550 MHz. Gick att köra FW-900 i 2560x1600p @ 72hz eller 3840x2400i @ 80hz. Dagens aktiva adaptrar begränsar en till 1080p i 60hz eller 1280x1024p @ 85hz.

Som tur är så levererar Nvidia fortfarande till livsnjutare och entusiaster . Jag ser fram emot ersättaren till Titan X.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Det sorgliga här är att väldigt många inte brydde sig om att Nvidia ljugit om specifikationerna och hur de hanterade detta. Nvidia lär nog fortsätta igen, hittills har de inte förlorat något på tilltaget vilket innebär att man kan få se liknande skit i andra produkter från företaget.

Du lär nog märka att folk kommer gå till försvar för Nvidia när 3,5GB bluffen dras upp. Många lojala kunder finns det där ute som inte bryr sig om oss konsumenters rättigheter.

Vi befinner oss på ett forum för entusiaster och inte ens här lyckas speciellt många ens begripa vad det egentligen vad Nvidia ljög om när det handlar om specifikationen för 970, så varför ska det ha någon som helst påverkar på den större allmänheten när alla som testade kortet innan felaktigheterna kring specifikationerna blev känt konstaterande att det var ett superkort sett till pris/prestanda?

Man ljög inte om mängden VRAM utan felet bestod i antal ROPs och mängd L2$. Få kan vet nog antal ROPs och mängd L2$ på sin nuvarande GPU och än färre kan säga vilken påverkan dessa saker har på upplevelsen.

Vidare har flera testat vad som händer med 970 kontra andra kort när man närmar sig och passerar 4 GB VRAM användning. Resultaten visar att 980 och 970 uppför sig extremt snarlikt, 970 tappar prestanda någon enstaka procent snabbare precis innan VRAM tar slut. Vad Techreport upptäckte när de gjorde sådana tester var att AMDs 4 GB kort får problem långt innan Nvidias 4 GB kort (det inkluderar 970), så innan man kliver upp på sin höga häst och pekar på Nvidia kanske man ska fundera vem som egentligen "ljuger" om VRAM kapacitet... (Ingen ljuger enligt mig).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Trevligt detta behöver AMD och grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Förvånande att AMD inte gått upp mer med tanke på 970 fiaskot.

Eftersom det egentligen inte är något fel på de korten. Hade varit betydligt värre om det visat sig att korten var defekta.

Permalänk
Medlem

Kul för amd, det behövs.

Fast får dom inte ordning på sina högre temp än nvidia och sämre oc möjligheter än nvidia så kommer iaf inte jag byta till amd.

Fury är en ok krets synd att dom överklockar dåligt om man gämför hur nvidia 980 korten kan klockas.

Oavsett min smak så är konkurrens bra för konsumenter.

Ursäkta ev stavfel skriver på min iphone

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Härligt att se en vändning för dem. De tjänar nog väldigt mycket på att leverera APU-kretsar för samtliga spelkonsoler. Bara där är man ju sammanlagt uppe i över 60 miljoner kretsar. Jag hoppas verkligen att både Zen och Polaris blir en hit. AMD har varit på efterkälken på tok för länge nu.

Dessa är troligtvis inte inräknade, det skulle inte bli en rättvis jämförelse mot nvidia i så fall och då skulle AMD's siffror egentligen ljuga om de drog till med dessa i detta med.

Skrivet av jOnÄTÄn:

De håller nog i traditionen med att klanta sig med referenskylarna och förstöra ryktet. Dock var det ju coolermasters fel i Fury X fallet men 290 och 290x kan de inte skylla ifrån sig på någon.

Hur får du det till CoolerMasters fel? AMD är fortfarande ansvariga för den produkt de gör och att dessa fungerar som de ska oavsett vem som levererar saker till dem.

Permalänk
Medlem

Hoppas Zen kan ge Intel lite redig konkurrens sedan också, så även processorer kan få gå ned i pris lite.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Dessa är troligtvis inte inräknade, det skulle inte bli en rättvis jämförelse mot nvidia i så fall och då skulle AMD's siffror egentligen ljuga om de drog till med dessa i detta med.

Hur får du det till CoolerMasters fel? AMD är fortfarande ansvariga för den produkt de gör och att dessa fungerar som de ska oavsett vem som levererar saker till dem.

Grafikkretsar är grafikkretsar. Men i detta fall räknas bara sådanna som sitter monterade på diskreta grafikkort så varken de kretsar som sitter i APU'er, spelkonsoller och Tegra-baserade produkter räknas alltså med.

De första leveranserna av Fury X kom med en dålig kylare från Coolermaster. Denna byttes ganska snart ut till en bättre fungerande. Lite osäker på om det var produktionsfel eller hur det var men det var just kylningen från Coolermaster som var fel. Utåt AMD's fel men i grunden Coolermaster alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att AMD tar marknadsandelar från Nvidia är en glad nyhet för alla.

Kanske inte för Nvidia fanboys

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@Insio:

Börjar mer och mer luta mot amd för min del också när det ska bli uppgradering nästa gång. Vet inte om det är min inbillning men det känns som att nvidias kort åldras snabbare än amds om man jämför med prestandatester. Å andra sidan gillar jag nvidias 3d vision... hmm...

Det är inte inbilling. Nvidia gimpar prestanda på äldre kort i nyare drivrutiner.

Skrivet av Mogwaii:

Kul för amd, det behövs.

Fast får dom inte ordning på sina högre temp än nvidia och sämre oc möjligheter än nvidia så kommer iaf inte jag byta till amd.

Fury är en ok krets synd att dom överklockar dåligt om man gämför hur nvidia 980 korten kan klockas.

Oavsett min smak så är konkurrens bra för konsumenter.

Ursäkta ev stavfel skriver på min iphone

Det är främst för att GCN är en fet krets anpassad mer för beräkningar, medan Nvidias är en slimmad krets anpassad för DX11. Tydligen var det en del som tydde på att något DX12-liknande var på gång till Windows 8, och då kom GCN och en liknande bred/stor krets från Nvidia. Men inget DX12 blev det, och senare kretsar från Nvidia (håller inte reda på deras namn) bantades och anpassades hårt till DX11. Så det finns mycket outnyttjade resurser i AMD:s GCN. Allt enligt ett långt utlägg från Yoshman nyligen som jag inte har tid att leta upp just nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det finns bara skit med 165MHz pixelclock. Det finns ingen adapter på marknaden som kommer nära en integrerad 400 MHz ramdac. Saknar goa tiden där man kunde köpa ett grafikkort med en ramdac på 550 MHz. Gick att köra FW-900 i 2560x1600p @ 72hz eller 3840x2400i @ 80hz. Dagens aktiva adaptrar begränsar en till 1080p i 60hz eller 1280x1024p @ 85hz.

Som tur är så levererar Nvidia fortfarande till livsnjutare och entusiaster . Jag ser fram emot ersättaren till Titan X.

Kör du analog eller digital skärm? Mycket möjligt Nvidia har bättre Ramdac men allt inom digital bildhantering förändras nu. Ser att AMD kommer med dp 1.3, HDMI 2, 10-bits överföring från 8a och HDR. Vad det innebär för bilden eller skärmens återvisning det får vi se, och det utan att behöva njuta av livet framför skärmen.

Vore kul om Swec tog en gällande och historisk inblick i bildskärmens historia och framtid. Ni hade ett tag en duktig och enkelt förklarande skribent från IDG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är inte inbilling. Nvidia gimpar prestanda på äldre kort i nyare drivrutiner.

Ett intressant klipp i ämnet, för den som pallar med skotska.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kanske inte för Nvidia fanboys

Där har du tyvärr helt fel..

Jag gillar nvidia men även jag tycker det är åt helvete med för stor dominans

Går det bättre för AMD måste Nvidia göra bättre och pressa priserna.Idag är Nvidias priser på tok för höga..
Så detta är en bra nyhet även för fanboys av båda lägren helt enkelt

Gäller för Intel och AMD med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

HD 6950 > 560TI
HD 7970 > GTX 680
R9 290 > GTX 780
r9 390 > GTX 970

4 direkta konkurrenter pris och prestandamässigt vid släpp där AMD's kort alla visat sig klara sig bättre och dra ifrån prestandamässigt över tid, från 4 olika generationer.

vid släpp drog korten jämnt men efter något år av optimeringar presterar amd korten bättre generellt i samtliga jämförelser, så att säga att AMD's kort åldras bättre än Nvidia är definitivt sant.

AMD är ofta kraftfullare i grund och botten men Nvidia mer optimerade vid lansering är min synpunkt på saken.

i den absoluta toppen är det svårt att göra någon bra jämförelse eftersom AMD på senare år inte haft någon direkt utmanare, men i mellansegmentet där de allra flesta konsumenter finns och volymsförsäljningen sker är detta i vart fall sant.

ska tillägga att jag köper det som är bäst pris/prestanda när jag ska köpa oavsett "lag". nästa gång kan det mycket väl bli nvidia om det intresserar mig mest.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Amd har ju dessutom givit mer och bättre stöd för multiskärmssupport och multipla grafikkort bra länge redan.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av htbtoma:

@Yoshman:

HD 6950 > 560TI
HD 7970 > GTX 680
R9 290 > GTX 780
r9 390 > GTX 970

4 direkta konkurrenter pris och prestandamässigt vid släpp där AMD's kort alla visat sig klara sig bättre och dra ifrån prestandamässigt över tid, från 4 olika generationer.

vid släpp drog korten jämnt men efter något år av optimeringar presterar amd korten bättre generellt i samtliga jämförelser, så att säga att AMD's kort åldras bättre än Nvidia är definitivt sant.

AMD är ofta kraftfullare i grund och botten men Nvidia mer optimerade vid lansering är min synpunkt på saken.

i den absoluta toppen är det svårt att göra någon bra jämförelse eftersom AMD på senare år inte haft någon direkt utmanare, men i mellansegmentet där de allra flesta konsumenter finns och volymsförsäljningen sker är detta i vart fall sant.

ska tillägga att jag köper det som är bäst pris/prestanda när jag ska köpa oavsett "lag". nästa gång kan det mycket väl bli nvidia om det intresserar mig mest.

Jag tror det har en del att göra med drivrutiner. AMD tenderar att inte överge gamla arkitekturer lika snabbt som Nvidia till synes gör, det tror jag också förklarar varför AMD "vinner" med gamla modeller kontra Nvidia.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag tror med Polaris att det blir omvändning på det här. Även om jag föredrar NVIDIA så tycker jag AMD förtjänar samma försäljning som NVIDIA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kanske inte för Nvidia fanboys

Även "Nvidia fanboys" borde tycka det är bra om AMDs produkter är konkurrenskraftiga så vida de nu inte vill betala mer än nödvändigt för Nvidias produkter.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Delerium:

Även "Nvidia fanboys" borde tycka det är bra om AMDs produkter är konkurrenskraftiga så vida de nu inte vill betala mer än nödvändigt för Nvidias produkter.

Jag tror dom flesta av oss resonerar så och det är bara en högljudd minoritet som hoppas på total dominans av ett företag på marknaden. Ärligt talat så tror jag inte ens Nvidia hade velat att AMD går i graven med tanke på konkurrenslagstiftning i USA och EU. Nvidia är nog i en perfekt position just nu faktiskt, väldigt dominanta men inte, för, dominanta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Grafikkretsar är grafikkretsar. Men i detta fall räknas bara sådanna som sitter monterade på diskreta grafikkort så varken de kretsar som sitter i APU'er, spelkonsoller och Tegra-baserade produkter räknas alltså med.

De första leveranserna av Fury X kom med en dålig kylare från Coolermaster. Denna byttes ganska snart ut till en bättre fungerande. Lite osäker på om det var produktionsfel eller hur det var men det var just kylningen från Coolermaster som var fel. Utåt AMD's fel men i grunden Coolermaster alltså.

Är upp till AMD att kolla det innan de levereras så allt är AMD's fel, man kan inte skylla på underleverantörerna så fort något inte är som tillverkaren vill att det ska vara, det är deras ansvar att det fungerar propert vid leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det sorgliga här är att väldigt många inte brydde sig om att Nvidia ljugit om specifikationerna och hur de hanterade detta. Nvidia lär nog fortsätta igen, hittills har de inte förlorat något på tilltaget vilket innebär att man kan få se liknande skit i andra produkter från företaget.

Du lär nog märka att folk kommer gå till försvar för Nvidia när 3,5GB bluffen dras upp. Många lojala kunder finns det där ute som inte bryr sig om oss konsumenters rättigheter.

Många kanske inte skulle vinna någonting på att byta ut sitt 970 inkl. mig själv. Sen var det få som överhuvudtaget fick lämna tillbaka/byta sitt kort för återförsäljare vad jag minns i alla fall. Kortet blev ju inte direkt magiskt sämre i prestanda utan det var ju mera en PR-sak och det skulle jag vilja påstå är en stor anledning till att färre bryr sig.

Ser sällan någon alls som försvarar Nvidia för det, dock ser man en hel del som rättar någon (bluff och inte minnesbugg bara som exempel) eller gör ett mer utförligt svar om någon har en fråga om saken. Inkl. mig här också. Men visst finns det lojala kunder (AKA fanboys i detta fall).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av htbtoma:

@Yoshman:

HD 6950 > 560TI
HD 7970 > GTX 680
R9 290 > GTX 780
r9 390 > GTX 970

4 direkta konkurrenter pris och prestandamässigt vid släpp där AMD's kort alla visat sig klara sig bättre och dra ifrån prestandamässigt över tid, från 4 olika generationer.

vid släpp drog korten jämnt men efter något år av optimeringar presterar amd korten bättre generellt i samtliga jämförelser, så att säga att AMD's kort åldras bättre än Nvidia är definitivt sant.

AMD är ofta kraftfullare i grund och botten men Nvidia mer optimerade vid lansering är min synpunkt på saken.

i den absoluta toppen är det svårt att göra någon bra jämförelse eftersom AMD på senare år inte haft någon direkt utmanare, men i mellansegmentet där de allra flesta konsumenter finns och volymsförsäljningen sker är detta i vart fall sant.

ska tillägga att jag köper det som är bäst pris/prestanda när jag ska köpa oavsett "lag". nästa gång kan det mycket väl bli nvidia om det intresserar mig mest.

390 vs 970 är det enda paret jag är riktigt inläst på och du kan absolut inte säga att 390 generellt är bättre. Skillnaden mellan dessa två är väldigt liten, i majoriteten av fallen är det <10% skillnad i både 1920x1080 och 2560x1440. Det betyder att skillnaden mellan 970 referens och "fabriksöverklockade" modeller samt variansen mellan olika spel är minst lika stor som genomsnittlig skillnad mellan 390/970. För mig personligen som kör 1920x1080 är än idag ett fabriksöverklockad 970 ett så pass mycket bättre val att ett par 100-lappar i prisskillnad fortfarande skulle leda mig till samma val, för någon som gillar andra typer av spel och kör 2560x1440 kan mycket väl 390 vara det bättre valet.

För att illustra hur liten skillnaden är kan man ta sig en titt på detta test av 390, där jämför man (för ovanlighetens skull) jämför med en fabriksöverklockad 970 i stället för referens samt man kör konsekvent med post-processing AA (SweClockers kör typiskt MSAA om det finns), något som då gör 970 till det snabbare kortet även i 2560x1440 i genomsnitt.

D.v.s. även om man objektivt tittar på tester och spelbenchmarks så kan man faktiskt komma till slutsatsen att 970 > 390. Det var i alla fall vad jag kom fram till och försöker totalt välja bort "brand loyalty" vid mina köp, det inkluderar även noll bias mot "the underdog". Vill bara ha det som är bäst för mig.

Skrivet av GilbertG:

Det är inte inbilling. Nvidia gimpar prestanda på äldre kort i nyare drivrutiner.

Hur har du kommit till den slutsatsen? Jämför hur Kepler står sig mot Maxwell i äldre spel, där ser man än idag ungefär samma relativa prestanda som vid lansering av Maxwell. Problemet för Kepler är att spelen gått mot tekniker som passar den mikroarkitekturer väldigt illa, finns väldigt lite Nvidia kan göra i drivers för att fixa detta.

Titta också på Ashes of the Singularity, ett spel som olikt i princip alla andra spel är extremt begränsad av shader-kapacitet i inställningar över "high". Där presterar t.ex. 780Ti bättre än 970, vilket är förväntat då shader-kapaciteten är högre i 780Ti. Varför "vinner" då Kepler om Nvidia medvetet gimpat mikroarkitekturen i nya drivers?

Majoriteten av alla dagens spel är däremot begränsade av saker där Maxwell har betydligt bättre kapacitet än Kepler, så idag är 970 är i princip alltid snabbare än 780Ti och även det borde vara förväntat utfall. Äldre spel hade andra flaskhalsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kanske inte för Nvidia fanboys

Jo, om de nu inte vill köpa sitt älsklingsmärke betydligt dyrare i framtiden. Om inte AMD fanns skulle inget hindra Nvidia från att lägga 2-3000Kr till på sina kort. Man hade ju varit tvungen att köpa av Nvidia oavsett eftersom ett alternativ skulle ha saknats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlippsyFlipp:

Är upp till AMD att kolla det innan de levereras så allt är AMD's fel, man kan inte skylla på underleverantörerna så fort något inte är som tillverkaren vill att det ska vara, det är deras ansvar att det fungerar propert vid leverans.

Nu upptäcktes problemet efter att produkterna skeppats. Sedan är det knappast AMD själva som sätter ihop produkterna. Varken AMD eller Nvidia gör sådant utan företag gör detta jobb. Foxconn troligen i detta fall.

Självklart har också underleverantören ett ansvar, hade de inte det så hade hela marknaden fallit ihop för längesedan.

Skrivet av Friterad:

Många kanske inte skulle vinna någonting på att byta ut sitt 970 inkl. mig själv. Sen var det få som överhuvudtaget fick lämna tillbaka/byta sitt kort för återförsäljare vad jag minns i alla fall. Kortet blev ju inte direkt magiskt sämre i prestanda utan det var ju mera en PR-sak och det skulle jag vilja påstå är en stor anledning till att färre bryr sig.

Ser sällan någon alls som försvarar Nvidia för det, dock ser man en hel del som rättar någon (bluff och inte minnesbugg bara som exempel) eller gör ett mer utförligt svar om någon har en fråga om saken. Inkl. mig här också. Men visst finns det lojala kunder (AKA fanboys i detta fall).

Självklart var det svår för de som envisades med att ha ett Geforce kort trots problematiken med minnet. Antingen hostar man upp mer pengar för ett GTX 980, väljer ett R9 390/390X eller kanske ett R9 290/290X. Eller hittar någon annan lösning. Minnet kommer blockera förr eller senare när de 3,5GB snabba minnet är fullt. För att inte tala om att Nvidia först blåser en i marknadsföringen, sedan förnekar problemet och försöker förminska det.
Var rätt få butiker som faktiskt accepterade återköp av korten. Många bråkade in i det längsta. Några rapporterade lyckade återköp i trådarna det diskuterades i men många fick helt enkelt nej från butiken.

Jodå, det brukar bli ett jäkla försvarande när 3,5GB problematiken tas upp. Har du inte noterat det har du nog inte varit i tillräckligt många trådar där det faktiskt tas upp. De flesta bryr sig inte (eller vet inte bättre) och kör vidare med dessa kort och/eller köper nya. De marknadsförs fortfarande som 4GB kort trots att de bara kan använda 3,5GB av VRAM fullt ut. De sista är mer eller mindre oanvändbara vad det verkar. Falsk marknadsföring som kunderna accepterar utan minsta ljud.

Som alltid får man komma ihåg att man röstar med plånboken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

De marknadsförs fortfarande som 4GB kort trots att de bara kan använda 3,5GB av VRAM fullt ut. De sista är mer eller mindre oanvändbara vad det verkar. Falsk marknadsföring som kunderna accepterar utan minsta ljud.

Fast hur kan det inte vara ett 4 GB kort om

  1. det är fysiskt 4 GB på kortet

  2. prestanda degenerera på samma sätt som för 980 när man håller sig runt 4 GB sträcket

Detta är vad Guru3D mätte sig fram till när man jämförde 970 vs 980

"On GTX 980, Shadows of Mordor drops about 24% on GTX 980 and 25% on GTX 970, a 1% difference. On Battlefield 4, the drop is 47% on GTX 980 and 50% on GTX 970, a 3% difference. On CoD: AW, the drop is 41% on GTX 980 and 44% on GTX 970, a 3% difference. As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment."

Är ju snarare de som med en dåres envishet hävdar att det visst finns ett problem som i detta läge borde "upp till bevis". Så vitt jag känner till har ingen lyckats hitta något praktiskt fall där 970 och 980 presterar signifikant olika (mer än vad som kan förklaras med skillnad i teoretisk beräkningskapacitet och teoretisk bandbredd).

Allt pekar ju på att 970 rent praktiskt verkligen uppför sig som ett kort med 4,0 GB VRAM, d.v.s. bortsett från att Nvidia initialt hade fel antal ROPs och fel storlek på L2$ så verkar ju sättet man använder GM204 som gissningsvis har en defekt i ett ROP eller L2$ segment fungera lysande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Självklart var det svår för de som envisades med att ha ett Geforce kort trots problematiken med minnet. Antingen hostar man upp mer pengar för ett GTX 980, väljer ett R9 390/390X eller kanske ett R9 290/290X. Eller hittar någon annan lösning. Minnet kommer blockera förr eller senare när de 3,5GB snabba minnet är fullt. För att inte tala om att Nvidia först blåser en i marknadsföringen, sedan förnekar problemet och försöker förminska det.
Var rätt få butiker som faktiskt accepterade återköp av korten. Många bråkade in i det längsta. Några rapporterade lyckade återköp i trådarna det diskuterades i men många fick helt enkelt nej från butiken.

Jodå, det brukar bli ett jäkla försvarande när 3,5GB problematiken tas upp. Har du inte noterat det har du nog inte varit i tillräckligt många trådar där det faktiskt tas upp. De flesta bryr sig inte (eller vet inte bättre) och kör vidare med dessa kort och/eller köper nya. De marknadsförs fortfarande som 4GB kort trots att de bara kan använda 3,5GB av VRAM fullt ut. De sista är mer eller mindre oanvändbara vad det verkar. Falsk marknadsföring som kunderna accepterar utan minsta ljud.

Som alltid får man komma ihåg att man röstar med plånboken.

Eller också behåller man kortet, för man själv inte vinner någonting på det? Jag hade varit tvungen till att få betala mer (köpte mitt 970 för mindre än vad 290 då kostade) och då mödan att ta ut kortet, åka till butik, lämna tillbaka och köpa ett annat kort (och antagligen massa trassel om man överhuvudtaget hade lyckats få butiken att gå med på det) åka hem och köra in det nya kortet. Vad skulle jag vinna? Litet sår för Nvidias plånbok. Men ärligt talat, varför skulle jag gå igenom sådan möda för det? Vinner jag inget annat på det utan t.o.m förlorar på det så kan det kvitta. Kortet presterar trots allt inte sämre som sagt.

Komiskt att du menar att jag inte varit i "tillräckligt" många trådar när jag skrivit hur många inlägg som helst i trådar med köpråd, nyheter osv. Besökt många utan att ha skrivit också givetvis. Hade du varit aktiv i dessa trådar så tycker jag att du borde känna igen vilken/vilka användare som ofta skriver där.

Kanske vet du inte skillnaden på om någon "försvarar" och rättar? Sen att t.ex säga "970 är bra ändå" eller "det är tillräckligt med vram" eller något i den stilen är inte att försvara Nvidia för någonting, det är bara rätt (fast enligt perspektiv, vad som är bra och tillräckligt är ganska subjektivt)

Det dom ljög om var inte mängden minne, du kan ju faktiskt använda upp till dom 4GB kortet har även om det inte är vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är sjukt nyfiken på nästa gen. från båda lagen. 9xx serien har varit ute galet länge nu. Jag köpte mitt 970 i Oktober 2014. Och det kostar fortfarande samma. Det är egentligen lite crazy.

Har tidigare serier haft lika lång livslängd`?

EDIT: Okej, jag tar tillbaka det. Mitt 970 har faktiskt GÅTT UPP i pris sen dess.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206004-gigaby...

Köpte mitt för 3490kr+Farcry4. På Webhallen.

Det gäller att man helt enkelt väljer att använda prisjakt och beställer från en billigare butik. http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=970

Märkte snabbt att NetOnNet slår Webbhallen på fingrarna på t.ex detta kortet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

2990kr på NetOnNet och 3689kr på Webbhallen.