Något trasigt i datorn? hög cpu tempratur

Permalänk

Något trasigt i datorn? hög cpu tempratur

Jag har lite problem med min dator. Det började med att skärmen stängde av sig i grafikkrävande situationer och texten out of range kom up. Försökte fixa detta genom att byta frekvens på spelen samt byta upplösning men det hjälpte mig inte.

Sedan efter att ha tagit in och ut grafikkortet och vickat lite på kablarna från nätdelen så fungerade det felfritt.
Problemet är nu att processorn är jätte varm i idle 70-80 grader och jag har en h80 vattenkylare. (har kontrollerat ifall den sitter köst och nej. Pumpen fungerar också som den skall.

Men ännu märkligare är att allting är smått på bilden när jag startar datorn tills jag kommer till skrivbordet. Det är typ 800x600 upplösning med svarta kanter runt om.

Någon som vet vad felet kan vara? Skulle uppskatta alla teorier här.
Ska jag byta ut moderkortet, processorn eller kanske nätagget?

Permalänk

vad jag har testat:

@kanelbord:

glömde tillägga att jag testat att:

omformatera datorn
återställa alla inställningar i bios samt reseta moderkortet.
bytit ut ram
testat utan grafikkort och kört det integrerade.

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter då?

Permalänk

komponenter

@Piteraq:

Moderkort: msi ms7851
Processor:i5 4670k
Grafikkort:gtx 960
8gb corsair vengence
2xsamsung evo ssder i raid0
nätdel:Corsair 600m

Permalänk

fattar inte

i bios kan tempraturen gå upp till 85 grader och efter ett tag på skrivbordet så lungnar tempraturerna ner sig och går ned till 55c. Men brukar har 30c i idle så förstår inte riktigt.

Sen ännu undligare är hur det ser ut när jag startar datorn:Hur det ser ut när jag startar datorn

Permalänk
Skrivet av kanelbord:

i bios kan tempraturen gå upp till 85 grader och efter ett tag på skrivbordet så lungnar tempraturerna ner sig och går ned till 55c. Men brukar har 30c i idle så förstår inte riktigt.

Sen ännu undligare är hur det ser ut när jag startar datorn:Hur det ser ut när jag startar datorn

Du har inte böjda pinns i cpu socketen?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk

@compaq älskaren:
Det skulle vara mycket märkligt då problemet bara uppstod igår när jag skulle starta datorn. Har inte rört datorn knappt. Värt att kolla?

Permalänk

@kanelbord:
dem var inte böjda ,

Permalänk
Skrivet av kanelbord:

@compaq älskaren:
Det skulle vara mycket märkligt då problemet bara uppstod igår när jag skulle starta datorn. Har inte rört datorn knappt. Värt att kolla?

Ok, ifall det uppstod igår så då är det inte böjda cpu pins

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk

@compaq älskaren:
ne jag börjar fundera på om det kan vara spänningsfel från nätagget eller glappkontakt.
Alternativt något som ger fel ström på moderkortet. (vet inte vad jag pratarom haha)
vad tror ni är störst chans? moderkortet eller nätagget? Jag menar, räcker att jag tittar på en youtubevideo och tempsen flyger upp som en raket till 80c. häromdagen låg de på 25-35 i idle beroende på rumstempratur. Inget fel på kylaren
Och helt weird när jag startar burken med liten upplösning+att ibland blir det out of range på skärmen och jag måste starta om datorn:s

Permalänk
Skrivet av kanelbord:

@compaq älskaren:
ne jag börjar fundera på om det kan vara spänningsfel från nätagget eller glappkontakt.
Alternativt något som ger fel ström på moderkortet. (vet inte vad jag pratarom haha)
vad tror ni är störst chans? moderkortet eller nätagget? Jag menar, räcker att jag tittar på en youtubevideo och tempsen flyger upp som en raket till 80c. häromdagen låg de på 25-35 i idle beroende på rumstempratur. Inget fel på kylaren
Och helt weird när jag startar burken med liten upplösning+att ibland blir det out of range på skärmen och jag måste starta om datorn:s

Hur gammalt är ditt nätagg?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren som den ska och med rätt mängd kylpasta? Det borde komma duktigt varm luft från kylaren om den sitter som den ska.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Sitter kylaren som den ska och med rätt mängd kylpasta? Det borde komma duktigt varm luft från kylaren om den sitter som den ska.

Jag löste problemen. Gav lite fel info trodde kylaren fungerade som den skulle men det gjorde den ej.
Hade en moddad Strömreglerare till pumpen som hade gett upp.(hade defekt h80 pump som var högljud så kopplade inte direkt till moderkortet. Kopplade den nu till moderkortet och temperaturerna är nu ca 30c=)

Det löste ju dock inte problemet med att så fort jag gjorde något krävande på datorn så blev skärmen svart och meddelandet okt of range kom upp och jag var tvungen att starta om datorn.

Testade allt verkligen utan en sak.
Försök gissa vet inte hur man gör spoiler men .

Problemet var att jag hade en gren med skärmen, en lampa och datorn ikopplad.
Kopplade datorn direkt till uttaget och fungerar datorn som den skall=)

Tack för all hjälp ändå men är glad att det är löst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har du provat skärmen i någon annan dator bara för att utesluta att skärmen inte är problemet?
de kan ge lite alla möjliga skumma problem om elektroniken börjar ge upp

prova även med en annan bildkabel inte troligt men inte heller omöjligt att det är problemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du provat skärmen i någon annan dator bara för att utesluta att skärmen inte är problemet?
de kan ge lite alla möjliga skumma problem om elektroniken börjar ge upp

prova även med en annan bildkabel inte troligt men inte heller omöjligt att det är problemet.

Ja testade två olika bildskärmar+min tv och det var samma problem där men nu funkar det på både dator och tv när jag har den kopplad direkt till vägguttaget istället för grenen. Så tror det blev för lite ström till datorn när den var i grenen eller något.

Fattar däremot inte varför detta händer just nu? Har ju haft det så länge. Något verkar ju gett med sig lite. Om det nu är datorn eller grenen vet jag inte.

Men nu fungerar det ju som förut utan problem så behöver kanske inte undersöka ytterligare tills ett till fel uppstår
Mvh kanelbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Allt berodde ju på temperaturen, verkar ganska tydligt?

Permalänk

@anon42512:
nej, kopplade in pumpen och försökte flera gånger men det funkade fortfarande inte.
Tempraturen berodde på pumpen och out of range berrode på kabeln