Permalänk
Medlem

Överklockning efter delid

Hej!

Har deliddat min CPU och temperaturerna blev lite bättre, så jag ökade en aning. Kan ni kolla och se ifall detta ska fungera eller om jag behöver sänka eller höja något?
Hittils verkar det gå stabilt men får nog köra lite mer tester. Jag tar gärna tips på vad jag kan testa med!

Intel Core i7 4770K
4,4 Ghz
Multiplier 44
CPU Core Voltage 1,250
CPU Cache Voltage 1,250
Vcore Cache min 42
Vcore Cache max 42

EIST > Enabled
Turbo Mode > Enabled
Boot Performance mode > Max Non-Turbo performance

Idle temp: 33c

15 Min Aida64
Core #0 75c Max
Core #1 75c Max
Core #2 73c Max
Core #3 75c Max

Har jag missat något så får ni säga till så meddelar jag det.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker ju att 75 grader är lite högt vid 1.250 vcore, men vatusan vet jag.
75 grader är väl inte farligt högt iallfall.

Du kan ju även testa vad du har för temp efter 1timmes användning av den applikation du kör mest, om det är tex ett spel så kör det och se vad du har för temp.

Du kan ju även testa att sänka volten lite och se om det håller sig stabilt.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Jag personligen tycker ju att 75 grader är lite högt vid 1.250 vcore, men vatusan vet jag.
75 grader är väl inte farligt högt iallfall.

Du kan ju även testa vad du har för temp efter 1timmes användning av den applikation du kör mest, om det är tex ett spel så kör det och se vad du har för temp.

Du kan ju även testa att sänka volten lite och se om det håller sig stabilt.

OK, ska stresstesta lite mer.
Men ska jag sänka både
CPU Core Voltage 1,250
CPU Cache Voltage 1,250

Permalänk
Medlem

Bara ett litet tips. Enligt mina erfarenheter är Aidia64 inte ett program som ger ett bra kvitto på att ens system är stabilt. Iafall inte den version som fanns för något år sedan.
Linpack test är klart bättre. Prime95 med AVX är en klassiker. Dock får man se upp lite med spänningsmatningen till cpun beroende på hur man ställt in att moderkortet skall spänningsmata cpun.
Självklart kan man nöja sig med Aida och liknande program. Men får man tex en bluescreen i framtiden kan man inte utesluta att det har med OCn att göra.

Permalänk
Medlem

Har nu försökt att hitta en bra vcore.
4,4Ghz
Vcore på 1.2
60c load temp

Vcore Cache min och max satte jag på auto
Stängde av Intel speed step med