Permalänk

4790K eller 6600K

Tjenare!

Jag skulle behöva eran hjälp med detta beslut, jag spelar inte jättemycket men det händer att man lirar lite far cry eller Need for Speed ibland. Målet med datorn är att först och främst vara framtidssäker.

jag kör idag på en amd 1090t black edition.....

Är det värt att köpa en ny i5? eller ska man hålla sig till den "gamla" arkitekturen?
eller ska jag ta ytterligare ett steg upp på en 6700k?

Vad anser ni vara bästa köpet när man kollar pris prestanda?

Kommer lägga budgeten för mitt bygge runt 6K men gråter inte om jag kan hamna under. Har redan ett hyfsat grafikkort så den uppgraderingen kommer nästa år, samt PSU,chassi,och lagring finns redan. Så denna uppgraderingen består av moderkort, CPU och ram(Eventuellt kylning till CPU)

Tack på förhand

Permalänk

@ohlsson94:

Hade absolut gått för 6600k med ett vettigt moderkort o några schyssta ram-sticks.
Gav 3500kr för mitt här(det paketet).
Där är ju tråd uppe om 2500k att den börjar bli bristfällig för spelen under 2016.. Så du har marginal utav att överdriva.

Köp givetvis en bra kylare till detta då du plockar snabbt mycket prestanda på en lättare klock

Permalänk
Medlem

8 trådar och DDR4 är garanterat mest framtidssäkert, sen om det är värt det är ju omöjligt att svara på.

Nästa sak att ha i åtanke är ju om din nuvarande CPU ens flaskhalsar. Ligger den på 100% när du spelar?

Permalänk

Jag tror att det är bättre att ha intel aldrig något mer än AMD

Permalänk

The Intel Core i5-6600K is based on the new "Skylake" 14nm manufacturing process. Sporting 4 physical cores with base/turbo clocks of 3.5/3.9 GHz the 6600K and its predecessor, the 4690K share the same basic configuration and disappointingly, offer similar performance. Comparing the 6600K and 6700K shows that the 6700K has faster multi and single core performance. The improved multi core performance is due to Hyperthreading which is the key differentiator for the i7-6700K. The gap in single core performance can largely be eliminated by overclocking the i5-6600K so although the stock effective speed is significantly higher on the 6700K, this gap diminishes significantly when both processors are overclocked. At a 30% discount, the 6600K is the better value gaming CPU. [Aug '15 CPUPro]

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

8 trådar och DDR4 är garanterat mest framtidssäkert, sen om det är värt det är ju omöjligt att svara på.

Nästa sak att ha i åtanke är ju om din nuvarande CPU ens flaskhalsar. Ligger den på 100% när du spelar?

Yes den ligger under väldigt hård belastning!

Men enligt Swec testet så har väl 4790K bättre prestanda än 6600K?

Permalänk
Medlem

Skulle säga Skylake om du ska uppgradera nu.
Kanske inte just för CPU´n i sig, utan mer för hela bytet av plattform.
DDR4 är absolut mer framtidssäkert än DD3. 16GB, 2666Mhz DDR4 skulle jag säga är en sweetspot.

Själv gick jag från en Sandybridge i7, 2600K, 8GB, 1600Mhz DDR3 till i7 6700k, 16Gb 2666Mhz DDR4. Fick en bra bump i FPS i spel, framförallt i minimum FPS, trots att jag kör med samma R9 290 GPU som jag körde med i förra riggen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ohlsson94:

Yes den ligger under väldigt hård belastning!

Men enligt Swec testet så har väl 4790K bättre prestanda än 6600K?

Inte sett testet men jämför du 4790k som är en i7 och 6600k som är en i5 så får du vissa skillnader

Permalänk
Medlem

I7 6700K är väl det bästa valet. För många osäkerhetsfaktorer att ställa en i5 6600K mot en i7 4790K. Men om man ändå gör det valet bör ju i7 4790K vara bättre om man kombinerar den med några riktigt snabba DD3 minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av ohlsson94:

Yes den ligger under väldigt hård belastning!

Men enligt Swec testet så har väl 4790K bättre prestanda än 6600K?

Har läst att 4790k även överklockar bättre.
Det beror på ifall du vill bli "future proof".
Ifall jag var på hög budget så skulle jag dock köra en beg. monster xeon ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

i5 3570k - Cryorig H7 Universal - Corsair 1600 MHz 8GB
ATI r9 290 - Chieftech (GPS) 500 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

I7 6700K är väl det bästa valet. För många osäkerhetsfaktorer att ställa en i5 6600K mot en i7 4790K.

Håller med, dock hade jag tagit en 4790k framför 6600k. Imo så är i7:orna ett bättre val i dagsläget. Det finns redan en bunt spel i dagsläget (witcher 3, gtav etc) där i5orna till slut har börjat flaska high-end kort i 1080p. Om trenden fortsätter att GPU-utvecklingen går betydligt mer framåt än CPU-utvecklingen (vilket lär leda till att det blir vanligare med CPU-flaskhalls) och att spel faktiskt skalar över fyra trådar så känns det faktiskt som att det till slut börjar bli rätt värt med i7:or, speciellt med tanke på hur lite som händer på den fronten så man kommer ju inte behöva byta ut den på ett bra tag.

Permalänk

en annan fråga till detta bygget: Gör det nån skillnad för "standard" gamern om man köper ett moderkort för 800 eller ett för 1600 ? om man man inte kör SLI eller crossfire

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Håller med, dock hade jag tagit en 4790k framför 6600k. Imo så är i7:orna ett bättre val i dagsläget. Det finns redan en bunt spel i dagsläget (witcher 3, gtav etc) där i5orna till slut har börjat flaska high-end kort i 1080p. Om trenden fortsätter att GPU-utvecklingen går betydligt mer framåt än CPU-utvecklingen (vilket lär leda till att det blir vanligare med CPU-flaskhalls) och att spel faktiskt skalar över fyra trådar så känns det faktiskt som att det till slut börjar bli rätt värt med i7:or, speciellt med tanke på hur lite som händer på den fronten så man kommer ju inte behöva byta ut den på ett bra tag.

^^ This ^^

För varje spel generation så gör det större och större skillnad med fler trådar.
T.ex. en 5 år gammal 2600K (oöverklockad) hänger ju med 6600K i de flesta spelen i SWC's tester.
Nyare minnen och en annan platform är ju kanske trevligt, men prestandan måste ju vara prio 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohlsson94:

en annan fråga till detta bygget: Gör det nån skillnad för "standard" gamern om man köper ett moderkort för 800 eller ett för 1600 ? om man man inte kör SLI eller crossfire

Tack för alla svar

Nej, moderkort påverkar generellt sett inte prestandan numera.
Vad du får med dyrare moderkort är (förhoppningsvis) flera finesser.
Bättre märken (=även dyrare) ger även bättre support över en längre tid efter att moderkortet ersatts av andra.

Permalänk

hade ett 1100t fram tills för nån vecka sen å bytte mot 6600k skylake å 16 gb ddr4 å fick typ dubbelt så mkt fps på mitt r9 390 så det är en riktig bta kombination:)visst 6700k kanske är mer framtidssäkert med mer threds i tex dx12 om du ska bytta gpu i framtiden men till min 390 så är den inte i närheten av att bottlenecka i nåt spel å 6700k kostar ändå 1000 kr mer å får bara 1-3 fps extra så skulle köra på en 6600k kanske ett msi tomahawk å 16g ddr4 plus en bequiet kylare på det:)kör den setupen själv å funkar skit bra:)blir typ 5500 kr å har överklockat min cpu till 4,6 med detta system å cpun blir max 67 grader i benchmarks å ligger oftast runt 45-55 i spel å 30 på idle:)annars kan du bara bytta upp dig till 6700k i framtiden om det skulle behövs:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEbear021:

hade ett 1100t fram tills för nån vecka sen å bytte mot 6600k skylake å 16 gb ddr4 å fick typ dubbelt så mkt fps på mitt r9 390 så det är en riktig bta kombination:)visst 6700k kanske är mer framtidssäkert med mer threds i tex dx12 om du ska bytta gpu i framtiden men till min 390 så är den inte i närheten av att bottlenecka i nåt spel å 6700k kostar ändå 1000 kr mer å får bara 1-3 fps extra så skulle köra på en 6600k kanske ett msi tomahawk å 16g ddr4 plus en bequiet kylare på det:)kör den setupen själv å funkar skit bra:)blir typ 5500 kr å har överklockat min cpu till 4,6 med detta system å cpun blir max 67 grader i benchmarks å ligger oftast runt 45-55 i spel å 30 på idle:)annars kan du bara bytta upp dig till 6700k i framtiden om det skulle behövs:)

6700K är bra mycket snabbare än en 6600K när man kör saker som faktiskt är CPU krävande.
Den kan vara mer än 50% snabbare vid perfekta förhållanden.
Kör man däremot spel som är antingen GPU begränsade eller FPS begränsande (typ vSynk på) så kommer ju såklart skillnaden att bli betydligt mindre.

Men visst, är det enbart spelande på budget som gäller så är pengarna nästan alltid bättre spenderade på en bättre GPU.

Permalänk

@Svensktiger: https://www.youtube.com/watch?v=Kw-qyZB8qtk visst snabbare om du ska göra massa cinebench å dylikt men i själva spelen är det bara 1-3 fps även om du har ett 980ti så, inte värd 1000kr extra imo iaf om man har en budget:) skulle hellre spara dom till en ny gpu i framtiden ist eller lägga dom på nåt annat för är väll spelande man mest håller på med ändå å inte massa benchmarks å skit:)räcker nog till att redigera filmer å sånt ändå:)han är ju van med en 1090 så kmr vara typ 10 gånger snabbare iaf:)skit nöjd med min 6600k iaf:)

Permalänk
Medlem

Problemen med 6600K & 6700K är att de inte går att överklocka mycket mer än 4,5Mhz? Vilket i så fall gör dem sämre i just det avseendet än 4690K & 4790K. Samtidigt sitter de ju på en nyare socket (1151), så de är aningen "framtidssäkrare" än föregångarna.
Däremot är de nya Kaby Lake CPU'erna på ingång under 2016, som använder samma socket, men jag misstänker att den riktiga CPU uppgraderingen blir med Cannonlake som beräknas komma andra kvartalet 2017.

Så kommer det ju dock alltid att vara, så när ska man egentligen uppdatera? Frågade mig själv just detta alldeles nyligen när jag satt i samma tankar som dig. Önskar bara att 6600/6700 hade presterat bättre än vad de gör, då hade frågan om uppgradering varit så mycket lättare att besvara :/

Kanske nappar på billigaste möjliga erbjudande kombinerat med bästa möjliga prestanda framöver, får se.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohlsson94:

Tjenare!

Jag skulle behöva eran hjälp med detta beslut, jag spelar inte jättemycket men det händer att man lirar lite far cry eller Need for Speed ibland. Målet med datorn är att först och främst vara framtidssäker.

jag kör idag på en amd 1090t black edition.....

Är det värt att köpa en ny i5? eller ska man hålla sig till den "gamla" arkitekturen?
eller ska jag ta ytterligare ett steg upp på en 6700k?

Vad anser ni vara bästa köpet när man kollar pris prestanda?

Kommer lägga budgeten för mitt bygge runt 6K men gråter inte om jag kan hamna under. Har redan ett hyfsat grafikkort så den uppgraderingen kommer nästa år, samt PSU,chassi,och lagring finns redan. Så denna uppgraderingen består av moderkort, CPU och ram(Eventuellt kylning till CPU)

Tack på förhand

Jag hade övervägt ersättaren till 5820k som skall komma den här månaden, möjligt att den är dyr precis vid lansering så nästa månad kanske den finns för ett rimligt pris, ett x99-moderkort och sen DDR4; om priset inte stabilserar sig den första månaden så lär 5820k finnas på rea på sina håll och möjligen gå att få för 2500-3000kr, sex kärnor i7 hade väl varit något även om det är något lägre IPC och lite dyrare moderkort?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Problemen med 6600K & 6700K är att de inte går att överklocka mycket mer än 4,5Mhz? Vilket i så fall gör dem sämre i just det avseendet än 4690K & 4790K.

Skiljer sig inte speciellt mycket i överklockningspotential mellan skylake och devils canyon dock. Går man på HW-bot så kör folk dom i princip samma frekvenser iaf.
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_6700k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4790k/