Permalänk
Medlem

Är denna dator värd så mycket?

Hej, är denna dator värd 2800 spänn? Den är inte min så jag vet inte mer om den.

intel i7 2600 3.4 ghz
gtx 560ti
8gb 1600 mhz ddr3 minne
1tb hårddisk
dedikerat ljudkort
Intel h67 1155 moderkort

Permalänk
Medlem

Nja inte riktigt

Chassi, nätagg? Följer Windows med?

Permalänk

Det som gör det värt det 2800kr för min del är 2600an med moderkort(börjar bli jobbiga att hitta)

Resterande är inte värt så mycket.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

EDIT: Ej relevant då det inte var en K-variant.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då kan jag ju sälja CPUn och köpa nytt moderkort och en i:5a

Skrivet av murzoo:

CPUn kan säkert sälja för 1500kr.
Moderkortet är låst för överklockning om jag minns rätt.

Jag tycker inte priset är orimligt men kanske kan gå lite lägre. GPU är inte mycket att hänga i julgranen för nyare spel.

Om man kunde få ta på ett olåst moderkort och sen köpa sig ett nyare grafikkort så kommer man väldigt långt för en billig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Varför sälja i7an, den är ju riktigt bra.

Sälj grafikkortet och köp ett bättre så har du en bra dator,

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SwedenVirre:

Det som gör det värt det 2800kr för min del är 2600an med moderkort(börjar bli jobbiga att hitta)

Resterande är inte värt så mycket.

Skrivet av murzoo:

CPUn kan säkert sälja för 1500kr.
Moderkortet är låst för överklockning om jag minns rätt.

Jag tycker inte priset är orimligt men kanske kan gå lite lägre. GPU är inte mycket att hänga i julgranen för nyare spel.

Om man kunde få ta på ett olåst moderkort och sen köpa sig ett nyare grafikkort så kommer man väldigt långt för en billig peng.

i7 2600 (non-K) kan inte vara värd mer än 1000kr. Har själv en som bara ligger och skräpar.

Till TS:
Köp nytt grafikkort, det räcker långt! Kanske tom en SSD och en ren installation av windows så är du i hamn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

i7 2600 (non-K) kan inte vara värd mer än 1000kr. Har själv en som bara ligger och skräpar.

Till TS:
Köp nytt grafikkort, det räcker långt! Kanske tom en SSD och en ren installation av windows så är du i hamn.

Jag läste lite för snabbt. En utan K är inte värd mycket.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Men det finns väl inte många grafikkort som passar i en 1155 socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men är den värd 2800kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör typ denna setup med ett 290 Sapphire Tri-x
Funkar prima, hört att det kan vara lite strul med Nvidias nya kort men är osäker på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

i7 2600 (non-K) kan inte vara värd mer än 1000kr. Har själv en som bara ligger och skräpar.

Till TS:
Köp nytt grafikkort, det räcker långt! Kanske tom en SSD och en ren installation av windows så är du i hamn.

Skrivet av murzoo:

Jag läste lite för snabbt. En utan K är inte värd mycket.

Av vad jag minns kan du ändå med turbo OC få ut ca 4Ghz ur den. (Själv fått 3,9 ur en 2500 ej k). Inte tävlings vinnare, vet, men det bör räcka rätt bra för många spel idag med 8 trådar och 4Ghz så underskatta inte den så snabbt.
Problemet är.. jag vete F om h67 moderkortet kan göra det. P67 kan dock. Detta måste kollas upp innan köp, annars är man fast vid typ 3,7Ghz. Och "intel H67 1155" säger inte direkt vad det är för moderkort (så jag kan inte kolla).

8GB 1600Mhz minne är också inte fy skam, med tanke på att långt från alla har 16GB.
dedikerat ljudkort vete F vad det ska vara speciellt dock. 560ti är iaf några 100kr, men skulle behöva uppgraderas om datorn ska användas.

Oavsett så låter 2800kr lite högt med tanke på att det inte är OC-bart (egentligen), och att den är bas min för vad nya maskiner typ har i prestanda. Dock om det är komplett system med låda, PSU osv, så kan ca 2500kr vara rimligt, då det inte är "dåligt" system, bara gammalt.

Kör själv 290 kort i en maskin med 2600k och den klarar spel galant (dock 16GB RAM). Detta är snarlikt men avsaknaden av "k" modell samt "H" moderkort gör det betydligt mindre värt i $$$ och potentiell prestanda. Notera dock att bara ett 390/beg 290 kort kommer kosta 1500kr-3000kr ovan på detta system för att få denna prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av maxbylin:

Men det finns väl inte många grafikkort som passar i en 1155 socket?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU sockeln har inget med vilka grafikkort som "passar" att göra, så länge moderkortet använder sig av PCI-Express x4-16 portar så passar det fint. Se bara till att köra med senaste BIOS på brädan om du väljer att köra med ett sprillans nytt kort ur R9 390/GTX 9xx.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maxbylin:

Men det finns väl inte många grafikkort som passar i en 1155 socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Näe, så fungerar det inte riktigt.
Grafikkorten sätter man inte i processorsockeln (där ska ju processorn sitta ).
För grafikkort är det PCIexpressporten som är avgörande och den har varit samma i många år oavsett moderkort. Eller ja, det har kommit snabbare versioner av pciexpress med åren men i ditt fall är det inga problem att sätta in ett nyare grafikkort.

Möjligt att det behövs en biosuppdatering för att få de senaste grafikkorten att fungera som tänkt på ditt moderkort men det går alltså bra att uppgradera bara grafikkortet för din del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Värd och värd det är ju lite svårt att säga. Jag antar att du frågar för att du antingen tänkt köpa den, tänkt sälja den eller hjälper någon annan att köpa/sälja.

Beroende på användningsområden kan den vara mer eller mindre värd pengarna.

Speldator: Nja. Som den är kommer den inte vara någon bra speldator. Detta framför allt för att grafikkortet var ett budgetkort för typ 4-5 år sedan. Detta gör att det motsvarande är ett ganska kasst kort idag. Du kan säkert spela dota/lol etc på det, men när det kommer till spel som The Witcher 3, GTA V, Dragon Age inquistion etc så kommer det inte gå att spela på annat än de lägsta inställningarna. Är det ett vettigt chassit, du får med en windowsnyckel till den etc så kan det vara värt pengarna av den anledningen att det ger dig en okej plattform att uppgradera vidare ifrån. Köp ett nytt grafikkort så kommer du ha en okej gaming PC i några år. Totalpris blir då ca 6.000 kr efter uppgradering.

Sen beror det ju lite på din budget. Är planen att ändå isf uppgradera den för en total konstnad på 6.000 kr kan man ju fundera på ifall man inte hittar 4000:- till någonstans i en ficka och istället köpa sig en riktigt bra Gaming PC. Uppgrader datorn du frågar om idag är totalt 6.000, men du kommer behöva uppgradera den igen om kanske 2 år. Köper du istället något riktigt bra idag, kanske du inte behöver uppgradera på 4-5 år.

Mediadator/kontors dator: Ska man ha en dator bara för att surfa/kolla film etc, t.ex på kontoret eller vid TV:n så är det ofta svårt att komma under 4-5.000 kr för en ny budgetdator. Det är många delar som kommer bygga upp kostnaden ganska snabbt. Chassi + nätagg är ofta minst 1000:-. Ett riktigt enkelt moderkort + CPU är ytterligare 1000-1400:-. Sen ska du ha en HDD på det för 500:- och då är vi plötsligt uppe i samma pengar och har fortfarande inte köpt RAM, Windows, grafikkort, ljudkort etc. Grafik/ljud är ju ofta inte behövda utan de inbyggda i moderkortet fungerar ju bra för media/kontors PC.

Det är mina tankar om läget iaf.

Permalänk
Medlem

Med en SSD och ett grafikkort så blir det en helt duglig speldator.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Nu blev det mycket svar! Jag vet inget mer om datorn än det som står för det är inte min. Det var en jag kanske ska köpa. Men jag köper den nog inte pga lite för gamla delar o sånt. Jag kan lika väl köps en lite bättre och lite nyare för ca 5k istället. Så tack för svar alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Hej, är denna dator värd 2800 spänn? Den är inte min så jag vet inte mer om den.

intel i7 2600 3.4 ghz
gtx 560ti
8gb 1600 mhz ddr3 minne
1tb hårddisk
dedikerat ljudkort
Intel h67 1155 moderkort

Hittat på Facebook köp & Sälj? ;P
Tittade också på den, Men har för mig de va ett Heeeeelt annat pris då.. ^^

** §9 raderat //Mod **

§9
Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Men det finns väl inte många grafikkort som passar i en 1155 socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla grafikkort på marknaden passar i en "1155 socket"

skulle personligen gett max 2000kr för en liknande dator för den är fortfarande kompetent med ett nytt grafikkort och en SSD

om du har tur är det en av de dyrare dedikerade ljudkorten och de kan lätt säljas för 800kr begagnat så kanske chansa och se vad du får?

jag skulle nog köpt något liknande detta för att få liv i den burken igen för CS

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9242675/2016-03-08

om du vill ha en ny burk så rekommenderar jag detta

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9243030/2016-03-08

är väl så billigt som möjligt för att få skaplig FPS, du kan uppgradera med ett till 8gb minne senare eller direkt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

Nu blev det mycket svar! Jag vet inget mer om datorn än det som står för det är inte min. Det var en jag kanske ska köpa. Men jag köper den nog inte pga lite för gamla delar o sånt. Jag kan lika väl köps en lite bättre och lite nyare för ca 5k istället. Så tack för svar alla

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alltför lätt att hitta något för 5K. Om du ska köpa nytt får du typ dubbla det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Skall du köpa något nytt som har liknande prestanda så får du iaf upp med 6000 spänn. kanske lite till

Skall du dock ha något som är bättre så går det lätt upp till 10 tusen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Hehe, självklart skulle jag inte köpa en ny dator för 5k, jag menar en beg.

Skickades från m.sweclockers.com