Begränsning av Mb/s som går åt youtube

Permalänk

Begränsning av Mb/s som går åt youtube

Hej!

Jag sitter här hemma på ett väldigt begränsat internet ca 5Mbit/s, vilket gör att när mina småbröder helt plötsligt börjar kolla på youtube så går allt internet till att försöka ladda ner videon, vilket resulterar i att det laggar väldigt mycket för mig när jag försöker spela spel.

Går det på något sätt att göra så att när man kollar på youtube så dras bara en bestämd mängd av nedladdningshastigheten till att ladda ner videon som man kollar på så att jag kan spela spel och de kan kolla på youtube, så att alla blir nöjda?

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag sitter här hemma på ett väldigt begränsat internet ca 5Mbit/s, vilket gör att när mina småbröder helt plötsligt börjar kolla på youtube så går allt internet till att försöka ladda ner videon, vilket resulterar i att det laggar väldigt mycket för mig när jag försöker spela spel.

Går det på något sätt att göra så att när man kollar på youtube så dras bara en bestämd mängd av nedladdningshastigheten till att ladda ner videon som man kollar på så att jag kan spela spel och de kan kolla på youtube, så att alla blir nöjda?

Tack på förhand!

Det beror på hur bra din router är. Det finns något som heter Quality of Service (QoS) som du kan använda dig av om din enhet
har stöd för det.

Om de kollar från en dator så kan du installera netlimit och begränsa deras download. Annars måste du använda dig av din router/brandvägg

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem

Det vettigaste är att prioritera speltrafik i stället för att begränsa övrigt, hur du gör får du kolla i din routermanual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag sitter här hemma på ett väldigt begränsat internet ca 5Mbit/s, vilket gör att när mina småbröder helt plötsligt börjar kolla på youtube så går allt internet till att försöka ladda ner videon, vilket resulterar i att det laggar väldigt mycket för mig när jag försöker spela spel.

Går det på något sätt att göra så att när man kollar på youtube så dras bara en bestämd mängd av nedladdningshastigheten till att ladda ner videon som man kollar på så att jag kan spela spel och de kan kolla på youtube, så att alla blir nöjda?

Tack på förhand!

Du skulle kunna testa att installera https://www.netlimiter.com/ på dina bröders dator.

Alternativt ställa in högre prioritet på dina spel (QoS) i din router om den stödjer det.

Permalänk

Mina bröder använder sig inte av datorer, utan istället Ipad och Samrtphones

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ludvigwesterholm:

Mina bröder använder sig inte av datorer, utan istället Ipad och Samrtphones

Som sagt, det bästa är att prioritera den specifika speltrafiken i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.