Permalänk
Inaktiv

Nya minnen, kan ej köra 1600Mhz

Hallå!

Jag har detta moderkort med en i5-2500k:

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Extreme3%20Gen3/

och dessa minnen:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137722-corsai...

Har kört i 1600Mhz och allt har fungerat kanon tills jag köpte ett till par minnen, precis likadana, exakt samma modellnummer. Nu kan jag inte längre köra i 1600Mhz utan måste gå ned till 1333Mhz.

Ska det vara så eller är något fel på minnena? Är lite osäker på hur det fungerar med dual channel osv, om moderkortet anpassar sig på något vis... Snälla hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Peter

Permalänk
Medlem

Testa att ställa timings manuellt 9-9-9-24 , fungerar inte det prova köra dem i 11-11-11-26 och 1600mhz för att testa.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

De minnena du länkat är sk low voltage RAM... 1.35V. SB är bara gjord för 1,5v RAM egentligen, även om den troligen klarar 1.35 (och 1.65 utan problem).

Men det kan vara lite för lite volt för att köra 4 st moduler...
Du kan testa ställa in dem manuellt och speciellt testa T2 Command (man brukar få köra det när man har 4 moduler)

Helt ärligt, hade jag varit dig dock hade jag (om du kan) lämnat tillbaka dessa och köpt 16GB (8GBx2) nya moduler, 2133Mhz (eller iaf 1866).
Detta pga det som tas upp i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1415722-2500k-ar-2016

De gamla kan du sälja på begagnatmarknaden, eller behålla om du vill...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

De minnena du länkat är sk low voltage RAM... 1.35V. SB är bara gjord för 1,5v RAM egentligen, även om den troligen klarar 1.35 (och 1.65 utan problem).

Men det kan vara lite för lite volt för att köra 4 st moduler...
Du kan testa ställa in dem manuellt och speciellt testa T2 Command (man brukar få köra det när man har 4 moduler)

Helt ärligt, hade jag varit dig dock hade jag (om du kan) lämnat tillbaka dessa och köpt 16GB (8GBx2) nya moduler, 2133Mhz (eller iaf 1866).
Detta pga det som tas upp i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1415722-2500k-ar-2016

De gamla kan du sälja på begagnatmarknaden, eller behålla om du vill...

Tack för svar!

Kanske har något med volten att göra då.. Vågar man ändra till 1.5 eller kan det hända något med minnena? Om dom är gjord för 1.35.. Eller är det bara att köra reset på moderkortet om något går fel?

//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Avokado:

Tack för svar!

Kanske har något med volten att göra då.. Vågar man ändra till 1.5 eller kan det hända något med minnena? Om dom är gjord för 1.35.. Eller är det bara att köra reset på moderkortet om något går fel?

//Peter

Tekniskt sett överklockar du dem lite med 1,5v, men egentligen är 1,5v standard för just DDR3 så det bör inte vara något problem. Men du kan ju börja med 1,4v och 1,45 osv... du måste inte hoppa högsta steget direkt heller.

Gör även som @CynXen föreslår och testa lite lösare timeings, så de har en chans. När du väl får igång dem kan du sen testa justera mot mer och mer prestanda på lägre och lägre volt. Först ska du dock få igång det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Testa att ställa timings manuellt 9-9-9-24 , fungerar inte det prova köra dem i 11-11-11-26 och 1600mhz för att testa.

Skrivet av Paddanx:

Tekniskt sett överklockar du dem lite med 1,5v, men egentligen är 1,5v standard för just DDR3 så det bör inte vara något problem. Men du kan ju börja med 1,4v och 1,45 osv... du måste inte hoppa högsta steget direkt heller.

Gör även som @CynXen föreslår och testa lite lösare timeings, så de har en chans. När du väl får igång dem kan du sen testa justera mot mer och mer prestanda på lägre och lägre volt. Först ska du dock få igång det.

Ska det verkligen vara 11-11-11-26 och inte 11-11-11-28? Eller spelar det ingen roll? Finns det något mönster? Är ganska novis inom området... Men ska prova experimentera lite, är dock rädd för att ändra volt då jag inte vill förstöra något.

//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Avokado:

Ska det verkligen vara 11-11-11-26 och inte 11-11-11-28? Eller spelar det ingen roll? Finns det något mönster? Är ganska novis inom området... Men ska prova experimentera lite, är dock rädd för att ändra volt då jag inte vill förstöra något.

//Peter

http://www.hardwaresecrets.com/understanding-ram-timings/ (om du vill förstå dem)

I runda slängar så är det "skit samma". Det handlar bara om att du ska ge modulerna mer tid att hinna prata med datorn på rätt sätt. Dessa värden är tider, typ som stadsbusstider. Om du kör dem för nära varandra så kommer inte en buss var 5:e min, utan 3 bussar efter 15 min för det blev fel i trafiken. Om du kör dem för sällan så blir det längre väntetider och sämre "prestanda" men det fungerar. Just här vill vi börja nu.

Ofta på moduler finns timings info inlagt i dem (elektroniskt). Du kan läsa av dem med tex CPU-Z (finns gratis att ladda ner till Windows). Där ser du lite olika hastigheter, timings och XMP inställning för varje modul. Detta gäller 1-2 moduler (om de är dual conf), upp till max frekvensen som anges. Så om där står 667 med viss info så är det de nivåerna i "1333Mhz DDR eller lägre". Om det står 800 så är det detta som gäller i "1600Mhz DDR eller lägre". Timings värdena är alltid lägsta du kan köra i denna frekvens, men du kan alltid köra högre.

När du lägger på 4 moduler måste man ge dem lite extra "tid" att hinna med dock, där av lättare timings. Men du kan inte skada något om du sätter dem galet, förutom att du kan få problem att få dem stabila eller boot/post om du kommer lååångt utanför. Bara och resetta och börja om dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Avokado:

Ska det verkligen vara 11-11-11-26 och inte 11-11-11-28? Eller spelar det ingen roll? Finns det något mönster? Är ganska novis inom området... Men ska prova experimentera lite, är dock rädd för att ändra volt då jag inte vill förstöra något.

//Peter

fråga mig jag har erfarenheter vid höga volt på minnen och processorer i know iam Crazy man * så länge man inte kör 24/7 med 1.7 - 1.9vDimm på minnen eller 1,5 till 1.6v på processorn så skadas inget så länge du har kylning för det, när jag benchade som mest testade jag max vad kortet levererar Man måste våga i livet för och lära sig. ( Så jag tror ingen fara om du höjer till 1,5v på minnena fast dom ska gå mindre volt.)

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.