Permalänk

NAS/server för Plex

Hej!

Finns det någon relativt billig färdig lösning som klarar att transcoda Plex?
Har dålig koll på just detta. Använder nu min stationära (i5, 8gb ram, gtx 970 etc) till detta ändamål men den låter lite väl högt och att ha på dygnet runt är inget val för mig. Inte då det gäller den.

Så det hade varit perfekt med något mindre som dels inte låtar så mycket och som man kan ha på 24/7. Sedan vore det perfekt med en inbyggd torrent-klient också men det gissar jag att de flesta har.

Vad säger ni?

//Thomas

Permalänk
Medlem

@michelsson: Finns ett antal relativt billiga som klarar plex, men alla jag provat har varit struliga och buggiga.
Jag kör med http://www.asrock.com/mb/intel/q1900dc-itx/ i ett minitower chassi. Helt fläktlöst. Openmediavault som OS (Helt fantastiskt)

Sen kan du ju alltid ställa den i garderoben eller på vinden och bara dra en kabel.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av CeeM:

@michelsson: Finns ett antal relativt billiga som klarar plex, men alla jag provat har varit struliga och buggiga.
Jag kör med http://www.asrock.com/mb/intel/q1900dc-itx/ i ett minitower chassi. Helt fläktlöst. Openmediavault som OS (Helt fantastiskt)

Sen kan du ju alltid ställa den i garderoben eller på vinden och bara dra en kabel.

Interassant! Hur klarar den av att spela höguplöstmaterial, t ex fullHD? Står ingen info kring vilken HDMI-version det är, men förutsätter att det inte är 2.0 då den är från 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av michelsson:

Hej!

Finns det någon relativt billig färdig lösning som klarar att transcoda Plex?
Har dålig koll på just detta. Använder nu min stationära (i5, 8gb ram, gtx 970 etc) till detta ändamål men den låter lite väl högt och att ha på dygnet runt är inget val för mig. Inte då det gäller den.

Så det hade varit perfekt med något mindre som dels inte låtar så mycket och som man kan ha på 24/7. Sedan vore det perfekt med en inbyggd torrent-klient också men det gissar jag att de flesta har.

Vad säger ni?

//Thomas

Frågan är ju också hur många strömmar du kommer ha igång samtidigt. Jag ligger oftast mellan 2-3 st samtidigt och behövde lite mer kraft. Kör i3an i sign och den sköter det utmärkt. Står på dygnet runt i garderoben.

Permalänk
Skrivet av CeeM:

@michelsson: Finns ett antal relativt billiga som klarar plex, men alla jag provat har varit struliga och buggiga.
Jag kör med http://www.asrock.com/mb/intel/q1900dc-itx/ i ett minitower chassi. Helt fläktlöst. Openmediavault som OS (Helt fantastiskt)

Sen kan du ju alltid ställa den i garderoben eller på vinden och bara dra en kabel.

Tack för snabbt svar, och det lät väldigt intressant! Har tyvärr lite dålig koll på detta. Kan man bygga ihop ett sådant här på t.ex. inet eller liknande? med allt som man behöver så att säga.

Permalänk
Skrivet av kex:

Frågan är ju också hur många strömmar du kommer ha igång samtidigt. Jag ligger oftast mellan 2-3 st samtidigt och behövde lite mer kraft. Kör i3an i sign och den sköter det utmärkt. Står på dygnet runt i garderoben.

Tack för snabbt svar! Kommer ha igång 1-2st max, som vanligast 1 ström Ja en i3 bör räcka för mig.

Permalänk
Skrivet av CeeM:

@michelsson: Finns ett antal relativt billiga som klarar plex, men alla jag provat har varit struliga och buggiga.
Jag kör med http://www.asrock.com/mb/intel/q1900dc-itx/ i ett minitower chassi. Helt fläktlöst. Openmediavault som OS (Helt fantastiskt)

Sen kan du ju alltid ställa den i garderoben eller på vinden och bara dra en kabel.

Skrivet av kex:

Frågan är ju också hur många strömmar du kommer ha igång samtidigt. Jag ligger oftast mellan 2-3 st samtidigt och behövde lite mer kraft. Kör i3an i sign och den sköter det utmärkt. Står på dygnet runt i garderoben.

Jag lånar tråden lite för en ganska konstig fråga, men hoppas ni förstår. Vilken enhet är det som egentligen "spelar upp" materialet?

Säg att ja har en Plex-server på något likt g1900dc-itx, och sedan plex-appen på min apple-TV. Vilken av enheterna är det som transcodar och spelar upp materialet? Jag tänker att Servern endast strömmar över materialet till Apple-TVn som sedan spelar upp materialet? Stämmer det? Isåfall behöver man ju inte ha några särskilda specs på servern. Bara något som klarar av att hålla en server uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Jag lånar tråden lite för en ganska konstig fråga, men hoppas ni förstår. Vilken enhet är det som egentligen "spelar upp" materialet?

Säg att ja har en Plex-server på något likt g1900dc-itx, och sedan plex-appen på min apple-TV. Vilken av enheterna är det som transcodar och spelar upp materialet? Jag tänker att Servern endast strömmar över materialet till Apple-TVn som sedan spelar upp materialet? Stämmer det? Isåfall behöver man ju inte ha några särskilda specs på servern. Bara något som klarar av att hålla en server uppe?

Det beror på om enheten kan spela ut materialet utan att servern transcodar. Servern behöver enbart trasncoda videon om spelaren ej stödjer att spela upp format X direkt och därför transcodar server on the fly till vad som nu kan tänkas behöva.
Detta gäller även kvalité inställningar. Vill du spela upp en 1080p video i t.ex. 480p av någon anledning så transcodar servern om det till 480p för att sedan skicka till klienten.

Så det beror som sagt på video format, vilken enhet som spelar upp det och kvalité inställningar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@skotten1991
Apple Tv 4 kan inte själv tanscoda så du behöver då en server som klarar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

@michelsson: Finns ett antal relativt billiga som klarar plex, men alla jag provat har varit struliga och buggiga.
Jag kör med http://www.asrock.com/mb/intel/q1900dc-itx/ i ett minitower chassi. Helt fläktlöst. Openmediavault som OS (Helt fantastiskt)

Sen kan du ju alltid ställa den i garderoben eller på vinden och bara dra en kabel.

Snor tråden lite, har några funderingar om Openmediavault:

  • Vet du om man kan lägga till en existerande RAID-konfiguration (kör Ubuntu just nu)

  • Vet du om man kan installera Nginx och köra webhosting i bakgrunden?

Permalänk

Vad tror ni om dessa? Tror ni laddaren fungerar tillsammans med moderkortet?

Har ni tips på nåt chassi?

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=200299q1,136102q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av michelsson:

Vad tror ni om dessa? Tror ni laddaren fungerar tillsammans med moderkortet?

Har ni tips på nåt chassi?

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=200299q1,136102q...

Ska passa fint. Ang. Chassi så beror det ju på lite om du vill ha det framme så det ska vara litet och snyggt. Annars rekommenderar jag ett större så du kan få plats med flera hårddiskar i framtiden.

Och som det tidigare sagts så beror det ju på vilken enhet du har som spelare och vad den klarar för format. Min NAS har nog aldrig behövt jobba speciellt hårt då jag har stöd för alla filformat jag provat. Har samsung 4k tv samt Nvidia shield tv som spelare.

Permalänk
Medlem

@Can0n: Raid config borde inte vara några problem. Webhosting finns men inget jag har testat eller kan något om.

Permalänk
Skrivet av CeeM:

Ska passa fint. Ang. Chassi så beror det ju på lite om du vill ha det framme så det ska vara litet och snyggt. Annars rekommenderar jag ett större så du kan få plats med flera hårddiskar i framtiden.

Och som det tidigare sagts så beror det ju på vilken enhet du har som spelare och vad den klarar för format. Min NAS har nog aldrig behövt jobba speciellt hårt då jag har stöd för alla filformat jag provat. Har samsung 4k tv samt Nvidia shield tv som spelare.

Okej, låter bra. Helst så litet som möjligt, har du något förslag? Så den klarar inte av att transcoda en film ifrån Plex till t.ex. Chromecast?

Permalänk
Medlem

Det som funkar för mej är att ha en NAS där jag lagrar filer samt har plex server på. Sen ha en liten men kraftfull htpc vid tv som har plex-klienten, denna htpc har jag också när jag strömmar spel genom steam m.m . Man skulle också kunna låta htpc ha själva plex-servern installerat om man vill gå genom den och transcoda till andra enheter tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

2000 passmark för att transcoda 1080p till tex mobiler eller appletv, per stream. Detta är egentligen allt du behöver veta när du väljer hårdvara

Hade inte köpt en j1900 om kravet är 1080p transcoding. En skylake celeron eller pentium är dock ett bra val, och sen låter faktiskt fläkten i princip aldrig mer än vid hög belastning. Du kan ju även köpa pico psu till en sådan lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av michelsson:

Hej!

Finns det någon relativt billig färdig lösning som klarar att transcoda Plex?
Har dålig koll på just detta. Använder nu min stationära (i5, 8gb ram, gtx 970 etc) till detta ändamål men den låter lite väl högt och att ha på dygnet runt är inget val för mig. Inte då det gäller den.

Så det hade varit perfekt med något mindre som dels inte låtar så mycket och som man kan ha på 24/7. Sedan vore det perfekt med en inbyggd torrent-klient också men det gissar jag att de flesta har.

Vad säger ni?

//Thomas

Om du letar en färdig lösning, minus hårddisk, är denna mycket prisvärd och kan strömma 1080p utan problem. Dessutom tyst och relativt energisnål. https://www.dustinhome.se/product/5010856998/proliant-ml10-v2...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:

Skulle denna palla transcoda 2st 1080P filmer samtidigt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9279748/
(Edit: Img taggarna vägrade fungera =()

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Lånar tråden lite:

Skulle denna palla transcoda 2st 1080P filmer samtidigt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9279748/
(Edit: Img taggarna vägrade fungera =()

Oja. Det ska inte vara några problem.

Skickades från m.sweclockers.com