När behövs mer än 4GB grafikminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är av en annan skola. Mitt ideal är när man optimerar sin kod och finner en stolthet i att koden blir liten, snabb och inte drar mer resurser än den behöver. Minnet finns ju där, så det är inget fel att använda det egentligen, det finns ingen nackdel. Men när man inte ser något straff på prestandan hos korten som har mindre minne än vad som "behövs" så är min tolkning att koden stoppar in saker som den egentligen inte behöver i minnet och det kallar jag för lathet.

Fast den stoppar inte in, den allokerar bara.

Sedan värt att nämna så har både Nvidia och AMD sina sätt att komprimera och hantera VRAM så vet inte om man kan riktigt jämföra rakt av baserat på storleken. Dock om drivrutiner optimerar VRAM under D3D12 och Vulkan är en bra fråga, förmodligen är det upp till utvecklaren då att hantera olika tekniker för minnesallokering.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av giplet:

Jag är av en annan skola. Mitt ideal är när man optimerar sin kod och finner en stolthet i att koden blir liten, snabb och inte drar mer resurser än den behöver. Minnet finns ju där, så det är inget fel att använda det egentligen, det finns ingen nackdel. Men när man inte ser något straff på prestandan hos korten som har mindre minne än vad som "behövs" så är min tolkning att koden stoppar in saker som den egentligen inte behöver i minnet och det kallar jag för lathet.

Jag var lite inne på att inte slänga ut texturer så länge plats finns i vram, för minne som bara är allokerat duger det ju lika bra att låna vanligt ram.

Skrivet av Commander:

Fast den stoppar inte in, den allokerar bara.

Sedan värt att nämna så har både Nvidia och AMD sina sätt att komprimera och hantera VRAM så vet inte om man kan riktigt jämföra rakt av baserat på storleken. Dock om drivrutiner optimerar VRAM under D3D12 och Vulkan är en bra fråga, förmodligen är det upp till utvecklaren då att hantera olika tekniker för minnesallokering.

AMD verkar verkligen har rykt upp sig med sin minneshantering i Fury (kanske även för 380 och 380x) .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

Spelar du i upplösningar över 1080p så är det dags att börja se sig om efter GPU med 4GB+

Permalänk
Hedersmedlem

Här är ett intressant test där samma grafikkort med olika mängd VRAM används.
http://www.techspot.com/review/1114-vram-comparison-test/

Det intressanta är först och främst att det är väldigt liten skillnad mellan 4GB och 8GB VRAM. (2GB till 4GB är större skillnad, så mindre än 4GB VRAM ska man inte ha idag) Det andra är att högre upplösning inte verkar gynna korten med mer VRAM. Kolla tex på Rainbow Six. På 1080p Ultra är det skillnad mellan 4GB och 8GB, men när man skruvar upp upplösningen till 1600p så försvinner skillnaden. Det beror förmodligen på att den högre upplösningen är tyngre för kortet att rendera. Det är inte längre minnet som är flaskhalsen.

Det hade varit intressant att ha med ännu högre upplösningar i testet, men det är ändå intressant att se hur vilka skillnader olika mängd VRAM på samma kort faktiskt ger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Spelar du i upplösningar över 1080p så är det dags att börja se sig om efter GPU med 4GB+

Om det stämmer så borde inte ett Fury x kunna vara snabbare än ett 980Ti i 3840x2160 eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Datavetare

Illustrativt exempel på vad man kan förvänta sig i lägen där VRAM faktiskt tar slut, kolla in prestanda med maxade inställningar i 4k i Division för 2-4 GB korten: 3,5 FPS oavsett kort (950 till 980)

Detta exempel belyser också vilket icke-problem VRAM är för dagens mellanklasskort, redan innan 4 GB VRAM blir en flaskhals har man redan nått en nivå där genomsnittlig FPS för toppkorten ligger på 30-40 FPS.

Det lite underliga är att 950 inte riktigt ser ut att fått helt slut på VRAM i 2560x1440 och så vitt jag vet finns det bara 2 GB versioner av det kortet.

Notera också att maxade inställningar i Division innefattar 4x MSAA. 4x MSAA kräver lika mycket mer VRAM jämfört med samma upplösning/inställning med MSAA avslaget som att man går från 1920x1080 till 3840x2160 (4k). Detta stämmer väl överens med de tester The TechReport tidigare gjorde, 4 GB VRAM blir ett problem just runt 3840x2160 4x MSAA alt. 7680x4320 utan MSAA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

jag gick i VRAM taket redan under 2014 när jag körde GTX 780 Ti SLI i 1440p och valde att sälja de ena kortet för att inte bottlenecka mitt system så brutalt och hittills har jag klarat mig bra i nyare spel men kör inte på ultra settings längre utan brukar lira på high settings utan AA

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

jag gick i VRAM taket redan under 2014 när jag körde GTX 780 Ti SLI i 1440p och valde att sälja de ena kortet för att inte bottlenecka mitt system så brutalt och hittills har jag klarat mig bra i nyare spel men kör inte på ultra settings längre utan brukar lira på high settings utan AA

Det stämmer iofs att vissa spel skulle kunna göra slut på allt minnet i ett GTX 780 Ti, men du får det att låta överdrivet dramatiskt. Det hade förmodligen räckt att sänka AA-inställningen ett steg för att lösa problemet. Om man slutar förvänta sig att bara kunna dra upp alla reglagen till max utan istället fundera lite på vilka inställningar man behöver sänka lite så klarar man sig långt till och med på 3GB VRAM.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Mer än 4GB behövs när applikationen behöver mer än 4GB.

Djupt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@robbankentor: Det är inte bara mängden som spelar in, utan även hastigheten på det. HBM1 är ju ca 4 ggr snabbare än GDDR5, så om i en grov förenkling antar att hastighet*storlek skalar linjärt så skulle ett GDDR5 kort behöva ha 4 ggr mer minne för att hålla jämna steg med en viss mängd HBM1, så i detta fallet så skulle Nvidia korten behöva 16 GB VRAM för att hålla jämna steg med AMD Fury kortens 4 GB.

Jag förstår varken var du får 4ggr snabbare eller din slutsats ifrån. Slutsatsen stämmer helt enkelt inte, minnesbandbredden skalar inte med storleken och jämför man det snabbaste GDDR5 kortet med HBM1 så är det 1/3 snabbare. (Grenada gentemot Fiji.) (Själv har man klockat GDDR5 till cirka 450GB/s )

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det stämmer iofs att vissa spel skulle kunna göra slut på allt minnet i ett GTX 780 Ti, men du får det att låta överdrivet dramatiskt. Det hade förmodligen räckt att sänka AA-inställningen ett steg för att lösa problemet. Om man slutar förvänta sig att bara kunna dra upp alla reglagen till max utan istället fundera lite på vilka inställningar man behöver sänka lite så klarar man sig långt till och med på 3GB VRAM.

var mest för att få tillbaka så mycket pengar som möjligt från ett kort som inte arbetade optimalt i SLI ändå, gick ju givetvis att få till balanserade inställningar men belastningen blev aldrig särskilt hög på andra kortet så det var klart och tydligt mitt VRAM som flaskade.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

XCOM 2 samt Rise of the Tomb Raider använder redan över 3GB i 1080p (hur mycket vet jag ej), vill byta ut mina gamla 7970 mot Polaris (minst 8GB) så fort som möjligt...

Edit: mätt med Afterburner, bekräftat i form av fryslagg

Permalänk
Medlem

Jag tycker utvecklare borde ge ut sina rekommendationer för respektive upplösning 1080p, 1440p och 4K Vad bästa kortet för att hålla sig runt 60FPS så man vet hur mycket VRAM man behöver. Nu med massa stortitlar ute, låt oss säga Far Cry: Primal, The Division och Hitman.

Rekommendationerna är bara för 1080p men inget ord om 1440p eller 4K.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Undantaget 3e-part moddar med texturpacks som är brutalt högupplösta finns det idag ingen titel alls som aktivt använder mer än 4 GB VRAM en i 4k, 3 GB VRAM verkar vara tillräckligt så länge man håller sig till 1920x1080 och möjligen även 2560x1400.

Sett många sidor som mäter vad de tror är VRAM användning med kort som 980 Ti (6 GB VRAM), 390 (8 GB VRAM) och till och med Titan X (12 GB VRAM), fått en siffra som är > 4 GB och konstaterat att spelet minsann behöver > 4 GB VRAM. Författaren till dessa artiklar har då överhuvudtaget inte fattat hur VRAM hanteras, inte insett skillnaden i allokerad mängd VRAM och mängd VRAM som aktivt används.

Här är ett väldigt illustrativt exempel med Rise of the Tomb Raider
http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/RoTRDX12/RoTR%20VRAM%20fix.jpg
Hur mycket VRAM är det som aktivt används i detta spel? Svaret är: går inte att säga givet denna information. Däremot kan man konstatera att en bana i detta spel verkar bestå av minst 6-7 GB data då allokerad mängd VRAM är 4 GB för 970/380, 6 GB för 980 Ti och 6-7 GB för 390 (sedan kan man fråga sig varför 290 bara använder 3,6 GB, är det inte 970 som folk gapar om har 3,5 GB?).

Då inte ens 970/980 får "frame-drops" (se nedan) i detta spel är det uppenbart att mängd VRAM som aktiv används är < 4 GB, om det flyter bra på 290 kan man även konstatera att den mängd som används aktivt är <= 3,6 GB.
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_2560x1440_PLOT.png
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_2560x1440_PLOT_0.png
Är en del spikar på Fury-korten som inte finns för 390, så något lurigt är det med 4 GB VRAM för AMD men varken 970 eller 980 uppvisar dessa.

Lustigt nog blir spikarna för Nano lite mindre uttalade i 4k, inte heller här visar 970 spikar (även om absolut FPS är på nivå ospelbart här, dock inte p.g.a mängd VRAM)
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_3840x2160_PLOT_0.png

Alla dessa stats du postar i ämnet angående VRAM användning ser rimliga ut i de exempel du hittat. Men det låter verkligen märkligt att hela datorvärlden (förutom du) skulle vara omedvetna om att de faktiskt mäter allokerad VRAM mängd snarare än faktiskt användning.
Ta t.ex. den erkände W1zzard på techpowerup som hävdar att det finns gott om VRAM usage på långt över 4GB i många spel. Kolla bara på de artiklar/recensioner han skrivit.

Jag kommenterade dessutom detta ämne i en annan tråd men tror inte jag fick något svar. Kortfattat så spekulerade jag i att den större allokering som sker på grafikkort med gott om VRAM görs för att GPUn ska få fritt spelrum och inte behöva begränsas i något fall. Vet inte om det ligger någonting i det.

Permalänk
Moderator
Testpilot

För att expandera lite på vad @Yoshman har varit inne på ovan så är det väldigt tydligt att spelen använder mer minne om det finns mer totalt minne. Titta på VRAM användningen men även användningen av system RAM. Bägge ökar i takt med att det finns mer minne att tillgå. Detta stödjer vidare den teorin om att spelmotorerna allokerar mer minne om det finns tillgängligt. Är det nödvändigt att ha det, det är en annan fråga. Givetvis så finns det säkert vissa fördelar med att spelmotorn kan allokera mer minne, t.ex. en sådan sak som risken för "stutter" minskar när datorn behöver tömma och ladda resurser i minnet.

VRAM

RAM

VRAM

RAM

VRAM

RAM

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare

@Dinoman: när vi pratar DX11 och tidigare, samt OpenGL, är det faktiskt främst drivers som bestämmer vad som exakt ligger i VRAM och vad som får ligga kvar i "vanligt" RAM.

I DX12/Vulkan är det däremot helt upp till applikationen att styra vad som ligger VRAM.

En rätt självklar policy för drivers är ju att aldrig slänga ut något så länge som det finns mer VRAM att tillgå, finns i praktiken en del saker i VRAM som inte kommer behövas igen när man har kort med väldigt mycket VRAM.

Skrivet av Kunzite:

Alla dessa stats du postar i ämnet angående VRAM användning ser rimliga ut i de exempel du hittat. Men det låter verkligen märkligt att hela datorvärlden (förutom du) skulle vara omedvetna om att de faktiskt mäter allokerad VRAM mängd snarare än faktiskt användning.
Ta t.ex. den erkände W1zzard på techpowerup som hävdar att det finns gott om VRAM usage på långt över 4GB i många spel. Kolla bara på de artiklar/recensioner han skrivit.

Jag kommenterade dessutom detta ämne i en annan tråd men tror inte jag fick något svar. Kortfattat så spekulerade jag i att den större allokering som sker på grafikkort med gott om VRAM görs för att GPUn ska få fritt spelrum och inte behöva begränsas i något fall. Vet inte om det ligger någonting i det.

Jag är långt ifrån ensam om att "veta" detta, enklast är att läsa på hur DX11 drivare fungerar. Finns även tech-siter som är fullt medvetna och påpekar att det är skillnad på mängd aktiv använt VRAM och allokerat VRAM.

Samma princip gäller hur ditt OS hanterar "vanligt" RAM. Har 16 GB i min latop, allt är allokerat men över hälften används enbart som "cache" och rapporteras som "fritt av både Windows, OSX och Linux".

Edit: sökte som hastigast hur man kan läsa ut hur VRAM används, verktyg som GPU-Z verkar använda NVML (AMD har ett liknande verktyg vid namn ADL_SDK). Strukturen i NVML som används till att läsa ut mängden fritt VRAM säger detta

* unsigned long long total Total installed FB memory (in bytes). * unsigned long long free Unallocated FB memory (in bytes). * unsigned long long used Allocated FB memory (in bytes). Note that the driver/GPU always sets aside a small amount of memory for bookkeepin

Notera att även om sista medlemmen heter "used" så säger dokumentationen att det handlar om allokerad mängd VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Dinoman:
Raise of Tom Raider är verkligen törstigt.
Vore trevligt med en länk till testet, verkar intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För att expandera lite på vad @Yoshman har varit inne på ovan så är det väldigt tydligt att spelen använder mer minne om det finns mer totalt minne. Titta på VRAM användningen men även användningen av system RAM. Bägge ökar i takt med att det finns mer minne att tillgå. Detta stödjer vidare den teorin om att spelmotorerna allokerar mer minne om det finns tillgängligt. Är det nödvändigt att ha det, det är en annan fråga. Givetvis så finns det säkert vissa fördelar med att spelmotorn kan allokera mer minne, t.ex. en sådan sak som risken för "stutter" minskar när datorn behöver tömma och ladda resurser i minnet.
...

Det stämmer nog mycket bra. Dock skiljer sig min minnesanvändning drastiskt mot dina screens, speciellt i XCOM 2. Var nämligen uppe i 19GB allokerat RAM (av 32GB). VRAM var maxat på 1080p (med FXAA) och ville tydligen ha en bra bit över 3GB VRAM då det började toklagga. Sänkte skuggor/texturer så det hamnade på mellan 2.7-2.9, vipps så låg det på 60 fps igen.

Tomb Raider (med senaste DX12 patchen) allokerar något över 10GB RAM i smågrottorna i början, möjligtvis mer på andra ställen.

Dock vet jag inte hur drivrutinerna hanterar det när VRAM blir fullt, kan ju hända att det slängs i RAM (därav den höga RAM användningen) tills det inte går längre. Det är inget som har crashat, bara fryslaggat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det stämmer nog mycket bra. Dock skiljer sig min minnesanvändning drastiskt mot dina screens, speciellt i XCOM 2. Var nämligen uppe i 19GB allokerat RAM (av 32GB). VRAM var maxat på 1080p (med FXAA) och ville tydligen ha en bra bit över 3GB VRAM då det började toklagga. Sänkte skuggor/texturer så det hamnade på mellan 2.7-2.9, vipps så låg det på 60 fps igen.

Tomb Raider (med senaste DX12 patchen) allokerar något över 10GB RAM i smågrottorna i början, möjligtvis mer på andra ställen.

Dock vet jag inte hur drivrutinerna hanterar det när VRAM blir fullt, kan ju hända att det slängs i RAM (därav den höga RAM användningen) tills det inte går längre. Det är inget som har crashat, bara fryslaggat.

Det är möjligt att göra så, via det delade minnet och det verkar ofta göras så.
Har du W10 kan du kika i DXdiag hur mycket minne kortet kan använda (ofta nästan halva arbetsminnet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är möjligt att göra så, via det delade minnet och det verkar ofta göras så.
Har du W10 kan du kika i DXdiag hur mycket minne kortet kan använda (ofta nästan halva arbetsminnet).

25 513 MB

Permalänk
Medlem

division på 1080i ultra läget använder 2.5 GB av 4 på mitt 980. får ca 60 fps.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

asså vissa som kommenterar om sina 960//380/970 etc ni kan ju inte köra på så pass höga spel inställningar med 50-60 dps för att ni ska komma upp i vram anvädningen som visas i vissa tester. Man testar inte nya spela i 2-4k upplösning med 970 eller lägre kort ändå för det är inte hållbart.

Skrivet av Netforce:

division på 1080i ultra läget använder 2.5 GB av 4 på mitt 980. får ca 60 fps.

1080i då har du ju typ bara 30 fps

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

25 513 MB

He he,

Jag torde ha något liknande.
Sitter inte vid min ordinarie nu utan en som bara har 16 GB, varav 15 är åtkomligt (AMD 7850k APU), och ett kort med 2 GiB vram (R7 360), 9677GiB.

Förutom att hindra en krasch, kan det ju användas till att temporärt lagra texturer som inte används för tillfället, så görs ju i Fury i dag på ett riktigt smart sätt.
Betydligt snabbare att läsa in dessa texturer från minnet än från disk.

Med 8 GiB arbetsminne, hade det nog smällt betydligt tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

...
Förutom att hindra en krasch, kan det ju användas till att temporärt lagra texturer som inte just nu används, så görs ju i Fury i dag på ett riktigt smart sätt.
...

Det är ju trevligt att det verkar funka i praktiken också då det var inte länge sedan det bara tokdog med "out of memory", vad jag minns så hanterade Windows inte detta helt problemfritt och drogs med ner i skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

1080i då har du ju typ bara 30 fps

Jag antar man manuellt får inserta ett space där för att meningen skall bli korrekt

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_2560x1440_PLOT_0.png
Är en del spikar på Fury-korten som inte finns för 390, så något lurigt är det med 4 GB VRAM för AMD men varken 970 eller 980 uppvisar dessa.

Lustigt nog blir spikarna för Nano lite mindre uttalade i 4k, inte heller här visar 970 spikar (även om absolut FPS är på nivå ospelbart här, dock inte p.g.a mängd VRAM)
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_3840x2160_PLOT_0.png

Om man ser på den nya grafen så är Frametime axeln omskalad till 100ms vilket gör att de ser mindre ut. Just to point it out!

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara bra att förklara vad som menas med allokerat minne, för de som inte vet.
Det betyder i stort sätt att programmet reserverat en viss mängd minne, allt behöver alltså inte användas, programmet har bara reserverat minnesmängden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

@Dinoman:
Raise of Tom Raider är verkligen törstigt.
Vore trevligt med en länk till testet, verkar intressant.

Sidan är på ryska men man kan välja google english.

http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/rise-of-the-tomb-raider...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det stämmer nog mycket bra. Dock skiljer sig min minnesanvändning drastiskt mot dina screens, speciellt i XCOM 2. Var nämligen uppe i 19GB allokerat RAM (av 32GB). VRAM var maxat på 1080p (med FXAA) och ville tydligen ha en bra bit över 3GB VRAM då det började toklagga. Sänkte skuggor/texturer så det hamnade på mellan 2.7-2.9, vipps så låg det på 60 fps igen.

Tomb Raider (med senaste DX12 patchen) allokerar något över 10GB RAM i smågrottorna i början, möjligtvis mer på andra ställen.

Dock vet jag inte hur drivrutinerna hanterar det när VRAM blir fullt, kan ju hända att det slängs i RAM (därav den höga RAM användningen) tills det inte går längre. Det är inget som har crashat, bara fryslaggat.

Ja det gäller ju att matcha inställningarna med de som körs i testet samt att jämföra RAM-användning är helt meningslöst eftersom det är för hela systemet och gud vet vad du sitter på för program. Däremot kan man jämföra med samma dator med olika minnesmängder och exakt samma setup.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

XCOM 2 samt Rise of the Tomb Raider använder redan över 3GB i 1080p (hur mycket vet jag ej), vill byta ut mina gamla 7970 mot Polaris (minst 8GB) så fort som möjligt...

Edit: mätt med Afterburner, bekräftat i form av fryslagg

Det var märkligt, jag spelar Rise of The Tomb Raider i 1440p med allt på High med ett Fury 4gb och jag har aldrig haft något sånt problem..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F