Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Kolla här http://stores.ebay.co.uk/mizucooling?_trksid=p2047675.l2563 , hela Barrows sortiment från UK (inga tull/moms problem) och lite annat smått och gott. Jag lägger en beställning på hardline fittings osv , kan rapportera senare om leveranstider, kvalitet på grejor osv.

Grymt! Mer överskådligt än Ali och förhoppningsvis snabbare levtider.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Intressant, lockar lite att beställa fittings här i från, men samtidigt är jag inne på min första vattenkylning och är väldigt osäker på te.x kvantitet, så beställer nog från Inet ändå där jag kan lämna tillbaka eventuellt oanvända förpackningar gratis.

Beställde radiatorer från CoolerKit nyligen, skulle lämna tillbaka dom av anledningar, och frakten tillbaka gick på 250:- ... palla det.

Just därför betalar jag allt sådant med Paypal - de står för returen! Funkar prima, aldrig haft problem.
Annars är det Santanders Mastercard (en av dem, Mitt Köp heter det tror jag) som man kan betala med och få returkostnaderna tillbaka.

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/refunded-returns

Update - har precis fått min externradiator levererad

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Just därför betalar jag allt sådant med Paypal - de står för returen! Funkar prima, aldrig haft problem.
Annars är det Santanders Mastercard (en av dem, Mitt Köp heter det tror jag) som man kan betala med och få returkostnaderna tillbaka.

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/refunded-returns

Update - har precis fått min externradiator levererad

wtf?? hade ingen aning om detta! ska titta närmare på det.

Glöm inte ge oss en recension!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du får nog ta fram en dremel och borra nya hål för fästena

Dräneringsport har jag en vid utlopp från pumptoppen, men tänkte även sätta en i botten med T koppling, vid slangen från rad till gpu. Vart man sätter den verkar inte spela större roll, men de gör livet så mycket enklare!

Verkar som att jag kom undan med en speciell bracket, om inte åker borrmaskinen fram

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Vet inte vad jag gör för fel när jag slänger i saker i varukorgen. Men fraktkostnaden blir ju nästan lika mycket som varorna jag beställer?

hur mycket billigare blir det i SEK egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sc 600 pump

SC 600 ca 120-130kr inkl frakt (ebay).
Ca 6W oavsett vad de anger.
Jag tycker att trycket verkar bra, flödet är ok men inget speciellt.
Testade att sätta tummen för utloppet efter 2 (gamla)block vilket resulterade i vattensprej över halva köket.

Får väl testa tryckhöjden med en vattenslang när det blir lite varmare ute. (Bekväm som man är o saknar manometer för mindre än 1bar)

Den vibrerar inget speciellt, den har ett lite vinande ljud. Men är väldigt tyst. Viker jag slangen så blir den ännu tystare iom att flödet minskar. Lite svårt att avgöra hur tyst den är då fläkten i nätagget inte är jättetyst.

Axeln verkar vara keramisk eller liknande. Är den plast så är det väldigt hård plast.
Impellermagneten är rejält tilltagen. Mycket större diameter än t.ex ek dcp 4.

Har stått o gått i köket nu i ca 6h o håller jag i pumpen så kan jag ana att den är aningen varmare än omgivningen. Vilket bör betyda att den dumpar effekten "bra" i vattnet.

Sista bilden utlopp efter block ca 1dm från kanten i ca 2l behållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

SC 600 ca 120-130kr inkl frakt (ebay).
Ca 6W oavsett vad de anger.
Jag tycker att trycket verkar bra, flödet är ok men inget speciellt.
Testade att sätta tummen för utloppet efter 2 (gamla)block vilket resulterade i vattensprej över halva köket.

Får väl testa tryckhöjden med en vattenslang när det blir lite varmare ute. (Bekväm som man är o saknar manometer för mindre än 1bar)

Den vibrerar inget speciellt, den har ett lite vinande ljud. Men är väldigt tyst. Viker jag slangen så blir den ännu tystare iom att flödet minskar. Lite svårt att avgöra hur tyst den är då fläkten i nätagget inte är jättetyst.

Axeln verkar vara keramisk eller liknande. Är den plast så är det väldigt hård plast.
Impellermagneten är rejält tilltagen. Mycket större diameter än t.ex ek dcp 4.

Har stått o gått i köket nu i ca 6h o håller jag i pumpen så kan jag ana att den är aningen varmare än omgivningen. Vilket bör betyda att den dumpar effekten "bra" i vattnet.

http://forumbilder.se/F97S1/image-713013505.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image23402335.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image254342175.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image-1030829568.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image-976798443.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image1181864967.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image128641302.jpg
http://forumbilder.se/F97S1/image-766926004.jpg
Sista bilden utlopp efter block ca 1dm från kanten i ca 2l behållare.

Får tacka för ett utförligt test sitter med min på skrivbordet men har för tillfället inen möjlighet att testa den :/

Verkar som de endå är en okej pump ? att flödet inte är jätte högt är väll logist då den är specad för 600 liter i timmen och de får man alltid ta med en nypa salt då de är oftast mäts i lab miljö med optimala förhållanden.

Vibrerar den mycket ?

Edit:
såg att du skrev gällande vibrationer, vad jämför du emot ? Har du någon erfarenhet från andra pumpar ?

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Får tacka för ett utförligt test sitter med min på skrivbordet men har för tillfället inen möjlighet att testa den :/

Verkar som de endå är en okej pump ? att flödet inte är jätte högt är väll logist då den är specad för 600 liter i timmen och de får man alltid ta med en nypa salt då de är oftast mäts i lab miljö med optimala förhållanden.

Vibrerar den mycket ?

Edit:
såg att du skrev gällande vibrationer, vad jämför du emot ? Har du någon erfarenhet från andra pumpar ?

Jag tycker den verkar okej. Speciellt sett till priset..
Ska provköra den ett tag till. Men om den fungerar som den ska så kommer jag nog köra den istället för min ek dcp 4 som inte är tyst.
Flödet är ju inte så viktigt.

Sen är nog inte dessa gamla block (polarflo & dangerden) lika restrektiva som mina nuvarande ek (även om de heter highflow). Samt att jag inte har några radiatorer o provkör genom. Men jag tror inte det ska vara några problem då radiatorer inte är en förstrypning på samma vis.
Min bedömning är att det ska funka bra.

Vibrationer.
Har inte någon d5 t.ex att jämföra med. Men med någon cm skummgummi (eller liknande) under så finns det nog inget alls som kan fortplanta sig i chassit.
Har som sagt nu en ek dcp 4 som låter fast den står på skummgummi till förbannelse.

Beställde även för ett tag sedan en laing ddc från coolingstuff. Får väl se om den dyker upp någon gång..

Permalänk
Medlem

Okej så då var det dags att planera loopen! Här nedan är mitt förslag, vad tror ni? Det blir inte för bökigt? Komponenterna på bilden måste ingår i bygget. Template finns här om ni vill måla en egen loop!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Enda jag kan komma på att ändra (kom ihåg att jag är lekman på området) är raden i taket. Från 120 rad till 240 rad och sen ner till cpu kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Okej så då var det dags att planera loopen! Här nedan är mitt förslag, vad tror ni? Det blir inte för bökigt? Komponenterna på bilden måste ingår i bygget. Template finns här om ni vill måla en egen loop!

inte så förtjust i att slangar korsas personligen, tycker inte att det ser så bra ut. dock upp till dig, endast utseende.

några förslag.

Permalänk
Medlem

@versions: Ser mycket snyggare ut den första som du ritade upp, men tror han tänkt använda toppen på reservoaren som fill-port.

Kan ju även passa på och fråga ifall det finns bra fläktar för radiatorer men som inte är den vanliga tjockleken på 25mm utan tunnare? Glömde bort att jag behöver dra kablar vid reservoaren och radiatorn och har endast några millimeter till godo

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@versions: Ser mycket snyggare ut den första som du ritade upp, men tror han tänkt använda toppen på reservoaren som fill-port.

Kan ju även passa på och fråga ifall det finns bra fläktar för radiatorer men som inte är den vanliga tjockleken på 25mm utan tunnare? Glömde bort att jag behöver dra kablar vid reservoaren och radiatorn och har endast några millimeter till godo

Finns multiport-topp till EK RES X3. Har en sådan själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Kollat runt som fan på overclockers gällande barrow. Ska enligt vad jag läst där vara exakt samma som bitspowers fast utan loggan. Kollat runt rejält vart man kan få det man vill ha till bäst pris. Vill köra med röd vätska och primochill-slangarna man kan köpa på ek's hemsida är dyra och enligt tillverkarna inte bra för färgad vätska.

Så har kollat på caseking som har ek-sakerna jag är ute efter samt aliexpress efter fittings och liknande.

Blir bra många hundringar billigare än att ta ek rakt igenom och direkt från Slovakien då slutsumman inkl. frakt blir c:a 388€

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kollat runt som fan på overclockers gällande barrow. Ska enligt vad jag läst där vara exakt samma som bitspowers fast utan loggan. Kollat runt rejält vart man kan få det man vill ha till bäst pris. Vill köra med röd vätska och primochill-slangarna man kan köpa på ek's hemsida är dyra och enligt tillverkarna inte bra för färgad vätska.

Så har kollat på caseking som har ek-sakerna jag är ute efter samt aliexpress efter fittings och liknande.

http://imgur.com/naaxxt9.png

http://imgur.com/OV61yyh.png

Blir bra många hundringar billigare än att ta ek rakt igenom och direkt från Slovakien då slutsumman inkl. frakt blir c:a 388€

Cool, du får komma med ett utlåtande om barrow sen. Jag kör ju bitspower på alla böjda fittings och ek på raka. Inget fel på ek men bitspower känns helt klart mer gedigna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar, jag behöver lite snabba svar! Jag är hemskt sugen på att utöka min loop till mitt grafikkort då jag tycker fläktarna snurrar upp lite väl mycket när jag lirar. Det jag undrar över är om min 360 Rad EK Coolstream PE tillsammans med D5 Revo-pumpen är nog för att kyla både grafikkortet och mitt överklockade 4690K? Ponera att min processor ligger på runt 50 grader vid normalt spelande (Black Desert Online, BF4 etc) och grafikkortet kan hoppa upp till runt 67 grader när fläktarna snurrar på 60%. Kortet är förövrigt ett 980Ti SC+ från EVGA med fabriksklock.

Det är nämligen rätt svårt för mig att få plats med ytterligare en rad i chassit när reservoaren sitter som den gör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Mina damer och herrar, jag behöver lite snabba svar! Jag är hemskt sugen på att utöka min loop till mitt grafikkort då jag tycker fläktarna snurrar upp lite väl mycket när jag lirar. Det jag undrar över är om min 360 Rad EK Coolstream PE tillsammans med D5 Revo-pumpen är nog för att kyla både grafikkortet och mitt överklockade 4690K? Ponera att min processor ligger på runt 50 grader vid normalt spelande (Black Desert Online, BF4 etc) och grafikkortet kan hoppa upp till runt 67 grader när fläktarna snurrar på 60%. Kortet är förövrigt ett 980Ti SC+ från EVGA med fabriksklock.

Det är nämligen rätt svårt för mig att få plats med ytterligare en rad i chassit när reservoaren sitter som den gör.

Beror lite på vem du frågar.
CPU och GPU med endast en 360 är lite i minsta laget. Om du kör en värsting radiator, typ 100mm tjock så borde det nog gå.
Men du skriver att du dessutom kör överklockat. CPUn är nog inga problem, vad drar den, +100W? Problemet är snarare GPUn, har inte kollat upp vad den drar, men det låter som en massa värme som skall bort.

Säg att du gör det, och det fungerar.
Du blir av med fläkten på GPU, men fläktarna på din radiator kommer få det stressigt värre, så du flyttar ljudet dit.
Vad har du för chassi? Även om du bara får plats med en tunn radiator till, så skulle det göra väldigt gott.

Reservoaren går säkert att flytta på?

tryckfels nisse
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ser att du kryssat över 5.25" platserna. Skall dessa bort? Om den ryker, får du ju plats med 280mm radiatorer både uppe och i fronten?
Lopen ser lite omständig ut. Du planerar 5x 120mm.
En 120mm rad har en yta på 144cm2.
5x blir 720cm2. Om du istället rationaliserar bort en restriktion för pumpen. Den singel 120mm du planerat där bak, och går på två st 280 radiatorer, (En 140mm rad har en yta på 196cm2.) så får du en total kyl-yta på 784cm2.
140mm fläktar kan snurra långsammare än 120mm dito. En fläkt mindre som låter, osv...

En radiator är ingen stor restriktion i lopen, men ju mindre motstånd du har i systemet, destu effektivare blir lopen. "Många bäckar små..."
Hålet där bak kan du nytja för att balansera trycket i chassiet, beroende på vad du är ute efter. Vanligt vis vill man ju ha ett övertryck i chassit, så damm inte kan leta sig in, du kan mao blåsa in lite sval luft över moderkort/minnen den vägen med en fläkt på låga varv.
Vattenkylningen av CPU berövar ju faktiskt kring liggande komponenter viss kylning, då CPU fläkten försvinner till förmån för vattenblocket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ser att du kryssat över 5.25" platserna. Skall dessa bort? Om den ryker, får du ju plats med 280mm radiatorer både uppe och i fronten?
Lopen ser lite omständig ut. Du planerar 5x 120mm.
En 120mm rad har en yta på 144cm2.
5x blir 720cm2. Om du istället rationaliserar bort en restriktion för pumpen. Den singel 120mm du planerat där bak, och går på två st 280 radiatorer, (En 140mm rad har en yta på 196cm2.) så får du en total kyl-yta på 784cm2.
140mm fläktar kan snurra långsammare än 120mm dito. En fläkt mindre som låter, osv...

En radiator är ingen stor restriktion i lopen, men ju mindre motstånd du har i systemet, destu effektivare blir lopen. "Många bäckar små..."
Hålet där bak kan du nytja för att balansera trycket i chassiet, beroende på vad du är ute efter. Vanligt vis vill man ju ha ett övertryck i chassit, så damm inte kan leta sig in, du kan mao blåsa in lite sval luft över moderkort/minnen den vägen med en fläkt på låga varv.
Vattenkylningen av CPU berövar ju faktiskt kring liggande komponenter viss kylning, då CPU fläkten försvinner till förmån för vattenblocket.

Japp den är borta, men tyvärr får inte en 280mm radiator plats varken i toppen eller fronten, om jag ska ha en radiator på varje plats. Har mätt noggrant. Och därför satsade jag på 2x 240 istället Kommer köra mina fläktar i 700~RPM sen så kommer vara ljudlöst oavsett.

Ah är medveten om detta också, och har funderat i dessa banor också, men bestämde mig för en 120 bak i slutändan delvis för estetikens skull, det kommer se fett ut med slangar till en extra rad där bak Däremot har du rätt i att jag måste planera om loopen.

D5 pumpen jag har kommer nog inte ha problem med att driva loopen så det är inget jag hakar upp mig på. Men har faktiskt hakat upp mig på sistone att jag inte har någon ordentlig luftström över komponenterna, som du säger här. Oroar mig inte så mycket för trycket i chassit då det ändå är så sjukt öppet så kommer det spelar näst-intill ingen roll alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Japp den är borta, men tyvärr får inte en 280mm radiator plats varken i toppen eller fronten, om jag ska ha en radiator på varje plats. Har mätt noggrant. Och därför satsade jag på 2x 240 istället Kommer köra mina fläktar i 700~RPM sen så kommer vara ljudlöst oavsett.

Ah är medveten om detta också, och har funderat i dessa banor också, men bestämde mig för en 120 bak i slutändan delvis för estetikens skull, det kommer se fett ut med slangar till en extra rad där bak Däremot har du rätt i att jag måste planera om loopen.

D5 pumpen jag har kommer nog inte ha problem med att driva loopen så det är inget jag hakar upp mig på. Men har faktiskt hakat upp mig på sistone att jag inte har någon ordentlig luftström över komponenterna, som du säger här. Oroar mig inte så mycket för trycket i chassit då det ändå är så sjukt öppet så kommer det spelar näst-intill ingen roll alls.

Jag ser hur du menar...

Men jag har kollat lite på chassiet jag antar att du har, enligt din tagg. I den får det lätt plats 280 både i front och top.
Är det trångt, kan du köpa en "bracket" för att fästa pumpen på en radiator. Då kan du smacka upp den på front radiatorn.

Angående estetiken med slangar till en radiator där bak. Satt själv i samma sits.
Lösningen för mej var enkel. Vänd på radiatorn i toppen, så anslutningarna hamnar bak. Så har man slang/rör som går dit.

Det jag ser kan bli bökigt i Enthoo Pro M chassit, är front radiatorn, där sitter en avskiljare för nätagg i nedre delen. Men den går säkeret att demontera ifall det behövs. I alla fall finns där mer än nog med plats för dubbla 280, om man vill?

Igentligen spelar det ingen roll vad radiatorerna bekräftar, vilken variant du kör med, kylningen kommer räcka ändå. Varför jag är så glad föresprå¨kare för 140/280mm, är för att fläktarna blir så oerhört mycket effektivare när man kommer upp lite i storlek.
140or behöver inte ens snurra i 700rpm, för att kyla radiatorerna.

Här en bild på mitt, lite trångare chassi, med två 280or. 30mm i top, 60mm i fronten. Båda är max tjocklek.
Vore fronten tjockare, skulle inte Grafikkortet få plats. Skulle den i top vara tjockare, skulle den krocka med den i fronten.
(P.S. Som du ser, blir det rätt snygt med kromade kopparrör istället för slang.)
Lycka till, vad du än väljer. Det viktiga är ju att du själv blir nöjd. Kylningen kommer räcka till oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Jag har svårt att få två st 360 slim-raddar att räcka till. Har fått klocka ner min propp till stock pga att jag inte får bort värmen tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag har svårt att få två st 360 slim-raddar att räcka till. Har fått klocka ner min propp till stock pga att jag inte får bort värmen tillräckligt snabbt.

Om din tag stämmer, så ser jag add du kör en GPU?
Två 360, även "slim" borde klara det. Vad har du för fläktar? Snurrar de järnet och det räcker inte ändå? Eller har du dem på "fixed speed"? Med motstånd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Yes, den stämmer. Jag kör pwm så fläktarna varvar upp så mycket som behövs men problemet kanske är att jag bara får plats med två fläktar på toppradden då anslutningarna på den i fronten är i vägen för en tredje fläkt (dålig planering jag vet, mitt första custom loop-bygge). Kör totalt fem av dessa: Fractal Design Venturi HP-12 PWM 120mm samt en Prolimatec 140mm slim i bak för att dra ut värme.

Tillägg: GPU:n är hur sval som helst men CPU:n verkar lida av att ligga efter den i loopen trots att det är en rad emellan (dock den med bara två fläktar). Mitt kort är ett gansla törstigt ett (2x8-pin + 1x6-pin) och genererar en del värme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@wounds: Jag kollade spec på fläktarna. Bra prestanda på dem. Helt klart gjorda för att sitta på en radiator.
Om du har två "hotspots" i loopen, och den ena är sval medans den andra går var, låter skumt?
Att det saknas en fläkt på en radiator, minskar givetvis kylförmågan, men du borde ändå ha mer än tillräkligt..

Vad har du för block på CPUn? Har du koplat in/ut rätt? (Det gör skilnad)
Kom den med olika "jetplates"?
Eftersom du har hög temp (Vad är hög temp för dej?) på CPU, men GPU går sval, så låter det som att det strömmar dåligt över just den ytan som sitter över CPU. Felvänt kylblock? Fel jetplate? Saknas jetplate?
Slutligen, har du ordentlig cirkulation i loopen? Jag tror iofs inte att det är fel där, för då borde GPU också vara varm. Men det är ju bra om det strömmar så man kan se det i reservoaren. Vad har du för pump?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ja, det ska nog inte vara något fel på dem. Tänker också så att det inte borde göra SÅ stor skillnad med 2 eller 3 fläktar.

Här är hela specen:
2x Alphacool NexXxoS ST30 Full copper, Reservoar, EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump, CPU-Block, EK-Supremacy EVO X99 -Nickel, GPU-block Bitspower VG-NGTX980TIML Acrylic (specialgjort för 980ti Lightning). Anslutningarn är blandning av EK (raka) och Bitspower (böjda, samt mellankopplingar).

Eftersom CPU-blocket är gjort specifikt för X99 följde det bara med en jetplate. Hade lite luft i blocket men har fått ut det efterhand, var dessutom bara en liten bubbla i en hörnet. Jag är säker på att det är rätt kopplat, står "in" och "out" väldigt tydligt på blocket, dessutom finns en EK-logga som visar hur det ska sitta.

Jag tycker att det blir för varmt när jag kommer upp i 86 grader vid spel (OC 4,5 GHz @ 1,328V) när jag inte gick över 75 med min X61 Kraken. Att det är GPU:n som ställer till det är ganska tydligt då problemet uppstår vid spel. Kör jag bench bara på proppen med tex Intel ETU så kommer jag knappt upp i 70 grader med OC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

@Turbonisse: Ja, det ska nog inte vara något fel på dem. Tänker också så att det inte borde göra SÅ stor skillnad med 2 eller 3 fläktar.

Här är hela specen:
2x Alphacool NexXxoS ST30 Full copper, Reservoar, EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump, CPU-Block, EK-Supremacy EVO X99 -Nickel, GPU-block Bitspower VG-NGTX980TIML Acrylic (specialgjort för 980ti Lightning). Anslutningarn är blandning av EK (raka) och Bitspower (böjda, samt mellankopplingar).

Eftersom CPU-blocket är gjort specifikt för X99 följde det bara med en jetplate. Hade lite luft i blocket men har fått ut det efterhand, var dessutom bara en liten bubbla i en hörnet. Jag är säker på att det är rätt kopplat, står "in" och "out" väldigt tydligt på blocket, dessutom finns en EK-logga som visar hur det ska sitta.

Jag tycker att det blir för varmt när jag kommer upp i 86 grader vid spel (OC 4,5 GHz @ 1,328V) när jag inte gick över 75 med min X61 Kraken. Att det är GPU:n som ställer till det är ganska tydligt då problemet uppstår vid spel. Kör jag bench bara på proppen med tex Intel ETU så kommer jag knappt upp i 70 grader med OC.

tror att det är ganska normalt att grafikkortet styr processorns temperatur i spel. just nu ligger min gpu på 54c och processorkärnorna ligger också runt 50c men i stresstest ligger de bara runt 60c.

vad använder du för kylpasta?

Permalänk
Medlem

@wounds: För en custom loop, så är 80-90 grader en stooor "FAIL" om du frågar mej.
Jag kör AlphaCool 280x60 och en 280x30 med totalt fyra svarta Noctua. Om jag kör både CPU och GPU stress test (Prime95/Furmark) sammtidigt, för att riktigt koka vatten, så kommer min CPU upp i max 50 grader, GPUn har aldrig varit norr om 43 grader.
Detta när jag hade 31 grader i rummet.

Du skall inte ta mitt ord som någon lag på nått vis, men jag personligen har satt en absolut max gräns på 60 grader. Går jag över det så klockar jag ner. Någon annan kanske tycker 70 grader är OK? Vad vet jag? Men om man lagt ner tid och pengar på en costum loop så är ju tanken att man skall få ner tempen långt under vad man kan med luft.

Jag börjar fundera på vad tusan som får CPU temp att gå så högt. Du laddar iofs på extra spänning till CPU. Har du testat att den är den lägsta för stabilt system? Eller har du bara kjollat en guide och ställt på guidens värden?

En detalj som stryper flödet rejält, är 90 graders nipplar. Vattnet måste ju träffa en vägg, tappa all kraft för att sedan hitta en ny väg åt sidan så att säga. (Jag kör raka nipplar och långa svepande krökar på rören. Hittade en rör bock med 40mm radieför 12mm rör.)
Fyra nittigradare kommer man inte ifrån, inne i respektive vatten block. Resten försöker jag undvika.

Sedan skriver du att din D5 pump är PWM styrd. det första jag skulle prova, är att ställa pumpen att gå max, för max flöde över hotspots.
Jag antar att du sköter styrningen med moderkortet? Kolla om du kan bypassa så den går max. (Jag har en D5, den går fullt när datorn är på.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jo, det var väl inte vad jag väntade mig heller riktigt. Blev ganska besviken. Tror att flödet är ganska bra trots vinklarna men det kan absolut vara en idé att försöka öka trycket i pumpen. Ska testa det. Överklockningen är gjord efter konstens alla regler. Har testat på lägre volt men det är inte 100% stabilt då. 4,5 GHz är hyfsat bra 24/7 klock för en 5820.

Ska testa att se om jag kan få upp farten på pumpen. Just nu är den kopplad till chassits pwm hubb men om jag flyttar den till cpu fan och sätter hubben på den alternativa cpu kontakten kan jag styra pumpen separat. Dock jobbigt att komma åt men jag får pilla lite...

Just nu går pumpen mellan 1950-1975 rpm, är det rimligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@wounds: det måste vara så att blocket är felmonterat eller har dålig kontakt med IHS/CPU för de temperaturerna är inte normala.

Har du provat att montera om?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem