Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Finns en risk att du har luftbubblor som ligger i blocket. Testa och vicka datorn o se om du får ut någon mer luft annars är de nog bara att installera om blocket o se om de hjälper :/

Edit: Sen tycker jag din vattentemp låter lite väl hög, vilket även kan tyda på luft i radiatorerna och då orsakar dålig värmeöverföring.

Med 2x240 raddar får jag ca 33 grader på vattnet och då kyler jag systemet i sign dock oklockat

Ja, hade problem att få ut all luft först så det kan vara lite kvar. Ska testa att vicka lite. Vattetempen är nog ok, 40 grader var efter ett par timmars spelande. Nu ligger den på runt 30 i idle

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast

Igår rev jag hela datorn och drog om allt då jag fått ny pump och nytt cpu-block. Tyvärr måste jag köra en 90-graders in i pumpen då det var fysiskt omöjligt att göra nåt annat. Samt så ändrade jag håll på cpu-blocket pga (se mina tidigare inlägg) utformingen på hur vattnet färdas genom blocket.

Temperaturen har förbättrats en aning och ljudnivån är stört mycket skönare, inget burrande ljud från pumpen.

Det enda bekymret jag har är vart jag ska koppla pumpen. Kör jag den i 4-pin chassi_fan och försöker styra via AI Suite så går inte det och den går konstant i ~4700rpm och kopplar jag den till cpu_opt så går den synkat med alla fläktar i datorn som är kopplat till pwm-hubben (kopplad till cpu_fan). Där är varvtelet max på ~1450rpm

Frågan är hur hubben funkar om den kopplas till nåt annat 4-pins på moderkortet? Om ingen har ett bra svar på denna fråga så får jag helt enkelt försöka ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Igår rev jag hela datorn och drog om allt då jag fått ny pump och nytt cpu-block. Tyvärr måste jag köra en 90-graders in i pumpen då det var fysiskt omöjligt att göra nåt annat. Samt så ändrade jag håll på cpu-blocket pga (se mina tidigare inlägg) utformingen på hur vattnet färdas genom blocket.

Temperaturen har förbättrats en aning och ljudnivån är stört mycket skönare, inget burrande ljud från pumpen.

Det enda bekymret jag har är vart jag ska koppla pumpen. Kör jag den i 4-pin chassi_fan och försöker styra via AI Suite så går inte det och den går konstant i ~4700rpm och kopplar jag den till cpu_opt så går den synkat med alla fläktar i datorn som är kopplat till pwm-hubben (kopplad till cpu_fan). Där är varvtelet max på ~1450rpm

Frågan är hur hubben funkar om den kopplas till nåt annat 4-pins på moderkortet? Om ingen har ett bra svar på denna fråga så får jag helt enkelt försöka ändå

Jag kollade på någon tråd på overclockers (tror jag) häromdagen som handlade om just pwm-hubbar och pumpar och vad som är vettigast. Ska se om jag kan hitta den igen.

Själv införskaffade jag 5 st Fractal Venturi HP-12 idag och slängde ut Vardar-fläktarna. Resultatet blev en något tystare burk men framförallt ett behagligare, mjukare fläktljud, även på höga varv. Som grädde på moset verkar tempsen ha droppat lite också, en fem-sju grader sådär. Sen verkar mitt nya chassi helt klart inte vara lika tyst som det gamla men det är väl bara leva med det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Någon som testat denna pump? Kostar nästan inget på ebay.

Provbeställde en.

Får provköra någon månad innan man vågar ta den i bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

http://i.imgur.com/0SrTQgV.jpg

Nästan färdigt. Ska byta de röda ledsen på sound blaster-kortet mot vita också så blir det lite mindre rosa i chassit. Väldigt nöjd och allting verkar funka bra med flöde och temps. Däremot är ljudnivån på vardarfläktarna mindre trevlig trots att jag kör på låg rpm, kommer något märkligt vibrationsmissljud som är väldigt otrevligt. Överväger starkt att byta ut fläktarna. Någon som har något bra tips? Kan också vara så att i och med att det nya chassit ät ett rent aluminiumchassi förstärker den typen av vibrationsljud så jag kanske skulle få det oavsett fläkt...

Fasiken så snyggt det blev! Man måste älska hard tubing :). Vad det gäller Vardar-fläktarna har jag tyvärr märkt av samma sak efter en tids användning. De avger ett slags vasst missljud. Använder nu Vardar-fläktar HP-12 och är mycket nöjd! Dessutom passar dessa perfekt till det gråa Enthoo Evolv ATX som jag har!

EDIT: Såg att du bytt till Venturi-fläktar, fantastiskt! De har riktigt bra vibrationsdämpning. Jo, jag kör med tre 140mm SilentWings 2-fläktar i chassit och dessa tre HP-12:or i radiatorn och har fått ned ljudet rätt rejält som resultat. Dock är ju inte Enthoo Evolv ATX ett chassi som byggdes med ljudisolering i fokus ;).

Själv sitter jag och funderar på mitt nästa projekt, vilket är att sleeva härligheten för att passa mitt chassi :). Nu är det här kanske inte direkt länkat till vattenkylning, utan snarare moddning i allmänhet, men tänkte ändå fråga er om råd. Jag kör med det gunmetal-gråa Enthoo Evolv ATX kombinerat med mayhems pastel orange.

Här har ni färgen på vattnet :).

Och här är valen av kabel-sleeves. Jag hade tänkt mig orange i kombination med en eller två andra av dessa färger.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Igår rev jag hela datorn och drog om allt då jag fått ny pump och nytt cpu-block. Tyvärr måste jag köra en 90-graders in i pumpen då det var fysiskt omöjligt att göra nåt annat. Samt så ändrade jag håll på cpu-blocket pga (se mina tidigare inlägg) utformingen på hur vattnet färdas genom blocket.

Temperaturen har förbättrats en aning och ljudnivån är stört mycket skönare, inget burrande ljud från pumpen.

Det enda bekymret jag har är vart jag ska koppla pumpen. Kör jag den i 4-pin chassi_fan och försöker styra via AI Suite så går inte det och den går konstant i ~4700rpm och kopplar jag den till cpu_opt så går den synkat med alla fläktar i datorn som är kopplat till pwm-hubben (kopplad till cpu_fan). Där är varvtelet max på ~1450rpm

Frågan är hur hubben funkar om den kopplas till nåt annat 4-pins på moderkortet? Om ingen har ett bra svar på denna fråga så får jag helt enkelt försöka ändå

Det var nog denna jag tänkte på: https://linustechtips.com/main/topic/400799-pwm-hub-pump-conn... men såg nu att det gällde en pump med 3-pins kontakt så det kanske ändå inte är aktuellt.

Skrivet av Simonnice:

Fasiken så snyggt det blev! Man måste älska hard tubing :). Vad det gäller Vardar-fläktarna har jag tyvärr märkt av samma sak efter en tids användning. De avger ett slags vasst missljud. Använder nu Vardar-fläktar HP-12 och är mycket nöjd! Dessutom passar dessa perfekt till det gråa Enthoo Evolv ATX som jag har!

EDIT: Såg att du bytt till Venturi-fläktar, fantastiskt! De har riktigt bra vibrationsdämpning. Jo, jag kör med tre 140mm SilentWings 2-fläktar i chassit och dessa tre HP-12:or i radiatorn och har fått ned ljudet rätt rejält som resultat. Dock är ju inte Enthoo Evolv ATX ett chassi som byggdes med ljudisolering i fokus ;).

Själv sitter jag och funderar på mitt nästa projekt, vilket är att sleeva härligheten för att passa mitt chassi :). Nu är det här kanske inte direkt länkat till vattenkylning, utan snarare moddning i allmänhet, men tänkte ändå fråga er om råd. Jag kör med det gunmetal-gråa Enthoo Evolv ATX kombinerat med mayhems pastel orange.

Här har ni färgen på vattnet :).

http://i.imgur.com/3FxOTcm.jpg

Och här är valen av kabel-sleeves. Jag hade tänkt mig orange i kombination med en eller två andra av dessa färger.
http://i.imgur.com/OiO0o6o.jpg

Tack!

Nej, Nzxt H440 NE var betydligt tystare men inte lika snyggt (dessutom hade jag inte fått plats med grejerna i det),

Ser fint ut. Ska också fixa sleeve till min, vit eller svart/vit. Dock kan jag inte sleeva själv (har försökt) så jag kommer att köpa färdigsleevat från cablemod. Dyrt, men min tid och framförallt min mentala hälsa är mer värdefull.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

Det var nog denna jag tänkte på: https://linustechtips.com/main/topic/400799-pwm-hub-pump-conn... men såg nu att det gällde en pump med 3-pins kontakt så det kanske ändå inte är aktuellt.

Nope... den vägrade fungera nån annanstans än på cpu_fan och pumpen gick inte att styra på nån av de andra heller. Men kopplade jag fläktarna separat på 4-pins fan på moderkortet så gick det alldeles utmärkt att skapa en egen fläktkurva i AI Suite. Som tur var fick jag med en adapter för de tre radiatorfläktarna så jag kunde köra dessa på ett uttag. Letade febrilt bland mina gamla sladdgömmor utan att hitta en till adapter, så ena frontfläkten får vila tills dess att jag hittar/köper en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Någon som testat denna pump? Kostar nästan inget på ebay.
https://youtu.be/v-d327k7R6U

Provbeställde en.

Får provköra någon månad innan man vågar ta den i bruk.

Jag har också beställt en för och testa Har dock ingen erfarenhet av den men för priset tyckte jag de va värt och testa.

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Jag har också beställt en för och testa Har dock ingen erfarenhet av den men för priset tyckte jag de va värt och testa.

Ja den verkar ju vara väldigt tyst också.

Permalänk
Medlem

@wounds: Det tråkiga är väl att det kommer att kosta lika mycket för mig att sleeva själv som att köpa färdiga då verktyget kostar runt 250 kronor själv. Tänker då på crimp-verktyget som behövs för crimpa kontakterna. Dock vill jag försöka mig på det :P.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

@wounds: Det tråkiga är väl att det kommer att kosta lika mycket för mig att sleeva själv som att köpa färdiga då verktyget kostar runt 250 kronor själv. Tänker då på crimp-verktyget som behövs för crimpa kontakterna. Dock vill jag försöka mig på det :P.

Ok, ja, det är ju en smaksak. En del tycker ju att det är kul med sånt pyssel och att det är värt pengarna, själv blir jag bara frustrerad. Det enda som är synd med färdigsleevat är att det oftast inte är krympslang i ändarna vilket jag tycker är snyggt. Förutom Cablemod finns ju alltid Mundi på IceModz också. Han gör väldigt fina kablar men det blir dyrare än att köpa kit. Ska man ha något special är han dock grymt bra och väldigt trevlig. Tänkte om du skulle tröttna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast

@Simonnice blir nog kanonfint i slutänden det där. Måste iaf få säga att pumpen var stört mycket tystare och bättre än den gamla jag hade. Tyvärr blev det en 90-graders direkt in till pumpen från reservoaren, men det fanns inte nåt annat sätt för mig att lösa bekymret.

Det här med färg... om man vill ha så lite skit som möjligt som stockar igen, vad ska man då snegla på? Röd känns som det enda jag kan gå på i dagsläget då allt i burkfan är rött och jag har hört att det är den värsta färgen (så sa de när jag tatuerade in rött på min sleeve också )

Permalänk
Medlem

Började bygga på projektet i helgen och gjorde en provmontering som verkar fungera.

Som ni ser är det ganska tajt mellan reservoar och fläktarna på radiatorn, ca 3-4 mm tillgodo.

Slangen är provisorisk och ska bytas ut också.
Först var det tänkt att bygga i ett R5 men då jag kunde byta med en polare till Define S så vart det lite ändringar men hade redan radiatorerna så de fick vara kvar. Det blir att byta till 2x360 nästa gång.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Några noobfrågor...

Funderar starkt på att installera om cpu-blocket då jag inte är nöjd med tempsen och mina frågor är om ni som hållt på ett tag tömmer ur hela systemet om ni ska göra ett sådant ingrepp och i så fall kan man återanvända vattnet?

Jag fattar faktiskt inte varför jag får sämre temps på cpu än med min gamla AIO-kylare vid 4,5 GHz. GPU:n går ju typ aldrig över 55 grader i full load (från ca 75 med stockylaren). Luft i systemet borde väl påverka även gpu:n? De saker jag kan tänka mig är antingen dåligt monterat cpu-block (har ju dock installerat ett par processorkylare i mina dar och på X99 är det verkligen superenkelt iom att det inte behövs någon backplate) eller så är det dåligt flöde genom blocket av någon anledning eller i sista hand så är vattnet så varmt efter att ha tagit med sig värmen från gpu:n att det inte får med sig allt från cpu:n. Det passerar en radiator mellan men den har bara två fläktar eftersom det inte får plats tre stycken, Kommer nog att installera om cpu-blocket i vilket fall som helst och det kanske är lika bra att tömma systemet och fylla på nytt då?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Kan inte vara att du dragit åt fästena aningen ojämnt möjligtvis? För mycket/lite pasta är en annan orsak kanske.
Montera om och se om det blir skillnad anser jag vara bästa just nu.
Du kan återanvända vattnet igen, så länge det är nytt och fräscht. Kör det igenom ett kaffefilter i fall det hamnat smuts eller andra partiklar i de så är det no problems.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

Några noobfrågor...

Funderar starkt på att installera om cpu-blocket då jag inte är nöjd med tempsen och mina frågor är om ni som hållt på ett tag tömmer ur hela systemet om ni ska göra ett sådant ingrepp och i så fall kan man återanvända vattnet?

Jag fattar faktiskt inte varför jag får sämre temps på cpu än med min gamla AIO-kylare vid 4,5 GHz. GPU:n går ju typ aldrig över 55 grader i full load (från ca 75 med stockylaren). Luft i systemet borde väl påverka även gpu:n? De saker jag kan tänka mig är antingen dåligt monterat cpu-block (har ju dock installerat ett par processorkylare i mina dar och på X99 är det verkligen superenkelt iom att det inte behövs någon backplate) eller så är det dåligt flöde genom blocket av någon anledning eller i sista hand så är vattnet så varmt efter att ha tagit med sig värmen från gpu:n att det inte får med sig allt från cpu:n. Det passerar en radiator mellan men den har bara två fläktar eftersom det inte får plats tre stycken, Kommer nog att installera om cpu-blocket i vilket fall som helst och det kanske är lika bra att tömma systemet och fylla på nytt då?

Kör du färgat vatten eller nån "specialvätska" av dyrare slag som du beställt? Annars kostar en liter typ 20 spänn på macken. Är också noob, så jag vet inte riktigt om det går/är rekommenderat, men personligen så hade jag inte återanvänt.

Har blivit helt jävla eld och lågor på detta. Sitter nu och kikar på vad jag ska göra härnäst och har klurat ut att jag kör på en 240 rad i taket och sätter min 360 i fronten. Detta kommer även göra så att jag får upp min stora reservoar en bra bit och får en bättre lösning med vattnet rakt ner i pumpen. Sen till sommaren så säljer jag mina 970's och köper pascals motsvarighet till 980Ti eller om man köper två beggade 980Ti av någon annan entusiast här på swec. Antingen ett "1080Ti" med block eller förhoppningsvis att nån annan vattengalning har två 980Ti med block att sälja till en vettig slant

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9242005/framtiden

Vad tros om denna lösning?

Permalänk
Medlem

Tjena.

Vad för pump rekommenderar ni till en loop med följande komponenter:

cpu-block
gpu-block
240 rad slim
240 rad slim
120 rad slim

räcker det med en random d5 pump, skulle vilja köra en lite större reservoir än vad som finns i comboutförande, är det superkrångligt att köpa separatpump, och montera på cylinderformad res? hela min bygglogg finns här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena.

Vad för pump rekommenderar ni till en loop med följande komponenter:

cpu-block
gpu-block
240 rad slim
240 rad slim
120 rad slim

räcker det med en random d5 pump, skulle vilja köra en lite större reservoir än vad som finns i comboutförande, är det superkrångligt att köpa separatpump, och montera på cylinderformad res? hela min bygglogg finns här.

Jag har en 450 ML reservoar med combo pump, du ser mina bilder några inlägg upp Finns större, upp till 880 ML även.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@wounds: Kan inte vara att du dragit åt fästena aningen ojämnt möjligtvis? För mycket/lite pasta är en annan orsak kanske.
Montera om och se om det blir skillnad anser jag vara bästa just nu.
Du kan återanvända vattnet igen, så länge det är nytt och fräscht. Kör det igenom ett kaffefilter i fall det hamnat smuts eller andra partiklar i de så är det no problems.

Alla skruvarna är så åtdragna de kan vara utan verktyg. Skulle kunna vara pastan då men det skulle vara märkligt, jag gör ju som jag alltid har gjort och kör ett riskorn arctic silver vilket alltid brukar funka. Men det kanske är en idé ändå att om installera så kan jag prova att spola ur cpu-blocket lite.

Ok, tack! Jag har nytt så att det räcker till en omgång till men skulle vilja spara det tills det är dags för rengöring om ett halvår.

Skrivet av Zpnk:

Kör du färgat vatten eller nån "specialvätska" av dyrare slag som du beställt? Annars kostar en liter typ 20 spänn på macken. Är också noob, så jag vet inte riktigt om det går/är rekommenderat, men personligen så hade jag inte återanvänt.

Har blivit helt jävla eld och lågor på detta. Sitter nu och kikar på vad jag ska göra härnäst och har klurat ut att jag kör på en 240 rad i taket och sätter min 360 i fronten. Detta kommer även göra så att jag får upp min stora reservoar en bra bit och får en bättre lösning med vattnet rakt ner i pumpen. Sen till sommaren så säljer jag mina 970's och köper pascals motsvarighet till 980Ti eller om man köper två beggade 980Ti av någon annan entusiast här på swec. Antingen ett "1080Ti" med block eller förhoppningsvis att nån annan vattengalning har två 980Ti med block att sälja till en vettig slant

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9242005/framtiden

Vad tros om denna lösning?

http://i.imgur.com/vNNv6Ti.jpg

Ja, det är färgat men det verkar ju ok att återanvända.

Ser schysst ut!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds Du behöver ju inte tömma loopen bara för att montera om blocket. Eller ser vattnet skitigt ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@wounds Du behöver ju inte tömma loopen bara för att montera om blocket. Eller ser vattnet skitigt ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jag har en 450 ML reservoar med combo pump, du ser mina bilder några inlägg upp Finns större, upp till 880 ML även.

aaah för den du hade på bild där är snäppet mindre än vad jag tänkt mig. Tror det är största som iaf coolerkit har?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@wounds: Har du rätt "Jetplate" i Cpu-blocket? Läs instruktionerna som följde med, om du inte vet jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

aaah för den du hade på bild där är snäppet mindre än vad jag tänkt mig. Tror det är största som iaf coolerkit har?

Jag köpte min direkt av Aquacomputer. Coolerkit har inte deras produkter vad jag kan se
http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2949

Med den behöver du en pump adapter och själva pumpen.
Tex.
http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=3255
http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2925

EDIT: Kan vara bra och ha en hållare till den också så den inte sviktar av vikten
http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2918

Har några länkar på datorn hemma om du är intresserad av deras produkter som jag kan länka senare

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@wounds: Har du rätt "Jetplate" i Cpu-blocket? Läs instruktionerna som följde med, om du inte vet jag pratar om.

Det följde bara med den som var förinstallerad. Mitt block är är ju specialanpassat för X99 (EK-Supremacy EVO X99) så jag antar att det är rätt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Ja, då ska allt vara optimerat från start. Till vanliga Supremacy EVO följer det med 3st jetplates.

Permalänk
Entusiast

Åsikter på mina tankar gällande denna lösning? Har mätt lite lätt här hemma och är relativt säker att detta kommer fungera.

Rosa är såklart fittings, gula är vattnets väg och gröna är fläktarnas riktning. Nummer 2 och 6 är de inre delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Åsikter på mina tankar gällande denna lösning? Har mätt lite lätt här hemma och är relativt säker att detta kommer fungera.

http://i.imgur.com/hox4Nhm.jpg

Rosa är såklart fittings, gula är vattnets väg och gröna är fläktarnas riktning. Nummer 2 och 6 är de inre delarna.

Skulle rekommendera att du tar så lite vinklade fittings som möjligt, nio gånger av tio när man hör skräckhistorier om läckage så handlar det om vinklar. Nu har jag ingen personlig erfarenhet av läckage, men jag använder inte vinklade adaptrar heller

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Naga:

Skulle rekommendera att du tar så lite vinklade fittings som möjligt, nio gånger av tio när man hör skräckhistorier om läckage så handlar det om vinklar. Nu har jag ingen personlig erfarenhet av läckage, men jag använder inte vinklade adaptrar heller

Jo jag har också hört att raka är att föredra, vissa ställen vet jag att jag förmodligen kan byta mot raka. Men 360-rad till reservoaren blir omöjligt utan två 90's.

Bortsett från det visuella/estetiska, hur skiljer sig flödesmotståndet i en 90's/45'a mot den längre sträcka vattnet får färdas om man kör raka fittings och böjd slang. Nu är ju frågan lite i stil med hur långt är ett snöre... men feel free att höfta

Tanken med min lösning bortsett från fittings då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: På nummer 3 tror jag att det fungerar med en 45 graders vinkel, jag har ungefär samma planering i min låda mellan gpu > radiator > cpu så kan kolla ikväll hur det är att dra slang med de olika vinklarna
Nummer 12 kan även fungera med rak, du böjer slangen aningen istället med hjälp av ett rep med samma diameter och värmer slangen med varmt vatten.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?239246-How...

Annars har jag nog inget att invända till

EDIT: Hm... verkar vara millimeter för mig så man inte får till det med 45 graders, så verkar som ditt upplägg från början blir bra Skadar dock aldrig att pröva.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II