Bygga en studie-, musik och speldator med budget

Permalänk
Medlem

Bygga en studie-, musik och speldator med budget

Hej! Nu tänkte jag försöka sätta ihop min första dator någonsin... Jag har en budget på CIRKA 9000:-, en tusenlapp hit eller dit är väl inte hela världen.

Datorn kommer användas till ordbehandlingsprogram, surf, LÄTT musikproduktion (soloprojekt...) och, självfallet, spel!
Spelen jag syftar på är Fallout 4, XCom 2, Dragon Age Inquisition och liknande. Om möjligt skulle det vara fantastiskt om datorn klarade av nyare spel också.
Jag vill helst inte beställa från en massa olika ställen (pga. frakt), men om någon del skulle vara exceptionellt mycket billigare så får det bli så. Har alla tillbehör, såsom skräm och tangentbord/mus. Har även en 2 TB extern HDD, så tänkte att datorn bara skulle (till en början iallafall) ha en SSD av acceptabel storlek för OS och de spel jag kommer installera. HDDn kommer ha alla dokument, filmer, musikprojekt osv.
Jag kommer installera Windows 10 från en sticka och aktivera via en nyckel från kinguin för att spara pengar. Jag vill helst undvika alternativet där inet själva bygger ihop delarna, för att verkligen prispressa! Dock så har jag ju aldrig byggt ihop en dator själv, har inga verktyg för det osv. Så det kanske trots allt skulle vara det säkraste alternativet? Vad anser ni proffs?

Tack så mycket!

Mvh.

Permalänk
Avstängd

Är inte så svårt att bygga en dator bara man är lugn och metodisk.
Kolla denna länk till Kompletts hemsida som går igenom alla moment. Då den kanske inte är uppdaterad med exakt de delar du kommer att köpa så är det bara att googla och kolla youtube om det är något speciellt som du undrar över. Skulle du mot förmodan inte hitta svaret så finns det underbara och hjälpsamma människor här på Sweclockers.
Jag har heller aldrig byggt en dator men jag utgick från denna guide när jag satte ihop min och den funkar fortfarande. Var snart 3 år sen.

https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

Har tyvärr ingen varukorg att bidra med men man får nog rikta in sig på vad spelen kräver då resten är mer lättdrivet.
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogalen:

Dock så har jag ju aldrig byggt ihop en dator själv, har inga verktyg för det osv

Du behöver bara en normalstor stjärnmejsel. Det är allt.
Alla skruvar följer med chassit.

Det som kan vara kruxet är
- montera kylaren på CPU och fläkt på kylaren
- att sätta i alla kablar från chassi till moderkort
- själva kabeldragningen, undvika ormbo

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Det kan vara idé att köra på i7 pga musikproduktionen även om spel oftast trivs lite bättre med en i5:a.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag tror du måste bestämma vad du vill ha för ljudkort först, är du ute efter ett extern "mixer" kort för 2k eller går det bra med ett "vanligt" för några hundra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det kan vara idé att köra på i7 pga musikproduktionen även om spel oftast trivs lite bättre med en i5:a.

Jag tror det räcker bra med en Core i5 Skylake.
För budgeten 9-10.000 skulle man då få råd med ett bra grafikkort.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Du behöver bara en normalstor stjärnmejsel. Det är allt.
Alla skruvar följer med chassit.

Det som kan vara kruxet är
- montera kylaren på CPU och fläkt på kylaren
- att sätta i alla kablar från chassi till moderkort
- själva kabeldragningen, undvika ormbo

Då skall det ju inte vara något problem!
Ja, men med tillräckligt googlade och pillande skall man nog kunna lösa byggandet antar jag då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag tror det räcker bra med en Core i5 Skylake.
För budgeten 9-10.000 skulle man då få råd med ett bra grafikkort.

Ja en i5 har jag väl siktat på också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Jag tror du måste bestämma vad du vill ha för ljudkort först, är du ute efter ett extern "mixer" kort för 2k eller går det bra med ett "vanligt" för några hundra?

Ett externt ljudkort har jag! Allt jag behöver har jag (förutom datorn då).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9280621/
Är något att utgå ifrån iaf.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT