Permalänk
Medlem

Fel på internet efter omformatering?

Hej! Precis varit med om ett virus som stoppar mig från att öppna internetet samt att ladda ner någonting. Så vad jag gjorde var att jag omformaterade datorn vilket tog sin tid, efter att det vart klart upptäckte jag att internetet inte fungerade. Har sökt massor på google och dylikt men hittar inte någonting som hjälper.

Problem:
När jag använder mig utav trådlöst nät med adapter fungerar det inte eftersom det inte går att connecta.

När jag använder mig utav internet sladd så går det inte ''Not connected - no Connections are available''

Vad jag har försökt med:
Har försökt med troubleshooting.
Har även försökt med att gå in på ''change adapter settings''
Har försökt med ''device managers''
Har försökt stänga av routern/dra ut sladden.

Läste även att det kan vara någonting med drivrutiner.

Har 2 st följande under ''other devices''
Ethernet Controller med Hardware ID PCI/VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458
Universal Serial Bus (USB) Controller med Hardware ID pci/ven_1106&DEv_3483&subsys_50071458

Kan även tillägga att jag har ingen aning hur sådant fungerar så ursäkta om jag är en noob.

Tackar på förhand

Permalänk

du kanske behöver installera drivrutinen för nätverks kortet?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Kanon! Hur gör jag det ? Var hittar jag de ? Help..

Skrivet av Kevlarheart:

du kanske behöver installera drivrutinen för nätverks kortet?

Permalänk
Medlem

På en skiva från moderkortet. Annars tillverkarens hemsida. Har du bra anslutning och utrymme kan du använda din telefon och sedan ta över från usb. Med en linux-live på skiva eller USB kan ansluta till internet direkt och spara nerladdat direkt på din C:-partition.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hittar tyvärr inte skivan från moderkortet. Hur vet jag vem som är tillverkaren? Även vilken drivrutin det är?
Ni får ursäkta hur kass jag är.

Skrivet av OldComputer:

På en skiva från moderkortet. Annars tillverkarens hemsida. Har du bra anslutning och utrymme kan du använda din telefon och sedan ta över från usb. Med en linux-live på skiva eller USB kan ansluta till internet direkt och spara nerladdat direkt på din C:-partition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Evaanaas:

Kanon! Hur gör jag det ? Var hittar jag de ? Help..

Öppna upp chassit och läs på moderkortet. Står nåt i stil med "ASUS Z68P68 -V Pro" eller "ASROCK Pro 3"...

Sen in på tillverkarens hemsida, sök på modellnumret, välj ditt operativsystem och tanka sen hem drivrutinen för "LAN"

Permalänk
Medlem

Ska köra på det! Tack så mycket, får se om det går😊

Skrivet av Zpnk:

Öppna upp chassit och läs på moderkortet. Står nåt i stil med "ASUS Z68P68 -V Pro" eller "ASROCK Pro 3"...

Sen in på tillverkarens hemsida, sök på modellnumret, välj ditt operativsystem och tanka sen hem drivrutinen för "LAN"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annars kan man trycka win+x klicka på run/kör, och skriva msinfo32. Under "System model" får du upp ett kryptiskt nummer som du sedan kan googla. Då får du reda på vilket moderkort du har.

Permalänk
Medlem

@Evaanaas: En massa drivisar
Kolla om du har någon av de datorerna/moderkorten.
Annars kan du kolla på Driver Pack men det är 10GB som du ska ladda ner, och det tar ju en stund. Det var ett tag sedan jag använde det, och då var det bra som fan. Identifierar och installerar, typ alla drivrutiner på de flesta datorer som finns i drift idag.

Permalänk
Medlem

Under system model så står det "to be filles by O.E.M"

Skrivet av epkmack:

Annars kan man trycka win+x klicka på run/kör, och skriva msinfo32. Under "System model" får du upp ett kryptiskt nummer som du sedan kan googla. Då får du reda på vilket moderkort du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-970A-DS3P

Är ganska säker på att detta är mitt moderkort!
Edit: vågar inte chansa vilken drivrutin som jag ska ladda ner eftersom det verkar finnas ett par för det här moderkortet. Någon som skulle kunna länka? Tack!!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Evaanaas: Vad har du för operativsystem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Cheerio! Vilken av dom dock hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@Evaanaas: Vad har du för operativsystem?

Windows 7 64 har jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evaanaas:

Cheerio! Vilken av dom dock hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Andra eller tredje beroende på vilket operativsystem du har