Höga temperaturer EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 i SLI

Permalänk

Höga temperaturer EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 i SLI

Hej!

Jag har nyligen uppdaterat min dator lite. Eller, ja, jag har i princip köpt en ny dator i delar och monterat ihop. Lite av det som är nytt i mitt bygge är chassit först och främst. En Corsair Obsidian 350D alltså ett mATX chassi. Till detta chassi har jag införskaffat två stycken EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 och kör dem i SLI.

Är osäker på hur temperaturen bör vara för dessa kort i SLI. Jag har ju kikat lite på SweC recension av kortet i sig och där uppnår man en max temp på 72C.

Mitt övre kort i bygget uppnår en temp på över 83C ibland när jag lirar t.ex. BF4. Är detta en "för hög" temperatur? Jag misstänker att det inte är det och att kortet endast kommer upp i en så hög temp pga den mindre formfaktorn på bygget och att gfx-korten är så pass nära varann.

Bör jag oroa mig eller finns det något jag kan göra för att avlasta tempen lite på korten?

Permalänk
Medlem

Detr jag kan tänka mig gör de höga temeraturerna är att du inte får ut den varma luften/får in tillräckligt sval luft.
I ett mATX sitter väl korten väldigt tätt också vilket gör det ännu viktigare med luftflödet.

Mitt övre EVGA 980 SC maxar 75 i sli, dock i ett Define R4 med en hög fläktar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ett annat kort istället så blir ditt övre kort lite svalare. Referenskortet måste vara underst.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205433-gigaby...

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Rekommenderar ett annat kort istället så blir ditt övre kort lite svalare. Referenskortet måste vara underst.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205433-gigaby...

Alright.. Men är temperaturerna för höga för kortet? Är det såpass illa att man verkligen bör fundera på att byta ut något av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollerist:

Alright.. Men är temperaturerna för höga för kortet? Är det såpass illa att man verkligen bör fundera på att byta ut något av dem?

83 grader är ingen fara som sagt, men ett referenskort skulle däremot sänka temperaturen på övre kortet.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

83 grader är ingen fara som sagt, men ett referenskort skulle däremot sänka temperaturerna.

Alright tack. När jag kikar lite på värdena nu i idle så sitter det övre kortet på ca 60C medans det undre sitter på ca 39C. Det känns lite alarmerande måste jag säga. Läst lite och sett att fläktarna på korten går knappt igång om inte kortet går över 60-65C så det är väl OK för fläktarna på det övre kortet går väldigt sakta, uppe i ca 200 RPM eller så just nu.

EDIT: Hittade visst problemet på detta. Då jag kör Asus ROG Swift skärmen i 144hz så går inte klockfrekvenserna ner i "true idle" vilket gör att de håller sig mycket mer aktiva än annars. Sänkte uppdateringsfrekvensen till 60hz och då gick klocken ner och korten började svalna.

Permalänk

Har bytt ut intake fläktarna i fronten från stock fläktar till två stycken Scythe 120mm Gentle Typhoon, gått in i AI suite och gjort en thermal tuning via programvaran där den får styra lite luftintag osv samt städat undan lite kablar som stack fram kring vattenblocket. Nu ligger det översta kortet i 35-41C idle och det undre kortet kring 30-35C. Ska köra lite i load och se vilka temps jag får. Verkar vara lite bättre iaf.

Permalänk
Medlem

Liknande setup och problem

Skrivet av Trollerist:

Har bytt ut intake fläktarna i fronten från stock fläktar till två stycken Scythe 120mm Gentle Typhoon, gått in i AI suite och gjort en thermal tuning via programvaran där den får styra lite luftintag osv samt städat undan lite kablar som stack fram kring vattenblocket. Nu ligger det översta kortet i 35-41C idle och det undre kortet kring 30-35C. Ska köra lite i load och se vilka temps jag får. Verkar vara lite bättre iaf.

Har ett liknande upplägg som dig fast i ett Bitfenix prodigy M med MSI gaming 980 gtx i sli precis intill varandra. Har också ofta 15-25 grader i skillnad mellan korten. Hur har du lagt upp flödet av luft i datorn? va har du för skillnad i temp under hög load nu?

Visa signatur

Amatörentusiast

Permalänk
Avstängd

Har du något utrymme mellan korten eller ligger dom mot varandra?
Sen är ditt chassi litet, vilket spelar roll.

Jag har två pcie platser mellan mina två grafikkort. Det övre blir max 76c, medans det undre ligger på ca 60c.
Men då har jag ett big tower chassi.
Gör en egen fläktkurva vettja..

Permalänk

Nu är väl tråden död sedan länge men kan passa på med en uppdatering för skoj skull.

Den största anledningen till de höga temperaturerna är för att korten ligger väldigt nära varandra då det som sagt är ett mATX bygge. Det har inte varit några problem öht och jag gjorde en anpassad fläktkurva för korten och vid load så går de aldrig över 79c längre vilket jag vill ha som en sweet spot! Slutet gott allting gott.