Växla pengar - bästa sättet?

Permalänk
Medlem

Växla pengar - bästa sättet?

Hej!

Jag ska åka till Marrakech (Marocko) den 2 april och behöver därför kunna betala för varor och tjänster. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga. Vad är det smartaste sättet att handla i ett främmande land? Är det kontanter? I så fall, vad är det allra bästa växlingssättet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Brukar växla hemma i sverige så jag har lite kontanter när man landar, bra att ha till transport och dricks.
Resten tar jag ut från bankomat med kort som inte tar valutapåväxling och avgift, när man är utomlands.
Sen blir det också att betala med kort så mycket det går.

Har 2 kort från Santander, en för uttag och en för kredit.
En norwegian kreditkort också.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Brukar växla hemma i sverige så jag har lite kontanter när man landar, bra att ha till transport och dricks.
Resten tar jag ut från bankomat med kort som inte tar valutapåväxling och avgift, när man är utomlands.
Sen blir det också att betala med kort så mycket det går.

Har 2 kort från Santander, en för uttag och en för kredit.
En norwegian kreditkort också.

Vilken växelkurs används vid uttag utomlands? Är det t ex Santanders egna?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Vilken växelkurs används vid uttag utomlands? Är det t ex Santanders egna?

Mastercards.

Men operatörer utav uttagsautomater har rätt att ta ut en avgift, t.o.m. om man går till en Santanderbank uttagsautomat i Chile och tar ut pengar med ett Santanderbank kort, det var 30 eller 35 kronor i uttagsavgift.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

ICA-kort tar ingen utläggningsavgift vad jag vet i Asien, kanske är samma? Kan vara bra att kolla upp då man kan spara en del pengar och lättare att planera så du slipper ha för mycket/lite kontanter och kan ta ut vid behov istället.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Francesc:

ICA-kort tar ingen utläggningsavgift vad jag vet i Asien, kanske är samma? Kan vara bra att kolla upp då man kan spara en del pengar och lättare att planera så du slipper ha för mycket/lite kontanter och kan ta ut vid behov istället.

Fast ICA tar växlingspåslag numera så ska man ha mer än 3000kr är det bättre att köra något utan växlingspåslag

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid ut lokal valuta ur bankomat med mitt Länsförsäkringar bankkort. I de länder jag varit i fram till nu, har jag inte åkt på några uttags avgifter. Men jag ser alltid till att plocka ut från en ATM som tillhör en bank. (Tar man ut pengar från en privat ATM åker man garanterat på avgift.)
Brukar få mycket bätre växlings kurs än vad Forex ger här hemma.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Brukar vara bäst om du gör det på banken. Jag växlar mitt på SEB och växelkursen är mycket bättre än tex Forex

Permalänk
Medlem

Ett smart tips är att ha 2 kort/2 konto. Ett vanligt hemma och ett vid resor.
Ett som du lägger över pengar på och använder utomlands , blir det skimmat så blir du bara av med pengarna som du lagt över och slipper en massa onödigt strul när du kommer hem.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tar ut en liten slant på flygplatsen när jag landar, tar sedan ut pengar i landet där jag är.

Absolut inte någon bra ide att växla i Sverige, är enbart onödigt dyrt.

Har alltid två kort med mig. Ett som ligger på hotellrummet eller i väskan, dvs "back-up"kortet.

Sedan har jag alltid en mindre summa på själva uttagskontot, har resten av reskassan på ett sparkonto, endast som en säkerhetsåtgärd så att ingen kan tömma en stor summa pengar om jag blir skimmad eller liknande.

I dagens samhälle så är man alltid nära en dator eller WiFi.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du tar med kontanter i form av US dollar i 100 valör , cash is king i såna länder. bankomater finns endast i storstäder och har man mastercard kan det bli problem. meastro och elektron funkar ofta inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

ICA-kort tar ingen utläggningsavgift vad jag vet i Asien, kanske är samma? Kan vara bra att kolla upp då man kan spara en del pengar och lättare att planera så du slipper ha för mycket/lite kontanter och kan ta ut vid behov istället.

Skrivet av Apanx:

Fast ICA tar växlingspåslag numera så ska man ha mer än 3000kr är det bättre att köra något utan växlingspåslag

Tycker det var helruttet av ICA, fortfarande lägre påslag än många andra dock.

Ett av Coop's kort ska inte heller ha avgift, dock ska de höja avgifter 1 april så vi får se vad det blir. Santander som nämnts var ett annat alternativ.