Permalänk
Medlem

Hjälp med sql fråga

Har följande access tabeller

Tabel1 OrderNr KundNr 1005 2 1006 3 1007 3 1008 1 1009 3 1010 2 1011 3 Tabel2 OrderNr Produkt 1005 Stol 1005 Bord 1005 Lampa 1006 Lampa 1006 Stol 1007 Bord 1008 Skåp 1008 Säng 1009 Stol 1010 Lampa 1010 Skåp 1011 Säng 1011 Lampa

Skulle vilja få ut vad till exempel kundNr 3 har köpt för varor, hur skulle en sådan fråga se ut?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Select Produkt FROM Tabel2 WHERE OrderNr = (Select OrderNr FROM Tabel1 WHERE KundNr = 3);

Något i den stilen borde fungera

Permalänk
Medlem

Detta är ingen skoluppgift va?

Den här queryn borde fungera:
SELECT Produkt
FROM (SELECT OrderNr FROM Tabel1 WHERE KundNr = 3) orders, Tabel2
WHERE orders.OrderNr = Tabel2.OrderNr

Den inre satsen tar ut alla OrderNr där KundNr 3 är beställare. Därefter tar vi ut alla produkter från tabel2 där det är samma OrderNr som i den inre tabellen som jag kallar orders.

Permalänk
Medlem

Nä det är ingen skoluppgift, håller på att göra webbsida där man lätt ska få fram uppgifter från "fdt affärssystem" dagens order, försäljning hela året med mera

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Går väl att göra en JOIN på OrderNr också och sen en WHERE på KundNr. Hjärnan är dock ledig idag och går på sparläge så inte gjort någon större reflektion kring prestanda osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Nä det är ingen skoluppgift, håller på att göra webbsida där man lätt ska få fram uppgifter från "fdt affärssystem" dagens order, försäljning hela året med mera

Och det finns ingen färdig Stored Procedure du kan anropa? Rimligtvis kan du inte vara den första som kommit på att i ett affärssystem visa upp alla ordrar från en viss kund. Var iof många år sen jag senast kollade i FDT, kanske var så att SParna är krypterade?

Permalänk
Medlem

Jo det finns nog i programmet men jag skulle vilja få fram statistik lätt i tex mobilen utan att använda fdt klienterna

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Jo det finns nog i programmet men jag skulle vilja få fram statistik lätt i tex mobilen utan att använda fdt klienterna

Stored Procedures ligger i databasen (i den mån dom finns)

https://en.wikipedia.org/wiki/Stored_procedure

Permalänk
Medlem

Om du kör SQL Server kan du använda den inbyggda Query Designer som finns i Management Studio som är rätt bra hjälp om man snabbt vill komma igång med att designa SQL queries. Där kan du t.ex. snabbt få fram kod som:

SELECT aspnet_Users.UserId
FROM aspnet_Membership INNER JOIN
aspnet_Users ON aspnet_Membership.UserId = aspnet_Users.UserId
WHERE (aspnet_Users.UserId LIKE 3)

Genom att bara använda det grafiska verktyget.

Finns många andra bra program för samma sak också.

Permalänk
Medlem

aha är riktigt grön på detta men man lär sig lite hela tiden

men det är en enkel access databas

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

aha är riktigt grön på detta men man lär sig lite hela tiden

men det är en enkel access databas

Borde finnas motsvarande där (även om det var rätt många år sen jag körde Access nu), då Access är en "miniversion" av SQL server. Kan rekommendera att kolla på YouTube där du lär hitta många bra videos som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=QRQhBVF-6Ng

(Har bara kollat första minuten dock )