Transcoding till "dum" smart TV ?

Permalänk
Medlem

Transcoding till "dum" smart TV ?

Plex, exempelvis, transcodar glatt. Men bara om man har Plex klient om jag förstått det rätt. Min TV är utrustad med knappt 10 appar, av vilka 2-3 fortfarande fungerar, och inte går det att installera några nya. Vad jag skulle vilja ha är en media-leverantör som tittar på vilken enhet det är som vill ha en ström, och skickar enligt fördefinierade regler, något som passar.

Finns det överhuvudtaget?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köp en chromecast?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Varför inte konvertera filerna till ett kompatibelt format istället för att slippa behovet av "transcoding"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Köp en chromecast?

Då sätter jag nog hellre ihop en "riktig" HTPC. Även om Chromecasten bara kostar en 500:- hem till dörren, så drar inte HTPC'n så mycket ström att det är en förlust de närmaste 10 åren, eftersom jag har delarna liggande. Det är en kompetentare lösning på många sätt, och jag hade säkert kommit att använda det mer än Chromecast och dess funktioner. Dock hade det varit trevligt att använda TVn's inbyggda funktion för uppspelning av media, eftersom den redan hänger på rätt ställe...

Skrivet av Kaine_Uro:

Varför inte konvertera filerna till ett kompatibelt format istället för att slippa behovet av "transcoding"?

För att jag inte vill ha den sämre bildkvaliteten när jag sitter på någon av mina andra plattformar, bara för att TV'n ska klara av strömmarna. Ovanpå det så hade en ändamålsenlig transcoding kunnat hantera fler enheter. Finns det inget annat alternativ blir det ju en HTPC borta vid TV'n, och så plex på den som server. Behovet blir genast lägre, eftersom de två enheterna som inte det finns någon plex klient till, telefonen och TV'n, är de som primärt skulle vara intressant att skicka transcodad film till. Till TV'n behövs det inte längre i det läget, och till telefonen är det ju fortfarande inte möjligt. Så det är egentligen bara surfplattan som skulle dra nytta av det. Hur intresserad jag är av att vandra runt här hemma med en 10" surfplatta och titta på film vet jag inte... TV'n hänger ju där, det känns bekvämare.

I grund och botten hade en tjänst som kan skicka rätt sorts strömmar varit mest rätt för mig, eftersom jag redan har "huvudlösa servrar" och NAS'ar att plocka processor kraft, och lagringsytor från. Frånvaron av förslag gör att jag tvivlar på att det finns, så det blir nog inget med det, men men. Frågar man inte, får man inte veta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ne jag har inget bra förslag. Sen är det ju lite svårt att ge föslag på vilka program som stöder den fördefinierade strömen om man inte specificerar vad denna "smarta" TV ska ta emot. Du har t.ex inte nämnt det.

Edit:
Vad har du för telefon som inte har en plex client? Eller webbläsare för den delen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då sätter jag nog hellre ihop en "riktig" HTPC. Även om Chromecasten bara kostar en 500:- hem till dörren, så drar inte HTPC'n så mycket ström att det är en förlust de närmaste 10 åren, eftersom jag har delarna liggande. Det är en kompetentare lösning på många sätt, och jag hade säkert kommit att använda det mer än Chromecast och dess funktioner. Dock hade det varit trevligt att använda TVn's inbyggda funktion för uppspelning av media, eftersom den redan hänger på rätt ställe...

Har du delar så säger jag bara, börja att sätta ihop det Du kommer inte bli nöjd om du nu lyckas hitta någon lösning, vilket jag tvivlar att du gör tyvärr.

Sätt ihop HTPC:n och lägg in Plex, Kodi eller vad du vill ha.

Nämde bara chromecast för det verkade som du bara ville ha en billig lösning.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Sen är det ju lite svårt att ge föslag på vilka program som stöder den fördefinierade strömen om man inte specificerar vad denna "smarta" TV ska ta emot. Du har t.ex inte nämnt det.

Känns irrelevant, eftersom TV'n stödjer det mesta, men utvecklingen har sprungit ifrån den så den förstår exempelvis inte alls vad den ska göra med mkv's. Men visst. Här är den korta varianten på TV'ns specs. Här är hela manualen.
I realiteten känns det helt ointressant, eftersom vad som behövs är att man kan transcoda givna videofiler till strömmar baserade på profiler för de olika enheterna. Med andra ord, även om TV'n bara stödjer ett skumt format, räcker det.

Skrivet av hACmAn:

Vad har du för telefon som inte har en plex client? Eller webbläsare för den delen.

Nokia N9. Har Firefox. Är DLNA kapabel, både som server, och som spelare. Ingen Plex klient.

Skrivet av Aeqvist:

Har du delar så säger jag bara, börja att sätta ihop det Du kommer inte bli nöjd om du nu lyckas hitta någon lösning, vilket jag tvivlar att du gör tyvärr.

Jag kan ha hittat en lösning...
Det ser ut som om Serviio gör vad jag behöver?

Skrivet av Aeqvist:

Sätt ihop HTPC:n och lägg in Plex, Kodi eller vad du vill ha.

Fast som sagt, i det läget är behovet av plex och liknande genast begränsat. Så det blir nog installerat "bara för att" och så får datorn spela resurserna från nätverkslagringen utan mellanhänder.

Skrivet av Aeqvist:

Nämde bara chromecast för det verkade som du bara ville ha en billig lösning.

Så är det ju, man vill alltid ha en billig lösning. Och billigast blir det om man kan lösa det på grejerna som redan är igång.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Den där berättar bara USB vid releas apparna och revision är viktigare, men. ja det är nog kört.
AC3 finns med på listan men inte DTS t.ex. Men ja.
Ska kolla Serviio. har inte hört om det. Har DLNA påslaget på min plex men den ligger bara i idle som standard. Bara om jag inte är hemma som jag använder den så det är en röra.

Testade DLNA till någon av alla VR appar ihopp med carbord. så lite lab bara. Kan inte utvärdera det med Plex.

Edit:
Kan tyvär inte Nokia. Men borde gå att se på klipp via plex.tv med din inloggning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vilken TV märke har du som inte fixar sina appar ??

Min samsung uppdaterar sina appar väldigt ofta..Lite väl ofta ibland.

Tar dom bort en ersätter dom det med liknande app.

Fast det vore ju grymt ifall man kunde installera egna appar i TV

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan ha hittat en lösning...
Det ser ut som om Serviio gör vad jag behöver?

Fast som sagt, i det läget är behovet av plex och liknande genast begränsat. Så det blir nog installerat "bara för att" och så får datorn spela resurserna från nätverkslagringen utan mellanhänder.

Så är det ju, man vill alltid ha en billig lösning. Och billigast blir det om man kan lösa det på grejerna som redan är igång.

Ja det är ju en DLNA server så det bör absolut fungera, bara att testa?

Förstår inte riktigt vad du menar med "begränsat" ? Har du en HTPC kan du ju göra allting som inte tvn kan?

Joo visst är det så, beror ju vilken upplevelse man vill ha också, står fast vid HTPC, då kan man göra precis vad man vill utan begränsningar. Tycker KODI är den bästa upplevelsen om man bara ska spela inom hemmanätverket. Plex kör jag bara för remoteaccess.

Men testa serviio och se om det fungerar som du vill ha det

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att jag inte vill ha den sämre bildkvaliteten när jag sitter på någon av mina andra plattformar, bara för att TV'n ska klara av strömmarna. Ovanpå det så hade en ändamålsenlig transcoding kunnat hantera fler enheter. Finns det inget annat alternativ blir det ju en HTPC borta vid TV'n, och så plex på den som server. Behovet blir genast lägre, eftersom de två enheterna som inte det finns någon plex klient till, telefonen och TV'n, är de som primärt skulle vara intressant att skicka transcodad film till. Till TV'n behövs det inte längre i det läget, och till telefonen är det ju fortfarande inte möjligt. Så det är egentligen bara surfplattan som skulle dra nytta av det. Hur intresserad jag är av att vandra runt här hemma med en 10" surfplatta och titta på film vet jag inte... TV'n hänger ju där, det känns bekvämare.

I grund och botten hade en tjänst som kan skicka rätt sorts strömmar varit mest rätt för mig, eftersom jag redan har "huvudlösa servrar" och NAS'ar att plocka processor kraft, och lagringsytor från. Frånvaron av förslag gör att jag tvivlar på att det finns, så det blir nog inget med det, men men. Frågar man inte, får man inte veta.
B!

Men man kan ju konvertera till ett annat format utan att förlora kvalité. Iallafall inget märkbart.

x264 MKV eller vad det heter kör jag på. Alla filerna som ligger på en NAS kan spelas upp direkt via den inbyggda mediaspelaren i vår TV. Även undertexter stöds.

Och ifall man har en TV utan sådan mediaspelare så fungerar det då med t.ex. Chromecast direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vilken TV märke har du som inte fixar sina appar ??

Min samsung uppdaterar sina appar väldigt ofta..Lite väl ofta ibland.

Tar dom bort en ersätter dom det med liknande app.

Fast det vore ju grymt ifall man kunde installera egna appar i TV

PÅ Samsung så kan man installera egna appar. Man måste gå in i develop mode och lägga till sin server, lite omständigt men det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

PÅ Samsung så kan man installera egna appar. Man måste gå in i develop mode och lägga till sin server, lite omständigt men det går.

Ok coolt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

AC3 finns med på listan men inte DTS t.ex.

DTS nämns i manualen. Där står det specifikt att det inte stöds. Varför framgår inte. Anligt LG är listan på stödda format i manualen, de som stöds oavsett om det är över USB, eller via DLNA servern och nätverk.

Skrivet av fermia:

Vilken TV märke har du som inte fixar sina appar ??

Om man hade varit nyfiken, kunde man ju ha klickat på någon av de båda länkarna jag gav ovan. Den första hänvisar till en serie TV apparater (2 olika tv, tror jag bestämt) nämligen LG's LX650n, den andra länkar direkt till manualen för TV'n i fråga, LG's 42LX650n. Så, märket torde, gissningsvis, med rätt hög chans för att man gissar rätt... vara... Ericsson?

Skrivet av Aeqvist:

Förstår inte riktigt vad du menar med "begränsat" ? Har du en HTPC kan du ju göra allting som inte tvn kan?

Fast HTPC'n kan göra det utan Plex, så behovet av att köra Plex försvinner mer eller mindre helt... Eftersom det är just främst för TV'n som det skulle vara intressant med transcoding.

Skrivet av Kaine_Uro:

x264 MKV eller vad det heter kör jag på. Alla filerna som ligger på en NAS kan spelas upp direkt via den inbyggda mediaspelaren i vår TV. Även undertexter stöds.

MKV är en "container" som kan hålla media av många olika format. Just MKV kan inte TV'n hantera, av någon anledning. Samma codecs i en AVI, går bra. Vilket kan tyckas vara lite märkligt eftersom mkv står med i listan över filtyper TV'n kan hantera, men men... H.264 är en videocodec. Även den stöds.

Movie(*.mpg/*.mpeg/*.dat/*.ts/*.trp/*.tp/*.vob/*.mp4/*.mov/*.mkv/*.dvix/*.avi/*.asf/*.wmv/*.avi(motion-jpeg)/*.mp4(motionjpeg)/*.mkv(motion-jpeg))supporting file Video format : DivX3.11, DivX4.12, DivX5.x, DivX6, Xvid1.00, Xvid1.01, Xvid1.02, Xvid1.03, Xvid1.10 beta-1/beta-2, Mpeg-1, Mpeg-2, Mpeg-4, H.264/AVC, VC1, JPEG, Sorenson H.263 Audio format : Dolby Digital, AAC, Mpeg, MP3, LPCM, HE-AAC, ADPCM, WMA Bit rate : within 32 kbps to 320 kbps(MP3) External Subtitle format : *.smi/*.srt/*.sub(MicroDVD,Subviewer1.0/2.0)/*.ass/*.ssa/*.txt(TMPlayer)/*.psb(PowerDivX) Internal Subtitle format : only, XSUB (It is the subtitle format used in DivX6 files)

Skrivet av mattoys:

PÅ Samsung så kan man installera egna appar. Man måste gå in i develop mode och lägga till sin server, lite omständigt men det går.

På min LG är enda alternativet att man hackar TV'n ordentligt, och lägger in en firmware uppdatering från modellen efter. Det ger lite utökade funktioner för appar och ett par nya codecs för film och musik, men samtidigt slutar en del funktioner i TV'n att fungera, så jag har avstått.
På hela taget tycker jag LG har skött sin TV jävligt dåligt. Det kom ett par firmwares för att fixa kritiska buggar, men så fort de släppte nästa modell TV, knappt ett halvår efter att min släpptes, så slutade de bry sig överdrivet mycket. Och nya appar kom det aldrig. Så nästa TV blir inte en LG. Vilket kanske inte är ett problem för LG eftersom det inte blir någon ny TV på "många" år än.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast HTPC'n kan göra det utan Plex, så behovet av att köra Plex försvinner mer eller mindre helt... Eftersom det är just främst för TV'n som det skulle vara intressant med transcoding.

Precis, då kan du använda vad du vill. Hoppas du hittar det du letar, men jag tror du redan hittat den bästa lösningen egentligen

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Kolla på PS3 Media server. Från början tänkt för att fixa uppspelning på PS3 men nu mer generell.
http://www.ps3mediaserver.org/