Spegla datorskärm till TV, problem [LÖST]

Permalänk
Medlem

Spegla datorskärm till TV, problem [LÖST]

Hej Sweclokers,

Jag sitter på en stationär dator och vill kunna spegla skärmen mellan datorn till tv. Detta har fungerat tidigare men för ett antal månader så funkar det inte längre.

I windows 7 under skärmupplösning -> flera bildskärmar, har jag enbart följande alternativ:
Utvidga dessa skärmar
Visa enbart skrivbordet på 1
Visa enbart skrivbordet på 2

OBS: Detta alternativ fungerar men skulle hellre enbart spegla skrivbordet.

Tidigare hade jag alternativet spegla, vad kan vara orsaken till att jag inte har detta alternativ längre?
Har installerat om grafikrutinerna men detta hjälpte inte. Försökt googla runt men lyckas inte hitta något som löser mitt problem.

Kan uppdateringsfrekvensen ha något att göra med detta, för tillfället 25 Hz tv, 60 Hz dator? Andra saker jag bör testa? Något med upplösningen?

När jag använder mig av Windows knapp + P och väljer spegla, läggs skärmen över till tv:n, men datorn blir svart.

Windows 7
Datorskärmen är kopplad med DVI
Använder HDMI mellan dator och tv
NVIDIA GeForce GTX 660 Ti

Tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Vurr:
Låter ju som någon mjukvara som ställer till det med tanke på att det fungerade förrut.

Testa att "rollback" drivrutiner på både skärm och några av de senaste relevanta windows-uppdateringarna.

Svårt att felsöka men värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Lösning:

Efter ytterligare lite Googlande hittade jag tips om att byta DVI port för skärmen till datorn. Detta löste problemet och jag kan nu spegla skärmen igen. Skulle vara tacksam om någon kunde förklara varför detta är nödvändigt, men det viktiga är att det funkar igen 😀

Skickades från m.sweclockers.com