Kraschad extern HDD WD Caviar Green?

Permalänk
Medlem

Kraschad extern HDD WD Caviar Green?

Hej,

För ett gäng år sedan köpte jag en WD D3C 1TB och la över gamla bilder etc på, som en liten backup, sen åkte den ner i en låda. Tjejen försökte få igång den vid ett senare tillfälle men använde då en annan power-kabel (dumt) än den som följde med och efter det ville den inte vara med. Har inte tänkt på det mer än att jag nu tänkt ta tag i det. Köpte en 3,5" kabinett och tog ur den gamla WD Caviar Green HDD'n och monterade i ny kabinett men själva disken snurrar aldrig igång, bara ett utdragade pip ljud eller vad man ska säga, eeeeeeeeer-EEH, gör den ett par gånger innan den blir helt tyst. Testade att bara plugga i HDD med kablaget som följde med och ljudet verkar komma från själva HDD'n, ungefär som att den försök snurra igång den men inget händer. På datorn hittar den själva kabinetten som en enhet (i Enheter och Skrivare) men inte i 'Den här datorn'. Man ser heller ingen volym eller dylikt i enheterna, mer än 'USB3.0 External HDD'. Kabinetten jag köpte är en Deltaco MAP-GD33U3.

Vad ska jag göra för att få ut datan? Är allt bränt och glömt eller vad ska jag göra? Har inte varit med om kraschade hårddiskar tidigare.

Vänligen,

Permalänk
Medlem

Prova att koppla in den i datorn direkt, som en vanlig intern disk alltså..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Prova att koppla in den i datorn direkt, som en vanlig intern disk alltså..

Har ingen stationär dator hemma, tyvärr. Kan dock försöka åka till en kompis och testa. Finns det några andra förslag på åtgärder jag kan vidta? Jag har satt mig in lite mer i HDD nu. PCB-kortet verkar inte vara speciellt varmt eller har några tecken på brännmärken (på sidan man ser utan att ta bort det), ska jag testa att ta bort det och se hur det ser ut på andra sidan? Har läst lite om övervoltsskyddet, diod D4, som kanske är bränt med tanke på volten inte nödvändigtvis var den rätta med power-kabeln som användes tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har ingen stationär dator hemma, tyvärr. Kan dock försöka åka till en kompis och testa. Finns det några andra förslag på åtgärder jag kan vidta? Jag har satt mig in lite mer i HDD nu. PCB-kortet verkar inte vara speciellt varmt eller har några tecken på brännmärken (på sidan man ser utan att ta bort det), ska jag testa att ta bort det och se hur det ser ut på andra sidan? Har läst lite om övervoltsskyddet, diod D4, som kanske är bränt med tanke på volten inte nödvändigtvis var den rätta med power-kabeln som användes tidigare?

Det kan mycket väl vara diod D4 som är boven i dramat. Har själv vid två tillfällen tagit bort just D4 och fått igång diskarna för att rädda innehållet. På den ena disken var D4 alldeles svart, men på den andra fanns inga synliga tecken på skadat PCB eller D4. Ingen av diskarna var mina utan syftet var att rädda innehållet så diskarna kasserades efteråt. Ska du fortsätta använda disken så bör du ersätta D4 med en ny diod. Ska du enbart rädda innehållet så tycker jag absolut att du ska koppla in disken i en stationär dator för att minimera risken för övervolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXX:

Det kan mycket väl vara diod D4 som är boven i dramat. Har själv vid två tillfällen tagit bort just D4 och fått igång diskarna för att rädda innehållet. På den ena disken var D4 alldeles svart, men på den andra fanns inga synliga tecken på skadat PCB eller D4. Ingen av diskarna var mina utan syftet var att rädda innehållet så diskarna kasserades efteråt. Ska du fortsätta använda disken så bör du ersätta D4 med en ny diod. Ska du enbart rädda innehållet så tycker jag absolut att du ska koppla in disken i en stationär dator för att minimera risken för övervolt.

Har köpt en ny extern men hade tänkt försöka rädda så mycket som möjligt och skicka upp i molnet så man slipper alla diskar. Jag har inte sett hur dioden ser ut, är dioden fastlödd på kortet? Dvs måste man löda upp och ta bort den eller går det att klippa/dra av den?

Gör inget med HDD förrän jag testat att skicka in den i en stationär och se hur det går. Fungerar inte det blir nästa åtgärd att ta bort D4 och testa i den stationära/i en kabinett, om inte det fungerar... Är det bara att glömma hddn?

Permalänk
Inaktiv

Tex. Kjell o Co har billiga USB2sata adaptrar. Testa en sådan och fungerar det inte då är du nog körd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Har köpt en ny extern men hade tänkt försöka rädda så mycket som möjligt och skicka upp i molnet så man slipper alla diskar. Jag har inte sett hur dioden ser ut, är dioden fastlödd på kortet? Dvs måste man löda upp och ta bort den eller går det att klippa/dra av den?

Gör inget med HDD förrän jag testat att skicka in den i en stationär och se hur det går. Fungerar inte det blir nästa åtgärd att ta bort D4 och testa i den stationära/i en kabinett, om inte det fungerar... Är det bara att glömma hddn?

Jag valde att löda bort dioden för att minimera risken att skada PCB. Tanken att försöka klippa bort den fanns inte ens. Jag hittade faktiskt original länkarna till sidorna jag använde mig utav för att identifiera dioden. Dem kommer här...

Länk1
Länk2

Den information jag läste mig till är att man aldrig ska stoppa in en disk utan D4 diod i en kabinett då själva D4 fungerar som ett överspänningsskydd. Och det var just överspänning som orsakade problemet för dig. En PSU i en stationär dator har redan överspänningsskydd vilket gör att det är ett säkrare kort att koppla in den där. Finns inga garantier dock, men det gick bra i båda mina fall och diskarna fungerade som vanligt under tiden jag flyttade över filerna.

Kasserade som sagt båda diskarna efteråt, men det är tydligen bara att ersätta D4 dioden med en ny och löda fast och köra på som vanligt ifall disken fungerar problemfritt i övrigt.

Permalänk
Medlem

@Apachi: om du har tur så är det adaptern som ansluts till hårddisken för att "göra" den extern som gått sönder. Även om inte det funkar, finns ju en massa recovery program och även professionella studion som öppnar upp och återställer. Fast såvida det inte är riktigt värdefulla grejer du har är det knappt värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md_89:

@Apachi: om du har tur så är det adaptern som ansluts till hårddisken för att "göra" den extern som gått sönder. Även om inte det funkar, finns ju en massa recovery program och även professionella studion som öppnar upp och återställer. Fast såvida det inte är riktigt värdefulla grejer du har är det knappt värt pengarna.

Testade ju att byta kabinett och det var då den bara "pep" eller vad man ska säga, kändes mer som att den försökte dra runt men inte lyckades. Jag tror att det är dioden som felar efter att det var fel strömkabel. Jag ska försöka få klart det denna vecka.

Har hört att det är riktigt dyrt att lämna in hårddiskar, det är ju mest gamla filmer och bilder så det har inget värde i sig, mer än personligt. Jag hoppas att det löser sig med dioden så får jag skicka över allt till en ny hårddisk.