Konvertera Thick till Thin provisioning?

Permalänk

Konvertera Thick till Thin provisioning?

Hej!

Petade i en till SSD i servern för användning som datastore i ESXi 5.5 u3.

I vSphere Client använde jag "Datastore Browser" för att flytta vms mellan den gamla SSDn till den nya, men då helt plötsligt tappade ESXi att jag körde med thin provisioning så numera är dem thick.

Vill konvertera tillbaka vmarna till thin men hittar inte hur man gör det på ett enkelt sätt, någon som kan hjälpa mig med detta?

Google hjälpte inte mycket då VMWares egna "howto" gällande exakt detta inte verkade stämma då jag inte har något alternativ för "migrate" i vSphere Client...
https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Kanske är väldigt trött i huvudet just nu och fattar trögt men irriterande att inte ESXi tar med sig alla settings när man flyttar vms lokalt på servern.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk

@BerraBing:

För att konvertera från thick till thin kan du använda vmware converter.

För att migrera från ett datastore till ett annat måste man använda vcenter vilket kostar pengar. Den billigaste licensen kostar 7000kr ungefär. Den billigaste tillåter att man kan göra en sk kall migrering vilket innebär att maskinen är avstängd.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

@BerraBing:

För att konvertera från thick till thin kan du använda vmware converter.

För att migrera från ett datastore till ett annat måste man använda vcenter vilket kostar pengar. Den billigaste licensen kostar 7000kr ungefär. Den billigaste tillåter att man kan göra en sk kall migrering vilket innebär att maskinen är avstängd.

//Tobias

Tack så mycket! Ska testa vmware converter när jag får tid.

Misstänkte att det var något i banorna som du nämner gällande vcenter, drygt..!

Du ska ha stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Om du vill testa Vcenter så har du 60 dagars trail-version med full funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Det ska gå att konvertera via ett kommando om du ansluter via konsol eller kör med SSH. Nu har jag inte ESXi tillgängligt och kommer ej ihåg i huvudet men körde det på jobbet för ca 2 år sedan. Eventuellt kanske denna kan hjälpa till: https://networklessons.com/vmware/convert-vmware-esxi-thick-p...

När diskarna är thin kan du manuellt kopiera över dem. Se till att köra "Remove from inventory" ochh sedan kopiera via samma konsolanslutning med hjälp av cp:

cp -r /vmfs/volumes/datastore1/vm /vmfs/volumes/datastore2/vm

Sedan kör du browse datastore dit du kopierade maskinen och väljer "Add to inventory" på "maskin.vmx". Verifiera dock att diskfilerna ligger på rätt datastore. Om inte går de nog att byta ut via GUIt.

Som alltid är det bra med backup innan du börjar pilla med filerna.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför Du väljer att köra den i "Thin" läge?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Får man fråga varför Du väljer att köra den i "Thin" läge?

Spara utrymme kan jag tänka mig. På SSD har jag inte märkt någon skillnad mellan thick och thin provisioning, så då kan man lika gärna köra med thin. På - segare - mekanisk lagring kan man dock märka skillnad.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Spara utrymme kan jag tänka mig. På SSD har jag inte märkt någon skillnad mellan thick och thin provisioning, så då kan man lika gärna köra med thin. På - segare - mekanisk lagring kan man dock märka skillnad.

Riskerar man inte att enklare övertrassera maximalt tillgängligt utrymme under skarp drift?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Riskerar man inte att enklare övertrassera maximalt tillgängligt utrymme under skarp drift?

Den risken finns. Man ska helst ha övervakning på det. Men i en hemmamiljö kan det vara skit samma eftersom ssd-utrymme inte är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Riskerar man inte att enklare övertrassera maximalt tillgängligt utrymme under skarp drift?

Yes, risken finns alltid där. Jag tolkar alal inlägg här som för hemmabruk så i detta fall antar jag att den risken är värd att ta.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köra Thin även i storskalig produktion. Jag skulle behöva minst dubbelt så mycket utrymme om jag körde Thick i produktion. Nyckeln är att ha bra övervakning med tidiga varningsnivåer för at få reda på innan det blir tvärstop.