Kan ej installera Windows 10 till SSD

Permalänk
Medlem

Kan ej installera Windows 10 till SSD

Tjenare, precis byggt ihop nya datorn och skulle sätta igång och installera så får jag meddelandet "Det går inte att installera windows på den här disken det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS".

har googlat runt och kollat på tidigare trådar (Tydligen vanligt problem) och testat det som föreslagits. Det jag gjort är följande:

- Bytt usb samt laddat ner iso filen från windows på nytt
- Kopplat ur min andra WD disk så enbart SSD är aktiv
- Testat alla olika SATA ingångar
- Tagit ur alla andra USB enheter
- Formaterat disken flertal gånger

Kopplar jag ur SSD disken så funkar det att installera windows 10 home på min WD disk utan några problem, men sitter båda två i så blir det samma meddelande på båda diskarna.

Orkade inte pilla mer på det då jag fick slut på idér att testa, så i dagsläget ligger alla installationer på WD disken och sen installerade program på SSDn som funkar fint som D:\ disk.

Dator speccs:
CPU: Inte Core i5 6600k @ 3.50GHz
RAM: 8 GB Dual-Channel Ballistics sport
MOBO: Asus Z170 Pro Gaming (LGA1151)
GPU: GeForce GTX 960 2gb strix
HDD: 931 GB Western Digital WDC WD10EADS-22M2B0
SSD: 222 GB Microsoft Storage Space Device (Bör heta "Intel 535 Series 2.5" SSD 240GB=

Avskrivet från Speccy och eftersom SSDn inte kommer upp med sitt riktiga namn som det står i BIOS så antar jag att detta är en del av problemt?

Har ni sweclockers några tips på hur jag kan åtgärda skiten? Och om jag nu skulle lösa, är det enklast att bara göra en clean install eller clona den andra disken på något vis?

Fred! /joma

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha svar på detta ja också då en kompis har exakt samma problem oavsett vilken disk han stoppar i datorn..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Ahci eller vad det heter aktiverat?

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

den ska klara installera oavsett om AHCI är aktiverat eller inte..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntecNisse:

Ahci eller vad det heter aktiverat?

Det är aktiverat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat ett annat OS? Vad säger t.ex. en Linux Live ISO om disken?
Provat att stänga av kontrollers för SATA och USB som inte behövs i bios?
Kan vara något fel på partitionstabellen eller om disken är av GPT-typ. Prova att nolla hela disken med lämpligt program.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Provat ett annat OS? Vad säger t.ex. en Linux Live ISO om disken?
Provat att stänga av kontrollers för SATA och USB som inte behövs i bios?
Kan vara något fel på partitionstabellen eller om disken är av GPT-typ. Prova att nolla hela disken med lämpligt program.

Hur kollar jag partitionstqbellen? Har nollat disken i diskpart tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När du installerar ska du ta bort alla partitioner från hårddisken och låta installationen partitionera själv. Windows behöver nämligen fler än en partition. Vet inte om det kan vara det som bråkar för dig men det kan vara värt ett försök.

Du ska alltså inte skapa några egna partitioner som du själv formaterar, därav är även formateringen du gjort själv onödig om man ser till funktion.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du får inte bota installationen via f12, och disken du installerar från får inte anses som en aktiv disk. Under installationen.
Du har säkert sprungit på att den vill lägga boortpartitionen på disken som den botar ifrån.

Gå in i bios/uefi. Bara för enkelhetens skull. Ta ut alla diskar uten dem som w ska installeras på. Sedan spara och starta om gå in igen kolla så att den disk du vill ha w på ligger först i listan som botbara diskar. Spara igen. Starta om med minnet i om det är ett usb. kolla så det står som innan vält utifrån uefi att bota från minnet, då ska det inte ligga först i botlistan. utan buta ifrån den. då bör om det hela fungerat som det bör. Gå att välja den disk i installationen under custom som du vill använda. Har du fortfarande prioblem så radera disken. (inte auto!) Inte så säker på att det vart så tydligt. Men kontenat är att trycka på knappen för att bota en annan enhet kan även få windows att tro att det är på den som den ska installera bootfilerna. Därav att du väljer det i BIOS/UEFI istället för att gåförbi booten temorärt. Lycka till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

När du installerar ska du ta bort alla partitioner från hårddisken och låta installationen partitionera själv. Windows behöver nämligen fler än en partition. Vet inte om det kan vara det som bråkar för dig men det kan vara värt ett försök.

Du ska alltså inte skapa några egna partitioner som du själv formaterar, därav är även formateringen du gjort själv onödig om man ser till funktion.

Det är typ så, och så kan den få för sig att välja en annan disk som den lilla portionen beroende på hur den ser som den disk som ska vara den aktiva just då datorn startade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Joma jag vill minnas att jag haft ett liknande problem när jag använde installeringsstickan i ett USB3.0-uttag. Gick bättre när jag tryckte in stickan i en 2.0-port.

Permalänk
Medlem

http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
Kan du alltid använda för att nolla disken om du misstänker några partitionera är skrivna på den även om de inte syns i diskpart. Göra en wipe på en disk som man inte ska är inte kul. Gratis varianten är låst till en viss hastighet om man nu vil göra en full reset: men en vanlig borde inte slite mer än vanligt på ssdn samt ta någon tid. Men efteråt så är den nollad. Så imstart eller iniciering igen. Detta körs från windows så du behöver ett annat os eller någons annans dator.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

@Joma jag vill minnas att jag haft ett liknande problem när jag använde installeringsstickan i ett USB3.0-uttag. Gick bättre när jag tryckte in stickan i en 2.0-port.

Det kan du faktiskt ha rätt i. Hade glömt det men på mitt p67mb så fungerade det inte om inte det var intels usb port som var aktiv. Är lite osäker men tror jag har problem om usb3 minnet sitter på en via kontakt på mitt nuvarande z77.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: Boot-ordningen påverkar inte på så sätt att man inte kan installera windows på en viss hårddisk. Det enda hindret som är, alltså generellt talat, är att man inte kan installera på samma enhet som man bootar installationen ifrån. Alltså, även om man skulle ha en viss enhet som första boot så kan man installera på en annan.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@hACmAn: Boot-ordningen påverkar inte på så sätt att man inte kan installera windows på en viss hårddisk. Det enda hindret som är, alltså generellt talat, är att man inte kan installera på samma enhet som man bootar installationen ifrån. Alltså, även om man skulle ha en viss enhet som första boot så kan man installera på en annan.

Och därav så blir det ofta problem med f12 istället för att boota minnet bios/uefi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: Jag förstår inte vad du menar, det blir ju inte någon skillnad heller om man väljer att i bios ställa in hur det ska boota eller om man manuellt väljer på vilken enhet det ska boota. TS problem är dessutom när installationen redan startat, han har inte problem med att få igång installationen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Känns som jag inte lyckas förklara något i huvud taget vad jag menar. Gjorde en inspelning och den vart ännu mera kryptisk samt en partitionsbit i filmen som jag inte tänkt skulle vara där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: Gör som vi skrivit tidigare i tråden. I det steg där du ska välja vart du vill installera så trycker du "Avancerat" så att du får fram fler alternativ. Markera sedan varje partition och ta bort dem, ta alltså bort allt som är på SSDn. Skapa sen inte några nya utan se till att det tomma utrymmet är markerat (är oftast det av sig självt) och tryck sedan på nästa. Då gör installationen alla nödvändiga partitioner åt dig. Du ska alltså inte göra och skapa någon egen partition som du ska formatera, utan bort med allt och tryck nästa.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind
det är inte mig som tråden handlar om.
Det är @joma.
Jag kan utan problem styra vilka diskar som jag kan installera Windows på baserat på hur UEFI och diskarnas partitionering är inställd.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: Ursäkta mig, det vet jag ju redan på tidigare inlägg. Vet inte varför jag plötsligt skulle blanda ihop er

Det är möjligt att man kan prioritera på vilken disk man vill installationen ska hamna. Har man t.ex disk nummer 3 först i bootordningen så kommer installationen föreslå installationen där främst, det har jag inte tänkt på. Det hindrar dock inte att man i installationen väljer en annan hårddisk att installera på. Jag kan heller inte se hur det har någon relevans med TS problem.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är lugnt.
Finns en sak till som jag inte tror är relevant i detta sammanhng. Det är att OS kan ändra i UEFI.
Då jag installarar en ny insederbuild händer det att den ändrar botårdningen i UEFI. Så jag får ställa tillbaks till min main för att få boot menyn. Jag vet inte exakt vad mitt MB ligger i för läge då det är ett z77x-d3h med bios F18i är v1.1 på mitt moderkort tror det finns en 1.2 och en 1.0 men vet inte hur i mitt fall mjukvaran påverkar Asus Z170 Pro Gaming. Känns som det borde vara löst nu.

@joma du får gärna uppdatera tråden om du hittar en simpel lösning utan två sidor ned text. DU är helt klart inte ensam.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@joma: Det jag tänkte på med att nolla disken är att skriva binära nollor över hela disken så den ser fabriksny ut. Lättast är från en Linux Live ISO där du kan köra både från grafiskt (GParted och disks (diskar)) och terminal (gdisk och dd) gdisk är fdisk med GPT-stöd. dd är för att skriva en disk till en annan. Med kommandot dd if=/dev/zero of=/dev/sdX size=1048576 count=1024 skriver binära nollor till diskens första gigabyte.

Det du kan göra i en Linux distribution som inte går i Windows utan dyra program är att redigera en skadad partitionstabell och tvinga omskrivning av disken på bitnivå om den bråkar eller dom tillfällen Windows inte vill släppa taget om disken. För att rensa disken i Windows brukar killdisk gratisversion fungera.

Strukturen /dev/sdXn är en SATA-disk, en disk på första porten är /dev/sda. Efterföljande n är partitionsordningen från 1. En utökad partition börjar alltid på siffaran 5 i Linux. I GParted och disks så syns det lätt hur en partition är placerad. Observera skillnaden på hela disken (sda) och en specifik partition (sda1).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@hACmAn: Gör som vi skrivit tidigare i tråden. I det steg där du ska välja vart du vill installera så trycker du "Avancerat" så att du får fram fler alternativ. Markera sedan varje partition och ta bort dem, ta alltså bort allt som är på SSDn. Skapa sen inte några nya utan se till att det tomma utrymmet är markerat (är oftast det av sig självt) och tryck sedan på nästa. Då gör installationen alla nödvändiga partitioner åt dig. Du ska alltså inte göra och skapa någon egen partition som du ska formatera, utan bort med allt och tryck nästa.

De e precis det som inte funkar på polarens dator.. Kommer bara upp text att windows inte kan installera på vald disk.. Men som nån skrev förut, Så kan de ha med GPT och USB3 o göra..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

De e precis det som inte funkar på polarens dator.. Kommer bara upp text att windows inte kan installera på vald disk.. Men som nån skrev förut, Så kan de ha med GPT och USB3 o göra..

Jag har testat att tabort GPT via diskpart och får samma resultat, även testat och köra från USB2 porten med samma resultat,

Permalänk
Medlem
Skrivet av joma:

Jag har testat att tabort GPT via diskpart och får samma resultat, även testat och köra från USB2 porten med samma resultat,

Har du USB 2 eller 3 minne?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har du USB 2 eller 3 minne?

Minnet är USB2 men jag kan använda vilket USB uttag som hellst för min WD disk

Permalänk

Kolla den här sidan. Handlar visserligen om installation av windows 8 men detsamma gäller för windows 10.
Kanske kan ge några uppslag hur du skall göra.

http://windowsitpro.com/windows-8/q-what-tips-will-help-me-in...

Vidare ett ruskigt bra program för att skapa startbara ISO-filer för OS-installationer med olika varianter avseende partitionsscheman och måltypssystem .

https://rufus.akeo.ie/

Permalänk
Medlem

Det jag kommer att tänka på är
1. Firmware på SSD skulle kunna uppdateras.
2. Drivrutin för att läsa data på SSD under windows-installationen(brukar komma fråga om detta)
Lycka till och jo förenkla problemet (koppa ut allt som INTE behövs!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joma:

Minnet är USB2 men jag kan använda vilket USB uttag som hellst för min WD disk

Hmm, Ok.. Polaren har ett usb3 minne..
Har du testat uppdatera firmware på disken?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |