cdon kör kreditupplysning vid varje köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vad är det som inte ser bra ut med kreditupplysningar?
är det samma företag borde de iofs "komma ihåg" att det var okej förra gången?

Ok, så du kan inte från ene köpet till nästa bli arbetslös och hamna hos kronofogden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vad är det som inte ser bra ut med kreditupplysningar?
är det samma företag borde de iofs "komma ihåg" att det var okej förra gången?

En vanlig myt är att det försämrar ens kreditvärdighet om man har många upplysningar på sig. Verkligheten är dock mer komplex än så och det är många flera faktorer som spelar in i ett sammanlagt kreditbeslut. I vissa fall kan det, hur lustigt det än kan låta, tom vara sämre att inte ha några förfrågningar på än att ha det. Men förr i tiden var det nog mer kategoriskt så att man framstod som lite oseriös om man inte köpte allt kontant men tiderna ändras på gott och ont.

Att nån såg bra ut "förra gången" är nog ett av de vanligaste sätten att åka på kreditförluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Rätt sjukt de där, bara för att man har många kreditupplysningar betyder det väl inte att man inte kan betala? förstår om det visar sig att det är missade betalningar eller skulder när kreditupplysningen gjordes att det ser dåligt ut, men om allt är tipp top borde det ju inte spela nån roll om det är 1000 kreditupplysningar eller 1 - alla upplysningar de gör säger ju att det inte är något problem med min "kredit-trovärdighet" (i mitt fall) ?

Nä, och så står det inte heller (iaf inte i första länken):

"Så endast kreditprövningar är inte ett skäl att neka någon?

– Mycket, mycket ovanligt skulle jag vilja säga."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Om en kund har ovanligt många kreditupplysningar på sig så är det ofta ett tecken på att man är stor konsument av saker och är du storkonsument har du större utgifter än normalt. Och folk med större utgifter än normalt har större sannolikhet att inte återbetala en kredit statistiskt sett det är anledningen till att banker drar öronen åt sig..

Men iaf back on topic så om jag minns rätt så gör Qliro "bara" en lättare undersökning från bisnode som innehåller Inkomster samt skulder 3år tillbaka i tiden.. Och åtminstone historiskt sett har bisnode inte delat med sig av exempelvis hur många förfrågningar som gjorts. Detta har resulterat i att exempelvis många sms låne företag använder dem och även marknadsför detta så sms låne torskar inte skall synas så lätt utåt..

Åtminstone när jag köpte av dem för några månader sedan så togs upplysningen via Bisnode

Generellt är det så så att desto större krediter (blancolån, köp på avbetalning, faktura osv.) desto mer noggrant vill kreditgivaren kontrollera kredittagaren. Ger man ut ett blancolån på 300 000 kr så har man lite mer att förlora än om man sålt en DVD film på krita. SMS-låneföretagen har dessutom om jag minns rätt vissa legala hinder jämfört med kreditmarknadsbolag och banker (och fler lär det bli).

Permalänk
Medlem

För 7-10 år sedan arbetade jag för en mobiloperatör med bl.a. försäljningssupport och där ingick manuell kreditbedömning i de fall som systemen inte automatiskt gav grön flagg.
En sak som kollades var antalet kreditupplysningar i nära tid, och då även vilka företag som begärt dessa.
Många kollar ifrån företag med blancolån = hög risk, likaså om det var många elekronikhandlare såsom SIBA, Elgiganten o.s.v.

Personligen var jag nog ganska hård, speciellt om personen hade flera abonnemang sedan tidigare och betalningshistoriken inte var vacker gällande påminnelser o.d.. (Sorry för det, om du är en som drabbats av mig)

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra och att bolag är hårda på kreditupplysningar, är egentligen bättre för konsumenterna i slutändan. Spelar ingen roll hår många upplysningar du får så länge du sköter dig. Sköt din ekonomi eller fixa cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Rätt sjukt de där, bara för att man har många kreditupplysningar betyder det väl inte att man inte kan betala? förstår om det visar sig att det är missade betalningar eller skulder när kreditupplysningen gjordes att det ser dåligt ut, men om allt är tipp top borde det ju inte spela nån roll om det är 1000 kreditupplysningar eller 1 - alla upplysningar de gör säger ju att det inte är något problem med min "kredit-trovärdighet" (i mitt fall) ?

Det där är ett gammal problem som egentligen inte finns kvar idag. 2009 när jag köpte min näst senaste lägenhet skulle jag vara "smart" och spela ut banker mot varandra och letade bolån lite överallt - vilket resulterade i att jag bedömdes som en osäker kund i slutändan och fick använda Bluestep under första året innan jag kunde flytta till SBAB. Men sedan dess har reglerna ändrats, en kreditupplysning ligger bara kvar tolv månader istället för 36 och man tittar idag mer på vad det är för typ av upplysning (Klarna, elavtal, telefonabbonemang väger som luft i jämförelse med blankolån exempelvis) och vilka saker man faktiskt tecknat sig för. Så i praktiken kan man faktiskt ha tusen upplysningar idag under ett års tid utan att det ska ge avslag - däremot kanske du får frågan om vad du pysslar med

OnT
Qliro tar i vanliga fall enbart en mikroupplysning via UC och kommer bara styrka att du är du, din folkbokföringsadress, eventuella betalningsanmärkningar etc. Den syns inte om någon annan tar en mikroupplysning eller en full upplysning. Däremot syns det om ytterligare ett företag tar en full upplysning, då kommer de se den andra fulla upplysningen.

Permalänk
Medlem

Där ser man, själv tar man på faktura för enkelhetensskull samt att man verkligen vet att man får varan.

Permalänk
Medlem

Som kund är det en större trygghet att handla på faktura jämfört med att betala direkt. Skulle företaget gå i konkurs innan du har fått din vara så är risken väldigt stor att man inte får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Som kund är det en större trygghet att handla på faktura jämfört med att betala direkt. Skulle företaget gå i konkurs innan du har fått din vara så är risken väldigt stor att man inte får tillbaka pengarna.

Tror jag hade hellre köpt produkten någon annanstans istället. Vad sker om du får din vara, betalar med faktura /avbetalning och sen går de i konkurs. 1 månad senare går din produkt sönder. Du kan alltid kolla själv på företagets kredit du handlar från, och göra en egen bedömning om de är "konkursrisk".

Förstår ditt tänk, men jag ser det som en konstig ursäkt när det viktiga är att den du köper av måste kunna leverera både support, service och garanti också, oavsett hur du betalade för den.

Om något så är det mer att de som handlar på faktura borde betala en rätt saftig extra kostnad som faktura medför. Dvs personal som ska bearbeta köpet, post och hantering/administrering samt bokföring, ev support om du har frågor på fakturan, samt risken att du inte får betalt för många olika anledningar. Detta gör att företagen måste sätta marginal på produkterna för att täcka detta, som drabbar även den som betalar kontant, direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Som kund är det en större trygghet att handla på faktura jämfört med att betala direkt. Skulle företaget gå i konkurs innan du har fått din vara så är risken väldigt stor att man inte får tillbaka pengarna.

Därför man använder ett kredit- eller betalkort, det är nog det bästa i den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror jag hade hellre köpt produkten någon annanstans istället. Vad sker om du får din vara, betalar med faktura /avbetalning och sen går de i konkurs. 1 månad senare går din produkt sönder. Du kan alltid kolla själv på företagets kredit du handlar från, och göra en egen bedömning om de är "konkursrisk".

Jag ser ingen poäng med att utsätta mig för större risk än vad jag behöver och brukar därför alltid betala med faktura eller med kredit-/betalkort om företaget tar ut en fakturaavgift.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Ymerio:

Hej, det verkar som att på sistonde kör dom en kreditupplysning varje gång som man köper något. Det känns extremt udda och fel, speciellt eftersom vi har varit kund i mer än 12-14 år och alltid betalat i tid. Hur kommer sig att dom skaffat denna policy nyligen? När man ständigt får kreditupplysningar så ser det inte bra ut.

Hej,

CDON tar endast ut en kreditupplysning vid köp mot faktura, delbetalning eller Qlirokonto genom vår betalpartner Qliro. Det är väldigt enkelt att betala med Qliro, men vi vill självklart att det samtidigt ska vara säkert för dig som kund. Därför genomförs alltid en kreditbedömning, där vi kontrollerar din identitet och säkerställer att dina varor hamnar hos rätt person.

Om man inte önskar att en kreditupplysning tas så kan man alltid handla mot någon av våra andra betalningsalternativ, Se här. Är du osäker på vilket betalningsalternativ du skall välja och vad de olika alternativen betyder så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi gärna dig. Här finns vi!

Mvh
Robin
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Handlar man på någon typ av kredit så är det vitalt för säljaren att man har en någorlunda aktuell koll på köparens ekonomi innan man släpper iväg varan. Plus att många kredtvärdighetskontroller per år innebär att man inte har råd att betala för varan omgående vid köp och ger en hint till säljaren/banken/bostadsrättsföreningen angående ens ekonomiska status. Sen om jag inte minns fel så blir köpet dyrare om man inte betalar direkt i kassan, utan följer någon typ av kreditlösning som avbetalning eller faktura.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag ser ingen poäng med att utsätta mig för större risk än vad jag behöver och brukar därför alltid betala med faktura eller med kredit-/betalkort om företaget tar ut en fakturaavgift.

Förstår vad Du menar med risk, det betyder egentligen att Du har en skör ekonomi i förhållande till vad Du köper. Köper man t.ex. via MasterCard eller PayPal så har man rätt så stor chans att få tillbaks varenda en krona(t.o.m. mer ibland) om säljaren strular. Bara att lämna ett klagomål till PayPal eller så gör man en s.k. chargeback via sin bank mot MasterCard.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

@Veni: Just i detta fallet så bytte ju CDON från Klarna till Qliro just för att kunna stoppa pengarna från den lukrativa kreditverksamheten i egen koncernficka (Qliro Group), så CDONs moderbolag tjänar mer desto fler som handlar mot faktura/kredit. Givetvis måste kreditförluster minimeras oavsett, men bara reflekterar över detta faktum.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Veni: Just i detta fallet så bytte ju CDON från Klarna till Qliro just för att kunna stoppa pengarna från den lukrativa kreditverksamheten i egen koncernficka (Qliro Group), så CDONs moderbolag tjänar mer desto fler som handlar mot faktura/kredit. Givetvis måste kreditförluster minimeras oavsett, men bara reflekterar över detta faktum.

Jag hade gjort precis samma sak. Ser inget fel i att tjäna så mycket som möjligt. Vill folk att man skall bedriva välgörenhet så brukar jag hänvisa dom till Röda Korset.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.